Blokkeer moslims
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2234
Wo Mei 29, 2019 6:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dat bedoel ik maar. Het zou te gek voor woorden zijn als je voor het één wel en voor het ander niet zou mogen demonstreren. En wie zou dat dan moeten gaan bepalen...?

Als iets onrechtmatig of discriminerend is voor welke groep dan ook is, kun je naar de rechter, die bepaald dan wat wel of niet mag, zo werkt het in ons land en zo moet het vooral blijven werken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7859
Wo Mei 29, 2019 7:14 pm Reageer met quote

Het recht om te demonstreren, met welk doel ook, is verankerd in de grondwet.
Nu er bij en tegen de bezoekers van een moskee wordt gedemonstreerd, komt de vrijheid van godsdienst in het gedrag,
Hier botsen dan twee grondrechten. In het Nederlands rechtssysteem kan dan alleen de rechter ( Ik vermoed dan tot aan de Hoge Raad) uitsluitsel geven welk grondrecht strijdig is met de huidige wetgeving.

Bij de meeste artikelen in de grondwet, die over vrijheid en rechten gaan, staat vaak als toevoeging "Behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet"

Dat houdt in dat er wetten zijn of gemaakt kunnen worden, die regels en/of beperkingen geven aan de grondrechten zoals die vermeld staan in de grondwet.
In de oude Zondagswet, stond onder meer vermeld dat het verboden was om in de nabijheid van een gebouw waar een eredienst werd gehouden een optocht te houden of muziekuitvoeringen te geven.

Hoe ik over de acties van Pegida denk heb ik al eerder geschreven.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2234
Wo Mei 29, 2019 8:28 pm Reageer met quote

Aangezien ik het toch wel interessant vind hoe het nu precies zit met het recht op demonstratie en botsingen daarvan met andere grondrechten heb ik (om dat ik er ook niet zoveel van weet) zitten zoeken op internet en kwam onderstaand artikel van Roorda tegen.(die wordt genoemd in het nrc artikel van Nicolaas), wat een en ander wat verduidelijkt.
Voor wie er interesse in heeft:

Quote:
1.2 Controversiële uitingen Beperkingen, verboden en beëindigingen mogen niet vanwege de inhoud worden opgelegd door de burgemeester. Artikel 9 lid 2 Gw en artikel 2 Wom schrijven immers voor dat dit enkel is toegestaan in het kader van de drie hierboven genoemde criteria. Daarnaast bepaalt artikel 5 lid 3 Wom expliciet dat beperkingen en verboden geen betrekking mogen hebben op de inhoud. Ter illustratie: de burgemeester mag het tonen van symbolen of het scanderen van leuzen niet verbieden, zelfs niet als die uitingen strafbare feiten zouden opleveren. Daarmee legt hij immers een beperking op die betrekking heeft op de inhoud. Een en ander betekent niet dat het demonstranten is toegestaan om zich op strafbare wijze uit te laten. De officier van justitie en de onder hem ressorterende politie kunnen, op grond van de zinsnede ‘behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet’ ex artikel 9 lid 1 Gw, tijdens of na afloop van een demonstratie optreden tegen demonstranten die zich schuldig maken aan bijvoorbeeld belediging van een groep mensen en aanzetting tot haat ex artikelen 136c respectievelijk 136d Wetboek van Strafrecht (Sr). Dit kan echter enkel repressief en enkel tegen individuele demonstranten, niet tegen de demonstratie als zodanig.

https://www.rug.nl/research/portal/files/37831596/Berend_Roorda_Hoe_om_te_gaan_met_Pegida_demonstraties.pdf
https://www.rug.nl/rechten/recht-en-samenleving/projecten/mag-je-altijd-demonstreren-als-je-het-ergens-niet-mee-eens-bent_

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3055
Vr Mei 31, 2019 10:56 pm Reageer met quote

De gewelddadige massa wordt dus wel aangepakt!

OM gaat tegendemonstranten Pegida vervolgen
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat demonstranten vervolgen die betrokken waren bij een actie tegen de extreemrechtse groep Pegida zondagavond in Eindhoven. Het OM vindt het gebruikte geweld naar eigen zeggen onacceptabel en zal zeven verdachten hiervoor vervolgen

Lees verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 681
Vr Mei 31, 2019 10:59 pm Reageer met quote

theDon schreef:
De gewelddadige massa wordt dus wel aangepakt!

OM gaat tegendemonstranten Pegida vervolgen
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat demonstranten vervolgen die betrokken waren bij een actie tegen de extreemrechtse groep Pegida zondagavond in Eindhoven. Het OM vindt het gebruikte geweld naar eigen zeggen onacceptabel en zal zeven verdachten hiervoor vervolgen

Lees verder; klikkie

Gewelddadige massa Laughing Laughing Laughing
7 personen worden vervolgd Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26287
Za Jun 01, 2019 11:32 am Reageer met quote

Zegt nog niet dat de massa niet gewelddadig was... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 2992
Za Jun 01, 2019 10:43 pm Reageer met quote

lucia
Gewelddadige massa Laughing Laughing Laughing
7 personen worden vervolgd Laughing
Reageer je ook zo als 1 persoon iets over het jodendom zegt?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie