Weggelopen..?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26287
Zo Jun 09, 2019 10:59 am Reageer met quote

Soms gebeuren er ook wel eens leuke dingen in deze troosteloze wereld.
Ik moest gelijk denken aan die reclame van die twee mannen die naar Parijs gingen. Prachtig. Ik weet nu al dat ik geen haar beter zou zijn mocht ik onverhoopt ook nog eens in een zogenaamd verzorgingshuis opgesloten worden.

Waarom denkt men toch dat ouderen alleen nog maar bingo willen spelen en willen sjoelen... Ik gruwel al bij het idee alleen...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12654
Zo Jun 09, 2019 2:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik moest gelijk denken aan die reclame van die twee mannen die naar Parijs gingen. Prachtig. Ik weet nu al dat ik geen haar beter zou zijn mocht ik onverhoopt ook nog eens in een zogenaamd verzorgingshuis opgesloten worden.

Waarom denkt men toch dat ouderen alleen nog maar bingo willen spelen en willen sjoelen... Ik gruwel al bij het idee alleen...

En om 10.30 uur een kopje koffie, als het een beetje meezit met een koekje. Brrr, nee, voor mij geldt exact hetzelfde.

Je link werkte niet goed. Er stond iets teveel code in de url. Deze werkt: Twee uit verzorgingshuis weggelopen senioren gevonden op Duits metalfestival

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Jun 09, 2019 6:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2884
Zo Jun 09, 2019 3:08 pm Reageer met quote

Ook niets voor mij.
Maar soms zijn er omstandigheden dat je geen keus hebt.
Zelf ziek of je partner of een mobile handicap.
Ik hoop maar dat het ons bespaard blijft.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3055
Zo Jun 09, 2019 3:20 pm Reageer met quote

Laughing Als ik de kans zou krijgen, zou ik hetzelfde doen!
De hele dag in een troosteloos verzorgingshuis zitten en ben je een beetje vrolijk dat je dan een ossepannetje in je strot geduwd krijg omdat je rustig moet zijn.
Dan zou ik nog liever naar de hemel gaan maarja, daar is geen bier! Laughing
klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2234
Zo Jun 09, 2019 4:19 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Geweldig, een metalfestival Laughing
Hoop dat ik oudere leeftijd ook nog op festivals mag rondlopen Wink

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2234
Zo Jun 09, 2019 4:24 pm Reageer met quote

Vind trouwens wel dat iedereen een erg negatief beeld heeft van
verzorgingshuizen, alsof je daar alleen volgestopt wordt met medicatie en er alleen bingo gespeeld wordt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 09, 2019 6:27 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Vind trouwens wel dat iedereen een erg negatief beeld heeft van verzorgingshuizen, alsof je daar alleen volgestopt wordt met medicatie en er alleen bingo gespeeld wordt.

Heb je gelijk in maar het ene instituut is het andere niet. Daarom vond ik Het geheime dagboek van Hendrik Groen zo leuk om naar te kijken. E.e.a. was natuurlijk gedramatiseerd maar de bottom line was het spanningsveld tussen de beheersingsdrang van het bestuur vs. de vrijheidsdrang van de bewoners, geen irreële afspiegeling van de realiteit, vind ik. Het verhaal van die vrijheidslievende bejaarde mannen die uiteindelijk op een metalfestival terechtkomen associeer ik sterk met die serie. Ergens ben ik wel benieuwd naar wat meer achtergronden van dat Duitse verhaal. Ik ga toch eens zoeken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 09, 2019 6:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Vind trouwens wel dat iedereen een erg negatief beeld heeft van
verzorgingshuizen, alsof je daar alleen volgestopt wordt met medicatie en er alleen bingo gespeeld wordt.

Ik moet eerlijk zeggen dat er weinig positiefs aan zit. Ik heb het wel aan mijn moeder gezien. Zo'n troosteloos gebouw uit de jaren 60/70 in de typische minimalistische stijl van die tijd, lange gangen, "huiskamers" met lage plafonds, linoleum op de vloer en in het midden een paar tafeltjes waar de 'bewoners' de hele dag wezenloos voor zich uit zitten te staren, allemaal suf van de medicijnen. Ergens in de hoek een aftands biljart. Maar geen keu of bal te bekennen. Alles doet even beklemmend aan.
Geen greintje privacy. Men komt maar gewoon de kamer binnen gewalst zonder zelfs maar even te kloppen, zelfs als mijn moeder visite had.
Voedsel kwam blijkbaar uit een gaarkeuken en had elke dag weer diezelfde grijsgrauwe kleur en werd in de kamer neergezet. Alsof ze een gevangene was...

We namen dus regelmatig zelf maar eten mee zodat ze ook weer eens met plezier kon eten...

Geen kwaad woord over het personeel, overigens, Die deden voor zover ik het kon bekijken prima hun best. Die moesten het ook maar doen met wat er was.

Toegegeven, dat is al weer meer dan tien jaar geleden dat ze overleed. Maar of het nu zoveel beter geworden is waag ik toch te betwijfelen..

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5137
Zo Jun 09, 2019 6:31 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik ga toch eens zoeken.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/wacken_open_air/Von-Wacken-zurueck-ins-Heim-Polizei-nennt-Details,heimbewohner100.html

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 09, 2019 6:32 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Je link werkte niet goed. Er stond iets teveel code in de url. Deze werkt: Twee uit verzorgingshuis weggelopen senioren gevonden op Duits metalfestival

Bijzonder. Bij mij werkt juist jouw link niet goed...

Soms leiden computers blijkbaar een eigen leven... Laughing

Laatst aangepast door Tympaan op Zo Jun 09, 2019 6:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5137
Zo Jun 09, 2019 6:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
[....]Maar of het nu zoveel beter geworden is waag ik toch te betwijfelen..

Ik schrik iedere keer weer van het 'fabrieksmatige'.

Het 'nummer' zijn.

Ik laat mijn beurt voorbij gaan als het ooit zo ver komt.
Dan zal ik toch een andere stap moeten gaan nemen denk ik (nu).

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 09, 2019 6:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Weird... Ik denk dat de webbrowser het verschil maakt. Ik gebruik meestal Chrome.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 09, 2019 7:05 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Keesvi schreef:
Ik ga toch eens zoeken.

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/wacken_open_air/Von-Wacken-zurueck-ins-Heim-Polizei-nennt-Details,heimbewohner100.html

Dank! Voor de nuances die ik eigenlijk wel verwachtte. Het blijkt om twee nog verre van oude mannen te gaan, mogelijk met een vroeg dementeringsbeeld, Korsakov of iets dergelijks, deels zelfstandig, deels afhankelijk. Het missen van de laatste bus met enigszins inadequaat gedrag als gevolg, heeft de politie doen besluiten om gebruik te maken van de medische dienst van het metalfestival dat toevallig vlakbij gaande was. Ik zou dat als politie ook gedaan hebben. Het verhaal is dus iets anders dan je na de eerste indruk zou denken. Ik hoop niettemin dat die twee een leuke dag gehad hebben maar zo zie je maar weer dat controle van de bronnen nogal eens een ander licht op de zaak doet schijnen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 10, 2019 10:28 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Weird... Ik denk dat de webbrowser het verschil maakt. Ik gebruik meestal Chrome.

Bij mij is dat standaard Microsoft Edge…

Wat die twee mannen betreft, ik geef toe dat ik ook niet verder naar details gezocht heb. Mijn ervaringen met verzorgingshuizen zijn niet erg opwekkend en het idee dat twee bewoners er genoeg van hadden en stiekem maar buiten gaan en er een leuke dag van maken, kan ik mij zo levendig vorstellen dat ik het een leuk bericht vond. Ik begrijp eigenlijk niet dat niet veel meer 'ouwetjes' in opstand komen tegen dat kostschoolsfeertje wat er in die gebouwen hangt...

Maar goed, dat is een persoonlijk gevoel. Misschien betekent het dat ik er nog niet aan toe ben om in zo'n tehuis te vertoeven...

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 92006
Ma Jun 10, 2019 10:57 am Reageer met quote

Geen idee hoe het is in een verzorgingstehuis, maar soms is het beter dan thuis in je uppie als je hulpbehoevend bent lijkt mij. Ik heb een vriendin van 90 die jaren geleden naar een verzorgingstehuis is gegaan omdat ze thuis steeds viel en de kinderen het niet meer verantwoordelijk vonden.
Nu die heeft het hartstikke naar haar zin zei ze. ( ik heb alleen telefonisch contact omdat ze niet in de buurt woont ) maar ik krijg ze tegenwoordig haast niet meer telefonisch te pakken, want overdag is ze vaak in de algemene zaal bij leeftijdsgenoten, ze eten en doen spelletjes, soms is een optreden van muziek. Kortom van alles te doen en ze heeft daar een vriendin waar ze mee omgaat. En de zusters zijn allemaal aardig zei ze. Is toch beter dan in je eentje thuis? Alleen s'avonds krijg ik haar ook niet te pakken, omdat ze niet zo goed kan zien en geen tv kan volgen, gaat ze uit vervelendheid om 8 uur al naar bed zei ze. Maar waar het om gaat ik krijg de indruk dat het niet zo slecht is in een verzorgingstehuis.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 10, 2019 10:58 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar goed, dat is een persoonlijk gevoel. Misschien betekent het dat ik er nog niet aan toe ben om in zo'n tehuis te vertoeven...

Hoewel er hemelsbrede verschillen zijn tussen instellingen voor langdurige zorg zit ik ook wel op dat spoor. Ik heb in twee totale zorginstituten gewerkt, een algemeen ziekenhuis en een intramurale GGZ-instelling. Bij een ziekenhuis kan ik me voorstellen dat de nadruk op de processen ligt, hoewel ik klant/patiëntvriendelijkheid wel heel erg op prijs stel. Het is heel goed mogelijk, gezien mijn recente ervaringen. In intramurale GGZ-instellingen is de verblijfsduur veel langer, soms levenslang. Daar ligt voor de zorgvragers veel meer het accent op wonen. Ik heb me eigenlijk altijd wat ongemakkelijk gevoeld met mijn sleutelbos, de baas spelend over vaak veel ouderen, die daar jarenlang alle zeven etmalen van een week verbleven, dus er woonden. Er waren toen ook al initiatieven om dat te veranderen maar gezien de verhalen van mijn dochter, die momenteel in dezelfde GGZ-instelling werkt, is dat slechts ten dele gelukt. Als ik zorg nodig heb, dan toch maar liever zo lang mogelijk thuis, waar ik zelf veel meer de regie heb over mijn eigen leven.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 10, 2019 11:20 am Reageer met quote

elvira schreef:
Geen idee hoe het is in een verzorgingstehuis, maar soms is het beter dan thuis in je uppie als je hulpbehoevend bent lijkt mij. Ik heb een vriendin van 90 die jaren geleden naar een verzorgingstehuis is gegaan omdat ze thuis steeds viel en de kinderen het niet meer verantwoordelijk vonden....

Om ongeveer dezelfde reden is mijn moeder toen ook in een verzorgingshuis terechtgekomen. En op een gegeven moment heeft ze zich daarin wel berust. Gelukkig woonden we toen tamelijk dichtbij en konden we haar nog wel eens een maaltje of andere lekkernij brengen. Of naar een restaurant gaan zodat ze er even uit was. Ze voelde zich daardoor niet helemaal aan haar lot overgelaten.
Mar wat je stelt, je moet er geestelijk en lichamelijk aan toe zijn. Dan zul het misschien wat makkelijke accepteren..

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 10, 2019 11:25 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
.....Als ik zorg nodig heb, dan toch maar liever zo lang mogelijk thuis, waar ik zelf veel meer de regie heb over mijn eigen leven.

Ik zou ook niet anders willen. Het is dat ik ongelovig ben anders zou ik bidden dat ik een spontane hartverknettering krijg terwijl ik in de tuin of huis bezig ben vlak voordat dat bejaardenhuis in zicht komt...

.. Maar dat mag van mij nog wel een poosje duren voor het zover is... Very Happy

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3091
Ma Jun 10, 2019 1:00 pm Reageer met quote

Ja als we het voor het zeggen hadden, wisten we het allemaal wel Tympaan.

Ook mij lijkt zo'n tehuis een gruwel. Alleen al de weeïge geur die er hangt van gekookt eten in combinatie met gebruikt incontinentiemateriaal...
Maar mijn schoonmoeder, die ook altijd zei dat ze dáár niet wilde wonen, is er, toen het toch niet anders meer kon, zielstevreden geweest. Ze vond het eten heerlijk ( "elke dag een toetje en echte ballen in de soep!") en was behoorlijk actief in de creatieve clubjes. Daar werd overigens wel altijd keurig op de deur geklopt en kwam er niemand zomaar binnen. Ze vond het "net een hotel".
Misschien stel je je eisenpakket wel bij, verandert je perspectief als je er zelf voorstaat, ik weet het niet. Wel moet gezegd dat mijn schoonmoeder een uitermate positieve vrouw was die altijd zocht naar de lichtpuntjes en dankbaar kon zijn om hele kleine dingen. Dat is ook een zegen, als je zo bent. Ik kan alleen maar hopen dat ik tegen die tijd iets van haar positieve instelling zal hebben.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 10, 2019 7:38 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Misschien stel je je eisenpakket wel bij, verandert je perspectief als je er zelf voorstaat, ik weet het niet. Wel moet gezegd dat mijn schoonmoeder een uitermate positieve vrouw was die altijd zocht naar de lichtpuntjes en dankbaar kon zijn om hele kleine dingen. Dat is ook een zegen, als je zo bent. Ik kan alleen maar hopen dat ik tegen die tijd iets van haar positieve instelling zal hebben.

Best mogelijk. Mijn moeder was ook iemand de dingen nogal gemakkelijk nam zoals ze waren. die vond uiteindelijk ook haar weg wel. Mijn schoonmoeder daarentegen was een type met een uitgesproken eigen wil. Die kon je in het Amstelhotel leggen en dan zou het nog maar niets vinden. Die wilde alleen maar in haar eigen huis zijn. Helaas kwam ze ten val en toen was het over met haar zelfstandigheid. Ook zij kwam in een verzorgingshuis terecht. Toen was het binnen een maand bekeken. Ze weigerde stomweg om te eten of te drinken. Ze vond het simpelweg genoeg...
Maar na 96 jaar in redelijke gezondheid verkeerd te hebben kan ik mij dat ook nog wel voorstellen...

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie