100 jaar Vrouwenkiesrecht
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2256
Zo Mei 05, 2019 2:23 pm Reageer met quote

Quote:
Op 9 mei is het een eeuw geleden dat vrouwen kiesrecht kregen. Om die mijlpaal in de emancipatie te herdenken, portretteert NRC Nederlandse, pionierende vrouwen. Wie waren of zijn in hun vakgebied de eersten? Wat is hun verhaal?
arbeidsmarkt

Vijftien van die pioniers interviewden we. Hoewel geen van hen klaagt, liepen ze tegen vooroordelen aan die in sommige gevallen doen denken aan de argumenten tegen het kiesrecht van honderd jaar geleden. Zowel de eerste bankdirecteur (1989) Ada van der Veer als de eerste voorzitter van een beursgenoteerd bedrijf (1986) Sylvia Tóth zag dat mannen hen anders benaderden. „Je merkte dat iedereen achterover ging leunen: wat heeft dat dametje eigenlijk te vertellen”, vertelt Van der Veer.
Tegen de eerste gezagvoerder van een verkeersvliegtuig (1986) Cockie van Giessel werd gezegd dat zij, zeer onpraktisch, een rokje moest dragen in de cockpit. Haar leidinggevende dreigde te stoppen met zijn werk als zij zou gaan vliegen.

De jongste geïnterviewde is de nu 27-jarige Maroesjka Neutel, die in 2018 als eerste vrouw startte met de opleiding voor het Korps Mariniers. Neutels superieuren wisten aanvankelijk niet wat er nou moest gebeuren met haar blonde krullen. Moest ze die afscheren, zoals ze een man zouden hebben opgedragen?

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/03/wat-heeft-dat-dametje-eigenlijk-te-vertellen-a3959067

Heel leuk en boeiend (vond ik Very Happy ) om eens te lezen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Zo Mei 05, 2019 2:37 pm Reageer met quote

Boeiend onderwerp! Dagmar, ik wil het zo graag lezen, helaas lukt dat niet.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mei 05, 2019 2:45 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

Waarom lukt dat niet?

Wat eventueel helpt (wat ik doe als ik een artikel niet kan lezen) is de link openen in internet explorer. Misschien werkt dat voor jou ook, je kunt het in elk geval proberen.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 05, 2019 2:50 pm Reageer met quote

Omdat ik al 4 artikelen gelezen heb. Ik ga proberen of jouw tip
mij ook lukt.

Helaas dat lukt ook niet.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mei 05, 2019 3:12 pm Reageer met quote

Ik heb geprobeerd het je via een pb te sturen, maar dat lukt niet, geeft dan de foto's en interviews niet weer.
Sorry, ik kan je er niet verder mee helpen.
Maar is hier vast wel een handig iemand die jou het artikel wel goed kan sturen of weet hoe je de link wel kan openen. Very Happy

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 05, 2019 3:40 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik heb geprobeerd het je via een pb te sturen, maar dat lukt niet, geeft dan de foto's en interviews niet weer.
Sorry, ik kan je er niet verder mee helpen.
Maar is hier vast wel een handig iemand die jou het artikel wel goed kan sturen of weet hoe je de link wel kan openen. Very Happy

Dank je voor het proberen. Very Happy

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Mei 06, 2019 12:00 am Reageer met quote

Tekst in het artikel accentueren (ctrl c) en hier plakken (ctrl v) soms moet het in gedeelten.

Lang niet iedereen was het eens met de invoering van het vrouwenkiesrecht, toen het op 9 mei 1919 eindelijk zover was. Er circuleerden in die tijd tal van argumenten tegen de vrouw die zou gaan stemmen. Aletta Jacobs en Frederike Swaantje van Balen-Klaar legden ze vast in hun boek Vrouwenkiesrecht, dat zes jaar eerder, in 1913 werd gepubliceerd. Nee, de vrouw die stemt is helemaal geen goed idee, want als zij de gang naar het stembureau maakt „dan wordt zij uithuizig; zij verwaarloost dan haar kinderen en verzuimt haar huishoudelijke plichten.” Bovendien, legden de auteurs vast uit de monden van sceptici, „hebben mannen de geschiedenis gemaakt, niet de vrouwen. [...] Daarom moeten de mannen de wetten maken en de leiding in handen houden”.

Honderd jaar later is het algemeen kiesrecht net zo normaal als een werkende vrouw. Of een vrouw ging werken, was tot 1956 vaak de keuze van de man omdat tot dat jaar alle gehuwde vrouwen handelingsonbekwaam werden geacht.

Om het honderdjarig bestaan van het vrouwenkiesrecht te vieren – mijlpaal in de emancipatie – ging NRC op zoek naar levende pionierende vrouwen. Welke vrouwen zijn of waren de eersten in hun vakgebied? En hoe is hen dat bevallen? We vroegen het aan beroepsorganisaties, en Atria, Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, dook voor ons in hun archieven. We presenteren honderd vrouwen, wier wapenfeiten we op deze pagina’s met u delen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Mei 06, 2019 1:02 am Reageer met quote

Adamm schreef:
Tekst in het artikel accentueren (ctrl c) en hier plakken (ctrl v) soms moet het in gedeelten.

Ja dat snap ik ook nog wel Very Happy , maar het gaat juist om de 100 foto's met tekst en interview links erbij en dat lukt op die manier niet.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3770
Ma Mei 06, 2019 7:58 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:

Waarom lukt dat niet?

Wat eventueel helpt (wat ik doe als ik een artikel niet kan lezen) is de link openen in internet explorer. Misschien werkt dat voor jou ook, je kunt het in elk geval proberen.

In chrome kun je elke link via rechts aanklkken in een incognito venster openen. Kun je de NRC en alle andere betaalde inhoud altijd probleemloos lezen.

Het belangrijkste dat dient te gebeuren voor een betere, rechtvaardiger, gelukkiger wereld is een eind maken aan de achterstelling van de vrouw.
De vrouw krijgt veel te veel taken toebedeeld, vaak het zware werk, maar daarnaast ook het werk waar geweldig veel verantwoordelijkheden aan vastzitten zoals de zorg en opvoeding van de kinderen, zonder dat zij toegang heeft tot het onderwijs en dus veel van die verantwoordelijkheden niet goed aan kan maar ook tijd en energie tekort komt zich goed aan haar taken te kwijten.

Een stukje zo uit mijn hoofd van een pleidooi -waarvan ik erg onder de indruk was- dat ik Timmermans een paar weken geleden op tv hoorde houden voor de emancipatie van de achtergestelde vrouw. De man/jongen kan naar school, de vrouw/het meisje heel vaak niet. Terwijl dat voor de vrouw juist veel belangrijker vaak is bv mbt de opvoeding en de zorg voor kinderen (Timmermans noemde als voorbeeld de medische zorg, het kunnen lezen van recepten enzomeer) en natuurlijk het maken van de beslissing die al dan niet te krijgen.
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen te noemen. Bedrijven functioneren beter met meer gelijke aantallen, vrouwen die meer aan zichzelf toe kunnen komen, zichzelf meer kunnen ontplooien zullen gelukkiger zijn, mannen die minder op een kluitje zitten bovenop de apenrots idem, kinderen met een meer zelfbewuste meer ontwikkelde moeder zullen zich zelf weer in tal van opzichten beter kunnen ontwikkelen enz enz enz

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Mei 06, 2019 4:08 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Adamm schreef:

Ja dat snap ik ook nog wel Very Happy , maar het gaat juist om de 100 foto's met tekst en interview links erbij en dat lukt op die manier niet.

Laatst aangepast door ron1 op Ma Mei 06, 2019 4:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3770
Ma Mei 06, 2019 4:13 pm Reageer met quote

Je ziet dat er copyright rust op die foto. Die mag je dus niet zomaar plakken hier zoals je weet

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 06, 2019 4:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:

Waarom lukt dat niet?

In chrome kun je elke link via rechts aanklkken in een incognito venster openen. Kun je de NRC en alle andere betaalde inhoud altijd probleemloos lezen.

Het belangrijkste dat dient te gebeuren voor een betere, rechtvaardiger, gelukkiger wereld is een eind maken aan de achterstelling van de vrouw.
De vrouw krijgt veel te veel taken toebedeeld, vaak het zware werk, maar daarnaast ook het werk waar geweldig veel verantwoordelijkheden aan vastzitten zoals de zorg en opvoeding van de kinderen, zonder dat zij toegang heeft tot het onderwijs en dus veel van die verantwoordelijkheden niet goed aan kan maar ook tijd en energie tekort komt zich goed aan haar taken te kwijten.

Een stukje zo uit mijn hoofd van een pleidooi -waarvan ik erg onder de indruk was- dat ik Timmermans een paar weken geleden op tv hoorde houden voor de emancipatie van de achtergestelde vrouw. De man/jongen kan naar school, de vrouw/het meisje heel vaak niet. Terwijl dat voor de vrouw juist veel belangrijker vaak is bv mbt de opvoeding en de zorg voor kinderen (Timmermans noemde als voorbeeld de medische zorg, het kunnen lezen van recepten enzomeer) en natuurlijk het maken van de beslissing die al dan niet te krijgen.
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen te noemen. Bedrijven functioneren beter met meer gelijke aantallen, vrouwen die meer aan zichzelf toe kunnen komen, zichzelf meer kunnen ontplooien zullen gelukkiger zijn, mannen die minder op een kluitje zitten bovenop de apenrots idem, kinderen met een meer zelfbewuste meer ontwikkelde moeder zullen zich zelf weer in tal van opzichten beter kunnen ontwikkelen enz enz enz

Op die manier is het me gelukt, weliswaar via mijn dochter Laughing

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Mei 06, 2019 8:17 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
.
Op die manier is het me gelukt, weliswaar via mijn dochter Laughing

Eind goed, al goed zullen we dan maar zeggen. Very Happy