NS vergoedingen aan overlevenden Holocaustslachtoffers
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12636
Vr Jun 28, 2019 4:09 pm Reageer met quote

Wat jij er hier uitgooit heeft helemaal niets met politiek te maken maar met gebrek aan fatsoen. Als je dat niet inziet dan lijkt het me zeer aan te raden om je 'lollige' opmerkingen achterwege te laten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Vr Jun 28, 2019 4:22 pm Reageer met quote

Uitkering NS om Holocaust voelt vreemd aan

De NS gaat geld uitkeren aan de nabestaanden van slachtoffers en overlevenden van de Holocaust. Ik wil niets afdoen aan de ellende van de Holocaust. Dit mag natuurlijk nooit meer gebeuren.
Maar de vraag is wat het doel en effect is van dit gebaar, dat miljoenen gaat kosten. De realiteit is dat uiteindelijk de treinreizigers van 2020 en 2021 dit via de treinkaartjes gaan betalen.
Dit zou allemaal prima zijn als het doel van dit alles duidelijk zou zijn en dat dit echt ergens voor helpt. Maar de volgende vragen blijven hangen:

Waarom moet de Holocaust-ellende van meer dan 70 jaar geleden gecompenseerd worden met geld? Kun je dit wel compenseren met geld? Leidt dit tot een betere verwerking bij de nabestaanden? Heeft de schadevergoeding enig doel naar de toekomst toe? Gaat de NS daar in de toekomst iets van leren of anders doen?
Zo ja, wat dan?
Ik hoor Salo Muller nog op TV zeggen dat het niet gaat om het geld. Maar 15.000 euro is anders voor heel veel Nederlanders veel geld.
Het voelt toch een beetje vreemd aan. Uiteindelijk is het een ordinaire geldkwestie.
Wellicht dat dit gevoel wat minder zou zijn als de “schadevergoeding” collectief wordt geschonken aan een goed doel.

Voor dat de verraders weer met Thijs gaan mailen/bellen om te vertellen dat dit plagiaat is : ja dat klopt, maar ik sta helemaal achter de inhoud en ik niet alleen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 28, 2019 4:35 pm Reageer met quote

Je vergeet het een en ander dus even een aanvulling. Als je iets citeert van een ander medium dan is de regel niet meer dan twee alinea's. Daar voldoe je aan. Maar je bent ook verplicht de bron (in dit geval De Telegraaf, opiniepagina) te vermelden en bij voorkeur met een link: Uitkering NS om Holocaust voelt vreemd.

Adamm schreef:
Voor dat de verraders weer met Thijs gaan mailen/bellen om te vertellen dat dit plagiaat is : ja dat klopt, maar ik sta helemaal achter de inhoud en ik niet alleen.

Waarom moet dat nou weer zo? Uit bovenstaande blijkt dat je het allemaal donders goed weet maar kennelijk weer eens kans ziet om lekker te provoceren terwijl je zelf niets inhoudelijks inbrengt. Ik vind dat ziekelijk gedrag. En dan nog iets; ik meld zelden een incident tenzij dat alle grenzen overschrijdt. Maar als een mede-forumlid stelselmatig met opzet discussies saboteert dan mag je verwachten dat ik daar actie op onderneem.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Jun 28, 2019 7:59 pm, in totaal 2 keer bewerkt

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 671
Vr Jun 28, 2019 5:37 pm Reageer met quote

Het artikel van de Telegraaf gelezen en valt mij op dat er weer aardig wat antisemitische reacties op gekomen zijn. Walgelijk!

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 28, 2019 5:45 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Het artikel van de Telegraaf gelezen en valt mij op dat er weer aardig wat antisemitische reacties op gekomen zijn. Walgelijk!

Ja, dat krijg je van dat soort nauw verholen extreemrechtse propaganda.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Vr Jun 28, 2019 6:48 pm Reageer met quote

Op zich is er niets vreemds aan aan deze vergoeding.

In de tijd dat ik bij Slachtofferhulp werkte werden en worden nog steeds, schadevergoedingen aangevraagd voor slachtoffers. Dit is voor slachtoffers een stuk erkenning. Hiervoor hebben joden en Sinti en Roma héél lang moeten wachten.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3083
Za Jun 29, 2019 12:35 am Reageer met quote

Adamm schreef:
och wat is het politiek "correcte" groepje het weer met elkaar eens.

Zelfs je sneren zijn gejat.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26275
Za Jun 29, 2019 9:48 am Reageer met quote

Heerlijk hé.. Zo met z'n allen tegen één... Evil or Very Mad

Faber quisque fortunae suae

pimpeter

Stamgast
Stamgast
Antw.: 204
Za Jun 29, 2019 12:21 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
de duitsers hebben de fiets van mijn vader meegenomen, kan ik die ook nog claimen ??

Alleen als het een Joodse fiets is.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jun 29, 2019 2:26 pm Reageer met quote

pimpeter schreef:
Adamm schreef:
de duitsers hebben de fiets van mijn vader meegenomen, kan ik die ook nog claimen ??

Alleen als het een Joodse fiets is.

Heerlijk hè zo met zijn allen stompzinnig "lollig" wezen. Evil or Very Mad

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 345
Za Jun 29, 2019 4:18 pm Reageer met quote

Nou Willemijn, je hebt het druk hé met corrigeren en mensen terecht wijzen. Tympaan, Adamn, mij en nu Pimpeter weer.
Je bent een echte aanwinst.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2233
Za Jun 29, 2019 4:19 pm Reageer met quote

Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren hier omdat het zo'n precair onderwerp is.
Ik zou me dood schamen als iemand ook maar zou denken dat ik de gruwelijkheden van Joden, Roma en Sinti zou willen bagatelliseren, maar ik vind dat andere oorlogsslachtoffers er ook toe doen, die overlevingstrauma's kunnen net zo groot zijn.

Er zijn b.v. ook Nederlanders met de NS op de trein gezet naar andere kampen, b.v naar concentratiekamp Buchenwald, dat zijn er in aantal vele malen minder als naar Auschwitz, maar zouden die overlevenden dan b.v. geen recht hebben op een vergoeding van de NS?

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2883
Za Jun 29, 2019 4:20 pm Reageer met quote

Mensen,ga naar buiten en geniet van het mooie weer. Cool

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Za Jun 29, 2019 4:28 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren hier omdat het zo'n precair onderwerp is.
Ik zou me dood schamen als iemand ook maar zou denken dat ik de gruwelijkheden van Joden, Roma en Sinti zou willen bagatelliseren, maar ik vind dat andere oorlogsslachtoffers er ook toe doen, die overlevingstrauma's kunnen net zo groot zijn.

Er zijn b.v. ook Nederlanders met de NS op de trein gezet naar andere kampen, b.v naar concentratiekamp Buchenwald, dat zijn er in aantal vele malen minder als naar Auschwitz, maar zouden die overlevenden dan b.v. geen recht hebben op een vergoeding van de NS?

Ik begrijp best wat je bedoelt en ben het er zelfs mee eens.
Ik denk dat dit nu zó uitpakt is omdat het vanuit een joodse overlevende en later vanuit een joodse organisatie geregeld is.

Ik herinner me dat ik heel boos ben geweest toen ik vernam dat men de Sinti en Roma hierbuiten wilde laten omdat het aantal slachtoffers minder was dan de joodse slachtoffers. Onbegrijpelijk en onmenselijk. Zelfs onethisch! Ieder slachtoffer is er één! En één teveel!
Gelukkig is dit verandert en wel omdat Sinti en Roma het er niet bij lieten zitten.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Za Jun 29, 2019 4:32 pm Reageer met quote

Sterker nog, ik vind dat sommige groepen het slachtofferschap betreft WO2 niet alleen voor zichzelf horen te claimen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 29, 2019 4:52 pm Reageer met quote

En niet te vergeten homoseksuelen. Het benoemen van een groep betekent niet dat andere groepen uit het oog verloren worden. Dat geldt voor Joden vs. Roma's, Sinti, homoseksuelen, verzetsstrijders en, dat boedoel ik; dan 'vergeet' ik er nog wel enkele, zoals de Oezbeken op hun ereveldje aan de Dodeweg in Leusden maar dat geldt net zo goed voor tegenpolen, zoals in dit geval extreem-links.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 345
Za Jun 29, 2019 5:04 pm Reageer met quote

NS vergoedingen zijn een erkenning, toegeven dat NS heeft meegeholpen aan deportatie, inderdaad van meerdere groepen.
Ja, vergoeding mag van mij, voor al die mensen.

Maar er is iets anders nog, bv de spullen van al die weggevoerde mensen, hebben ze daar al eens een vergoeding voor gekregen?
De overlevenden waren hun huizen kwijt, hun spullen, vaak verdeeld door buren, maar ook geroofd, zoals die schilderijen, waar tientallen jaren processen over gevoerd moesten worden?

Ik denk dan aan die gewone mensen, die een gewone huisraad hadden en alles kwijt raakten. Is daar ooit iets voor vergoed?

luciaT

Stamgast
Stamgast
Za Jun 29, 2019 6:02 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
En niet te vergeten homoseksuelen. Het benoemen van een groep betekent niet dat andere groepen uit het oog verloren worden. Dat geldt voor Joden vs. Roma's, Sinti, homoseksuelen, verzetsstrijders en, dat boedoel ik; dan 'vergeet' ik er nog wel enkele, zoals de Oezbeken op hun ereveldje aan de Dodeweg in Leusden maar dat geldt net zo goed voor tegenpolen, zoals in dit geval extreem-links.

En geestelijk gehandicapten, Jehova Getuigen, communisten. En mensen die onderduikers in huis namen en verraden zijn.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 29, 2019 7:26 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
En geestelijk gehandicapten, Jehova Getuigen, communisten. En mensen die onderduikers in huis namen en verraden zijn.

Dank voor je aanvulling. Het accent op de Shoah begrijp ik wel, gezien de onvoorstelbare hoeveelheid slachtoffers maar parallelle aandacht voor andere groepen slachtoffers is natuurlijk even terecht.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jun 29, 2019 9:28 pm Reageer met quote

Omdat alle andere groepen mensen niet zijn vertegenwoordigd door iemand die de strijd tegen de NS ging voeren, ontslaat dat de NS dus niet van haar verantwoordelijkheid in deze. Misschien is een financiële vergoeding te complex en is het niet mogelijk alle claims te checken ( zou ik me kunnen voorstellen) maar een gebaar richting de "vergeten" slachtoffers zou wellicht een goed idee zijn. Misschien in de vorm van een stichting, een goed doel, een fonds oid. Opdat we niet vergeten.

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie