Vrouwenbesnijdenis komt vaker voor dan gedacht
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 353
Di Jun 25, 2019 5:30 pm Reageer met quote

Islam is verdeeld en zal zich niet uitspreken als een man, je hebt voor en tegenstanders. En onderschat de kracht van de massa niet als je met iets komt dat anders is dan wat men wil geloven.
Jezus deed dat ook en zie waar hij eindigde

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 682
Di Jun 25, 2019 5:43 pm Reageer met quote

[quote="Pluk"
Een misdaad is het en het zou m.i. veel helpen als de islam zich als eerste openbaar
uitspreekt tegen vrouwenbesnijdenis.[/quote]

Gelijk in! Hetzelfde geldt voor de Koptische christelijke kerk.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3099
Di Jun 25, 2019 5:45 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Er staat in geen enkel geloofsvoorschriftschrift iets over vrouwenbesnijdenis, zowel niet in de bijbel als de koran!

Het heeft met onderdrukking en machtsmisbruik te maken t.o.v vrouwen.

Precies en al zóu het wél in een of ander heilig geschrift staan, je hebt ook als individu je eigen verantwoordelijkheid. De als heilig bestempelde boeken zijn ook maar door mensen geschreven en ik durf er wat onder te verwedden dat dat geen vrouwen of onderdrukte minderheden waren. Er is zoveel leed geschied en geschiedt er nog met een of ander heilig voorschrift in de hand. Daarom moet wetgeving ook losgekoppeld zijn van geloof en ook bóven geloofsvoorschriften gaan. Bij wet moeten misstanden worden aangepakt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 5:47 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
[quote="Pluk"
Een misdaad is het en het zou m.i. veel helpen als de islam zich als eerste openbaar
uitspreekt tegen vrouwenbesnijdenis.

Gelijk in! Hetzelfde geldt voor de Koptische christelijke kerk.[/quote]
Of voor welke gemeenschap dan ook. Het is gewoon een misdaad dat moet worden veroordeeld en bestreden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26289
Di Jun 25, 2019 5:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
dagmar57 schreef:
Er staat in geen enkel geloofsvoorschriftschrift iets over vrouwenbesnijdenis, zowel niet in de bijbel als de koran!

Precies en al zóu het wél in een of ander heilig geschrift staan, je hebt ook als individu je eigen verantwoordelijkheid. De als heilig bestempelde boeken zijn ook maar door mensen geschreven en ik durf er wat onder te verwedden dat dat geen vrouwen of onderdrukte minderheden waren. Er is zoveel leed geschied en geschiedt er nog met een of ander heilig voorschrift in de hand. Daarom moet wetgeving ook losgekoppeld zijn van geloof en ook bóven geloofsvoorschriften gaan. Bij wet moeten misstanden worden aangepakt.

Soms kan ik het best wel eens met je eens zijn...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 6:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
dagmar57 schreef:

Soms kan ik het best wel eens met je eens zijn...

Weet ik toch.. Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 6:27 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
[quote="Pluk"
uitspreekt tegen vrouwenbesnijdenis.

Quote:
Gelijk in! Hetzelfde geldt voor de Koptische christelijke kerk.

En dat zou dus ook moeten gelden voor het besnijden van jongetjes..

Want dat is net zo'n waanzin....

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Di Jun 25, 2019 6:48 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Het verschil is immens groot.

Of de clitoris en schaamlippen worden weggesneden waarna het meisje/ de vrouw
bijna volledig wordt dichtgenaaid, of er wordt een velletje of stukje ervan weggenomen.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Di Jun 25, 2019 6:57 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
dagmar57 schreef:

Precies!

Aartsvader Abraham liet op hoge leeftijd zichzelf en zijn mannelijke nakomelingen besnijden. Joodse jongens volgen nog steeds deze traditie. Zij worden op de achtste dag na de geboorte besneden en worden dan opgenomen in het verbond dat God met Abraham sloot. De besnijdenis is een teken dat je Joods bent.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 7:27 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Tympaan schreef:

Of de clitoris en schaamlippen worden weggesneden waarna het meisje/ de vrouw
bijna volledig wordt dichtgenaaid, of er wordt een velletje of stukje ervan weggenomen.

Het gaat om het principe. Over de autonomie van het eigen lichaam. ‘Over zichzelf, over zijn eigen lichaam en geest, is het individu soeverein.’ zei de liberale filosoof John Stuart Mill al in 1859....

Is het trouwens ook niet een vorm van discriminatie om bij jongetjes toe te laten wat bij meisjes niet zou mogen..

Als er geen medische reden voor is, is het in beide gevallen waanzin...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12656
Di Jun 25, 2019 7:40 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Tympaan schreef:

Of de clitoris en schaamlippen worden weggesneden waarna het meisje/ de vrouw bijna volledig wordt dichtgenaaid, of er wordt een velletje of stukje ervan weggenomen.

Klopt. Bij jongetjes zou ter vergelijk tenminste de penis geheel moeten verwijderd, tenminste de eikel, maar naar gelang de omvang van de verminking bij meisjes, inclusief het inwendige deel van de zwellichamen. Vervolgens dichtnaaien zodat er een klein plasgaatje overblijft. Dat is een enigszins eerlijke vergelijking. Je mag circumcisie een verminking noemen maar ook ik vind het geen vergelijk, en al helemaal niet, het gaat bepaald niet om een navelpiercing of oorbellengaatjes, om genitale verminking van meisjes te relativeren.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2235
Di Jun 25, 2019 7:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
..
Is het trouwens ook niet een vorm van discriminatie om bij jongetjes toe te laten wat bij meisjes niet zou mogen..

Als er geen medische reden voor is, is het in beide gevallen waanzin...

Ik ben het met je eens dat het allebei waanzin is.

De ernst van de verminking is echter niet vergelijkbaar, de ingrepen bij meisjes/vrouwen is vele malen ernstiger en heeft veel grotere gevolgen.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 682
Di Jun 25, 2019 7:54 pm Reageer met quote

[quote="dagmar57"[/quote]

[/quote]

Voor niet gelovigen kan dit waanzin zijn. Voor gelovigen is dit het dus niet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 7:55 pm Reageer met quote

Nogmaals, daar gaat het niet om. En ik vind het geen excuus om het bij jongetjes wel en bij meisjes niet te doen. Het zou simpelweg bij wet verboden moeten worden. Als men het na de 18de zelf wil moet men het zelf weten. Maar als kind kan je niet kiezen...

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 7:57 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
[quote="dagmar57"

[/quote]

Voor niet gelovigen kan dit waanzin zijn. Voor gelovigen is dit het dus niet.[/quote]

Datzelfde kun je dan ook wel bij meisjesbesnijdenis roepen..

Klinkklare nonsens, dus...

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 8:01 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
[quote="dagmar57"

[/quote]

Voor niet gelovigen kan dit waanzin zijn. Voor gelovigen is dit het dus niet.[/quote]

Het is ook een verminking toch van het mannenlichaam?
En verminking kun je toch niet goedpraten, ook niet uit geloofsovertuiging?

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 8:47 pm Reageer met quote

Wat wordt er toch weer eenzijdig de nadruk gelegd op de overeenkomsten tussen twee verschillende vormen van aantasting van de lichamelijke integriteit in plaats van open te staan voor de verschillen en de gruwelijkheid van de ene vorm. Ze zijn in uitwerking en gevolgen totaal niet met elkaar vergelijkbaar. Jongetjes met een te nauwe voorhuid worden net zo behandeld en functioneren na genezing de rest van hun leven uitstekend. Meisjes niet, voor geen meter. Voor de rest van hun leven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Di Jun 25, 2019 9:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Wat wordt er toch weer eenzijdig de nadruk gelegd op de overeenkomsten tussen twee verschillende vormen van aantasting van de lichamelijke integriteit in plaats van open te staan voor de verschillen en de gruwelijkheid van de ene vorm. Ze zijn in uitwerking en gevolgen totaal niet met elkaar vergelijkbaar. Jongetjes met een te nauwe voorhuid worden net zo behandeld en functioneren na genezing de rest van hun leven uitstekend. Meisjes niet, voor geen meter. Voor de rest van hun leven.

Ben ik volledig met je eens.
Ruim 650 mijoen mannen in de wereld zijn besneden en die zijn beslist niet
verminkt. Waar wordt deze 'wijsheid' vandaan gehaald?
Is het overigens bekend dat behalve de moslim jongens en de joodse jongens
(geloofsovertuiging) ook de meeste Amerikaanse jongens (hygiene) direct na hun geboorte worden besneden?

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 9:27 pm Reageer met quote

Ik heb al aangegeven dat je de ernst van de 2 niet kunt vergelijken., dat vrouwenverminking vele male ernstiger is qua gevlogen als een besnijdenis bij mannen.
Maar ik zie niet in waarom je beide vormen niet verminking zou mogen noemen.
Waarom is aantasting van genitaliën van vrouwen verminking en waarom zou dat bij mannen dan niet zo zijn?

Bij een te nauwe voorhuid is er sprake van een medische reden voor de ingreep, dat vind ik van een heel ander kaliber en totaal niet vergelijkbaar.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 9:41 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Is het overigens bekend dat behalve de moslim jongens en de joodse jongens (geloofsovertuiging) ook de meeste Amerikaanse jongens (hygiene) direct na hun geboorte worden besneden?

Presies! Je haalt me de woorden uit de mond! Dat schijnt dan helemaal niet belangrijk te zijn. Anders had ik met dit gegeven per omgaande de discussie aangevuld.

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie