Vrouwenbesnijdenis komt vaker voor dan gedacht
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Di Jun 25, 2019 9:50 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Maar ik zie niet in waarom je beide vormen niet verminking zou mogen noemen.

Omdat het voor wat betreft de ingreep bij mannen simpelweg niet waar is!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3665
Di Jun 25, 2019 9:54 pm Reageer met quote

2 a 3 weken geleden was er een Joodse meneer op tv te zien die de taak had jongetjes te besnijden. Een besnijdenis van een Joods jongetje mocht alléén door hem (of een collega) plaatsvinden. Het was een item op Eenvandaag omdat deze speciaal aangestelde mensen helemaal géén opleiding hebben op het gebied van chirurgie of eenvoudige verrichtingen, en ook helemaal niet bijzonder goed thuis zijn op het gebied van hygiëne, steriel materiaal, de juiste mesjes, pleisters, de juiste aanpak wanneer iets niet helemaal goed is gegaan enz Men rommelt maar wat aan. En dat blijft zo. Er kan geen sprake van zijn dat een Joods jongetje door een arts of chirurg besneden wordt, tenzij die die speciale aanstelling bezit binnen de Joodse gemeenschap. wettelijk gezien is dit niet in orde. Maar het wordt dus gedoogd

Overigens neem de gevoeligheid van de eikel enorm af wanneer deze kaal, zonder zijn eigenlijke muts door het leven moet. Dat is toch een minpuntje voor de fijnproever

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2242
Di Jun 25, 2019 9:56 pm Reageer met quote

Quote:
De KNMG ziet niet-therapeutische circumcisie bij minderjarigen (jongensbesnijdenis) als een schending van de integriteit van het lichaam. Dit grondwettelijk vastgelegde recht beschermt mensen tegen ongewilde ingrepen in of aan het lichaam. Volgens de KNMG mogen minderjarigen alleen blootgesteld worden aan medische handelingen als er sprake is van ziekte of afwijkingen, of als overtuigend aangetoond kan worden dat de ingreep in het belang is van het kind, zoals bij vaccinaties. Het zonder medische reden chirurgisch verwijderen van de voorhuid bij jongens is schadelijk en een ernstige schending van fundamentele kinderrechten, stelt de KNMG in haar standpunt Niet-therapeutische circumcisie bij minderjarige jongens. De KNMG roept artsen op om jongensbesnijdenis te ontmoedigen en ouders die de ingreep overwegen actief en indringend op de hoogte te brengen van het ontbreken van medische voordelen en het gevaar van complicaties.

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/jongensbesnijdenis.htm

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 10:00 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
dagmar57 schreef:

Heb je daar bewijzen voor dan?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12669
Di Jun 25, 2019 10:03 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Waarom is aantasting van genitaliën van vrouwen verminking en waarom zou dat bij mannen dan niet zo zijn?

Ten eerste vind ik dat je er heel erg voor uit moet kijken om niet de indruk te wekken dat besnijdenis bij jongetjes net zo erg is als bij meisjes want dan sla je de plank heel erg mis. Ten tweede ademt een dergelijke teneur in deze discussie islamkritiek uit, terwijl ook joodse en Amerikaanse jongetjes worden besneden, zoals Pluk terecht opmerkt. En dan heeft het verwijderen van de voorhuid, noem het zoals je wilt, voordelen op het hygiënische vlak, waarbij je we degelijk een zeker verband kunt zien met circumcisie om medische redenen.

Tenslotte wil ik als zorgprofessional nog wel kwijt dat ik tegen iedere medische ingreep ben die irreversibele veranderingen aan het lichaam aanbrengt en niet strikt nodig is om gezondheidsredenen. Lichaamsdelen en onderdelen ervan hebben een functie en zitten niet voor niets zo in elkaar zoals de natuur ze gemaakt gevormd heeft. Dat laatste kan ook profylactisch zijn, dus om (verdere) gezondheidsschade te voorkomen. Daar hoort meisjesbesnijdenis, en nogmaals daar gaat het hier om, voor 100% niet bij.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Di Jun 25, 2019 10:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 697
Di Jun 25, 2019 10:05 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
2 a 3 weken geleden was er een Joodse meneer op tv te zien die de taak had jongetjes te besnijden. Een besnijdenis van een Joods jongetje mocht alléén door hem (of een collega) plaatsvinden. Het was een item op Eenvandaag omdat deze speciaal aangestelde mensen helemaal géén opleiding hebben op het gebied van chirurgie of eenvoudige verrichtingen, en ook helemaal niet bijzonder goed thuis zijn op het gebied van hygiëne, steriel materiaal, de juiste mesjes, pleisters, de juiste aanpak wanneer iets niet helemaal goed is gegaan enz Men rommelt maar wat aan. En dat blijft zo. Er kan geen sprake van zijn dat een Joods jongetje door een arts of chirurg besneden wordt, tenzij die die speciale aanstelling bezit binnen de Joodse gemeenschap. wettelijk gezien is dit niet in orde. Maar het wordt dus gedoogd

Dit klopt dus niet!
Stukje info:

Moheel

Een moheel (Hebreeuws:מוהל, mv. moheeliem) is een joodse rituele besnijder die het briet mila uitvoert op de penis van een man die het joodse verbond gaat betreden. Het joodse gebod van de besnijdenis van 8 dagen oude jongetjes staat beschreven in de Thora, in Genesis 17:1-14[1] en Leviticus 12:1-3[2].

In het moderne jodendom wordt de briet mila door een speciaal hiervoor getrainde moheel uitgevoerd. Bij het ritueel hoort een preventieve maatregel waarbij bloed uit de wond moet worden gezogen. Dit om infecties tegen te gaan. In de meeste gevallen gebeurt dit met een glazen of plastic steriel buisje/pipetje. In enkele ultra-orthodoxe gemeenschappen wordt het bloed nog weggezogen met de mond.[3]

Beginnende met aartsvader Abraham voor zijn zoon Isaak, was de briet mila de taak van de joodse vader. Maar, omdat vrijwel alle vaders zich hierbij tegenwoordig niet comfortabel voelen en ongetraind zijn, geven zij hun taak ritueel door aan de moheel. Het is wel gebruikelijk dat, indien mogelijk, een moheel zijn eerste besnijdenis op zijn eigen zoon uitvoert, onder toezicht van zijn eigen leraar.

Veel moheeliem zijn ook arts of rabbijn van beroep (in sommige gevallen zelfs beide) of chazan. Niettemin dient iedere moheel een gedegen training af te leggen op zowel religieus als medisch gebied.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moheel

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 10:11 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Waarom is aantasting van genitaliën van vrouwen verminking en waarom zou dat bij mannen dan niet zo zijn?

Ten eerste vind ik dat je er heel erg voor uit moet kijken om niet de indruk te wekken dat besnijdenis bij jongetjes net zo erg is als bij meisjes want dan sla je de plank heel erg mis. Ten tweede ademt een dergelijke teneur in deze discussie islamkritiek uit, terwijl ook joodse en Amerikaanse jongetjes worden besneden, zoals Pluk terecht opmerkt. En dan heeft het verwijderen van de voorhuid, noem het zoals je wilt, voordelen op het hygiënische vlak, waarbij je we degelijk een zeker verband kunt zien met circumcisie om medische redenen.
Ik heb het nergens over de islamkritiek qua besnijdenis gehad, besnijdenis uit welke vorm dan ook vind ik verwerpelijk en dat besnijdenis hygiënische voordelen heeft is allang achterhaald.
Quote:
Mogelijk gold dat in vroegere tijden, maar met de voortdurende beschikbaarheid van warm en koud stromend water is een goede hygiëne voor de meeste mannen tegenwoordig eenvoudig te realiseren, ook met voorhuid.
Bovendien is de KNMG van mening dat mannen zelf moeten kunnen beslissen hoe zij hun lichamelijke hygiëne willen vormgeven. Er zijn dan ook geen redenen waarom besnijdenis om hygiënische redenen al in de baby- of kindertijd uitgevoerd zou moeten worden.

Lichaamsdelen en onderdelen ervan hebben een functie en zitten niet voor niets zo in elkaar zoals de natuur ze gemaakt gevormd heeft.
Dat geldt ook voor het mannelijk geslachtsdeel

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jun 25, 2019 10:17 pm Reageer met quote

Dagmar, jij mag het natuurlijk verwerpelijk vinden. Voor mij persoonlijk maakt het deel uit van mijn geloof. En is het van waarde.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 10:23 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Dagmar, jij mag het natuurlijk verwerpelijk vinden. Voor mij persoonlijk maakt het deel uit van mijn geloof. En is het van waarde.

Ik zeg ook niet dat iemand, geldt dus ook voor jou Very Happy , het met mij eens moet zijn, het is gewoon mijn mening en visie erop.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jun 25, 2019 10:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:

Ik zeg ook niet dat iemand, geldt dus ook voor jou Very Happy , het met mij eens moet zijn, het is gewoon mijn mening en visie erop.

Dan hebben we allebei onze visie erop gegeven. Very Happy

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Di Jun 25, 2019 11:00 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Pluk schreef:
dagmar57 schreef:

Heb je daar bewijzen voor dan?

Jeetje zeg, ja!
Verder ben ik er voor wat betreft dit onderwerp wel klaar mee.
Geen enkele behoefte om mezelf te moeten verdedigen of op welke manier dan ook
mijn gelijk te halen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12669
Di Jun 25, 2019 11:16 pm Reageer met quote

Geldt voor mij ook. Ik heb mijn mening gegeven en ook mijn visie als zorgprofessional. Ik hoop wel dat de strijd tegen genitale verminking van meisjes doorgaat. Ik vind het een veel te serieus probleem om erover te zwijgen maar hier zijn we er duidelijk klaar mee tot zover.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26295
Wo Jun 26, 2019 9:58 am Reageer met quote

Je kan er lang of breed over praten en allerlei medische argumenten aanvoeren maar in mijn ogen blijft het ook voor jongetjes een vorm van verminking. Je blijft gewoon van een kinderlichaam af zolang er geen medische noodzaak is. Ik vind het je reinste onzin dat je iets wat je bij meisjes (terecht) wil verbieden wel vrolijk bij jongetjes wil laten gebeuren. En dat wordt dan nota bene verkondigd door personen die zelf zo voor gelijkheid voor iedereen zijn...

Een beetje van: ik ben tegen discriminatie, behalve als het voor mij even niet goed uitkomt...

Zolang er niet kan worden aangetoond dat er een gegronde reden is voor dit soort ingrepen moet het simpelweg verboden worden. Voor jongens zowel als voor meisjes. De wet geldt immers voor mannen zowel als voor vrouwen.

En aankomen met een verhaaltje dat een of ander godheid dat wil, raakt natuurlijk helemaal kant noch wal...

En ook ik wil het hierbij maar bij laten. Tegen godsdienstwaanzin valt niet op te boksen...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3116
Wo Jun 26, 2019 1:32 pm Reageer met quote

Een vraag aan Kees als zorgprofessional: het KNMG heeft al in 2010 artsen opgeroepen jongensbesnijdenissen te ontmoedigen omdat het in strijd is met de rechten van het kind. Ik neem aan dat zo'n advies niet bindend is maar ook niet zomaar ter zijde wordt gelegd. Jongensbesnijdenissen zijn zeker niet risicoloos blijkt uit onderzoek. Vraag is of de lichamelijke integriteit van het kind wel of niet boven de religieuze overtuiging van de ouders gaat. In IJsland ligt er in ieder geval een wetsvoorstel tot een verbod omdat men daar meent dat er moreel gezien geen verschil is tussen meisjes- en jongensbesnijdenissen. Bij het eerste gaat het ook niet altijd om verregaande verminking, maar soms ook om een hele lichte ingreep. Toch ligt daar een verbod op alle ingrepen bij meisjes, dus waarom niet bij jongens?
Het standpunt van de KNMG wordt formeel ondersteund door de volgende medisch-wetenschappelijke verenigingen: De Nederlandse Vereniging voor Urologie, Het Nederlands Huisartsengenootschap, Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland, De Nederlandse Vereniging voor Kinderchirurgie, De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie, De Nederlandse Vereniging voor Heelkunde en De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Uit een steekproef onder leden van de KNMG uit 2010 bleek dat ook individuele artsen het standpunt breed onderschrijven. Zo meent 65% van de ondervraagden dat niet-therapeutische circumcisie bij minderjarige jongens in strijd is met het recht op lichamelijke integriteit van het kind.

Ik heb wat moeite met het plakken van de link via mijn mobieltje, maar als je googelt op jongensbesnijdenissen en KNMG kun je veel info vinden. Wat mij intrigeert is waarom je als zorgprofessional niet de gezondheid van het kind maar de geloofsvrijheid van de ouder laat prevaleren. Ik ben daar oprecht benieuwd naar.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 26, 2019 1:44 pm Reageer met quote

Teruglezend vind ik het echt een rare discussie waarbij het lijkt of mensen in een kramp schieten wanneer het over religie gaat. Meisjesbesnijdenissen mogen daarom niet worden gelinkt aan de islam, maar mag alleen cultuur genoemd worden en jongensbesnijdenissen mogen niet worden bekritiseerd omdat je dan aan de godsdienstvrijheid komt. Als je, zoals ik, primair denkt vanuit het belang en de gezondheid van het kind begrijp ik niet veel van die gedachtekronkel.
Verder zoekend, toch wel geïntrigeerd door het onderwerp, vond ik de website beyondthebris.com waarop joden zelf kritiek uiten op besnijdenis. Er zijn ook nogal wat getuigenissen te vinden van problemen die mannen ondervinden van hun besnijdenis. Veel complicaties, maar niet alle, zijn vrij eenvoudig te behandelen, maar er is ook sprake van blijvend letsel. Daarnaast ondervinden besneden mannen problemen bij het masturberen ervaren minder gevoeligheid bij seks. Allemaal prima als je dat er als volwassen man voor over hebt, maar met welk recht beslis je als ouder dat jouw zoontje met dit ongemak door het leven mag gaan?

Ik vind geloofsvrijheid een groot goed, maar ik vind het helemaal niet zo gek als je kritisch blijft kijken naar eeuwenoude gebruiken en blijft afwegen of deze misschienniet eens moeten worden herzien nu er meer kennis beschikbaar is over de gevolgen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Jun 26, 2019 2:18 pm, in totaal 2 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3665
Wo Jun 26, 2019 2:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Teruglezen vind ik het echt een rare discussie waarbij het lijkt of mensen in een kramp schieten wanneer het over religie gaat. Meisjesbesnijdenissen mogen daarom niet worden gelinkt aan de islam, maar mag alleen cultuur genoemd worden en jongensbesnijdenissen mogen niet worden bekritiseerd omdat je dan aan de godsdienstvrijheid komt. Als je, zoals ik, primair denkt vanuit het belang en de gezondheid van het kind begrijp ik niet veel van die gedachtekronkel.

Mee eens. Niet overal waar de islam wordt aangehangen vindt meisjesbesnijdenis plaats, maar daar waar die wel wordt uitgevoerd doet men dit wél uit naam van dat geloof, voor en omwille van Allah wie dat ook zijn moge.
Het lijkt me goed te vergelijken met allerlei christelijke gewoonten waar volstrekt niets over terug te vinden valt in de bijbel maar die toch in veel christelijke gemeenschappen als een gebod, als een voorschrift gelden waar niet van afgeweken mag worden. Wie het huiveringwekkende verslag van Ayaan Hirsi Ali kent in haar autobiografie 'Mijn Vrijheid' die snapt misschien pas goed wat een misdadig gebruik dit in feite is.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 26, 2019 2:38 pm Reageer met quote

Hierbij een discussie op npo1 over jongensbesnijdenis.
Hier legt de uroloog goed uit wat de gevolgen van besnijdenis kunnen zijn en blijkt dat 20% complicaties krijgt op langdurige basis. En dat dat blijkt uit internationaal onderzoek uit Iran en Turkije.
https://www.nporadio1.nl/achtergrond/8371-hoe-schadelijk-is-jongensbesnijdenis

En dat zijn dan nog maar de gevolgen van een lichtere ingreep als jongensbesnijdenis, wat niet in verhouding staat tot meisjesbesnijdenis en de vreselijke levenslange gevolgen daarvan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 26, 2019 2:54 pm Reageer met quote

Willemijn, dat ik geschreven heb dat vrouwenbesnijdenis cultuur is, was omdat mij dat verteld is. Ik schreef dat niet om een rrligie te beschermen of zo.
In het topic komt ook duidelijk naar voren dat er onder forummers een enorme weerzin is tegen welk geloof dan ook.

Als het gaat over jongensbesnijdenis wordt het van je verwacht dat je dat ook af hoort te keuren. En je je mening daarover moet verdedigen.
Het zou fijn zijn als je elkaars mening respecteert ongeacht de verschillen.

Dit zie ik nu helemaal niet gebeuren.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Jun 26, 2019 3:08 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Willemijn, dat ik geschreven heb dat vrouwenbesnijdenis cultuur is, was omdat mij dat verteld is. Ik schreef dat niet om een rrligie te beschermen of zo.
In het topic komt ook duidelijk naar voren dat er onder forummers een enorme weerzin is tegen welk geloof dan ook.

Als het gaat over jongensbesnijdenis wordt het van je verwacht dat je dat ook af hoort te keuren. En je je mening daarover moet verdedigende. et zou fijn zijn als je elkaars mening respecteert ongeacht de verschillen.

Dit zie ik nu helemaal niet gebeuren.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen weerzin heb tegen welk geloof dan ook. Ik heb er niets op tegen, maar ook niets op voor. Ik heb er niets mee en gun iedereen van harte zijn overtuiging. Ik kan ook nog wel invoelen dat er kracht uitgaat van rituelen die je verbonden laten voelen met een eeuwenoud volk, daar zie ik echt de waarde wel van in. Maar als ik anders denk over circumcisie en daar mijn mening over geef is die mening even goed als de jouwe. Zoals altijd vorm ik mijn mening op basis van feiten en ik vind het prima wanneer jouw mening anders is. Respect voor de mening van een ander is tweerichtingsverkeer. Ik zie niet in waarom ik over alles een mening mag hebben maar niet over dit ritueel. Ik vind mezelf absoluut niet respectloos en laat me dat ook niet in de schoenen schuiven. Er zijn meer tradities gesneuveld door voortschrijdend inzicht zonder daarmee een religie of cultuur af te wijzen.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Wo Jun 26, 2019 4:42 pm Reageer met quote

welke (nederlandse) man wil er nu dan nog trouwen met een vrouw die besneden is ? Ik ken ze niet.

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie