Kamermeerderheid wil celstraf oppikken migranten
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 647
Do Jul 04, 2019 7:58 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Tijdens een Kamerdebat, deze donderdag, bleef er van het idee van de liberalen weinig over. VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden wil wel graag dat het kabinet onderzoekt wanneer er op zee sprake is van een legale reddingsactie en wanneer van het aanzetten tot mensensmokkel. “Iemand in nood redden, wat zelfs wettelijk verplicht is, gaan we echt niet strafbaar stellen”, zei Van Wijngaarden.

https://www.trouw.nl/politiek/vvd-wil-oppikken-migranten-op-zee-toch-niet-strafbaar-stellen~b4da5617b/

Wordt niet strafbaar gesteld dus en zo hoort het ook.

Helemaal goed!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12620
Do Jul 04, 2019 8:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
"Laat maar verzuipen" is natuurlijk het andere uiterste van de schaal. Al vind ik wel dat als je met een wrakkig onzeewaardig scheepje de zee op gaat dat je dan zelf dat risico neemt. Maar goed, jij staat er, mede vanwege je werk, nu eenmaal anders in dan ik. Mijn idee is dat die mensen veel beter geholpen zouden zijn als er wordt gezorgd dat het land waar ze wonen weer leefbaar en bewoonbaar gemaakt wordt. Dat zal het westen ook wel een hoop geld kosten maar het lijkt mij beter besteed dan wat er nu gebeurt.

Wees niet bang dat ik mijn werk niet kan scheiden van hoe ik over de vluchtelingenproblematiek denk of dat ik je beticht van moordlust. Natuurlijk is eigen verantwoordelijkheid aan de orde maar het gaat heel vaak om 13-, 14-, 15-, 16-, 17-, en 18-jarige rotjochies die geen vlieg kwaad doen. Kinderen. Al even geleden, Overberg was toen nog open, klampte zo'n joch zich aan een van mijn benen vast, zo ontzettend angstig. Wanhopig en of ik hem alsjeblieft wilde helpen. Puur opgedaan tijdens zijn vluchtroute. Crisisdienst in de arm genomen. Ik kan ermee omgaan maar zoiets maakt wel indruk. En ja, als ik kans zie om dergelijk leed kan voorkomen door die jongens (en meisjes) te weerhouden van hun emigratiedrang dan zal ik het niet nalaten, desnoods door die kant op te gaan na mijn pensioneringsdatum.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26261
Vr Jul 05, 2019 10:20 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
En ja, als ik kans zie om dergelijk leed kan voorkomen door die jongens (en meisjes) te weerhouden van hun emigratiedrang dan zal ik het niet nalaten, desnoods door die kant op te gaan na mijn pensioneringsdatum.

Dan zitten we toch weer een heel klein beetje op dezelfde lijn... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 11:05 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
En ja, als ik kans zie om dergelijk leed kan voorkomen door die jongens (en meisjes) te weerhouden van hun emigratiedrang dan zal ik het niet nalaten, desnoods door die kant op te gaan na mijn pensioneringsdatum.

Dan zitten we toch weer een heel klein beetje op dezelfde lijn... Very Happy

Corrigeer me als ik fout zit maar daar zijn we het nooit oneens over geweest. Ik heb ontzettend met die stumpers te doen die vol angst tegenover me zitten ten gevolge van de trauma's, opgelopen tijdens de reis naar Europa. Last hebben we absoluut niet van die groep asielzoekers in de vorm van criminaliteit en dat soort ongein maar vaak hebben ze wel GGZ-hulp nodig. Beter voorkomen dan genezen, denk ik dan. Maar hoe, is de vraag. Hoe maak je ze duidelijk dat het beter is om daar te blijven dan al die verschrikkingen aan te gaan?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 11:41 am Reageer met quote

Uiteraard heb ik ook geen pasklare oplossingen voor de grote wereldproblemen. Maar ergens hoop ik nog steeds dat landen in Afrika en elders die in gelijke troosteloze omstandigheden verkeren, op één of andere manier weer op poten gezet kunnen worden. Met behulp van een soort Marshallplan desnoods. Ooit lag Europa ook eens volledig in puin. En toch was het na pakweg tien jaar er weer een heel eind bovenop...

Natuurlijk zijn de omstandigheden nu heel anders. Je kan in Afrika niet met een schone lei beginnen zoals in Europa waar eerst het nazidom verdreven kon worden..

Maar zoals het nu gaat zijn we ook niet op de goede weg. Dit is enkel symptoombestrijding. Je kan een kozijn ook niet redden door er telkens maar weer een klodder plamuur en een lik verf over de rotte plekken heen te smeren..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3067
Vr Jul 05, 2019 11:58 am Reageer met quote

Stevo Akkerman ( Trouw) verwoordt zijn mening over het, inmiddels afgezwakte, voorstel van de VVD, beter dan ik dat kan, maar hij zegt precies hoe ik het ook voel: dit is geen strijd tegen mensensmokkel maar tegen migranten. Het is niet "Sea Watch" maar de VVD die meent boven de wet te staan door zowel het VN-vluchtelingen verdrag (ondertekend door Nederland) als het internationale zeerecht naast zich neer te kunnen leggen.
De VVD en de strijd tegen migranten

Je laat gewoon geen mensen verzuipen, zo simpel is het.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Vr Jul 05, 2019 12:55 pm Reageer met quote

wat is nu het verschil tussen migranten en asielzoekers ???

luciaT

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 05, 2019 1:33 pm Reageer met quote

Het vermoeden bestaat dat de een van de ultrarechtse partijen in de Kamer, PVV of FVD, het voorstel zal kopiëren en daarmee een Kamermeerderheid van VVD, CDA, FVD, PVV en SGP zal behalen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vvd-wil-celstraffen-voor-levens-redden-op-zee

Als dat gebeurt dan schaam je je toch dood voor je eigen land?! Ik tenminste wel!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3629
Vr Jul 05, 2019 1:45 pm Reageer met quote

Adamm schreef:

wat is het verschil tussen iemand die serieus deel wil nemen aan discussies op het discussie-gedeelte van dit forum en een troll?

Vluchtelingen zouden wel eens die mensen kunnen zijn die zich gedrongen voelen hun have en goed op te geven en achter te laten plus daarbij nog hun leven in de waagschaal te stellen bij de vlucht uit hun land/gebied van herkomst naar een veiliger heenkomen

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 1:57 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Het vermoeden bestaat dat de een van de ultrarechtse partijen in de Kamer, PVV of FVD, het voorstel zal kopiëren en daarmee een Kamermeerderheid van VVD, CDA, FVD, PVV en SGP zal behalen.

Als dat gebeurt dan schaam je je toch dood voor je eigen land?! Ik tenminste wel!

Hoe diep kun je zinken in je ijver om Nederland blank te houden. Ik word hier heel verdrietig van. Waren wij niet een christelijk land en staat er in de bijbel niet het een en ander over liefde en mededogen? Gewetenloos is het.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 05, 2019 2:27 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
LuciaTellez schreef:

Hoe diep kun je zinken in je ijver om Nederland blank te houden. Ik word hier heel verdrietig van. Waren wij niet een christelijk land en staat er in de bijbel niet het een en ander over liefde en mededogen? Gewetenloos is het.

Het is alleen de ChristenUnie die zich hevig verzet tegen de plannen van de VVD.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 05, 2019 3:49 pm Reageer met quote

KLaas weet het dus ook niet: de term asielzoeker, vluchtelingen en migranten worden vaak door elkaar gebruikt. Ter voorkoming van misverstanden in een discussie het volgende:

Een vluchteling is een persoon die op de vlucht gaat voor geweld of vervolging in zijn of haar thuisland. Vluchtelingen proberen internationaal erkend te worden en hulp te krijgen van staten, UNHCR en andere organisaties. Ze kunnen niet veilig naar hun land terugkeren.

Een migrant is een persoon die om bij voorbeeld economische of familiale redenen uit eigen beweging zijn of haar land verlaat. Een arbeidsmigrant verhuist om elders werk te zoeken. In de regel kunnen ze veilig naar hun thuisland terugkeren.

Vluchtelingen die de vluchtelingenstatus aanvragen om officieel in een land te kunnen verblijven, noemen we asielzoekers.

Duidelijk nietwaar ????

Adamm

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 05, 2019 3:57 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Adamm schreef:

wat is het verschil tussen iemand die serieus deel wil nemen aan discussies op het discussie-gedeelte van dit forum en een troll?

Vluchtelingen zouden wel eens die mensen kunnen zijn die zich gedrongen voelen hun have en goed op te geven en achter te laten plus daarbij nog hun leven in de waagschaal te stellen bij de vlucht uit hun land/gebied van herkomst naar een veiliger heenkomen

in de topic titel staat "migranten"terwijl m.i. "vluchtelingen" worden bedoeld ?? of is het hetzelfde dat je politiek correct het woord allochtonen bij voorkeur niet meer mag bezigen ??

Laatst aangepast door Adamm op Vr Jul 05, 2019 4:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 3:59 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Het zal veel minder gaan om "Nederland blank te houden" dan om het gegeven dat je nu eenmaal niet alle mensen die het elders slecht hebben in dat piepkleine landje dat Nederland nu eenmaal is, kan huisvesten en een toekomst kan bieden. Ergens zal je toch letterlijk en figuurlijk grenzen moeten stellen.

Lijkt mij toch waarachtig niet zo onredelijk...

Men zal zich veel meer op de thuislanden moeten richten en zorgen dat daar de situatie weer leefbaar wordt en er geen reden meer is om te vluchten...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 4:11 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
KLaas weet het dus ook niet: de term asielzoeker, vluchtelingen en migranten worden vaak door elkaar gebruikt. Ter voorkoming van misverstanden in een discussie het volgende:

Een vluchteling is een persoon die op de vlucht gaat voor geweld of vervolging in zijn of haar thuisland. Vluchtelingen proberen internationaal erkend te worden en hulp te krijgen van staten, UNHCR en andere organisaties. Ze kunnen niet veilig naar hun land terugkeren.

Een migrant is een persoon die om bij voorbeeld economische of familiale redenen uit eigen beweging zijn of haar land verlaat. Een arbeidsmigrant verhuist om elders werk te zoeken. In de regel kunnen ze veilig naar hun thuisland terugkeren.

Vluchtelingen die de vluchtelingenstatus aanvragen om officieel in een land te kunnen verblijven, noemen we asielzoekers.

Duidelijk nietwaar ????

Klaas wist wel dat iemand wiens bijdragen vrijwel uitsluitend bestaan uit van het internet geplukte teksten, zelf heel goed in staat is een antwoord te vinden op zijn eigen vraag. Hij liet zich, net als anderen trouwens, niet voor jouw karretje spannen.
Aanvulling op wat je hier plakte: sommige migranten worden ten onrechte migranten genoemd maar zijn in feite asielzoekers die uit een onveilige situatie komen.
Alleen asielzoekers die kunnen aantonen bescherming nodig te hebben kunnen een verblijfsstatus krijgen. En dan nog wordt die status niet zelden geweigerd wanneer het land van herkomst als veilig wordt bestempeld, maar dat niet is voor bijv. vrouwen, politieke vluchtelingen of homoseksuelen. Die worden soms gewoon teruggestuurd.
Het Nederlandse asielbeleid is streng en soms dus meedogenloos.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 4:16 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Het zal veel minder gaan om "Nederland blank te houden" dan om het gegeven dat je nu eenmaal niet alle mensen die het elders slecht hebben in dat piepkleine landje dat Nederland nu eenmaal is, kan huisvesten en een toekomst kan bieden. Ergens zal je toch letterlijk en figuurlijk grenzen moeten stellen.

Lijkt mij toch waarachtig niet zo onredelijk...

Men zal zich veel meer op de thuislanden moeten richten en zorgen dat daar de situatie weer leefbaar wordt en er geen reden meer is om te vluchten...

Het gaat erom dat je mensen een gevangenisstraf wilt opleggen die doen wat je moet doen: drenkelingen helpen. Kennelijk verdrinken er te weinig naar de zin van deze partijen. Niet helpen, niet redden, maar gewoon laten verzuipen, dát is de teneur van dit voorstel. Een absoluut dieptepunt in dit hele vraagstuk.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 5:51 pm Reageer met quote

In mijn ogen is drenkelingen redden toch iets anders dan veerpont spelen.
Drenkelingen zullen altijd weer naar het land van herkomst gebracht worden. En die willen ook niet anders. En dat is wat in dit geval nu net niet gebeurt.

Redden is prima. Maar dan wel retour eigen land...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 5:58 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
In mijn ogen is drenkelingen redden toch iets anders dan veerpont spelen.
Drenkelingen zullen altijd weer naar het land van herkomst gebracht worden. En die willen ook niet anders. En dat is wat in dit geval nu net niet gebeurt.

Redden is prima. Maar dan wel retour eigen land...

In dit geval Libië, waar er in de kampen wordt gemoord, gemarteld en verkracht en waar in de omgeving van Tripoli hevig wordt gevochten en de VN bezig is om vluchtelingen juist weg te halen? Daarheen terug bedoel je?

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 05, 2019 6:06 pm Reageer met quote

Terug naar de regio, in ieder geval. Niet overal wordt gemoord, gemarteld en verkracht. En in gebieden waar dat wel gebeurt zou de VN eens goed orde op zaken moeten stellen door de daders aan te pakken. Niet door de bewoners naar Europa te transporteren...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 06, 2019 5:59 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Terug naar de regio, in ieder geval. Niet overal wordt gemoord, gemarteld en verkracht. En in gebieden waar dat wel gebeurt zou de VN eens goed orde op zaken moeten stellen door de daders aan te pakken. Niet door de bewoners naar Europa te transporteren...

Dat vinden we allemaal, dunkt me, maar zo makkelijk is dat in de praktijk niet:

Het is niet veilig voor vluchtelingen om terug te gaan naar Syrië, als ze hebben samengewerkt met de oppositie. Dat staat in een rapport van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken over de veiligheidssituatie in Syrië.

"Politieke opposanten kunnen het slachtoffer worden van verdwijningen, willekeurige arrestaties en detentie, martelingen en andere mensenrechtenschendingen", schrijven de opstellers van het rapport.

Lees verder: Nog steeds zorgen over veiligheid terugkeer Syrische asielzoekers

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie