Vrouwenbesnijdenis komt vaker voor dan gedacht
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2235
Ma Jun 24, 2019 7:42 pm Reageer met quote

Quote:
Vrouwenbesnijdenis komt in Nederland bijna twee keer vaker voor dan tot nu toe werd aangenomen. De genitaliën van naar schatting 41 duizend vrouwen zijn verminkt. Ook het aantal meisjes dat risico loopt op verminking is veel hoger dan gedacht.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vrouwenbesnijdenis-komt-vaker-voor-dan-gedacht-41-000-vrouwen-in-nederland-genitaal-verminkt~bafeaf1c/

Hier word ik zo treurig van, wat een enorm aantal.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat in Nederland wonende meisjes niet in hun vaderland (of vaker in het vaderland van hun familie) deze gruwelijke verminking hoeven te ondergaan?
In ons land is het verboden, waarom kan er geen wettelijk verbod komen op genitale besnijdenis in land van herkomst (van henzelf of van familie) voor die Nederlandse meisjes om hen hier tegen te beschermen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 683
Ma Jun 24, 2019 8:07 pm Reageer met quote

Het is afschuwelijk.

Wel denk ik dat sommige organisaties in Nederland vanuit de thuislanden meer kunnen betekenen dan wat er nu gedaan wordt. ook vind ik dat ze meer mogelijkheden moeten krijgen om hun projecten te ontwikkelen.
Hieronder zo'n organisatie die zich inzet voor vrouwen en meisjes.

PROJECTEN
Landelijke Bestrijding VGV: 
Instandhouding netwerk en doorontwikkeling netwerk

In de bestrijding van VGV moeten preventie, wetshandhaving en zorg voor besneden vrouwen samen hand in hand gaan. Alle drie aspecten zijn even belangrijk om VGV effectief aan te pakken. FSAN heeft al meer dan 20 jaren ervaring in de strijd tegen VGV en is landelijke trainer van alle sleutelpersonen VGV in Nederland. De organisatie heeft inmiddels een grote netwerk aan sleutelpersonen VGV maar dit netwerk heeft aandacht nodig om goed te blijven functioneren en voor de borging. Ook moet het zich steeds ontwikkelen om de grote behoefte aan informatie over VGV binnen de nieuwe vluchtelingen en migrantengroepen te kunnen voldoen.

Het doelvan het project is de bevordering van gedragsverandering ten opzichte van VGV binnen de praktiserende gemeenschappen in Nederland door middel van preventie, wetgeving en zorg voor besneden vrouwen. Ook richt het project zich op de versterking en de uitbreiding van het sleutelpersonennetwerk VGV binnen de risicogroepen: Egypte, Eritrea en Sierra Leone.

De doelgroepbestaat uit alle VGV praktiserende gemeenschappen in Nederland, zoals: Somalië, Eritrea, Ethiopië, Egypte, Togo, Ghana, Sudan, Sierra Leone, Guinee en Nigeria. Het project richt zich voornamelijk op de 9 pilot steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Tilburg, Noord Nederland, Nijmegen, Apeldoorn en Zuid Limburg .

https://www.fsan.nl/page/NL/49/projecten/item/421/Landelijke-Bestrijding-VGV-#8232-Instandhouding-netwerk-en-doorontwikkeling-netwerk/

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12658
Ma Jun 24, 2019 10:31 pm Reageer met quote

Dat is huiveringwekkend veel. Ze komen meer dan eens ook uit onverwachte landen, zoals Irak. Een collega, een arts uit Irak, klaagde jaren geleden al over een toename daar. En als je dan ziet, naast de idioterie om vrouwen hun lustbevrediging af te pakken, hoeveel gezondheidsproblemen die verminking veroorzaken dan snap je niet dat dit barbaarse verminken nog steeds veelvuldig voorkomt. Goed werk van die stichtingen. Landelijk speelt ook de GGD een rol bij voorlichting en hulp bij problemen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3061
Ma Jun 24, 2019 11:24 pm Reageer met quote

Het wordt hoog tijd dat deze idiote middeleeuwse praktijken verboden worden. maarja religie hé!!!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Jun 24, 2019 11:25 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Het wordt hoog tijd dat deze idiote middeleeuwse praktijken verboden worden. maarja religie hé!!!

Vrouwenbesnijdenis heeft niet met religie te maken maar met cultuur.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:27 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Nee, géén religie maar cultuur. Je kunt stellen dat zowel de islam als genitale verminking beide voortkomen uit de culturen rondom de Perzische Golf maar die genitale verminking is in een aantal islamitische landen nooit gemeengoed geweest. Dat verband wordt nu wel gelegd maar kun je niet als regel hanteren.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Jun 24, 2019 11:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt

theDon

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:29 pm Reageer met quote

Nou cultuur dan maar gelukkig komt het in onze cultuur niet voor!

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:36 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Als er hier meer dan 40.000 verminkte vrouwen rondlopen, die bijvoorbeeld jouw buurvrouw, jouw verpleegkundige of huisarts of collega's van jouw vrouw in de zorg kunnen zijn dan zou ik dat maar niet al te hard roepen.

theDon

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:57 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:

Als er hier meer dan 40.000 verminkte vrouwen rondlopen, die bijvoorbeeld jouw buurvrouw, jouw verpleegkundige of huisarts of collega's van jouw vrouw in de zorg kunnen zijn dan zou ik dat maar niet al te hard roepen.

Maar zijn dat van nature dan Nederlanders?

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 72
Ma Jun 24, 2019 11:59 pm Reageer met quote

Het is een cultuur, maar toch ook wel weer sterk richting islam, een cultuur binnen de islam zeg maar.

er worden een hele rits landen opgenoemd maar wat te denken van het grootste islamland ter wereld, indonesie.....

iets van 280 miljoen inwoners waarvan zo,n 80 % moslim is daar komt het voor en waarschijnlijk meer dan men denken zou.

zoals er kernwapenverdragen zijn zou dit ook in verdragen wereldwijd verboden moeten worden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:24 am Reageer met quote

theDon schreef:

Het heeft niet met religie te maken Don, het heeft te maken met het vrouw zijn en de ondergeschiktheid daarvan aan de man, met de mening dat onbesneden vrouwen:
-onrein zijn
-de vulva schoner en mooier zou zijn
-het de vruchtbaarheid zou bevorderen
-het zou het genot voor de man verhogen
-om de lustbeleving van vrouwen te verminderen/voorkomen

En dat als vrouwen het binnen culturen niet doen, ze sociaal uitgestotene worden, dus het vergt van vrouwen nogal wat moed om het niet te doen, want dan staan ze er geheel alleen voor.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:33 am Reageer met quote

theDon schreef:
Maar zijn dat van nature dan Nederlanders?

Wat wil je daarmee zeggen? Dat ze hier niet huis horen? Je ze liever ziet gaan dan komen? Je bent gek op Indorock, was het blues? Is toch ook niet oorspronkelijk Nederlands? En zo zijn er wel meer culturen van elders die hier inmiddels geïntegreerd zijn, Indisch, Moluks, Surinaams, Hongaars. Neem het nou toch eens tot je als een voldongen feit en ga er normaal mee om. Ben je zo bang dat jouw eigen identiteit wordt aangetast? Dat hoeft toch helemaal niet? Binnenshuis geniet je gewoon verder van Delfts blauw (in feite Chinees porselein), het zigeunermeisje met de traan (hoewel...), je Perzische tafelkleedje (hoewel...) of wat jij typisch Nederlands vindt. Ik bedoel maar, het is weer zoiets flinterduns allemaal. Nederland is een multiculturele samenleving waarbij het me voor iedereen een stuk prettiger lijkt om samen te leven in plaats van al dat afzetten en terugtrekken op het eigen 'veilige' eilandje, hetgeen je toch niet gaat lukken. Zelfde geldt voor mensen met een immigrantenachtergrond, voor de duidelijkheid. Maar als die zich totaal niet welkom voelen dan hebben ze een reden te meer om zich terug te trekken op hun eigen culturele eilandje. Meer bereik je er niet mee, tenzij ze zich stoïcijns niets aantrekken van die extreemrechtse retoriek, gebaseerd op nepnieuws en andere onzin.

In dit geval gaat het om landgenoten van je, om vrouwen die het slachtoffer zijn van genitale verminking, terwijl van een aantal de dochters, kleuters meestal, er niet veilig voor zijn. Kun je er dan echt niet achter staan dat die gesteund worden worden bij hun verzet?

theDon

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:41 am Reageer met quote

Kees, het is heel simpel, het is een andere cultuur en zoals je zegt heeft het niet met religie te maken
Onze Nederlandse cultuur kent deze onzin niet gelukkig niet.
Er zijn best mensen die van nature geen Nederlander zijn maar het wel staatburger geworden zijn.
Die mensen komen uit een andere cultuur waar het wel bekend is en dat kan best een collega zijn of wat dan ook.
Heb ik niets op tegen maar ga me nou geen racisme op de mouw spelden en dat ik wil zeggen dat ze hier niet horen!!!
Dat zijn jou woorden, niet de mijne!!

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jun 25, 2019 12:45 am Reageer met quote

theDon schreef:
Kees, het is heel simpel, het is een andere cultuur en zoals je zegt heeft het niet met religie te maken
Onze Nederlandse cultuur kent deze onzin niet gelukkig niet.
Er zijn best mensen die van nature geen Nederlander zijn maar het wel staatburger geworden zijn.
Die mensen komen uit een andere cultuur waar het wel bekend is en dat kan best een collega zijn of wat dan ook.
Heb ik niets op tegen maar ga me nou geen racisme op de mouw spelden en dat ik wil zeggen dat ze hier niet horen!!!
Dat zijn jou woorden, niet de mijne!!

Je maakt onderscheid tussen van nature Nederlanders en anderen.
En niemand zegt jou hier dat jij een racist bent!

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jun 25, 2019 12:50 am Reageer met quote

Ooit zijn er in Nederland vanuit de GGZ ook Nederlandse vrouwen besneden. Dit omdat men dacht dat vrouwen die psychisch ziek waren aan 'hysterie' leden en door besnijdenis niet meer 'hysterisch' zouden zijn. En dat ze na besnijdenis minder promiscue zouden zijn.
Ik zal napluizen of ik er een artikel over kan vinden. Misschien weet Kees hier ook van?

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:58 am Reageer met quote

theDon schreef:

'Het is een andere cultuur' roept bij mij meteen de vraag op wat je daarmee bedoelt. En andere cultuur dan 'de onze'? En wat houdt dat dan precies voor je in? Je suggereert iets, blijft er vervolgens vaag over en dan moet je het niet gek vinden als je daar kritische en prikkelden vragen over aan je broek krijgt. Mag je ook bij mij doen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 1:02 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

Je maakt onderscheid tussen van nature Nederlanders en anderen.

Dat onderscheid is er toch ook?
Mensen die hier geboren zijn (zowel van autochtone als allochtone afkomst)
zijn toch van nature Nederlanders?

Migranten en asielzoekers zijn inwoners van ons land maar geen Nederlanders van nature toch als ze hier niet geboren zijn?

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 1:09 am Reageer met quote

Hier nog een overzicht van landen waar het meeste vrouwen besnijdenis voorkomt.

https://vgv.ggd.nl/algemeen/feiten_en_cijfers/

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 1:10 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Ooit zijn er in Nederland vanuit de GGZ ook Nederlandse vrouwen besneden. Dit omdat men dacht dat vrouwen die psychisch ziek waren aan 'hysterie' leden en door besnijdenis niet meer 'hysterisch' zouden zijn. En dat ze na besnijdenis minder promiscue zouden zijn.
Ik zal napluizen of ik er een artikel over kan vinden. Misschien weet Kees hier ook van?

Nee, niet echt. Het was zeker voor mijn tijd want ik ben het in actuele literatuur ook nooit tegengekomen. Ik kan er nu ook even niets over vinden. Ik ben benieuwd of deze idioterie ooit in NL gepraktiseerd is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 1:14 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Migranten en asielzoekers zijn inwoners van ons land maar geen Nederlanders van nature toch als ze hier niet geboren zijn?

En als ze hier wel geboren zijn? Want dat lijkt me de overgrote meerderheid van Nederlandse ingezetenen met een immigrantenachtergrond. Of anders, hoeveel generaties terug wil je?

Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie