UWV weer in de fout
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Jun 03, 2019 10:08 pm Reageer met quote

Een groot aantal gedetineerden krijgt een uitkering van het UWV hoewel zij daar geen recht op hebben. Dat komt naar voren uit onderzoek van Nieuwsuur. De uitkeringsinstantie UWV, die de laatste tijd al vaker negatief in het nieuws kwam, is van het probleem op de hoogte.

Ze hebben al kost en inwoning , dan heb je toch geen uitkering nodig ??

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5134
Di Jun 04, 2019 12:07 am Reageer met quote

Foutje. Bedankt.

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 67
Di Jun 04, 2019 12:31 am Reageer met quote

niet het uwv maar daarboven, zij (hadden) moeten ingrijpen e iet de boel de boel laten

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26268
Di Jun 04, 2019 9:13 am Reageer met quote

Ik had al langer het gevoel maar ik geloof nu echt dat Nederland steeds meer op een bananenrepubliek begint te lijken. Maar ja, als ze nog geen kans zien om twee bruikbare speedboten aan te schaffen, maak ik mij weinig illusies dat het ooit nog beter zal gaan worden. Kostprijs één miljoen. Maar ze blijken nog geen 75.000 Euro waard te zijn...(bron AD)
Het is toch maar belastinggeld, denkt men daar kennelijk. De belastingbetaler betaalt wel. En als het geld op is verzinnen we er gewoon weer een nieuwe belasting bij...

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7850
Di Jun 04, 2019 12:51 pm Reageer met quote

Krijgt het UWV van Justitie door wanneer er een uitkeringsgerechtigde is gedetineerd en weet Justitie dat de een gedetineerde recht had op een uitkering?

Ik vind het nogal goedkoop om (misschien) zonder kennis van zaken een oordeel te vellen of daarover een discussie te openen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3636
Di Jun 04, 2019 1:53 pm Reageer met quote

Ja Benneke, het werd gisteravond uitgebreid in Nieuwsuur besproken. Het UWV maakt zelfs geld over naar gedetineerden van wie men als adres de PI heeft in de administratie. Men kan dus zonder meer weten met een gedetineerde te maken te hebben. Het UWV onderkent ook dit probleem, maar dat doet het al 15 jaar ofzo. Toen is men al naar een onderzoek naar deze fouten begonnen, en dat onderzoek duurt in de vorm van een zoveelste vervolgonderzoek nog steeds voort.

Een ict-er lichtte bij Nieuwsuur toe dat alles te wijten wat aan de onwil/onkunde om het (citaat:) "pre pre pre pre historische softwareprogramma waarvan de UWV gebruik maakt" te vervangen/verbeteren.
Maar buiten het feit dat dat systeem verouderd is, is het ook simpelweg een kwestie van onoplettendheid/onverschilligheid bij de gebruikers van dat systeem want nogmaals in vele gevallen kan men gewoon zien geld over te maken naar een PI

Een extra probleem: wanneer men er dan toch op een gegeven moment achter komt een gedetineerde gedurende zijn delinquentie van een inkomen te hebben voorzien, valt dat ten onrechte uitgekeerde bedrag heel erg moeilijk terug te vorderen. De persoon in kwestie gaat in beroep en hoeft vrijwel zeker niets terug te betalen of in zeer geringe bedragen over een oneindig aantal termijnen, wat alleen maar weer enorme administratiekosten met zich meebrengt op de koop toe

Hoe het kan dat het met de ict toch steeds weer zo wanhopig gesteld blijkt te zijn bij de overheid......dat zou ik wel eens willen weten

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Jun 04, 2019 1:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jun 04, 2019 1:53 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Krijgt het UWV van Justitie door wanneer er een uitkeringsgerechtigde is gedetineerd en weet Justitie dat de een gedetineerde recht had op een uitkering?

[...]

Ja en ja. dat is uitgezocht en uitgebreid benoemd.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7850
Di Jun 04, 2019 2:12 pm Reageer met quote

Door de antwoorden van Nicolaas en Hizi ben ik weer wat uitgebreider geďnformeerd.
Dan kan de leiding van het UWV de hand in eigen boezem steken.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3042
Za Jun 08, 2019 12:35 am Reageer met quote

Misschien wordt het eens tijd dat ze wat investeren in goede apparatuur en vooral de mensen die er achter zitten. Wink

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12630
Za Jun 08, 2019 1:32 am Reageer met quote

theDon schreef:
Misschien wordt het eens tijd dat ze wat investeren in goede apparatuur en vooral de mensen die er achter zitten. Wink

<LOL>! Ik heb nog wel een handboek GW-BASIC voor ze te leen. Voor gevorderden een boekje over Quick-BASIC, makkelijker te compilen in machinetaal.

Alle gekheid op een stokje zou de overheid er beter aan doen om op de juiste manier te investeren in ict. Niet om iedere overheidsdienaar er in te scholen maar wel om mensen die echt weten waarover het gaat in dienst te nemen en te raadplegen over wat er precies nodig is om processen te beheersen. Want daar gaat het om, beheersing van processen. Als je rotzooi in een computer stopt komt er rotzooi in het kwadraat uit. Dat was 40 jaar geleden zo en dat geldt nog steeds.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Jun 08, 2019 1:36 am Reageer met quote

Quote:
wat er precies nodig is om processen te beheersen

De essentie denk ik.
Want waar het in dit geval eigenlijk om ging / gaat is het gegeven dat een knopje omgezet moest worden van wel uitbetalen naar niet uitbetalen.

En waarom in vredesnaam ergens in het proces dat knopje omdraaien niet mee genomen is.....te gek voor woorden toch?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26268
Za Jun 08, 2019 10:11 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
wat er precies nodig is om processen te beheersen

De essentie denk ik.
Want waar het in dit geval eigenlijk om ging / gaat is het gegeven dat een knopje omgezet moest worden van wel uitbetalen naar niet uitbetalen.

En waarom in vredesnaam ergens in het proces dat knopje omdraaien niet mee genomen is.....te gek voor woorden toch?

Maar dan zal je ook mensen moeten hebben die weten waar dat knopje zit. En dat is volgens mij het grootste probleem...
Je zal personeel dat met computers werkt, constant moeten om- en bijscholen door middel van cursussen en dergelijke. Anders is het haast niet meer bij te houden, zo snel gaan die ontwikkelingen...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Jun 08, 2019 10:53 am Reageer met quote

Kees schreef
Quote:
Niet om iedere overheidsdienaar er in te scholen maar wel om mensen die echt weten waarover het gaat in dienst te nemen en te raadplegen over wat er precies nodig is om processen te beheersen.

De UWV ambtenaren hoeven de programmatuur van de processen niet te begrijpen, net zomin als wij iets van het windows besturingssysteem hoeven af te weten, maar wanneer er software-programma's ontwikkeld of verbeterd moeten worden voor het UWV, kan dat het beste gedaan worden door een ict-er die deel uitmaakt van het UWV, die van de hoed en de rand weet wat de organisatie en de behoeftes binnen het UWV betreft, waar zijn software-programma dus precies aan zal moeten voldoen. Wanneer deze persoon deel uitmaakt van het UWV zal hij meer interne kennis en ervaring opdoen, meer betrokken bezitten, meer verantwoordelijkheid, kan hij/zij er ook op aangesproken worden wanneer er ernstige fouten of falen in het programma (zijn blijven) zitten en eraan gehouden worden die te herstellen. Zij eigen hachie hangt er dan van af.
Ik heb het idee dat er steeds ict-bedrijven ingehuurd worden die wanneer ze er een potje van blijken te hebben gemaakt, daar zonder enig probleem mee weg kunnen komen, mét de miljarden erbij die de overheid jaarlijks verliest op falende ict-programma's

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/16/weer-faalt-een-ict-project-van-de-overheid-a3957044

https://www.rtlz.nl/algemeen/artikel/4237646/nieuw-ict-fiasco-bij-overheid-project-bij-nvwa-tientallen-miljoenen

https://www.ad.nl/binnenland/rijk-faalt-bij-ict-projecten-het-gaat-mis-op-alle-niveaus~a354c62f/

https://www.cs.vu.nl/~x/knipselkrant/volkskrant-02.html:
Quote:
AMSTERDAM - De overheid verspilt jaarlijks nog steeds miljarden door
mislukte ICT-projecten. Onlangs heeft het ministerie van Justitie nog de
bouw van een groot softwaresysteem stopgezet. Kosten: 12 miljoen.
Dat meldt Radio 1.

'Niemand weet precies hoeveel geld er verspild wordt,' zegt Hoogleraar
informatica Chris Verhoef van de Vrije Universiteit Amsterdam in Goedemorgen
Nederland. 'De laatste schatting is uit 2003, toen werd er gesproken van
een totaaluitgave aan ICT van tussen de acht en tien miljard euro. De helft
daarvan zit in projecten die niet worden afgemaakt.'

MILJARDEN, jaarlijks, over decennia wellicht

en dan zijn er mensen die over de kosten van vluchtelingenopvang zeuren...

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3042
Za Jun 08, 2019 2:20 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

MILJARDEN, jaarlijks, over decennia wellicht

en dan zijn er mensen die over de kosten van vluchtelingenopvang zeuren...

Van die miljarden, zou er iets naar de vluchtelingenopvang kunnen gaan en een groot deel naar bv de zorg, pensioenen, en vele dingen die afgebroken zijn door rutte!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

JanRutgers

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 58
Za Jun 08, 2019 2:38 pm Reageer met quote

Het is een goede gewoonte, om bij het automatiseren van een proces, allereerst een systeemanalist een tijdje mee te laten lopen en deze dan een gedegen analytische rapportage te laten schrijven.
Deze rapportage is dan de grondslag voor het stroomdiagram, die op zijn beurt de grondslag vormt voor de programmeurs.
De systeemanalist dient dan het totale automatiseringsproject te begeleiden, van start tot finish.
Voor een grote organisatie kan dat proces wel enkele jaren duren, alvorens het werkend kan worden opgeleverd.
Onzorgvuldig omgaan met het totale proces, leidt altijd tot een debacle.

Oh ja, het niet betrekken van de mensen, die met het computersysteem moeten werken, bij het tot stand komen van het programma, zal leiden tot onwil en drang tot sabotage van die mensen. Zijn ze wel bij het programma betrokken, dan beschouwen ze het als "hun" programma en gaan ze er voor.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Jun 08, 2019 3:13 pm Reageer met quote

Quote:
het niet betrekken van de mensen, die met het computersysteem moeten werken, bij het tot stand komen van het programma, zal leiden tot onwil en drang tot sabotage van die mensen.

Helemaal eens.

En de ict programmeur zou het beste een betrokkenheid tav het bedrijf moeten bezitten waar hij de ict voor ontwikkeld, zo niet moreel dan toch financieel.

Wanneer een aannemer allerlei fouten begaat in het constructiewerk waardoor de bouw van iets stil komt te staan of later na gereedkoming de meest bizarre gebreken vertoont dan kan men altijd verhaal halen lijkt mij.

Is dat bij opdrachten aan een ict-bedrijf nooit het geval? Hoe kan het dat de overheid steeds opdraait voor hun feilen? Of zijn die feilen toch te wijten aan de opdrachtgever? Of beide...hoe werkt dit?

Je bent een kenner Jan, heb je in dit werk gezeten?

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Za Jun 08, 2019 3:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Za Jun 08, 2019 3:13 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]
theDon schreef:

.

Alle gekheid op een stokje zou de overheid er beter aan doen om op de juiste manier te investeren in ict. Niet om iedere overheidsdienaar er in te scholen maar wel om mensen die echt weten waarover het gaat in dienst te nemen en te raadplegen over wat er precies nodig is om processen te beheersen. Want daar gaat het om, beheersing van processen. Als je rotzooi in een computer stopt komt er rotzooi in het kwadraat uit. Dat was 40 jaar geleden zo en dat geldt nog steeds.

In vaktaal: garbage in, garbage out

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12630
Za Jun 08, 2019 5:08 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
In vaktaal: garbage in, garbage out
Is me bekend, o.a. omdat ik een aantal jaren in de ict-sector heb gewerkt en wel voor een grote Amerikaanse onderneming. Bovenstaande kan ik alleen maar onderschrijven. Omdat elementaire kennis bij de opdrachtgevers (vooral overheid want in het bedrijfsleven kijken ze wel uit...) meestal ontbreekt laten ze de hele gang van zaken aan de laagste prijs biedende over bij het verplichte aanbestedingsproces. Zoals Jan beschrijft zou het moeten maar dat is meer dan eens misgegaan ten koste van heel veel weggegooid geld, meestal dus gemeenschapsgeld. Voor geďnteresseerden een boeiend en zeer leesbaar dossier: ICT projecten en IT projectmanagement bij de overheid.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

JanRutgers

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 58
Za Jun 08, 2019 7:34 pm Reageer met quote

@nicolaas
Hetgeen ik hier verwoordde, werd ons tijdens de opleiding tot systeemanalist/programmeur vanaf dag 1 ingeprent.
Gelukkig heb ik daarna die regels altijd toe kunnen en mogen passen, ook bij grotere non-profit organisaties.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16999
Za Jun 08, 2019 7:38 pm Reageer met quote

Waar gehakt wordt, vallen spaanders, nietwaar?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie