Rijbewijs geldig na 75 zonder keuring
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12658
Wo Jun 19, 2019 8:24 pm Reageer met quote

Mijn rijbewijs is geldig totdat ik 75 en een half jaar oud ben. Als ik het goed begrijp hoef ik voor verlenging, met mijn leeftijdsgenoten, dan niet meer medisch gekeurd te worden. Is dat een goed idee of gaat dat ten koste van de verkeersveiligheid?

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil onderzoeken of de verplichte keuring voor 75-plussers voor het verlengen van hun rijbewijs kan worden afgeschaft. Die toezegging deed ze na aandringen van CDA en 50Plus in het debat over de lange wachttijden bij het CBR, de instantie die rijbewijzen uitgeeft.

Nu moeten ouderen die willen blijven rijden na hun 75e een nieuw rijbewijs aanvragen, evenals een gezondheidsverklaring. Om te bepalen of het wel veilig is om achter het stuur te zitten moeten ze medisch gekeurd worden. De minister wil dit stelsel vernieuwen en daarbij kijken of de verplichte keuring kan verdwijnen.

Lees verder: Minister overweegt keuring 75-plusautomobilist af te schaffen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7862
Wo Jun 19, 2019 9:23 pm Reageer met quote

De keuring op zich stelt weinig voor. Het belangrijkste onderdeel lijkt mij dan de ogentest.
In mijn geval was de hele procedure om het rijbewijs te verlengen vrij snel afgerond. Dat is mij dus erg mee gevallen. Het duurde ruim een maand, voordat ik, na een afspraak te hebben gemaakt, de medische keuring onder ging. Hierna de papierwinkel naar het CBR gestuurd. Binnen 14 dagen kreeg ik bericht dat het in orde was en ik op het gemeentehuis de procedure kon afronden.
Tot 4 april 2024 is het rijbewijs weer geldig. Wie dan leeft, dan zorgt.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26289
Do Jun 20, 2019 10:16 am Reageer met quote

Als je het nu over discriminatie hebt, dit vind ik er een typisch voorbeeld van. Als je 70-75 bent, ben je blijkbaar afgeschreven en verloopt je uiterste houdbaarheidsdatum. In de medische wereld wordt er afgevraagd of je nog wel de moeite waard ben om er nog tijd en moeite in te steken. Qua pensioen word je aan alle kanten gekort en belazerd, want je bent toch maar nutteloze ballast voor de samenleving. En dat geldt dus ook al als het om rijbewijzen gaat. Men prikke een leeftijdsgetal, 75, je laatste afschrijvingstermijn en dan wordt je gepest met een nodeloze keuring mat alle rompslomp van dien en mag je vervolgens treiterig lang wachten tot je dat pasje weer terug heb....

Leeftijd zegt maar bar weinig. Mijn schoonmoeder reed nog auto toen ze 93 was. En ik ging met een gerust hart naast haar zitten als het zo uitkwam. Terwijl er ook mensen zijn van 60 of ruim daaronder, waarbij je je leven helemaal niet zeker ben. En ziektes waarbij je ineens onbekwaam bent kunnen op alle leeftijden voorkomen...

Ik vind het vooral een zaak voor jezelf, eventueel in overleg met je huisarts, om te bepalen of je (nog) kan autorijden. Waarbij uiteraard nooit een 100% garantie gegeven kan worden dat er nooit iets zal gebeuren..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7862
Do Jun 20, 2019 2:06 pm Reageer met quote

Leeftijdsdiscriminatie vind ik wel erg sterk uitgedrukt Tympaan. Het gaat vooral om de veiligheid op de weg.
Bij oudere mensen, worden de ogen slechter en is de reactiesnelheid vaak minder. Dit naast andere gebreken, die samenhangen met het ouder worden.

Voorbeelden zoals "Mijn schoonmoeder van 93 reed nog uitstekend" bevestigen vaak de uitzondering en niet de regel.
De medische keuring om te testen of je rijvaardigheid nog voldoende is, vind ik een prima zaak.

De romplsomp viel trouwens erg mee. twee keer op het gemeentehuis geweest en een keer bij de keuringsarts. De rest is een formulier in vullen en met de schriftelijke uitslag van de keuring op sturen naar het CBR.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 2:28 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Leeftijdsdiscriminatie vind ik wel erg sterk uitgedrukt Tympaan. Het gaat vooral om de veiligheid op de weg.
Bij oudere mensen, worden de ogen slechter en is de reactiesnelheid vaak minder. Dit naast andere gebreken, die samenhangen met het ouder worden.

Ik ken meerdere mensen van wie een of beide ouders gaandeweg het ouder worden onveiliger rijgedrag vertoonden, door dementering of andere oorzaken. Er is naar mijn mening iets voor te zeggen om het oordeel niet geheel aan de betrokken automobilist over te laten.

Overigens, voor Tympaan, met je suggestie dat ouderen voor noodzakelijke zorg niet meer in aanmerking komen vind ik nogal gechargeerd. Artsen zijn verplicht om iedere casus individueel te benaderen. Een 75-jarige mevrouw verwijzen voor een IVF-behandeling is natuurlijk gekkenwerk en operaties een sterk osteoporotische botten geven meer ellende dat dat ze opleveren. Het lijkt me overigens wel een aardig onderwerp voor een apart topic.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 3:53 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Bij oudere mensen, worden de ogen slechter en is de reactiesnelheid vaak minder. Dit naast andere gebreken, die samenhangen met het ouder worden......

Natuurlijk stelde ik het een beetje scherp. Maar dat gevoel komt toch telkens wel weer bij mij op als het over "die ouderen" gaat. Alsof dat een soort tweederangs burgers zijn. Uiteraard, als iemand vrijwel blind is is het duidelijk dat er geen rijbewijs meer inzit. Maar dat geld ook voor jongeren die vrijwel niets meer kunnen zien. En ongetwijfeld zal een oudere wat minder snel reageren maar daar staat tegenover dat die persoon ook wat rustiger en met wat meer beleid zijn weg door het verkeer zal vinden. Jongeren mogen dan wel wat vlugger zijn maar zullen juist daardoor ook vaker sneller rijden en grotere risico's nemen..

War het mij om ging is het automatisme waarmee ouderen behandeld worden alsof het allemaal gevaarlijke kneuzen zijn...

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 4:05 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

...Ik ken meerdere mensen van wie een of beide ouders gaandeweg het ouder worden onveiliger rijgedrag vertoonden, door dementering of andere oorzaken. Er is naar mijn mening iets voor te zeggen om het oordeel niet geheel aan de betrokken automobilist over te laten.

Ik ken ook genoeg jongeren die een regelrecht gevaar op de weg zijn. En drank, drugs en allerlei electronische gadgets helpen ook niet bij een veilig weggedrag...Dat blijft dus lood om oud ijzer...

Quote:
Overigens, voor Tympaan, met je suggestie dat ouderen voor noodzakelijke zorg niet meer in aanmerking komen vind ik nogal gechargeerd. Artsen zijn verplicht om iedere casus individueel te benaderen. Een 75-jarige mevrouw verwijzen voor een IVF-behandeling is natuurlijk gekkenwerk en operaties een sterk osteoporotische botten geven meer ellende dat dat ze opleveren. Het lijkt me overigens wel een aardig onderwerp voor een apart topic.

Misschien zal het in de praktijk wel meevallen. Maar ook hier geldt dat ik tegen die scherpe grens ben van 75. En dat er wat al te gemakkelijk gezegd wordt dat vóór die leeftijd alles nog wel kan en na 75 plotseling niet alles meer kan...
Je zal aan de persoon zelf moeten overlaten of hij wel of niet met zijn leven wil doorgaan. En de meesten weten best zelf wel of het nog wel de moeite waard is of niet...

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3061
Do Jun 20, 2019 4:07 pm Reageer met quote

Ik denk dat een keuring niet zo verkeerd is.
Vwb ouderen op de weg, zit er wel veel verschil in wat voor ervaring de ouderen hebben.
Je hebt ouderen die als ze met pensioen gaan zeggen "laten we eens een auto kopen, kunnen we er lekker op uit gaan".
Ze hebben dan hun hele leven een rijbewijs maar gaan pas op hun oude dag rijden zonder een enkele ervaring.
Ik heb het al zo vaak mee gemaakt dat er een auto voor je rijd met een gangetje van 30km/u waar je 50 mag.
En jawel hoor, zo'n ouwe lul die de boel op houd en bij ieder kruispuntje zijn rem intrapt, ergerlijk.
Daar in tegen heb je mensen die hun hele leven op de weg gezeten hebben en het klappen van de zweep heel goed kennen en gewoon met het verkeer mee groeien.
Ik zelf heb mijn hele leven gereden zowel voor mijn werk als privé.
Nu ik ouder wordt, kan het zo maar gebeuren dat je onoplettende wordt zonder dat je dat merkt.
Tegen mijn vrouw en kinderen heb ik dan ook gezegd van "als jullie merken dat ik gevaarlijk wordt op de weg, zeg het mij dan AUB".

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 4:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik ken ook genoeg jongeren die een regelrecht gevaar op de weg zijn. En drank, drugs en allerlei electronische gadgets helpen ook niet bij een veilig weggedrag...Dat blijft dus lood om oud ijzer...

Dat ben ik meteen met je eens en in dergelijke gevallen moet je de oorzaak aanpakken, dus sanctioneren. Dat is geen mals beleid want onder invloed van drank en drugs achter het stuur is een misdrijf en met het boetegeld voor niet hands free bellen kun je ettelijke setjes kopen om dat wel te doen. Je kunt stellen dat telefoneren op zich al afleidt maar als je heel goed weet dat je al fout zit als je zo'n telefoon rijdend in je tien geboden hebt dan heb je niet goed nagedacht. Een dementerende op onveilig rijgedrag aanspreken of beboeten voor wat uit die aandoening voortkomt lijkt me zinloos. Dat heeft ook niet altijd met leeftijd te maken maar alweer, per geval bekijken.

Quote:
Misschien zal het in de praktijk wel meevallen. Maar ook hier geldt dat ik tegen die scherpe grens ben van 75. En dat er wat al te gemakkelijk gezegd wordt dat vóór die leeftijd alles nog wel kan en na 75 plotseling niet alles meer kan...

Natuurlijk ben ik dat met je eens maar zonder criteria heb je helemaal geen regeling. Per casus moet gekeken worden wat zinnige of onzinzorg is en welke factoren daarbij gehanteerd moeten worden. Ik werk met asielzoekers die recht hebben op het basispakket. De zorgvraag gaat vaak over dingen waar ze al jaren mee rondlopen. Als ze een verblijfsvergunning hebben dan kunnen ze best even wachten tot ze de plaats van vestiging beland zijn. Dat spaart dubbel werk, overdrachten, en dus onnodig werk en onzorgvuldig medisch handelen uit. Zijn ze uitgeprocedeerd dan ben ik niet geneigd om dure trajecten uit te zetten die pas jaren later vruchten af zullen gaan werpen omdat ze in het land van herkomst nauwelijks tot niet opgevolgd kunnen worden.

Quote:
Je zal aan de persoon zelf moeten overlaten of hij wel of niet met zijn leven wil doorgaan. En de meesten weten best zelf wel of het nog wel de moeite waard is of niet...

Daar ben ik toch niet zo zeker van en ook hiervoor geldt dat je het per casus moet bekijken. Onmiddellijk toegegeven dat dat niet makkelijk is. Toen mijn moeder ongeneeslijk ziek was heeft ze haar dood behoorlijk weten uit te stellen, in ieder geval vele maandenlang de prognoses weten te trotseren. Ze was niet bang om te sterven maar ze vond het veel te gezellig om dood te gaan. Dan twijfelt toch geen weldenkend mens om passende zorg te leveren conform comfortabel beleid? En als ze er eerder uit had willen stappen hadden we dat ook geaccepteerd. Ik weet maar al te goed dat sommigen doodsbang zijn, letterlijk dus, om te sterven maar ja, daar moet je als mantel- zorg- en pastorale hulpverleners dan ook maar passende begeleiding bij bieden.

Beetje off topic maar goed, het is MIJN topic! Nee hoor, zodra een discussie gestart is, is ie van iedereen. Smile

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Jun 21, 2019 10:15 am, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 4:48 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Tegen mijn vrouw en kinderen heb ik dan ook gezegd van "als jullie merken dat ik gevaarlijk wordt op de weg, zeg het mij dan AUB".

Dat is wijs. Naasten merken vaak als eerste op dat dingen niet meer zo soepeltjes gaan. Ik ben zelf stronteigenwijs en ben enkele jaren geleden met mijn toenemende dubbelzijdige staar door blijven rijden. Dat is goed gegaan maar ik kan me een enkele manoeuvre heugen die de schoonheidsprijs niet verdient qua verkeersveiligheid en waarschijnlijk aan die verminderde visus te wijten was.

Nog even ter aanvulling: De botte waarheid: hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op dementie

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 7:04 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Beetje off topic maar goed, het is MIJN topic! Nee hoor, zodra een discussie gestart is, is ie van iedereen. Smile

Gelukkig maar. Want ik het zelf ook nog wel eens de neiging om wat af te dwalen. Vaak ook omdat het één met het ander te maken heeft. Very Happy

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat iemand dementerend is uiteindelijk geen auto meer kan rijden. En daar ook niet meer op aan kan spreken. Het is meer de manier waarop zo iemand benaderd wordt. En dat het
niet zozeer aan een leeftijd gekoppeld wordt maar er enkel naar de persoon gekeken wordt...

Wat levensbeëindiging is het nog veel belangrijker dat er naar de persoon gekeken wordt. Mijn moeder heeft tot haar 85ste haar leven met plezier geleeft ondanks haar beroerde jonge jaren. maar op een gegeven moment begon ze te tobben met haar gezondheid.Toen wilde ze enkel nog maar rustig inslapen. En nog geen 3 maanden later was ze ook rustig ingeslapen zonder dat er iemand bij was. Precies zoals ze zelf wilde.
Mijn schoonmoeder daarentegen heeft zich tot het uiterste verzet tegen haar overlijden. Totdat ze een noodlottige val maakte en bedlegerig en afhankelijk werd. Kort daarna weigerde stomweg nog te eten en te drinken. Medicatie nam ze al eerder niet meer in...

Daarom denk ik dat de meesten zelf wel weten wanneer het genoeg is. Zelf moet ik er ook niet aan denken om in handen van de zorg te vallen - hoe goed de verzorgenden het ook bedoelen - en hoop ik maar dat als mijn tijd gekomen is, dat het dan eindigt met een spontane hartverknettering of iets dergelijks..

En inderdaad, op het moment dat mijn vrouw zich niet meer veilig voelt in de auto, zet ik er zonder meer een punt achter. Ga ik maar eens een scootmobiel uitproberen... Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 20, 2019 10:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En nog geen 3 maanden later was ze ook rustig ingeslapen zonder dat er iemand bij was.

Nog steeds off topic naar dat moet dan maar even. Dit hoor ik best wel vaker en zelf ook wel meegemaakt, in een terminaal stadium uit het leven stappen als er (even min of meer toevallig) niemand bij is, zonder kunst- of hulpmiddelen. Hoe ik dat precies moet plaatsen weet ik niet maar ik zie het voorlopig als een soort van ultieme en definitieve autonomie. Daar heb ik met alle respect wel iets mee.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 9:51 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
….maar ik zie het voorlopig als een soort van ultieme en definitieve autonomie. Daar heb ik met alle respect wel iets mee.

Ik denk dat we elkaar wel begrijpen...

Pagina 1 van 1

Plaats reactie