Vaticaan: geslachtsverandering mag niet
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3753
Wo Jun 12, 2019 6:16 pm Reageer met quote

Een politieke visie is wel even iets totaal anders. Ken jij ouders die hun kind vanaf vier-jarige leeftijd een politieke leer met de paplepel in zitten gieten? Het wekelijks meenemen naar de politieke tempel om daar met allerlei rituelen en symbolen, betoverende muziek, waanzinpraatjes over wat god allemaal van het kind verlangt aan te moten horen? Ken jij ouders die dat kind vertellen dat die de absolute waarheid van hun politieke leer maar hebben aan te nemen omdat het anders later met de hel gestraft zal worden door god?

Onzinvergelijking Lucia

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Jun 12, 2019 6:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Jun 12, 2019 6:17 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Een politieke visie is wel even iets totaal anders. Ken jij ouders die hun kind vanaf vier-jarige leeftijd een politieke leer met de paplepel in zitten gieten? Het meenemen naar de politieke tempel om daar met allerlei rituelen en symbolen, betoverende muziek, waanzinpraatjes over wat god allemaal van het kind verlangt? En die dat kind vertellen dat die de absolute waarheid van die politieke leer hebben aan te nemen omdat ze anders later met de hel gestraft zullen worden door god?

Onzinvergelijking Lucia

Mag je vinden. Ben het niet met je eens.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26405
Wo Jun 12, 2019 6:18 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

Datzelfde geldt ook vaak voor het politieke milieu waarin kinderen opgroeien.
Ieder kind wordt geconditioneerd door het gezin, omgeving waar ze in opgroeien.

Maar dat duurt meestal maar tot het kind zelf gaat nadenken en conclusies gaat trekken. Politiek is niet zo'n streng en benauwend keurslijf dan dat sommige strenge religies zijn...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3226
Wo Jun 12, 2019 6:18 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
NicolaasP schreef:
Kinderen worden nog voor ze kritisch en zelfstandig kunnen nadenken in het keurslijf van de religie van hun ouders gedwongen; zo gaat dat meestal in gelovige milieus. Ze worden geindoctrineerd met zaken die volkomen onverenigbaar zijn met normaal wetenschappelijk rationeel denken het kan hen (later) erg veel last bezorgen het rationele denken opzij te leren (te moeten) zetten voor allerhande mythische absurditeiten.
Dat blijf ik een kwalijke zaak vinden. Komt men op volwassen leeftijd ertoe een godsdienst aan te nemen is dat prima, maar kinderen op die manier beinvloeden en conditioneren blijf ik een slechte zaak vinden

Je bent me net voor. Ouders geven hun kinderen normen en waarden mee en doen dat veelal vanuit de overtuiging dat het het beste is voor hun kind. Als je dat niet zou doen zou je opvoeding stuurloos zijn. In die zin begrijp ik heel goed dat je het kind opvoedt in jouw geloof. Ik zou het eerder om willen draaien en het kind, naarmate het groter wordt en zelf over dit soort zaken gaat nadenken de ruimte geven om zelf zijn weg hierin te vinden. Maar er is helemaal niks mis mee om binnen je opvoeding de kaders neer te zetten. Dat geeft ook veiligheid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Wo Jun 12, 2019 6:20 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Wel in de tegenwoordige tijd blijven denken. Nu kan een paus niets meer afdwingen. Hoe zou hij dat moeten? Een pauselijk leger naar Nederland sturen?

Hoe verhoudt zich dit statement tot jouw eerder gedane uitspraken over de moslims? Daar geldt toch in wezen hetzelfde mechanisme?

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 6:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
LuciaTellez schreef:

Maar dat duurt meestal maar tot het kind zelf gaat nadenken en conclusies gaat trekken. Politiek is niet zo'n streng en benauwend keurslijf dan dat sommige strenge religies zijn...

Je moest eens weten wat een benauwend keurslijf het kan zijn in een gezin op te groeien waar een bepaalde politieke overtuiging met de paplepel ingegoten wordt. En wat voor represailles er zijn als je een andere kant op wilt gaan.
Eigen ervaring!

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 6:27 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ouders geven hun kinderen normen en waarden mee en doen dat veelal vanuit de overtuiging dat het het beste is voor hun kind. Als je dat niet zou doen zou je opvoeding stuurloos zijn. In die zin begrijp ik heel goed dat je het kind opvoedt in jouw geloof. Ik zou het eerder om willen draaien en het kind, naarmate het groter wordt en zelf over dit soort zaken gaat nadenken de ruimte geven om zelf zijn weg hierin te vinden. Maar er is helemaal niks mis mee om binnen je opvoeding de kaders neer te zetten. Dat geeft ook veiligheid.

Dat is natuurlijk prima als het om een 'normale' situatie gaat. En dat zal ook in de meeste gevallen wel zo gaan. Maar als je echt om een strenge religie gaat waarbij een kind helemaal niets te kiezen heeft, is het maar de vraag of die kaders wel zo bevorderlijk zijn voor een gezonde opvoeding. En of die kinderen er niet veel eerder een trauma aan overhouden..

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 6:31 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Tympaan schreef:
LuciaTellez schreef:

Je moest eens weten wat een benauwend keurslijf het kan zijn in een gezin op te groeien waar een bepaalde politieke overtuiging met de paplepel ingegoten wordt. En wat voor represailles er zijn als je een andere kant op wilt gaan.
Eigen ervaring!

Ik heb dat altijd voor onmogelijk gehouden. Maar tegen jouw ervaring kan ik natuurlijk niets inbrengen. Mijn idee is dat als je als kind eenmaal volwassen ben dat je dan zelf wel kan uitmaken waar je politieke voorkeur ligt, terwijl dat bij een religie vaak veel moeilijker ligt..

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 6:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
Ouders geven hun kinderen normen en waarden mee en doen dat veelal vanuit de overtuiging dat het het beste is voor hun kind. Als je dat niet zou doen zou je opvoeding stuurloos zijn. In die zin begrijp ik heel goed dat je het kind opvoedt in jouw geloof. Ik zou het eerder om willen draaien en het kind, naarmate het groter wordt en zelf over dit soort zaken gaat nadenken de ruimte geven om zelf zijn weg hierin te vinden. Maar er is helemaal niks mis mee om binnen je opvoeding de kaders neer te zetten. Dat geeft ook veiligheid.

Dat is natuurlijk prima als het om een 'normale' situatie gaat. En dat zal ook in de meeste gevallen wel zo gaan. Maar als je echt om een strenge religie gaat waarbij een kind helemaal niets te kiezen heeft, is het maar de vraag of die kaders wel zo bevorderlijk zijn voor een gezonde opvoeding. En of die kinderen er niet veel eerder een trauma aan overhouden..

Alsof kinderen in niet religieuze gezinnen wel altijd iets te kiezen hebben. Ook dan kunnen kinderen overruled worden door pa en ma. In een disfunctioneel gezin lopen kinderen ook de kans getraumatiseerd te worden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 6:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Excessen zijn nooit goed. Zo maak ik me zorgen over gezinnen waar de vreemdelingenhaat er met de paplepel wordt ingegoten, terwijl het kind op school en daarbuiten moet leren omgaan met kinderen uit allerlei culturen. Hoe zet je zo'n kind gezond in de maatschappij? Ook dat is ongewenste en schadelijke indoctrinatie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast

Tympaan schreef:
LuciaTellez schreef:
Tympaan schreef:
LuciaTellez schreef:

Eigen ervaring!

Ik heb dat altijd voor onmogelijk gehouden. Maar tegen jouw ervaring kan ik natuurlijk niets inbrengen. Mijn idee is dat als je als kind eenmaal volwassen ben dat je dan zelf wel kan uitmaken waar je politieke voorkeur ligt, terwijl dat bij een religie vaak veel moeilijker ligt..

Dat is slechts een idee van jou.

Tympaan

Superlid
Superlid

JanRutgers schreef:
Tympaan schreef:

Wel in de tegenwoordige tijd blijven denken. Nu kan een paus niets meer afdwingen. Hoe zou hij dat moeten? Een pauselijk leger naar Nederland sturen?

Hoe verhoudt zich dit statement tot jouw eerder gedane uitspraken over de moslims? Daar geldt toch in wezen hetzelfde mechanisme?

Je weet natuurlijk net zo goed als ik dat het veel moeilijker, zo niet gevaarlijker is om de islam af te zweren dan dat dat bij een christelijk geloof is, behoudends misschien bij bepaalde sektes.. en dat de onderlinge controle daar veel scherper is...

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 6:39 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

Dat is slechts een idee van jou.

Daarom zei ik ook al dat het slechts mijn idee is. Ik ben niet op de hoogte met jouw beleving van een en ander..

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 6:46 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

Alsof kinderen in niet religieuze gezinnen wel altijd iets te kiezen hebben. Ook dan kunnen kinderen overruled worden door pa en ma. In een disfunctioneel gezin lopen kinderen ook de kans getraumatiseerd te worden.

Waarheid als een koe. Er zijn gezinnen waarin men elkaar het leven tot een hel maakt. Maar eigenlijk is dat een ander onderwerp. Het ging meer om de zin en onzin van de regels van een religie... Voor mij onbegrijpelijk maar voor anderen blijkbaar een manier van leven...

Daar zou toch over te praten moeten zijn...

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 6:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
LuciaTellez schreef:

Waarheid als een koe. Er zijn gezinnen waarin men elkaar het leven tot een hel maakt. Maar eigenlijk is dat een ander onderwerp. Het ging meer om de zin en onzin van de regels van een religie... Voor mij onbegrijpelijk maar voor anderen blijkbaar een manier van leven...

Daar zou toch over te praten moeten zijn...

Zodra iemand de geloofsregels van de ander onzin noemt, is er al geen sprake meer van een open gesprek hierover.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 7:30 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
JanRutgers schreef:
Tympaan schreef:

Je weet natuurlijk net zo goed als ik dat het veel moeilijker, zo niet gevaarlijker is om de islam af te zweren dan dat dat bij een christelijk geloof is, behoudends misschien bij bepaalde sektes.. en dat de onderlinge controle daar veel scherper is...

Wat jij niet schijnt te weten is dat er, net zoals bij andere religies, ook tussen moslims onderling een breed scala aan beleving is, variërend van orthodox streng tot heel vrij. Maar allemaal noemen zij zich moslim. Vanwaar toch dat bijna rigide vasthouden aan een vooroordeel over moslims terwijl de dagelijkse praktijk duidelijk anders is?

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Wo Jun 12, 2019 11:31 pm Reageer met quote

Ik ben RK opgevoed maar kwam er al snel achter dat de kerk gewoon een filiaal bedrijf is waar omzet gemaakt moet worden onder het mom van collectes voor de kerk en de zielige kindertjes.
Mij niet meer gezien en heb er afstand van genomen, ik heb geen kerk nodig om te geloven.
Dan heb je ook nog van die geloven die nog in de middeleeuwen leven terwijl andere geloven wel met de tijd mee gaan.
Ook de geloven waar agressie uit voort komt waardoor er aanslagen en ellende uit voort komt.

Wij waren net 2 jaar getrouwd en toen kwam de pastoor op visite omdat we net in zijn territorium kwamen te wonen.
Hij wilde wel wat drinken en tijdens de borrel wilde hij wel dat we een kerkbijdrage moesten gaan betalen.
Ik zei tegen hem dat hij dat net op zat te drinken.
Toen kwam het woord er uit hoor, zegt hij "jullie zijn nu 2 jaar getrouwd en de vrouw is nog niet zwanger?".
Toen heb ik hem verteld dat die plank achter zijn stoel, de uitgang naar buiten was en is hij weg gegaan.
Ik heb het wel gehad met al die geloven!!!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 12, 2019 11:34 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Dan heb je ook nog van die geloven die nog in de middeleeuwen leven terwijl andere geloven wel met de tijd mee gaan.

Vertel!

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie