Rutte is zich rot geschrokken
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Za Mei 18, 2019 7:16 pm Reageer met quote

Rutte is zich rot geschrokken van misdaadcijfers asielzoekers

Rutte heeft geen aanwijzingen dat iemand expres zaken heeft willen verdoezelen. Er is volgens hem gewerkt met een top-10 van veel voorkomende delicten en de rest is onder 'overige' geplaatst. Dat is heel onhandig, vindt hij. "Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ambtenaren bewust iets proberen achter te houden ten koste van hun minister."

Volgens hem zit verantwoordelijk staatssecretaris Harbers zelf het meest met de gang van zaken in zijn maag. De Tweede Kamer heeft om opheldering gevraagd.

https://nos.nl/artikel/2285158-rutte-is-zich-rot-geschrokken-van-misdaadcijfers-asielzoekers.html

Mijn vermoeden is dat er straks alleen nog gesproken wordt over criminele asielzoekers en dat de minister die de cijfers onder de pet hield er gewoon mee wegkomt.

https://nos.nl/artikel/2285158-rutte-is-zich-rot-geschrokken-van-misdaadcijfers-asielzoekers.html

Column Özcan Akyol

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3031
Zo Mei 19, 2019 1:40 pm Reageer met quote

Weer de zoveelste leugen van rutte.
Hij volgt toch ook de media en ziet wat asielzoekers aanrichten?

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 1:42 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Staatssecretaris Harbers is hier de fout in gegaan. Dat kan je Rutte niet aanwrijven.

theDon

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 1:45 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
theDon schreef:

Staatssecretaris Harbers is hier de fout in gegaan. Dat kan je Rutte niet aanwrijven.

Tuurlijk wel, hij weet donders goed wat er in Nederland aan de hand is net zo goed als dat de meeste mensen het weten.
Daar had hij vragen over kunnen stellen maar dat heeft hij verslonst.
Nu de zielige meneer spelen van ik heb het niet geweten wat er aan de hand is?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12620
Zo Mei 19, 2019 6:41 pm Reageer met quote

De presentatie van de misdaadcijfers deugde natuurlijk voor geen meter. Laat daar geen misverstand over bestaan. Waar ik wel bezwaar tegen maak is de vorming van het beeld dat asielzoekers misdadigers zijn n.a.v. dit nieuwsitem. Asielzoekers kun je wat mij betreft uitsplitsen in categorieën als vluchtelingen, gelukszoekers, armoedzaaiers, opportunisten en mogelijk nog wat randgroepen. En ja, er zitten notoire klootzakjes (ik noem geen regio's maar Noord-Afrika en het voormalige Oostblok spannen de kroon) en soms zelfs misdadigers bij. Hoeveel zijn dat er precies? Ik zie ze allemaal voorbijkomen. Vandaag even niet maar morgen weer wel. Smile

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 6:47 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
De presentatie van de misdaadcijfers deugde natuurlijk voor geen meter. Laat daar geen misverstand over bestaan. Waar ik wel bezwaar tegen maak is de vorming van het beeld dat asielzoekers misdadigers zijn n.a.v. dit nieuwsitem. Asielzoekers kun je wat mij betreft uitsplitsen in categorieën als vluchtelingen, gelukszoekers, armoedzaaiers, opportunisten en mogelijk nog wat randgroepen. En ja, er zitten notoire klootzakjes (ik noem geen regio's maar Noord-Afrika en het voormalige Oostblok spannen de kroon) en soms zelfs misdadigers bij. Hoeveel zijn dat er precies? Ik zie ze allemaal voorbijkomen. Vandaag even niet maar morgen weer wel. Smile

De afgelopen wekken, is het wel opvallend dat juist asielzoekers heel veel overlast geven en dan hoor je ook nog het bericht dat er veel onder het tapijt geschoven werd.
Wordt hoog nodig tijd om die "gasten" eens even in te dammen

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 7:00 pm Reageer met quote

Ik denk eerder dat het de laatste tijd heel vaak vermeld is. Dat zegt dun nog niets over hoeveel asielzoekers het gaat noch over welke asielzoekers.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 7:10 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Nogmaals, laten we onderscheid maken. Quasi-asielzoekers moeten wat mij betreft zsm terug naar waar ze vandaan kwamen. Echte vluchtelingen, en dat is voor zover ik kan overzien een fractie van het totale aantal asielzoekers, moeten we niet dwarszitten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

theDon

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 7:22 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:

Nogmaals, laten we onderscheid maken. Quasi-asielzoekers moeten wat mij betreft zsm terug naar waar ze vandaan kwamen. Echte vluchtelingen, en dat is voor zover ik kan overzien een fractie van het totale aantal asielzoekers, moeten we niet dwarszitten.

Ben ik met je eens maar dat neemt niet weg dat er ontzettend veel overlast is.
De media stond/staat er vol van en dan durft rutte te zeggen dat hij van niets weet????

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16999
Zo Mei 19, 2019 7:23 pm Reageer met quote

Wat zit er onder de schedelpan van die lui in Den Haag: zaagsel....?!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26261
Zo Mei 19, 2019 7:38 pm Reageer met quote

Zaagsel van de allerberoerdste waaibomenhoutsoort...

Faber quisque fortunae suae

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 9:05 pm Reageer met quote

Kwaadaardig gegoochel over ‘moordende asielzoekers’

De overheid maakte onlangs cijfers bekend over misdrijven door asielzoekers in 2018. Zorgwekkende cijfers, maar minstens zo zorgwekkend is de manier waarop wij vervolgens om wensen te gaan met de kale getallen. De ophef over ‘moordende asielzoekers’ was groot (31 stuks!), maar is die ophef wel terecht?

Laat ik om te beginnen ook maar eens met cijfers komen. In 2018 werden volgens het gezaghebbende moordatlas.nl op de kop af nul asielzoekers uit een asielzoekerscentrum veroordeeld voor moord. Nul. Van twee ‘vreemdelingen’ is wel duidelijk dat ze betrokken waren bij een levensdelict, maar zij woonden al geruime tijd in Nederland. De ene is veroordeeld voor doodslag, de ander pleegde zelfmoord na een gezinsdrama.

Het moordcijfer in Nederland schommelt door de jaren heen zo rond de 150 slachtoffers per jaar.

Diffuus

Iedereen die iets weet over geregistreerde misdaadcijfers zal moeten erkennen dat het een behoorlijk diffuus gebied is, waar zonder duiding eigenlijk niet veel over te zeggen valt. Het is een tombola van registraties die weinig tot niets zegt over de verhalen er achter. Een voorbeeld uit de praktijk? De dader van een overval op een kroeg wist van acht mensen aan de bar buit te maken, in de registratie kwam dit voorval terecht als acht overvallen. Ik bedoel maar.

In dit geval maakte de overheid cijfers bekend over geregistreerde misdrijven van mensen die in asielzoekerscentra zitten. Onder het kopje ‘overige’ waren een aantal ernstige misdrijven gezet. Pas na aandringen van de Telegraaf kwam de staatssecretaris op de proppen met de specificatie: onder meer tientallen zedendelicten (waaronder vier verkrachtingen) en 31 gevallen van moord/doodslag. Bepaald geen handige actie, om het nog mild uit te drukken.

De ophef was groot, sommige mensen wisten al te melden dat in 30% van alle gevallen een asielzoeker dus de moordenaar is in Nederland. Ook sommige nieuwsmedia hadden blijkbaar weinig zin in nuance, er werd al ronduit gesproken over 31 moorden door asielzoekers. De geboorte van de zoveelste ophef. Koren op de molen van het populisme.

https://chrisklomp.nl/kwaadaardig-gegoochel-over-moordende-asielzoekers/?fbclid=IwAR2bRGgeOgn65NWRpOj7XE5tBoQKVqvRmQPeDygK6Kb9j2PagXpWdONIlmI

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2019 1:24 am Reageer met quote

theDon schreef:

Kom zeg, je chargeert nogal. Er is niet ontzettend veel overlast in het algemeen maar plaatselijk, zoals in Ter Apel. Je woont op een steenworp afstand van AZC Amersfoort. Wat is daarvan jouw overlast precies? Om en nabij 0,0 durf ik te wedden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2019 9:04 am Reageer met quote

Ik denk dat de winkeliers en bewoners en de buschauffeurs die er mee te maken hebben er wel anders over denken....

Je zal er maar elke dag mee geconfronteerd worden. Elke overlast veroorzakende 'vluchteling' is er een teveel...

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2019 10:50 am Reageer met quote

Ik had het nu even over Amersfoort en niet over Ter Apel.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2019 11:07 am Reageer met quote

Doet er niet toe. Overlast is overlast...

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2227
Ma Mei 20, 2019 3:26 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

In dit geval maakte de overheid cijfers bekend over geregistreerde misdrijven van mensen die in asielzoekerscentra zitten. Onder het kopje ‘overige’ waren een aantal ernstige misdrijven gezet. Pas na aandringen van de Telegraaf kwam de staatssecretaris op de proppen met de specificatie: onder meer tientallen zedendelicten (waaronder vier verkrachtingen) en 31 gevallen van moord/doodslag.
https://chrisklomp.nl/kwaadaardig-gegoochel-over-moordende-asielzoekers/?fbclid=IwAR2bRGgeOgn65NWRpOj7XE5tBoQKVqvRmQPeDygK6Kb9j2PagXpWdONIlmI

Het punt is dat het gaat om verdachten en niet om veroordeelden.

Quote:
Het is duidelijk dat het getal 31 slaat op doodslagen en moorden inclusief pogingen daartoe. Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat in al die 31 zaken de schuld al is aangetoond.

Bovenstaande komt van de site moordatlas zelf, die weten het dus ook niet hoe of wat het zit met uiteindelijke veroordelingen.
Dus kan Chris Klomp deze site wel aanhalen, maar ook daar is (nog) niets definitiefs bekend.

Quote:
Afgelopen dinsdag bracht de staatssecretaris voor het eerst cijfers naar buiten over het aantal geregistreerde incidenten waar asielzoekers als verdachte bij betrokken.
https://nos.nl/artikel/2284928-ophef-over-onduidelijke-misdaadcijfers-asielzoekers-harbers-geen-opzet.htmll

Justitie had de cijfers die ze dus wel hadden gekregen van de politie ( ook al ontkende men dat eerst) over verdachte asielzoekers gewoon openbaar moeten maken. Op deze manier geven ze de indruk zaken te willen verdoezelen en dat is slecht voor het draagvlak voor migratie.
Nieuwsitems hadden beter moeten bedrukken dat het om verdachten van misdrijven gaat en niet om veroordeelden, daar zit een groot verschil tussen.
Kortom er is aan alle kanten gefaald.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7847
Ma Mei 20, 2019 3:44 pm Reageer met quote

Juridisch gezien zijn pogingen tot doodslag/zware mishandeling nogal uiteenlopend van aard. In eerste instantie legt de politie over het algemeen de zwaarste mogelijkheid op, want dan is er meer tijd om de zaak te onderzoeken. omdat een verdachte dan in verzekerde bewaring kan worden gesteld.
Als dan de rechtsgang wordt gevolgd, blijkt vaak dat de uiteindelijke veroordeling vaak voor een minder zwaar vergrijp is dan de in eerste instantie vermelde poging tot doodslag.
Een frappant voorbeeld uit mijn eigen praktijk is een dodelijke schietpartij, waarbij de dader uiteindelijk werd veroordeeld voor eenvoudige mishandeling de dood ten gevolgend hebbende. (Er werd geschoten met hagel uit een jachtgeweer)

De registratie die van de politie komt veddient in mijn ogen dan ook een behoorlijke nuance, maar voor kranten als de telegraaf is het een buitenkansje om met vette koppen het geweld, veroorzaakt door asielzoekers, te publiceren.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

theDon

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2019 11:22 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:

Kom zeg, je chargeert nogal. Er is niet ontzettend veel overlast in het algemeen maar plaatselijk, zoals in Ter Apel. Je woont op een steenworp afstand van AZC Amersfoort. Wat is daarvan jouw overlast precies? Om en nabij 0,0 durf ik te wedden.

Er is in vele steden overlast van asiel zoekers en ook in Amersfoort.
Zelfs nog een vechtpartij geweest bij achterburen bij mij toen ze een inbreker betrapte.
Dit was een jaar terug.
Was dus ook een asielzoeker uit Amersfoort.
Ik moet bekennen dat het vele malen minder is geworden als toen het centrum geopend werd.
Maargoed overlast door die gasten wordt erger en als dat dan ook nog onder het tapijt geschoven wordt, waar is Nederland dan mee bezig?

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 20, 2019 11:58 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Er is in vele steden overlast van asiel zoekers en ook in Amersfoort.

Zoals ik aangaf zet een kleine groep kanslozen uit veilige landen de toon wat betreft overlast, een gegeven waar putluchtmedia graag mee aan de haal gaan. Ik wil niet zeggen dat er nooit iets ernstigs gebeurt maar in verreweg de meeste gevallen gaat het om kleine criminaliteit, zoals (winkel)diefstal, intimidatie, drugshandel en dergelijke. We hebben het er al eens eerder over gehad dat de cijfers van incidenten bij asielzoekers in de Centrale Opvang redelijk secuur worden bijgehouden. De meeste incidenten, waarbij ook roken op de woonunits, interieur verfraaien met brandgevaarlijke materialen etc. gerekend worden vinden op de centra zelf plaats.

Je noemt een incident van een jaar geleden bij jou in de buurt maar zegt er niet bij of het een bewoner van AZC Amersfoort was of een statushouder. Dan nog is het een enkel incident waarvan wel weer genoemd zal worden dat ieder incident er een teveel is. Ik zeg dit keer echt niet wie dit gaat zeggen en als die persoon dat doet ben ik het er nog mee eens ook. Mij gaat het echter om de totale context van het probleem. Er wordt een beeld opgeroepen dat asielzoekers als gehele groep uit verkrachters en moordenaars bestaat. Nou, de kinderen van AZC Amersfoort gaan gewoon iedere dag naar school en hun ouders proberen, weliswaar met wisselend succes, zo normaal mogelijk te leven in de beperkende omgeving die een AZC nu eenmaal is. Je kwalificatie 'die gasten' is grof generaliserend en daarom in mijn ogen zeer onterecht.

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie