Minister: ‘Eten is te goedkoop’
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3067
Ma Jun 17, 2019 6:17 pm Reageer met quote

Wat zijn ze nu weer van plan???

videoEten is zó laaggeprijsd dat het milieu te zwaar wordt belast, voedsel wordt verspild en boeren te weinig verdienen. Consumenten en supermarkten moeten daarom de portemonnee trekken voor een metamorfose van de Nederlandse landbouw.

Lees verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12659
Ma Jun 17, 2019 6:57 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Wat zijn ze nu weer van plan???

videoEten is zó laaggeprijsd dat het milieu te zwaar wordt belast, voedsel wordt verspild en boeren te weinig verdienen. Consumenten en supermarkten moeten daarom de portemonnee trekken voor een metamorfose van de Nederlandse landbouw.

Lees verder; klikkie

Ergens begrijp ik het wel. De voedselindustrie is vooral gericht op zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Op zich sta ik achter het milieu-, dier- en mensvriendelijker produceren van voedsel. Wie niet? Maar het werkt natuurlijk niet als we dat alleen als Nederland gaan doen, los van wat er in Europees verband en wereldwijd gebeurt. Verder zou voor mij een dergelijk beleid aannemelijker zijn als datgene wat er uiteindelijk op mijn bord ligt beter van kwaliteit is, zoals qua voedingswaarde als smaak. En ik maak me zorgen over hoe het uit zal pakken voor mensen met een echt heel laag inkomen. Die hebben evenveel recht op gezond eten maar het moet ook voor hen wel betaalbaar blijven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26294
Ma Jun 17, 2019 7:05 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

... En ik maak me zorgen over hoe het uit zal pakken voor mensen met een echt heel laag inkomen. Die hebben evenveel recht op gezond eten maar het moet ook voor hen wel betaalbaar blijven.

En daarin schuilt natuurlijk het grootste probleem en ook de grootste oneerlijkheid. Zo'n minister kan wel leuk kletsen met haar riante inkomen maar veel mensen balanceren al op de rand van de armoedegrens. Of wil ze weer terug naar de tijd dat alleen de rijken fatsoenlijk kunnen eten en dat er voor het klootjesvolk enkel maar weer aardappels en koolrapen resten..

Je moet al die gasten en meiden voor straf verbannen naar een achterstandswijk met een minimum inkomen. Wedden dat ze binnen de kortste tijd wel anders piepen...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 17, 2019 7:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Je moet al die gasten en meiden voor straf verbannen naar een achterstandswijk met een minimum inkomen. Wedden dat ze binnen de kortste tijd wel anders piepen...

En dan niet voor een of twee weekjes, want dat overleeft zo goed als iedereen glansrijk, al dan niet op de camping, als het weer een beetje meezit. Dat lukt mij zelfs. Kun je nagaan. Smile Nee, minimaal voor een jaar en bij niet slagen een paar jaar langer. Dat klinkt misschien cru maar minimumvoorzieningen zijn bedoeld om een afzienbare periode te overbruggen en niet voor vele jaren en al helemaal niet voor levenslang. Natuurlijk geen reëel voorstel dat het waar dan ook gaat halen maar een dergelijke confrontatie met de alledaagse realiteit van veel gezinnen zou geen kwaad kunnen, dunkt me.

En inderdaad: Duurzame landbouw is duurder, lagere inkomens worden hardst geraakt.

En brood is nota bene basisvoedsel: Brood op hoogste prijsniveau in tien jaar tijd

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Ma Jun 17, 2019 8:17 pm Reageer met quote

Het milieu wordt te zwaar belast, de boeren verdienen te weinig en er wordt veel voedsel verspild, 3 dingen waar ze gewoon gelijk in heeft.

De prijsverhoudingen zijn dan ook helemaal doorgeslagen. Groente, fruit prijzen omhoog, snoep, koek, snacks spotgoedkoop.

Als ze iets willen doen aan het milieu, schaf dan eerst de bio-industrie maar af. Dat de boeren te weinig verdienen is al jaren zo en het is schandalig!
Voedselverspilling daar wordt veel te weinig aan gedaan om tegen te gaan.
Ik ben benieuw hoe ze dit denken aan te pakken.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Jun 17, 2019 8:40 pm Reageer met quote

EINDHOVEN - Er zijn manieren om ervoor te zorgen dat de boeren beter betaald krijgen zonder dat de consumenten daar meer voor hoeven te betalen. Dat zegt Mark de Jong van de boerenorganisatie ZLTO. Hij reageert op uitspraken van minister Carola Schouten die vindt dat ons eten te goedkoop is.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3015465/Boeren-kunnen-meer-verdienen-zonder-dat-de-consument-meer-betaalt-ZLTO-reageert-op-de-minister

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Jun 17, 2019 9:15 pm Reageer met quote

ik koop altijd rechtstreeks bij de boer, doe ik al jaren, goedkoper en verser. Dit kan helaas niet iedereen maar het wel de moeite waard een win win situatie aan beide kanten.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 17, 2019 10:13 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
ik koop altijd rechtstreeks bij de boer, doe ik al jaren, goedkoper en verser. Dit kan helaas niet iedereen maar het wel de moeite waard een win win situatie aan beide kanten.

Goed idee. Als je in hartje Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven woont met alleen maar OV, gebrek aan persoonlijk vervoer, is dat wat omslachtig. Hoe denk je dat op te lossen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 18, 2019 9:57 am Reageer met quote

Niet in hartje Amsterdam of dergelijke gaan wonen...

Ook geen optie, natuurlijk. Maar ik vraag mij wel af waar die voedselverspilling dan inzit. Van wat er bij ons weggegooid wordt, kan nog geen muis in leven blijven. We weten immers precies van elkaar wat en hoeveel we eten en daar stem je je bereiding op af. Dat zal met opgroeiende kinderen misschien iets lastiger zijn, maar dan nog...

Ik weet wel dat er vroeger veel voedsel werd 'doorgedraaid'. We woonden aan de zuidwestkant van Den Haag en gingen nog wel eens "komkommers rausen" bij de veiling in het nabij gelegen Westland. Het was voor een kind best een indrukwekkende berg komkommers van een paar meter hoog en met een behoorlijke omtrek...

Maar ik weet niet of het nu nog zo gaat. Want het was wel grofweg 60 jaar geleden dat we die komkommerberg ontdekten...

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 18, 2019 12:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik weet wel dat er vroeger veel voedsel werd 'doorgedraaid'.

Herkenbaar. Mijn jonge jaren speelden zich af in Zwijndrecht waar toen ook een grote groenteveiling was. Ik snap eigenlijk nu nog niet dat 'doordraaien' van volwaardig voedsel. Grote hoeveelheden komkommers, bloemkolen en andere groenten die zonder pardon de mestpit in gekieperd werden omdat ze een minimumbedrag niet haalden voor verkoop. Dan heb je het over de vijftiger en zestiger jaren, zeker geen vetpot voor veel gezinnen. Onbegrijpelijk...

Adamm

Stamgast
Stamgast
Di Jun 18, 2019 1:11 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Adamm schreef:

Goed idee. Als je in hartje Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven woont met alleen maar OV, gebrek aan persoonlijk vervoer, is dat wat omslachtig. Hoe denk je dat op te lossen?
.

Ik schreef ook "dat kan helaas niet iedereen" . Voor mensen die het wel kunnen is dit prima. Je ziet ook steeds meer zgn. "boerderijwinkels "

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3657
Di Jun 18, 2019 1:33 pm Reageer met quote

Voedsel is te goedkoop. Volledig mee eens. We spenderen nu nog slechts zo'n 10% van ons inkomen aan onze voedingsprodukten, dat was in de jaren 80 nog zo'n 25%.
Wanneer dan ook nog eens een kilo kipfilet de prijs van een kilootje appels nabij komt dan is er iets hopeloos mis naar mijn idee.
Wanneer de veeteelt daar een hogere prijs voor berekenen kan is het voor de veeteler pas mogelijk zijn (pluim-)vee betere omstandigheden te bieden waaronder het opgefokt/vetgemest wordt.
Dat is de insteek van minister Schouten zoals ik begrepen heb. (zie Pauw 17-06)

Wanneer mensen zich genoodzaakt zien de voedselbank te frequenteren komt dat niet doordat de prijzen van onze levensmiddelen in Nederland zo hoog liggen maar aan andere zaken

Gun de veehouder een beter inkomen en het (pluim-)vee kan mogelijk een klein beetje dierwaardiger leven

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16999
Di Jun 18, 2019 5:43 pm Reageer met quote

Accijnzen op benzine verhogen is uitgewerkt, net zo de BTW.
Ze gooien he tnu over een andere boeg....

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 18, 2019 7:18 pm Reageer met quote

Ik vind het een duivelsdilemma. Enerzijds ben ik het er mee eens dat dieren een 'dierwaardig bestaan moeten kunnen hebben. Anderzijds ben ik vreselijk gekant tegen het gegeven dat het voor de "beter gesitueerden" weinig uitmaakt maar dat veel mensen die die op de rand van hun financiële kunnen zitten daardoor de dupe worden en het weer met een soort crisisvoer moete gaan doen...
En dat terwijl er eeuwen voor gevochten is dat eindelijk iedereen fatsoenlijk kon eten en zijn keus niet puur en alleen door geld bepaald wordt..

En dan heb ik het niet over kaviaar en dat soort ongein..

Adamm

Stamgast
Stamgast
Di Jun 18, 2019 9:07 pm Reageer met quote

Voedsel in Duitsland is nog goedkoper, hoeveel mensen die niet te ver van de grens wonen doen hun inkopen in Duitsland.(incl benzine natuurlijk) Als het voedsel in Ned. duurder wordt gaan er nog meer mensen hun inkopen doen in Duitsland. Willen we dat ????

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16999
Wo Jun 19, 2019 1:01 am Reageer met quote

Adamm schreef:
...niet te ver van de grens wonen doen hun inkopen in Duitsland.(incl benzine natuurlijk)

Wanneer de inkomens niet evenredig stijgen met de uitgaven, geef ik de oosterlingen geen ongelijk.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5138
Wo Jun 19, 2019 2:08 am Reageer met quote

Ik ben van mening dat mevrouw Schouten de plank mis slaat en in die zin oneerlijk naar de consument handelt.

Lees onderstaand stuk uit het AD van 30-10-2018. ruim een half jaar geleden dus.

boer krijgt te weinig voor zijn product

Quote:
,,Een literpak melk kost in de supermarkt negentig cent. Daarvan krijgt de boer zo'n 0,33 cent. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt 1,30 kost, gemiddeld veertien cent. En pluimveehouders ontvangen voor tien middelgrote scharreleieren tachtig cent, terwijl de consument daarvoor 2,24 euro afrekent. Wat ons betreft is de prijsverhouding scheef. Er vloeit te weinig geld terug naar de boer.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7863
Wo Jun 19, 2019 1:53 pm Reageer met quote

De grootste winst heeft altijd al in de handel gezeten en niet bij de boeren of de kwekers.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Wo Jun 19, 2019 2:10 pm Reageer met quote

Mijn/ons voedsel is in tegenstelling tot wat mw Schouten beweert schandalig duur.
Gezonde en biologische producten moeten juist flink in prijs omlaag zodat deze markt
toegankelijk wordt voor iedereen.

Ik kan me overigens wel wat voorstellen bij het (extra) belasten van de vele
toegevoegde en ongezonde E-nummers!

PS: Nederland is de op één na grootste landbouw exporteur van de wereld en
verdient ontzettend veel geld aan de export van landbouw producten.
KLIK
Ten koste van wat en wie?

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Jun 24, 2019 6:23 pm Reageer met quote

Gezond eten wordt duurder en duurder…

Toen het huidige kabinet op 1 januari van dit jaar het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent verhoogde, vonden veel mensen dat vervelend. Maar vooral het feit dat hierdoor ook groente en fruit duurder werden, was veel consumenten een doorn in het oog. De voedselwaakhond Foodwatch liet onderzoek doen waaruit bleek dat ruim 80 procent van de Nederlanders tegen het duurder maken was van groente en fruit en verzamelde al voor de invoering in korte tijd circa 100.000 proteststemmen.

Groente en fruit waren al ruim 40 procent duurder geworden tussen 2000 en 2017, terwijl suiker in diezelfde periode ruim 20 procent goedkoper werd. De btw-verhoging was ­volgens Foodwatch dan ook een onbegrijpelijke prijsmaatregel voor een kabinet dat juist voor­nemens was om extra in te zetten op preventief gezondheidsbeleid.

https://www.parool.nl/nederland/gezonde-voeding-heeft-een-prijs~b58115e5/

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie