NS vergoedingen aan overlevenden Holocaustslachtoffers
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 675
Wo Jun 26, 2019 7:51 pm Reageer met quote

NS gaat individuele vergoedingen betalen aan 5000 à 6000 overlevenden van de Holocaust, hun weduwen en weduwnaars en hun kinderen.

De ongeveer vijfhonderd nog levende Joden, Roma en Sinti die door NS het doorgangskamp Westerbork zijn vervoerd, krijgen elk 15.000 euro. Weduwen en weduwnaars krijgen 7500 euro. Kinderen krijgen 5000 of 7500 euro.

NS-topman Van Boxtel heeft dat bekendgemaakt op een bijeenkomst in het Spoorwegmuseum. Hij neemt daarmee een advies over dat een commissie onder leiding van Job Cohen op verzoek van het spoorbedrijf heeft opgesteld. De NS trekt voor de vergoedingen tientallen miljoenen euro's uit.

De NS handelde in opdracht van de Duitsers, maar protesteerde nooit tegen de opgelegde maatregelen en liet zich voor de uitvoering daarvan betalen. Aan het transport van Holocaustslachtoffers zou 2,5 miljoen gulden verdiend zijn.

https://nos.nl/artikel/2290792-ns-betaalt-tientallen-miljoenen-euro-s-aan-slachtoffers-holocaust.html

Eindelijk! Goed dat er ook een gedegen onderzoek komt naar de NS.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16999
Wo Jun 26, 2019 10:57 pm Reageer met quote

Pas op: voor je het weet heeft de trein zo veel vertraging....

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12642
Do Jun 27, 2019 12:14 am Reageer met quote

Beter laat dan nooit maar zelfs veel nabestaanden zullen niet meer in leven zijn. Maar goed, toch ergens wel weer een kramphoofdstuk afgesloten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3048
Do Jun 27, 2019 2:47 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:

De NS handelde in opdracht van de Duitsers, maar protesteerde nooit tegen de opgelegde maatregelen en liet zich voor de uitvoering daarvan betalen. Aan het transport van Holocaustslachtoffers zou 2,5 miljoen gulden verdiend zijn.

Eindelijk! Goed dat er ook een gedegen onderzoek komt naar de NS.

Wat er gebeurd is, is vreselijk maar kon de NS ook anders?
Wat zou er gebeurd zijn als de NS weigerde?
We hebben het gezien tijdens de spoorweg staking in 1944.
MN het westen kreeg geen aan voer meer van eten en brandstoffen.
NS personeel wat weigerde te werken of in protest gingen, werden ter plaatse dood geschoten.
De Duitsers zette hun eigen spoorweg mensen in voor alleen vervoer wat de Duitsers ten goede kwam.
Een machinist met zijn zoon als stoker, vader en zoon Arends, werden met een locomotief naar Westerbork gestuurd vanuit Amersfoort om een trein op te halen met goederen.
Toen ze daar aankwamen, werd hen verteld dat ze een trein met "gevangenen" moesten rijden naar Duitsland.
Het waren Joden en moesten naar een vernietigingskamp.
De Arends weigerde om de trein te rijden en werden tegen hun locomotief neer gezet en neer geschoten.
Maw, had de NS keuze?

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 27, 2019 2:50 pm Reageer met quote

Don, men heeft altijd een keuze.

theDon

Superlid
Superlid
Do Jun 27, 2019 2:57 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Don, men heeft altijd een keuze.

Idd ja, doen en blijven leven of weigeren en doodgeschoten worden.
Meer keuze hadden de moffen niet!

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 27, 2019 5:01 pm Reageer met quote

Don, hoe sta jij tegenover die vergoedingen die de NS wil uitkeren?

theDon

Superlid
Superlid
Do Jun 27, 2019 5:59 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Don, hoe sta jij tegenover die vergoedingen die de NS wil uitkeren?

Ik vind dit heel moeilijk om te beoordelen.
Dat de NS uitbetaald, is mooi maar in feite konden ze niet anders dan die mensen vervoeren.
Als het personeel het niet deed, gaf ik in de vorige post al aan wat er dan gebeurde.
De politie bv is ook fout geweest, hoevele joden zijn er niet opgepakt door hun en afgevoerd naar concentratiekampen.
Dan zou de politie ook moeten betalen en zo zijn er nog wel meer instanties die "fout" geweest zijn.
Ik kon een man inmiddels RIP, die werkte bij van Gend&Loos als chauffeur in WOII.
Hij moest voor de bevoorradingen van voedsel zorgen voor de Duitsers.
Als hij weigerde, zou hij afgevoerd worden naar een concentratiekamp en dan weet je het wel.
De andere kant was chauffeur blijven waardoor hij ook extra voedsel kreeg zonder distributie bonnen.
Dat kwam hem wel heel goed uit want hij had een vrouw en 5 kinderen te onderhouden.
Wat voor keuze had zo iemand?

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 27, 2019 6:05 pm Reageer met quote

[De NS handelde in opdracht van de Duitsers, maar protesteerde nooit tegen de opgelegde maatregelen en liet zich voor de uitvoering daarvan betalen. Aan het transport van Holocaustslachtoffers zou 2,5 miljoen gulden verdiend zijn.] En: ["Er is grote behoefte aan meer informatie en historisch inzicht in de rol van NS", zei Cohen op de persconferentie.]

Er is veel geld mee gemoeid gegaan dus dat is niet niks. Geen protesten maar wel geld beuren?
Ik vind het ook goed dat er een gedegen onderzoek plaatsvindt. Juist omdat er meer behoefte is aan informatie. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er uit dat onderzoek naar voren komt.

avos3770

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 76
Do Jun 27, 2019 6:35 pm Reageer met quote

En dan is nu het GVB (tram Amsterdam) aan de beurt, Die vervoerde de mensen van De Joodse schouwburg naar de trein.

theDon

Superlid
Superlid
Do Jun 27, 2019 6:44 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
[De NS handelde in opdracht van de Duitsers, maar protesteerde nooit tegen de opgelegde maatregelen en liet zich voor de uitvoering daarvan betalen. Aan het transport van Holocaustslachtoffers zou 2,5 miljoen gulden verdiend zijn.] En: ["Er is grote behoefte aan meer informatie en historisch inzicht in de rol van NS", zei Cohen op de persconferentie.]

Er is veel geld mee gemoeid gegaan dus dat is niet niks. Geen protesten maar wel geld beuren?
Ik vind het ook goed dat er een gedegen onderzoek plaatsvindt. Juist omdat er meer behoefte is aan informatie. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er uit dat onderzoek naar voren komt.

Ze mogen blij zijn dat ze er geld voor gekregen hebben want ze hadden wel het onderhoud aan hun materieel en kosten voor het personeel.
Is die 2½ miljoen écht verdienste of inkomen waar alles nog vanaf moet?
Dat er een onderzoek komt, prima.
Zonder een diepgaand onderzoek, kan je ze niet zo maar veroordelen.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 27, 2019 6:49 pm Reageer met quote

[quote="theDon"]
LuciaTellez schreef:

Ik vind het niet meer dan reëel dat de NS deze vergoedingen betaalt aan Holocaustslachtoffers. Persoonlijk hebben ze meegewerkt aan het transporteren van Joden en anderen naar de concentratiekampen en met de Duitsers meegewerkt.
Ik veroordeel ze dus wel.

theDon

Superlid
Superlid
Do Jun 27, 2019 6:59 pm Reageer met quote

[quote="LuciaTellez"]
theDon schreef:
LuciaTellez schreef:

Ik vind het niet meer dan reëel dat de NS deze vergoedingen betaalt aan Holocaustslachtoffers. Persoonlijk hebben ze meegewerkt aan het transporteren van Joden en anderen naar de concentratiekampen en met de Duitsers meegewerkt.
Ik veroordeel ze dus wel.

Dat vind ik absoluut niet, ze werden gedwongen zoals ik al eerder op merkte, ze hadden geen keus.
Zoals ik al opmerkte tijdens de spoorweg staking in 1944, als dat in 1940 was gebeurd, was Nederland er nog slechter aan toe geweest.
Let wel, ik vind het ook vreselijk die transporten en van mij mag er een grondig onderzoek komen!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3638
Do Jun 27, 2019 7:10 pm Reageer met quote

Langer dan 75 jaar na dato... Ze moesten er wel lang over nadenken vinden jullie niet? Zo lang dat er nog maar weinigen zullen zijn om iets aan uit te hoeven keren. Dat zal wel nuchtere hollandse boerenslimheid zijn, natuurlijk ook best iets moois

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 27, 2019 8:26 pm Reageer met quote

avos3770 schreef:
En dan is nu het GVB (tram Amsterdam) aan de beurt, Die vervoerde de mensen van De Joodse schouwburg naar de trein.

Dat zou best wel eens kunnen.

[ 'Strijd is nog niet gestreden'

Nu Muller tot overeenstemming met de NS is gekomen, betekent dat niet dat hij de strijd opgeeft. Hij overweegt om ook andere instanties te wijzen op hun rol tijdens het transport van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog, denk bijvoorbeeld aan het Gemeentelijk Vervoerbedrijf in Amsterdam.

"Ik ga met mijn advocaat om de tafel en kijken wat we kunnen doen. Het is nog niet helemaal bekend wat we gaan doen, maar misschien komt er wel wat. De strijd is in ieder geval nog niet gestreden."]

https://www.nu.nl/dvn/5954238/opluchting-bij-salo-muller-na-jarenlange-strijd-om-schadevergoeding-van-ns.html

JanRutgers

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 65
Do Jun 27, 2019 8:30 pm Reageer met quote

Wanneer komt er eens een eind aan de claim, die wordt gelegd door Joodse organisaties op het grootste leed van de WO II?
Salo Muller zei in het AD: "Geen som geld is groot genoeg om het gemis van één of twee ouders te vergoeden, ook is elke som geld ontoereikend om het gemis van gedeporteerde familie en vrienden te vergoeden."
Ik ben dat met hem eens, maar waarom krijgen dan de nabestaanden van de Holocaust een bedrag van enkele duizenden euro's en mijn vader, die vanwege zijn inzet voor onderduikers en het vervoeren naar vrije gebieden, werd opgepakt en niet is weergekeerd, geen erkenning op die manier.
Sterker nog, mijn moeder werd aansprakelijk gesteld voor de illegaal afgetapte stroom voor de drukpers in onze kelder gedurende de bezetting. Er kwam na de bevrijding een deurwaarder om het geld te innen.

Let wel, de Holocaust heeft oneindig leed veroorzaakt in de Joodse gemeenschap, daar geen discussie over, maar ook in de niet Joodse gemeenschap is oneindig leed geweest. Ik wordt wat onpasselijk van de gretigheid, waarmee er (door in dit geval Salo Muller) wordt geroepen om een financiële vergoeding van aangedaan leed, het lijkt er op, dat men het geld belangrijker vindt dan de nagedachtenis.

En nee, ik stel een financiële vergoeding niet op prijs, wat dat betreft sluit ik me aan bij Salo Muller, "Geen bedrag is groot genoeg om dat leed te verzachten. Dus doe dan ook maar geen moeite."

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Do Jun 27, 2019 11:14 pm Reageer met quote

de duitsers hebben de fiets van mijn vader meegenomen, kan ik die ook nog claimen ??

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 27, 2019 11:46 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
de duitsers hebben de fiets van mijn vader meegenomen, kan ik die ook nog claimen ??

Als je ook maar een greintje fatsoen in je bast zou hebben, zou je deze ondermaatse reactie van je weghalen Evil or Very Mad

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12642
Vr Jun 28, 2019 12:14 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Adamm schreef:

Als je ook maar een greintje fatsoen in je bast zou hebben, zou je deze ondermaatse reactie van je weghalen Evil or Very Mad

Je verwoordt precies mijn reactie maar drukt stukken netter uit wat er bij mij voor op mijn tong lag...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Vr Jun 28, 2019 3:11 pm Reageer met quote

och wat is het politiek "correcte" groepje het weer met elkaar eens.

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie