Overlast door eikenprocessierups groot
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3072
Za Jun 22, 2019 5:27 pm Reageer met quote

Bij ons is het een groot probleem, huisartsen zijn er druk mee, dierenartsen worden overstelpt met vragen en klachten.
Vele mensen wo ik ook, hebben kleine jeuk bultjes.
Op het honden uitrenveld waar ik iedere dag kom, staat een eik met een nest en een lint er om heen.
We hebben er een melding van gemaakt omdat ze levensgevaarlijk zijn voor honden maar de gemeente geeft daar geen prioriteit aan helaas.
De gemeente kan het niet aan om alles te verwijderen kortom, het is een grote ramp.
‘Dit is de rottigste periode’: Overlast door eikenprocessierups groot
Het is welhaast onmogelijk om op dit moment nog een ongediertebestrijder te vinden die je tuin van de eikenprocessierups ontdoet. Het diertje vormt dit jaar zo'n plaag, dat bestrijders tot over hun oren in het werk zitten. Mensen durven hun tuinen niet meer in en de meeste bedrijven komen niet eens meer langs, zo blijkt

Lees verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Elly1

Superlid
Superlid
Antw.: 7836
Za Jun 22, 2019 7:27 pm Reageer met quote

Hier precies hetzelfde ik had al weer 3 bomen gezien met nesten op het wandelpad ,nu dus geen rondes te doen zonder die rupsen ,schaduw moet we toch halen van die eikenbomen .

ik maak wel met 37 graden een heel kort rondje .

en vroeg in ochtend de lange ronde .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 76
Zo Jun 23, 2019 12:46 am Reageer met quote

er is maar één echte oplossing en dat is het aantal eiken fors terugbrengen, ( kappen dus) datgene wat we nu doen is alleen bestrijden vd rups terwijl het weghalen van zijn leefomgeving effectiever is

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Zo Jun 23, 2019 2:48 pm Reageer met quote

Waarom zo rigoureus?

De Vlinderstichting is bezig met een proef om te kijken wat het effect is van bloemrijke
bermen op de eikenprocessierups. Er zijn proefvlakken aangelegd in Renkum Heerde
en Rheden. En in Wapserveen voert de Boermarke Wapserveen een vergelijkbare
driejarige praktijkproef uit.

Uit een bericht van NatureToday blijkt dat stimulering van natuurlijke vijanden effect
lijkt te hebben. Er zijn minder eikenprocessierupsennesten gevonden in de proefstrook.

Lees hier verder: Zoeken naar een duurzame oplossing

theDon

Superlid
Superlid
Zo Jun 23, 2019 4:27 pm Reageer met quote

Waarom zijn er zoveel processierupsen?
Vroeger hoorde je daar niet van, zijn hun natuurlijke vijanden uitgestorven of.....?
Ik kan er tot nu toe geen antwoord op vinden.

theDon

Superlid
Superlid
Zo Jun 23, 2019 5:44 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
er is maar één echte oplossing en dat is het aantal eiken fors terugbrengen, ( kappen dus) datgene wat we nu doen is alleen bestrijden vd rups terwijl het weghalen van zijn leefomgeving effectiever is

Lijkt mij geen goed plan, dan zouden er in mijn plaats 20.000 bomen!!! gekapt moeten worden.

Ik kreeg een mooi stuk van iemand toegestuurd waarin de oplossing staat.
Lees dit; klikkie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Zo Jun 23, 2019 5:51 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Waarom zijn er zoveel processierupsen?
Vroeger hoorde je daar niet van, zijn hun natuurlijke vijanden uitgestorven of.....?
Ik kan er tot nu toe geen antwoord op vinden.

De ziekte van Lyme, de eikenprocessierups , de opkomst van de tijgermug.. het zijn allemaal gevolgen van de klimaatverandering. Daar is online genoeg over te vinden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Zo Jun 23, 2019 5:56 pm Reageer met quote

theDon schreef:
nandes57 schreef:

Lijkt mij geen goed plan, dan zouden er in mijn plaats 20.000 bomen!!! gekapt moeten worden.

Lees dit; klikkie

En toch heeft nandes gelijk. De natuurlijke vijanden van de processierupsen leven bijvoorbeeld vaak in naaldbomen. Kappen van eiken betekent niet per se minder bomen, maar er moet plaats gemaakt worden voor meer variëteiten. Ook bepaalde plantensoorten trekken de natuurlijke vijanden van de processierupsen aan. Dan kun je werken aan een natuurlijke oplossing zoals in het artikel waaraan jij linkt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 368
Zo Jun 23, 2019 6:32 pm Reageer met quote

Dat rupsje is zuiver een gevolg van klimaatverandering, maar vooral door het ontbreken van natuurlijke vijanden.

Tweestippelige lieveheersbeestje bv is een geduchte bestrijder, gaasvlieg, wants en nog meer.
En niet vergeten de koolmees die hele slachtpartijen kan aanrichten.

Het probleem is niet alleen die rups, maar vooral de mens die alles betegeld, veel te weinig wilde bloemen laat groeien, te veel maait, vogeltjes geen kans geven.

https://edepot.wur.nl/382736

en

Nature Today: Opnieuw natuurlijke vijand eikenprocessierups ontdekt https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=17994

Eikenprocessierups bestrijden https://www.verhoevegroen.com/eikenprocessierups-bestrijden/

theDon

Superlid
Superlid
Zo Jun 23, 2019 7:18 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:

Lees dit; klikkie

En toch heeft nandes gelijk. De natuurlijke vijanden van de processierupsen leven bijvoorbeeld vaak in naaldbomen. Kappen van eiken betekent niet per se minder bomen, maar er moet plaats gemaakt worden voor meer variëteiten. Ook bepaalde plantensoorten trekken de natuurlijke vijanden van de processierupsen aan. Dan kun je werken aan een natuurlijke oplossing zoals in het artikel waaraan jij linkt.

Er zijn in Nederland heel veel naaldbossen maar ook die worden gekapt.
In heel Nederland is er een kaalslag bezig met het kappen van bomen, zowel naald als eikenbomen.
Hierdoor worden vele dieren verdreven.
Bij dieren is het eten of gegeten worden maar als er een schakel uit die ketting gehaald wordt, vaak door de mens, krijg je een overlast van een bepaald diersoort zoals nu bv de processierups.

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Zo Jun 23, 2019 11:35 pm Reageer met quote

de cijfers laten wat anders zien Don.

1750: 50.000 ha. (2%)
1850: 100.000 ha. (3%)
1950: 250.000 ha. (7%)
2002: 360.000 ha. (10,6%

kan je niet echt van een kaalslag spreken.
Bij de meeste kapvergunningen die worden verstrekt is een herplantingsplicht opgenomen.

En vwb het kappen van eiken wil dat niet zeggen dat daar die herplantingsplicht niet zou gaan gelden.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 368
Zo Jun 23, 2019 11:55 pm Reageer met quote

Veel dennenbossen zijn productie bossen. De stammen worden veel gebruikt, ze groeien snel en zijn ook nog eens als kerstboom te koop. Rupsen lusten ze niet, maar gisteren bij Eenvandaag kon je zien, ivm bosbranden dat natuurbeheerders ze toch liever inruilen voor loofbomen.

Die eiken zijn natuurlijk geweldig voor hun hout, maar groeien langzaam en het zou echte kaalslag zijn die te kappen. Geef hun vijanden de ruimte, in Frankrijk en andere landen waar ze niet zo kap- en maaiziek zijn is het probleem kleiner, beheersbaar.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Do Jun 27, 2019 6:59 pm Reageer met quote

eikenprocessierupsen zijn het nageslacht van de processievlinder die zijn oorsprong vindt in Zuid Europa. Als je dus de vlinder kunt elimineren hebt je ook geen rupsen meer. Men is op zoek naar een stof die deze vlinder onvruchtbaar maakt. Even afwachten dus maar.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17027
Do Jun 27, 2019 7:21 pm Reageer met quote

Zijn neefje komt uit Frankrijk ook deze kant uit:
de dennenprocessierups

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Do Jun 27, 2019 8:44 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Zijn neefje komt uit Frankrijk ook deze kant uit:
de dennenprocessierups

Alle goeds komt wederom uit Zuid Europa Laughing

JanRutgers

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 94
Do Jun 27, 2019 9:02 pm Reageer met quote

Lees ik net een topic over honden en katten, tijdens warmte en de rigoureuze aanpak van nalatige dierenbezitters.
En dan nu dit topic over de eikenprocessierups, waar gepleit wordt voor een complete uitroei actie.

Ja dan blijf ik toch zitten met vragen, vragen m.b.t. de selectieve dierenliefde, die ook al opspeelt tussen katten- en hondenliefhebbers.
En over biodiversiteit en het inzaaien van vlindervriendelijke bermen.
Vragen, vragen?

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26295
Vr Jun 28, 2019 11:06 am Reageer met quote

De natuur zal altijd wel een probleem blijven in Nederland. De één wil bomen en begroeiing in de bermen voor de insecten En de ander wil juist kale wegbermen vanwege de verkeersveiligheid. Bij openbaar groen wil de één veel struiken en begroeiing tegen de warmte en wil de ander een vlak, kortgeschoren grasveld omdat men die struiken als "eng" ervaar...
En intussen wil men alles volbouwen en iedereen maar binnenlaten. En promoot men het krijgen van kinderen door middel van allerlei toeslagen en subsidies....

Ik ben in ieder geval blij dat ik het grootste deel van mijn leven wel gehad heb en me geen zorgen hoef te maken over de (klein)kinderen...

Faber quisque fortunae suae

Wout74

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 8
Wo Jul 03, 2019 11:30 pm Reageer met quote

Dit beest is nog ietsje erger. Zit in dennen en sparren.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/196005-de-dennenprocessierups-uitgerust-met-een-miljoen-brandharen.html

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Do Jul 04, 2019 12:00 am Reageer met quote

Wout74 schreef:
Dit beest is nog ietsje erger. Zit in dennen en sparren.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/196005-de-dennenprocessierups-uitgerust-met-een-miljoen-brandharen.html

Gelukkig zijn er in de zuidelijke provincies van Nederland, voor zover hem bekend, relatief weinig dennenbomen te vinden zodat de opmars van de rups dan gestuit wordt, zegt dhr. H. Jans,

Silvia Hellingman van het Kenniscentrum Eikenprocessierups zegt Alleen in Brabant, Limburg en Gelderland zijn er relatief veel dennenbomen.

zijn het er nu veel of weinig?

theDon

Superlid
Superlid
Do Jul 04, 2019 2:42 pm Reageer met quote

Let ook heel goed op je huisdier; klikkie

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie