Braziliaanse president Bolsonaro: Kinderarbeid is prima
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3072
Zo Jul 07, 2019 1:19 pm Reageer met quote

Om als klein kind mee te helpen in huis met huishoudelijke taken of bv je vader of moeder meehelpen met een klusje, vind ik mooi en daar leer je van.
Om nou echt op jonge leeftijd al arbeid te moeten gaan verrichten gaat mij te ver maarja je hebt mensen die....???

De extreemrechtse Braziliaanse president Jair Bolsonaro heeft een lans gebroken voor kinderarbeid. Daarbij verwees hij naar zijn eigen leven. ,,Ik werk al sinds ik negen jaar ben en vandaag ben ik wie ik ben. Er is niks mis met kinderarbeid’’, zei hij.
Lees verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Zo Jul 07, 2019 1:30 pm Reageer met quote

Dat je door kinderarbeid wordt zoals hij: een rechts-extremistische engnek is alleen maar een extra argument tégen kinderarbeid. Maar Rutte is gelukkig héél blij met het aanstaande handelsakkoord met o.a. Bolsonaro. Geld stinkt nu eenmaal niet, óók niet als het wordt verkregen d.m.v. kinderarbeid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 368
Zo Jul 07, 2019 2:08 pm Reageer met quote

Maar kinderarbeid floreert door onze aankopen. Denk aan de mobieltjes waarin stoffen zitten die uit mijnen worden gedolven door kinderen.

Amnesty International sprak kinderen die soms wel twaalf uur in een mijn werken en zware dingen moeten tillen. Ook moeten ze vaak het kobalterts sorteren en schoonwassen. Volgens Unicef werken in Congo ongeveer 40.000 kinderen in mijnen.

'Makers van mobieltjes medeschuldig aan kinderarbeid' https://nos.nl/l/t/2081411 via @NOS

Dus ja, vingertje wijzen en zelf mede-oorzaak zijn. Het schuurt.

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Zo Jul 07, 2019 2:09 pm Reageer met quote

'Children shouldn’t work in fields, but on dreams'

Ter info:
Op dit moment werken er wereldwijd nog steeds ongeveer 215 miljoen kinderen.
69 miljoen daarvan gaan helemaal niet naar school.

Kinderen werken als huissloofjes, in steengroeven en goudmijnen, in de seksindustrie,
op plantages of in fabrieken.
Ze kunnen hierdoor niet gewoon kind zijn en daar lijden ze lichamelijk en geestelijk onder.

www.un.org

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26295
Zo Jul 07, 2019 2:12 pm Reageer met quote

Kinderarbeid is in principe verwerpelijk. Zeker als het de gezondheid van het kind schaadt. Maar het hangt ook een beetje van de gradatie en omstandigheid af, want er is natuurlijk kinderarbeid en kinderarbeid. Strict gezien komt kinderarbeid ook in Nederland voor. Vooral bij grootgrutters en boerenbedrijven. Maar ook in de kunstwereld maakt men er dankbaar gebruik van.

En het is geen monopolie van extreem rechts. Het heeft veel meer met armoede en beroerde omstandigheden te maken. Hoe beter het met een land gaat, hoe minder kinderarbeid zal er voorkomen.

En waar ligt de grens tussen "een klusje doen" en arbeid...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 07, 2019 2:25 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Maar kinderarbeid floreert door onze aankopen. Denk aan de mobieltjes waarin stoffen zitten die uit mijnen worden gedolven door kinderen.

Amnesty International sprak kinderen die soms wel twaalf uur in een mijn werken en zware dingen moeten tillen. Ook moeten ze vaak het kobalterts sorteren en schoonwassen. Volgens Unicef werken in Congo ongeveer 40.000 kinderen in mijnen.

'Makers van mobieltjes medeschuldig aan kinderarbeid' https://nos.nl/l/t/2081411 via @NOS

Dus ja, vingertje wijzen en zelf mede-oorzaak zijn. Het schuurt.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar om nu te verkondigen dat er helemaal niks mis mee is.. Zoals ik al zei: geld stinkt niet. En het westen staat voorop om het allemaal te faciliteren.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 07, 2019 2:32 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Kinderarbeid is in principe verwerpelijk. Zeker als het de gezondheid van het kind schaadt. Maar het hangt ook een beetje van de gradatie en omstandigheid af, want er is natuurlijk kinderarbeid en kinderarbeid. Strict gezien komt kinderarbeid ook in Nederland voor. Vooral bij grootgrutters en boerenbedrijven. Maar ook in de kunstwereld maakt men er dankbaar gebruik van.

En het is geen monopolie van extreem rechts. Het heeft veel meer met armoede en beroerde omstandigheden te maken. Hoe beter het met een land gaat, hoe minder kinderarbeid zal er voorkomen.

En waar ligt de grens tussen "een klusje doen" en arbeid...

Het heeft zeker niets met extreemrechts te maken, maar als een extreemrechtse president stelt dat er niks mis met kinderarbeid is en zichzelf als bewijs daarvoor opvoert... tja. Dan vind ik het geen reclame, op zijn zachts gezegd.
Zolang de afnemers van de producten niet bereid zijn en eerlijke prijs te betalen en regeringen goede arbeidsomstandigheden niet afdwingen verandert er niets.
En dan maak ik me dus ook boos over een EU die zo blij is met de handeldovereenkomst met dit soort landen, die behalve kinderarbeid, ook massaal het kappen van het regenwoud tolereren, alsmede met hormonen volgepompt vlees op de Europese markt gaan dumpen. En dan hier komen met een milieuakkoord. Kan het hypocrieter? Met schurken doe je geen zaken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 07, 2019 2:40 pm Reageer met quote

Zolang 'wij' nog T-shirts voor 4 euro blijven kopen, zal die kinderarbeid altijd wel blijven bestaan..

Want je kan mij niet wijsmaken dat je als Nederlander in Nederland voor die prijs zo'n ding kan maken, hoe je het ook aanpakt..

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 07, 2019 2:45 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
...Met schurken doe je geen zaken.

Helemaal waar. Het probleen is enkel dat het de schurken zijn die zaken doen...

annette49

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 07, 2019 3:25 pm Reageer met quote

Willemijn, natuurlijk is het niet goed dat een president dit zegt en aanmoedigt. En dat EU hypocriet is ben ik zomaar met je eens. Ook wat de regenwouden betreft waardoor nog meer Indianen leefgebied kwijtraken, ben ik met je eens. Ik heb er zelfs tegen gedemonstreerd bij occupy, jaren geleden. Want zij kaartten dit soort misstanden aan.

In Congo is het nog erger. Kinderen werken in mijnen, krijgen amper betaald. De weg naar boven uit zo'n mijn is te lang, dus overnachten beneden. En het geld? Verdwijnt in de zakken van de president en het leger.

Maar zijn de mensen die mee profiteren, die handelsbetrekkingen hebben, de kopers dan beter? Zij doen toch indirect mee? Die presidenten staan met lege handen als ze niks verkopen uit hu slavenhandel. WIJ houden het instand.

Maar hier is ook armoe, en mensen willen toch bv kleding, mobieltje voor schoolkinderen is bijna onmisbaar ivm met wijzegingen in roosters enz. En soms hebben ze geen andere keuze dan dat hele goedkope.
En dan zit je in een cirkel.
Ja, de wereld is toe aan een enorme verandering. Maar hoe?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 07, 2019 5:59 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn, natuurlijk is het niet goed dat een president dit zegt en aanmoedigt. En dat EU hypocriet is ben ik zomaar met je eens. Ook wat de regenwouden betreft waardoor nog meer Indianen leefgebied kwijtraken, ben ik met je eens. Ik heb er zelfs tegen gedemonstreerd bij occupy, jaren geleden. Want zij kaartten dit soort misstanden aan.
Ja dat zei ik ik dus al @Zolang de afnemers van de producten niet bereid zijn een eerlijke prijs te betalen en regeringen goede arbeidsomstandigheden niet afdwingen verandert er niets. De afnemers, dat zijn wij.

In Congo is het nog erger. Kinderen werken in mijnen, krijgen amper betaald. De weg naar boven uit zo'n mijn is te lang, dus overnachten beneden. En het geld? Verdwijnt in de zakken van de president en het leger.

Maar zijn de mensen die mee profiteren, die handelsbetrekkingen hebben, de kopers dan beter? Zij doen toch indirect mee? Die presidenten staan met lege handen als ze niks verkopen uit hu slavenhandel. WIJ houden het instand.

Maar hier is ook armoe, en mensen willen toch bv kleding, mobieltje voor schoolkinderen is bijna onmisbaar ivm met wijzegingen in roosters enz. En soms hebben ze geen andere keuze dan dat hele goedkope.
En dan zit je in een cirkel.
Ja, de wereld is toe aan een enorme verandering. Maar hoe?

Zonder mobieltje horen ze er niet meer bij, dat is ondenkbaar. Onze kleinkinderen krijgen geen nieuwe, vooralsnog, maar het oude exemplaar van hun ouders of oma Wink . Maar dat maakt het verschil niet. Er is inderdaad heel veel mis en we helpen er allemaal aan mee. Maar veranderingen, echte veranderingen, kunnen alleen maar op regeringsniveau worden afgedwongen. Voor het op de markt brengen van bijvoorbeeld hele goedkope kleding is de armoede in Nederland geen excuus. Voor die armoede zul je een oplossing moeten vinden binnen de verdeling van de rijkdom in ons eigen land. Met een regering waarbinnen vooral de vvd het beleid bepaalt kunnen we dat in ieder geval wel schudden. Maar we dwalen af Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12667
Zo Jul 07, 2019 8:02 pm Reageer met quote

Ik ben heel erg tegen kinderarbeid maar bestrijden altijd in combinatie met tegengaan van kinderprostitutie om te voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat. Het is makkelijk redeneren vanuit je westerse comfort maar Armoede en honger dwingt tot overleven en dan gelden er andere maatstaven of misschien wel helemaal geen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 07, 2019 8:11 pm Reageer met quote

Willemijn, ik zie het net als jij. Betere verdeling, en het kan. Ook op wereldniveau. Er is genoeg.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 08, 2019 10:39 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn, ik zie het net als jij. Betere verdeling, en het kan. Ook op wereldniveau. Er is genoeg.

Elke normaal denkende burger is het daar mee eens. Maar waarom gebeurt het dan niet...?

Ik denk toch dat het vooral komt omdat we steeds meer door het bedrijfsleven geregeerd worden. En daar geldt maar één regel: geld schrapen. Werknemers moet je zoveel mogelijk uitbuiten. Het liefst zouden ze weer slaven (of kinderen) willen hebben waar ze volledige macht over kunnen uitoefenen. En tegenwoordig hebben ze nog iets veel goedkopers, robots en automaten. Weg dus met al die lastige leeglopers....

En dan zou je dus een overheid moeten hebben die zorgt dat die automatisering iedereen te goede zou komen. Maar nee hoor, politici zijn enkel maar de marionetten aan de touwtjes van dat bedrijfsleven. Kijken vrolijk toe hoe de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer en zullen er ongetwijfeld ook wel een graantje van die rijkdom meepikken..

Intussen kan de burger in z'n eigen sop gaarkoken en zal de kinderarbeid in de derdewereldlanden enkel maar toenemen. Want die zullen van de automatisering helemaal niets merken en worden enkel maar van hun grondstoffen beroofd...

Recent simpel voorbeeldje; elke burger krijgt de rekening gepresenteerd voor die klimaatwet. Behalve de luchtvaart. Die mag vrolijk blijven groeien "omdat het zo belangrijk is voor de economie" aldus een zekere Rutte.... Ziedaar de mentaliteit van onze overheid...

Ik zou niet weten hoe je dŕt tij zou moeten keren...

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2242
Ma Jul 08, 2019 2:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Maar veranderingen, echte veranderingen, kunnen alleen maar op regeringsniveau worden afgedwongen.

Dus is de conclusie, dat het volk die die regeringen kiest, de grootst impact heeft.
Uiteindelijk is de massa (het volk) altijd het machtigst , simpelweg omdat zij het grootst in aantal zijn.
Iedere echte grote politieke verandering begint altijd met de opstand van het volk.
Althans dat is mijn gedachte. (dat is ook tevens mijn grootste bezwaar tegen mensen die altijd maar een regering of politicus overal de schuld van geven)

Is niet helemaal on topic, maar wilde het toch even kwijt. Wink

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jul 08, 2019 2:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik ben heel erg tegen kinderarbeid maar bestrijden altijd in combinatie met tegengaan van kinderprostitutie om te voorkomen dat het van kwaad tot erger gaat. Het is makkelijk redeneren vanuit je westerse comfort maar Armoede en honger dwingt tot overleven en dan gelden er andere maatstaven of misschien wel helemaal geen.

Dat is een groot onderdeel van kinderarbeid, armoede en honger, dus ik ben het geheel met je eens.
En wij in het Westen werken mee aan het instant houden van kinderarbeid, door producten te consumeren die mede tot stand gekomen zijn door kinderarbeid en of slechte arbeidsomstandigheden van anderen.

Ik koop ook een mobieltje of goedkope kleding (de kledingindustrie is een hele grote industrie met erbarmelijke werkomstandigheden) maar aangezien de slechte werkomstandigheden ver weg zijn en ik ze niet zie, duw ik ze uit financiele overwegingen ook vaak naar de achtergrond, om maar eens de hand in eigen boezem te steken.
Ikzelf ben er net zo schuldig aan als regeringen en dan is wel makkelijk om de schuld bij de regering of de Eu te leggen om mijn schuldgevoel wit te wassen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12667
Ma Jul 08, 2019 2:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Uiteindelijk is de massa (het volk) altijd het machtigst , simpelweg omdat zij het grootst in aantal zijn.
Iedere echte grote politieke verandering begint altijd met de opstand van het volk.

Goeie opmerking. De meeste veranderingen (ten goede) zijn min of meer afgedwongen door burgerbewegingen, las ik onlangs in een artikel.[/quote]

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 08, 2019 2:41 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ikzelf ben er net zo schuldig aan als regeringen en dan is wel makkelijk om de schuld bij de regering of de Eu te leggen om mijn schuldgevoel wit te wassen.

Zó simpel ligt dat natuurlijk ook niet. Je (als burger) bent er niet schuldig aan maar het word je opgelegd, of opgedrongen. Natuurlijk koop je liever het goedkope shirtje en dat doe ik ook. Maar het zijn de regeringen die de gelegenheid scheppen. Het zijn de grote multinationals die de deals maken met de tot op het bot corrupte "overheden" in de derdewereldlanden. Zij zijn verantwoordelijk dat goedkope arbeidskrachten ingehuurd worden waardoor de Nederlandse werknemers steeds verder in het financiële moeras zinken... En daardoor enkel nog maar de goedkope spullen kůnnen kopen...

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jul 08, 2019 2:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Zó simpel ligt dat natuurlijk ook niet. Je (als burger) bent er niet schuldig aan maar het word je opgelegd, of opgedrongen. Natuurlijk koop je liever het goedkope shirtje en dat doe ik ook. Maar het zijn de regeringen die de gelegenheid scheppen. Het zijn de grote multinationals die de deals maken met de tot op het bot corrupte "overheden" in de derdewereldlanden. Zij zijn verantwoordelijk dat goedkope arbeidskrachten ingehuurd worden waardoor de Nederlandse werknemers steeds verder in het financiële moeras zinken... En daardoor enkel nog maar de goedkope spullen kůnnen kopen...

Simpel is het niet, ben ik met je eens, het is heel complex.

Het volk kiest wel een regering en is voor een groot deel medeverantwoordelijk voor welk beleid er in een land is.
En wat grote bedrijven betreft; dacht je dat die niet op de knieen kreeg als de gewone arbeider massaal (en daar zit hem de kneep in het massaal) in verzet komt.

Dat hebben de vakbonden toch wel bewezen in het verleden in Nederland lijkt me, waardoor in Nederland de arbeidsomstandigheden enorm zijn verbeterd.
En het massale vrouwenverzet heeft de positie van vrouwen toch ook enorm verbeterd.
Om maar eens 2 voorbeelden te noemen.

annette49

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 08, 2019 3:18 pm Reageer met quote

Dagmar, inderdaad die vakbonden, van vroeger, die maakten het verschil. Maar nu zie ik de vakbonden meer als een opstapje voor linkse politici.
En namen ze dan maar het idee mee dat ze ooit verdedigden, maar dat zie ik ook niet.
Jungerius zit in het Europese Parlement, maar hoor je nog wel eens iets van haar over verlaging van pensioenleeftijd?

Je kunt ook als burger niet alles in de hand hebben, ook niet met verkiezingen, hooguit met opstand, en wie zit daar op te wachten?

Verkiezingen in Nederland leveren veel partijen op en die kronkelen rond een pot en van wat beloofd is komt weinig terecht.

De bevolking moet eten en heeft het druk om daar geld voor te verdienen. Beter salaris voor de laagstbetaalden gaat altijd samen met meer salaris voor de hoogstbetaalden.

Vanwege slechte betaling willen Nederlanders niet in de kassen werken, dus komen polen, en in polen willen de polen niet in de kassen werken, vanwege lage lonen, dus komen Roemenen en Oekraďners. Dus het blijft laag en dan koop je toch dat goedkope shirtje.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie