Vaticaan: geslachtsverandering mag niet
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2235
Di Jun 11, 2019 7:56 pm Reageer met quote

Quote:
Het Vaticaan vindt dat de mens niet het recht heeft om van geslacht te veranderen. In een officieel document dat maandag openbaar is gemaakt, stelt de rooms-katholieke kerk dat geslachtsverandering het gevolg is van een „verward concept van vrijheid.”
De congregatie pleit voor een „een positieve, behoedzame seksuele opvoeding”, zodat kinderen „de originele waarheid over mannelijkheid en vrouwelijkheid kunnen leren.”
In het document getiteld ’Man en Vrouw, hij creëerde hen’ heeft de Congregatie voor de Katholieke Opvoeding het over een „educatieve crisis” als het gaat over affectie en seksualiteit. De congregatie pleit voor een „een positieve, behoedzame seksuele opvoeding”, zodat kinderen „de originele waarheid over mannelijkheid en vrouwelijkheid kunnen leren.”
Het Vaticaan is van oordeel dat „als het idee van geslacht wordt bepaald door persoonlijk gevoel in plaats van door biologie, dit een poging is om de natuur te vernietigen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2017257926/vaticaan-niemand-heeft-recht-op-geslachtsverandering

Aniticonceptie mag niet, abortus mag niet, homosekualiteit mag niet en nu geslachtsverandering ook niet.
Zo ernstig dit weer, het geloof als leidraad voor allerlei zaken die voor mensen persoonlijk heel negatief uitpakken.
Voor mij blijft het ongelofelijk dat mensen die een religie aanhangen zich zo laten ringeloren door de hoogtste en machtigste figuren binnen een religie en zegt het veel over waar geloven op is gebaseerd, n.l. overheersing en onderdrukking.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 682
Di Jun 11, 2019 8:00 pm Reageer met quote

Er zullen zeker mensen zijn die zich laten ringeloren door kerkelijke gezagdragers. Toch zijn er tegenwoordig ook veel gelovigen die er niets meer mee van doen hebben.

Het Vaticaan mag deze mening hebben en wat anderen ermee doen is aan hen lijkt me.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 11, 2019 8:39 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

Het Vaticaan mag deze mening hebben en wat anderen ermee doen is aan hen lijkt me.

Je vindt het niet onvaardbaar begrijp ik, dat de Paus deze in mijn optiek toch wel discriminerende standpunten zomaar mag ten toon spreiden? Omdat het een geloofsinstituut is mag het groepen mensen wegzetten/discrimineren en onderdrukken?
Terwijl het zo ongeveer het machtigste instituut is in de wereld?
En je kan er niets tegen inbrengen want de Paus is als staatshoofd van Vaticaanstad politiek onschendbaar.

En zo'n zuiver instituut is het allemaal niet, nietwaar?
https://joop.bnnvara.nl/opinies/het-vaticaan-is-de-ultieme-schurkenstaat
(is wel oud artikel maar wat mij betreft nog springlevend want is niets aan veranderd)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26289
Wo Jun 12, 2019 11:04 am Reageer met quote

Wel bizar. Als het om de islam gaat moeten 'we' alles maar accepteren, "want het is hun cultuur" en we moeten verdraagzaamheid tonen enzovoorts en nu zegt een christelijke religie het en heeft men het zelfs over een "ultieme schurkenstaat"...

Idioot, dat onderscheid...

Alle religies hebben wel van die idiote regels. Het een is vaak nog gekker dan het ander...
Het blijft merkwaardig dat volwassen mensen er al eeuwen blijven intrappen. Maar het zal wel in een behoefte voorzien..

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12657
Wo Jun 12, 2019 11:32 am Reageer met quote

Je kunt van transgender denken wat je wilt maar naar mijn mening is het vooral de wens om te leven naar het juiste geslacht, dus toch conform de Bijbelse regels? Maar primair, zout op met idiote regels om de persoonlijke levenssfeer te bepalen van je medemensen. Dat mag alleen als die een ander beperkt. In het geval van transgender is daar geen sprake van, dunkt me.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3650
Wo Jun 12, 2019 11:51 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Wel bizar. Als het om de islam gaat moeten 'we' alles maar accepteren, "want het is hun cultuur" en we moeten verdraagzaamheid tonen enzovoorts en nu zegt een christelijke religie het en heeft men het zelfs over een "ultieme schurkenstaat"...

Idioot, dat onderscheid...

Alle religies hebben wel van die idiote regels. Het een is vaak nog gekker dan het ander...
Het blijft merkwaardig dat volwassen mensen er al eeuwen blijven intrappen. Maar het zal wel in een behoefte voorzien..

Wanneer een imam in de moskee mensen zou verbieden een geslachtsverandering te ondergaan zouden we daar ook wel over horen, net zoals dat gebeurt bij het verketteren van homoseksualiteit.
Die zaken komen voortdurend in de actualiteit.

Dat de paus gendertransitie veroordeelt en verbiedt is trouwens iets wat menigeen zal laken maar wat we wel allemaal gewoon accepteren in Nederland.
Precies zoals we sommige conservatieve standpunten van imams op seksueel gebied hier zullen accepteren

Welk onderscheid zie je precies Tympaan, kun je dat misschien wat duidelijker maken?

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 12:05 pm Reageer met quote

Ik zie geen enkele reden om mij druk te maken over wat de paus uitkraamt in het Vaticaan. Net zo min als wat een imam uitkraamt in zijn moskee. Ik denk dat de gemiddelde moslim al zo geïndoctrineerd is tijden zijn/haar kinderjaren, dat ze niet eens durven dénken aan geslachtsverandering.
Als overtuigd atheïst word ik niet gehinderd door al dat soort bizarre regeltjes.
Wat mij enkel maar opviel was dat er een neiging is om alles wat de islam is en doet, te vergoelijken en alles wat het christendom doet, te verketteren...

Het is met de paus al net als met Baudet, waar je zo fel op bent, Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar uiteindelijk gaat de wereld toch z'n eigen gang. En ze hebben geen van beiden de macht om iets af te dwingen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3100
Wo Jun 12, 2019 1:19 pm Reageer met quote

Zowel voor de Islam als het christendom als voor welke religie dan ook geldt dat wat mij betreft ieder mag vinden wat ie vindt, maar de grens ligt bij wat je een ander oplegt. Grote godsdiensten zijn ook instituties van macht die niet zelden wordt misbruikt. Wat mij betreft maak ik daarin geen verschil tussen wat een imam of een priester of paus verkondigt. Óf wat mensen binnen een geloofsgemeenschap elkaar of anderen aan regels en normen opleggen. Maar kennelijk hebben mensen behoefte aan leidsmannen die hen vertellen wat goed of slecht is. Als je gelooft dat zij wéten wat de juiste weg is kun je nogal in gewetensconflict komen als die weg botst met jouw gevoelens. Ongetwijfeld veroorzaakt dat heel wat leed bij gelovigen. Als je je niet gebonden weet aan welk geloof dan ook heb je slechts te maken met je eigen gevoel van goed en kwaad en de wet. Dat is stukken makkelijker. In die zin benijd ik niemand met een geloof. In mijn ogen zou je relatie met God of Allah een persoonlijke moeten zijn waaraan een ander geen regels heeft op te leggen.
Overigens zie ik niet dat alles wat islam is wordt vergoeilijkt en wat vanuit het christendom beweerd wordt, wordt verketterd. Die laat ik maar voor jouw rekening als je er geen voorbeeld van hebt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 2:33 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Het is met de paus al net als met Baudet, waar je zo fel op bent, Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar uiteindelijk gaat de wereld toch z'n eigen gang. En ze hebben geen van beiden de macht om iets af te dwingen..

Was dat maar waar... Zowel onder aanvoering van religieuze leiders als van politieke zijn miljoenen en miljoenen mensen vermoord. Hoezo kunnen zij niks afdwingen?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 2:49 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Grote godsdiensten zijn ook instituties van macht die niet zelden wordt misbruikt. Wat mij betreft maak ik daarin geen verschil tussen wat een imam of een priester of paus verkondigt.

Nou 1 heel groot verschil is wel dat het Vaticaan als enige religie permanent observer state is bij de VN, die heeft dus heel veel politieke en religieuze invloed, het is een instituut met een niet te onderschatten invloed en macht!
Quote:
Het Vaticaan, of formeel juridisch De Heilige Stoel, onderhoudt als enige religie diplomatieke banden met veel landen, onder andere met alle 27 lidstaten van de Europese Unie. Dat heeft verstrekkende politieke gevolgen. Het ministaatje is permanent observer state van de Verenigde Naties. Dat geeft het recht mee te onderhandelen over verdragen. In de VN wordt met consensus gewerkt, waardoor iemand die aan tafel zit disproportioneel veel invloed kan uitoefenen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-katholieke-kerk-eet-van-twee-walletjes~be8aec87/

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 2:51 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Grote godsdiensten zijn ook instituties van macht die niet zelden wordt misbruikt. Wat mij betreft maak ik daarin geen verschil tussen wat een imam of een priester of paus verkondigt.

Nou 1 heel groot verschil is wel dat het Vaticaan als enige religie permanent observer state is bij de VN, die heeft dus heel veel politieke en religieuze invloed, het is een instituut met een niet te onderschatten invloed en macht!
Quote:
Het Vaticaan, of formeel juridisch De Heilige Stoel, onderhoudt als enige religie diplomatieke banden met veel landen, onder andere met alle 27 lidstaten van de Europese Unie. Dat heeft verstrekkende politieke gevolgen. Het ministaatje is permanent observer state van de Verenigde Naties. Dat geeft het recht mee te onderhandelen over verdragen. In de VN wordt met consensus gewerkt, waardoor iemand die aan tafel zit disproportioneel veel invloed kan uitoefenen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-katholieke-kerk-eet-van-twee-walletjes~be8aec87/

Dít wist ik niet, goede aanvulling op de discussie.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 3:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Was dat maar waar... Zowel onder aanvoering van religieuze leiders als van politieke zijn miljoenen en miljoenen mensen vermoord. Hoezo kunnen zij niks afdwingen?

Dat maakt het juist zo gevaarlijk in mijn beleving, ze hebben heel veel invloed, maar je kunt ze bijna niet ter verantwoording roepen, politieke leiders in dat opzicht nog meer als geestelijk leiders, die zijn bijna onaantastbaar.

Quote:
In mijn ogen zou je relatie met God of Allah een persoonlijke moeten zijn waaraan een ander geen regels heeft op te leggen.

Dat is voor mij de essentie van geloof, als het zo zou zijn, had ik geen enkele moeite met welk geloof dan ook.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 4:13 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

Wel in de tegenwoordige tijd blijven denken. Nu kan een paus niets meer afdwingen. Hoe zou hij dat moeten? Een pauselijk leger naar Nederland sturen? Als mensen zo dom zijn om die man te geloven en te volgen doen ze dat toch echt zelf. Niemand dwingt ze daartoe. Mijn ouders waren in naam katholiek en dat was meer uit pragmatische overwegingen. Ikzelf doe er helemaal niets meer aan. En ik heb daar nog nooit enig nadeel van ondervonden... En dat moet je bij de islam nog maar afwachten...
En voor Baudet geldt hetzelfde. Die zal echt nooit de kansen krijgen die Hitler ooit eens had. Die gaat dezelfde weg der vergetelheid op als Wilders. Zeker zolang hij zichzelf constant in de voet blijft schieten...

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 4:23 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

...In mijn ogen zou je relatie met God of Allah een persoonlijke moeten zijn waaraan een ander geen regels heeft op te leggen.

Dat is voor mij de essentie van geloof, als het zo zou zijn, had ik geen enkele moeite met welk geloof dan ook.[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Iedereen mag en kan geloven in wat men maar wil. Maar houd het voor jezelf. Het gaat tenslotte alleen jezelf aan. Een ander proberen te "redden" of te bekeren is nergens voor nodig..

Laatst aangepast door Tympaan op Wo Jun 12, 2019 5:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 4:51 pm Reageer met quote

Zoals inmiddels duidelijk is ben ik gelovig en kies ik ervoor om naar bepaalde richtlijnen te leven die ik vind in de Thora. Dat is mijn keus en een ander heeft daar geen snars mee te maken.

Vaak hoor ik dat men tegen religie is omdat het anderen regels etc. oplegt, nou, vanaf je geboorte tot aan je dood krijgt een mens regels, voorschriften, wetten opgelegd die niet religieus zijn.

Betreft het willen bekeren van anderen: ik ken atheisten met een nog nijvere bekeringsdrang dan menig christen of moslim Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 5:49 pm Reageer met quote

Maar er zijn regels en regels...

Rechts rijden op een snelweg lijkt mij een goede regel. Vrijdags vis moeten eten slaat nergens op. En zo zijn er wel duizenden voorbeelden te bedenken...

luciaT

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 5:58 pm Reageer met quote

Als iemand op vrijdag wel of geen vis wil eten dat gaat een ander toch niet aan? Mijn man was katholiek van huis uit en altijd vrijdags vlees behalve Goede Vrijdag niet. Dat was zijn keuze, hij legde niemand iets op, ik respecteerde de keuzes die hij maakte en hij de mijne.

Ik begrijp de behoefte van het willen afkraken van een religie niet. Noch gelovigen over één kam te scheren.
Gebrek aan respect voor andersdenkenden noem ik dat.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3650
Wo Jun 12, 2019 6:08 pm Reageer met quote

Kinderen worden nog voor ze kritisch en zelfstandig kunnen nadenken in het keurslijf van de religie van hun ouders gedwongen; zo gaat dat meestal in gelovige milieus. Ze worden geindoctrineerd met zaken die volkomen onverenigbaar zijn met wetenschappelijk rationeel denken waarvan de uitkomsten toetsbaar zijn het kan hen (later) erg veel last bezorgen het rationele denken opzij te leren (te moeten) zetten voor allerhande mythische absurditeiten zo weten we genoegzaam uit de literatuur en misschien ook hier wel uit eigen ondervinding.
Dat blijf ik een kwalijke zaak vinden. Komt men op volwassen leeftijd ertoe een godsdienst aan te nemen is dat prima, maar kinderen met sprookjes die voor absolute waarheden aangenomen moeten worden beinvloeden en conditioneren blijf ik een slechte zaak vinden.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Jun 12, 2019 6:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 6:11 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Kinderen worden nog voor ze kritisch en zelfstandig kunnen nadenken in het keurslijf van de religie van hun ouders gedwongen; zo gaat dat meestal in gelovige milieus. Ze worden geindoctrineerd met zaken die volkomen onverenigbaar zijn met normaal wetenschappelijk rationeel denken het kan hen (later) erg veel last bezorgen het rationele denken opzij te leren (te moeten) zetten voor allerhande mythische absurditeiten.
Dat blijf ik een kwalijke zaak vinden. Komt men op volwassen leeftijd ertoe een godsdienst aan te nemen is dat prima, maar kinderen op die manier beinvloeden en conditioneren blijf ik een slechte zaak vinden

Datzelfde geldt ook vaak voor het politieke milieu waarin kinderen opgroeien.
Ieder kind wordt geconditioneerd door het gezin, omgeving waar ze in opgroeien.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 6:12 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Als iemand op vrijdag wel of geen vis wil eten dat gaat een ander toch niet aan? Mijn man was katholiek van huis uit en altijd vrijdags vlees behalve Goede Vrijdag niet. Dat was zijn keuze, hij legde niemand iets op, ik respecteerde de keuzes die hij maakte en hij de mijne.

Ik begrijp de behoefte van het willen afkraken van een religie niet. Noch gelovigen over één kam te scheren.
Gebrek aan respect voor andersdenkenden noem ik dat.

Het heeft niets met afkraken te maken. Dit is een discussieforum en dan valt het te verwachten dat er wordt gediscussieerd. En dan krijg je ook te maken met verschillende opvattingen en meningen.

Of ik respect voor iemand heb hangt totaal niet af van iemands geloof in wat dan ook. Hooguit hoe iemand er mee omgaat naar de 'buitenwereld'...

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie