NS vergoedingen aan overlevenden Holocaustslachtoffers
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Za Jun 29, 2019 9:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Heerlijk hé.. Zo met z'n allen tegen één... Evil or Very Mad

Och ik kan wel tegen een stootje Tympaan, het glijdt zo van mij af, ik denk maar zo de "kleuterjuffrouw" moet haar frustraties ook kwijt Wink

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4080
Za Jun 29, 2019 9:51 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Tympaan schreef:

Och ik kan wel tegen een stootje Tympaan, het glijdt zo van mij af, ik denk maar zo de "kleuterjuffrouw" moet haar frustraties ook kwijt Wink

Wat bij mij de vraag oproept welke frustraties er bij jou toe hebben geleid elk onderwerp dat verwijst naar fascisme, rechts-extremisme en de verwoestende gevolgen daarvan, te trachten onderuit te halen... Het is heel opvallend.
Ook daar wilde ik het maar even bij laten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Za Jun 29, 2019 10:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Adamm schreef:
Tympaan schreef:

Wat bij mij de vraag oproept welke frustraties er bij jou toe hebben geleid elk onderwerp dat verwijst naar fascisme, rechts-extremisme en de verwoestende gevolgen daarvan, te trachten onderuit te halen... Het is heel opvallend.
Ook daar wilde ik het maar even bij laten.

Ik deel U mening niet, gaarne voorbeelden !!!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2644
Za Jun 29, 2019 10:47 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Omdat alle andere groepen mensen niet zijn vertegenwoordigd door iemand die de strijd tegen de NS ging voeren, ontslaat dat de NS dus niet van haar verantwoordelijkheid in deze. Misschien is een financiële vergoeding te complex en is het niet mogelijk alle claims te checken ( zou ik me kunnen voorstellen) maar een gebaar richting de "vergeten" slachtoffers zou wellicht een goed idee zijn. Misschien in de vorm van een stichting, een goed doel, een fonds oid. Opdat we niet vergeten.

Zou het niet het beste idee zijn, dat de NS aan niemand persoonlijk uitkeert , aan geen enkele groep, maar een totale oorlogsleedvergoeding overmaakt aan een stichting?
B.v. de stichting 40-45 die zich inzet voor oorlogsslachtoffers? Dan doet het ieder slachtoffer recht.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Za Jun 29, 2019 10:52 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Omdat alle andere groepen mensen niet zijn vertegenwoordigd door iemand die de strijd tegen de NS ging voeren, ontslaat dat de NS dus niet van haar verantwoordelijkheid in deze. Misschien is een financiële vergoeding te complex en is het niet mogelijk alle claims te checken ( zou ik me kunnen voorstellen) maar een gebaar richting de "vergeten" slachtoffers zou wellicht een goed idee zijn. Misschien in de vorm van een stichting, een goed doel, een fonds oid. Opdat we niet vergeten.

Zou het niet het beste idee zijn, dat de NS aan niemand persoonlijk uitkeert , aan geen enkele groep, maar een totale oorlogsleedvergoeding overmaakt aan een stichting?
B.v. de stichting 40-45 die zich inzet voor oorlogsslachtoffers? Dan doet het ieder slachtoffer recht.

Dat zou zeker een goed idee zijn. Maar ik vermoed dat de commissie die hier over gaat het er niet mee eens zal zijn.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13391
Ma Jul 01, 2019 7:02 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik vind daar ook wel iets voor te zeggen. Het gaat langzamerhand vooral om nabestaanden, waar de gebeurtenissen van toen vaak zware repercussies hebben. Dan zou je zeggen dat die meer geholpen zijn met traumaverwerking, ik noem het maar even zo, dan met een bescheiden som geld.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 30, 2019 2:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren hier omdat het zo'n precair onderwerp is.
Ik zou me dood schamen als iemand ook maar zou denken dat ik de gruwelijkheden van Joden, Roma en Sinti zou willen bagatelliseren, maar ik vind dat andere oorlogsslachtoffers er ook toe doen, die overlevingstrauma's kunnen net zo groot zijn.

Er zijn b.v. ook Nederlanders met de NS op de trein gezet naar andere kampen, b.v naar concentratiekamp Buchenwald, dat zijn er in aantal vele malen minder als naar Auschwitz, maar zouden die overlevenden dan b.v. geen recht hebben op een vergoeding van de NS?

Verzetsdeelnemers en hun nakomelingen willen ook een schadevergoeding van de NS vanwege transporten in de Tweede Wereldoorlog naar nazi-kampen. Edith Geuzebroek, dochter van verzetsstrijders, verklaart waarom ze zich zo miskend voelt.

https://www.trouw.nl/binnenland/mijn-vader-hield-joden-uit-de-trein-en-kwam-er-zelf-in~bc4fdc21/

Wie komt voor deze slachtoffers op?

pimpeter

Stamgast
Stamgast
Antw.: 216
Za Aug 31, 2019 4:50 pm Reageer met quote

Ze hadden er helemaal niet aan moeten beginnen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Za Aug 31, 2019 5:26 pm Reageer met quote

pimpeter schreef:

Waarom niet?

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 31, 2019 5:59 pm Reageer met quote

pimpeter schreef:

Waar hadden ze niet aan moeten beginnen? Verzet tegen de Duitse bezetters? Joden helpen ontkomen aan vervolging? Protest aantekenen omdat verzetsmensen niet in aanmerking komen voor compensatie?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27581
Za Aug 31, 2019 7:28 pm Reageer met quote

pimpeter schreef:

De vraag is natuurlijk wel waar het ophoudt. Uiteindelijk hebben alle Nederlanders wel in meer of mindere mate schade geleden aan die oorlog...

Faber quisque fortunae suae

pimpeter

Stamgast
Stamgast
Za Aug 31, 2019 9:03 pm Reageer met quote

De enige die het snapt is Tympaan.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Za Aug 31, 2019 9:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
pimpeter schreef:

De vraag is natuurlijk wel waar het ophoudt. Uiteindelijk hebben alle Nederlanders wel in meer of mindere mate schade geleden aan die oorlog...

Zo werden de kamp overlevenden begroet toen ze terug keerden in Nederland door de bevolking. "Niet zeuren, wij hebben ook geleden!"
Dat men toen niet van alles op de hoogte was wat zich in die concentratiekampen afgespeeld had, kan het antwoord misschien nog billijken.
Maar vandaag de dag, wetende hoe en wat er gebeurd is, een opmerking zoals 'Uiteindelijk hebben alle Nederlanders.........
Is in mijn ogen schandelijk!

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 31, 2019 11:39 pm Reageer met quote

Mijn hemel, zo kun je alles wel kapot bagatelliseren... Misschien toch het artikel in Trouw waarnaar verwezen is eens lezen? Daar kan ik aan toevoegen dat er langzamerhand genoeg bekend is over het leed van de tweede generatie, dus de kinderen van slachtoffers.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Sep 01, 2019 9:40 am Reageer met quote

Ik bagatelliseer niks. Ik vraag mij alleen maar af waar het ophoudt. Of is het leed, wat wel terdege ook door niet-joden geleden is, minder erg..??
Ook die hadden kinderen...

Nu ga je een sfeer creëren van: waarom de één wel en de ander niet..
Waarmee je enkel maar oude wonden openrijt..

Bovendien is het na ruim 75 jaar wel een beetje aan de late kant, lijkt mij zo...

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Sep 01, 2019 12:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik bagatelliseer niks. Ik vraag mij alleen maar af waar het ophoudt. Of is het leed, wat wel terdege ook door niet-joden geleden is, minder erg..??
Ook die hadden kinderen...

Daar draai je de boel mee om. Het leed dat voortkomt uit de nazi-terreur is heel erg gefixeerd op de Joden, terwijl er veel meer mensen onder geleden hebben.

Je beweert dat er oude wonden worden opengereten. Door wie en wat en waaraan ontleen je die wetenschap? Volgens mij zijn dergelijke wonden veelal nooit genezen, nooit behandeld en erger, genegeerd en ontkend.

Na 75 jaar leven er nog steeds mensen die gruwelijke dingen meegemaakt hebben en ik gaf al aan dat je de invloed van dergelijke trauma's op de tweede generatie, en zelfs die daarna niet moet onderschatten.

Ik zou graag onderbouwd willen zien waarom 'niet zeuren, het leven gaat door' de remedie is tegen dergelijke trauma's.

pimpeter

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 01, 2019 3:08 pm Reageer met quote

Hou nu maar op Keesvi, want je zult het nooit snappen, dat heeft te maken met I.Q.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Sep 01, 2019 3:20 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Daar draai je de boel mee om. Het leed dat voortkomt uit de nazi-terreur is heel erg gefixeerd op de Joden, terwijl er veel meer mensen onder geleden hebben.
Dat is nu precies wat ik bedoel. Door joodse nabestaanden wel een vergoeding te geven en anderen niet, fixeer je het dus juist enkel op de joden. En ik blijf erbij: er is vaak net zo veel geleden door allerlei niet-joodse mensen.
Quote:
Je beweert dat er oude wonden worden opengereten. Door wie en wat en waaraan ontleen je die wetenschap? Volgens mij zijn dergelijke wonden veelal nooit genezen, nooit behandeld en erger, genegeerd en ontkend.
Dat is geen wetenschap, dat is gewoon een gegeven. Als je een klein beetje voorstellingsvermogen hebt, zou je je moeten kunnen bedenken dat elke keer dat je over dergelijke zaken te horen krijgt en daar dus weer aan herinnerd wordt, dat er dan weer van alles bovenkomt. Daar was laatst nog ergens een televisieprogramma aan gewijd dat nabestaanden er moeite mee hadden dat zij telkens weer die beelden van die ramp van de MH-17 weer te zien kregen.
Quote:
Na 75 jaar leven er nog steeds mensen die gruwelijke dingen meegemaakt hebben en ik gaf al aan dat je de invloed van dergelijke trauma's op de tweede generatie, en zelfs die daarna niet moet onderschatten.

Ik zou graag onderbouwd willen zien waarom 'niet zeuren, het leven gaat door' de remedie is tegen dergelijke trauma's.
Ik ga niet de psychiater spelen en ga daar dus ook geen oordeel over geven. Maar is het niet altijd zo dat je na een ongeluk, waarbij je dierbaren verliest, toch op een geven moment weer verder zal moeten? Hoe erg het voor de betrokkene ook is....

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4417
Zo Sep 01, 2019 4:20 pm Reageer met quote

De NS en 'Jodentransporten' (DAAR gaat dit topic over)

Wiki:

Quote:
In de Tweede Wereldoorlog hebben ruim 100 gedwongen Jodentransporten vanuit Nederland plaatsgevonden naar de concentratie- en vernietigingskampen Auschwitz, Sobibór, Bergen-Belsen, Theresienstadt en Mauthausen.

Het grootste deel van deze transporten verliep per trein via doorgangskamp Westerbork, daarnaast zijn er ook enkele transporten vanuit andere plaatsen in Nederland vertrokken naar het oosten, waaronder Kamp Schoorl bij Alkmaar en Kamp Vught.

De transporten vonden plaats onder het mom van gedwongen arbeidsinzet in Oost-Europa. De eerste transporten bestonden vooral uit jongemannen, latere transporten bestonden ook uit vrouwen en kinderen. Tot slot werden ook bewoners van weeshuizen, ziekenhuizen en bejaardentehuizen op transport gezet. In totaal 107.000 personen van Joodse afkomst die in Nederland woonden, zijn weggevoerd. De overgrote meerderheid werd getransporteerd naar Auschwitz en Sobibór. Bij aankomst werden de mensen vanuit het perron doorgeleid naar gaskamers om daar te worden vermoord. Een selectie in Auschwitz werd tewerkgesteld maar stierf aan gevolgen van dwangarbeid, ondervoeding en ziekte. Van de 107.000 getransporteerden hebben 5.000 de transporten en kampen overleefd.

Kinderen, kleinkinderen, andere familieleden van deze mensen hebben te maken met genocide, met volkerenmoord, met de poging hen vanwege een volkomen accidentele hoedanigheid uit te roeien.
Dat staat behoorlijk op zichzelf, die helse, volstrekt absurde terreur die zovele Nederlanders trof valt moeilijk met het vaak ook zeer droevige lot van andere Nederlanders tijdens de bezetting te vergelijken. Naar die (poging tot) massale, methodische 'Vernichtung' van mensen op grond van een geloof/afkomst,- bejaarden, vrouwen, kinderen, babies,-waar de NS een zeer kwalijke rol in heeft gespeeld- kan nooit genoeg aandacht naar uit gaan, zeker in deze tijd niet.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Sep 01, 2019 4:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2976
Zo Sep 01, 2019 4:24 pm Reageer met quote

Ik krijg hier de indruk dat geld alles gladstrijkt. Ook al is het nog zo lang geleden.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie