Er komt een dag ...
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Ma Jul 08, 2019 3:39 pm Reageer met quote

waarop de menheid in schaamte terugkijkt op de barbaarse manier waarop

met dieren werd omgegaan

Lees hier verder

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3068
Ma Jul 08, 2019 3:50 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

met dieren werd omgegaan

Lees hier verder

Ik zie die stalbranden als "in de brand, uit de brand".
Het is een oud gezegde maar heb wel de indruk dat het zo is.
Vroeger had je grote boerenstallen en er werd werkelijk niets aan brandpreventie gedaan maar je had ook zelden branden waarbij zoveel vee het loodje lag.
Met de tegenwoordige technieken zou dit eigenlijk vrijwel verleden tijd moeten zijn meer het is juist het tegendeel.
Daarnaast is het stapelen van vee op een zo klein mogelijk oppervlak natuurlijk daar ook debet aan.

Dierenleed is erg en wordt door veel mensen gestimuleerd door maar veel vlees te kopen, de zgn "kiloknallers".
Mensen die puppy's kopen bij broodfokkers, schoften zijn het!!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 362
Ma Jul 08, 2019 3:51 pm Reageer met quote

Pluk schreef: waarop de menheid in schaamte terugkijkt op de barbaarse manier waarop

met dieren werd omgegaan

Velen doen het al, maar niet genoeg. We kijken straks niet alleen met schaamte terug, maar zien dat we onze eigen glazen ingooien.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Ma Jul 08, 2019 4:11 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

met dieren werd omgegaan

Lees hier verder

Goede column.

'Er komt een dag'................ Die dag had er al lang moeten zijn Sad

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12659
Ma Jul 08, 2019 4:33 pm Reageer met quote

Laat landbouwproducten toch gewoon eens zoveel kosten dat de onkosten gedekt worden en er een redelijke boterham overblijft voor de agrariërs. Het klinkt misschien wat oneerbiedig maar dat geldt natuurlijk ook voor vlees. Eerlijke prijs en dan maar wat minder of overschakelen op vegetarisch. Dat gejeremieer over minder draagkrachtigen komt meestal uit de monden van mensen die financieel helemaal niets te klagen hebben. Zorg er liever voor dat iedereen een fatsoenlijk inkomen heeft om fatsoenlijk eten te kunnen kopen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26294
Ma Jul 08, 2019 5:19 pm Reageer met quote

Ik vind dat er de laatste tijd wel erg veel stallen afbranden. Ik wil niet wantrouwend doen maar soms vraag ik mij af of het iets te maken heeft met onrendabel en verzekeringsbedrog. Om die reden zijn er ook al heel wat andere gebouwen afgebrand...

Hoe het met het gemiddelde inkomen van de boer is, weet ik niet. Maar zo'n 'stal' bouwen - het zijn meer enorme loodsen - kost toch echt wel een paar centen en dat doe je toch niet als er nauwelijks wat mee te verdienen valt.

Het echte venijn zit 'm meer in de tussenhandel, denk ik zelf...

Oneindige schaalvergroting, het wordt nog eens de ondergang van de mens...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 09, 2019 12:00 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Als je daarmee het pact tussen CDA, VVD, Unilever en Friesland Campina bedoelt, en dan vergeet ik er vast nog wel een paar, dan ben ik zeer geneigd om het met je eens te zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3659
Di Jul 09, 2019 8:21 am Reageer met quote

Pluk, die dag is er al voor velen.
Dankzij internet en met name social media als facebook worden de gruwelijke praktijken binnen de bio-industrie dusdanig geëxposeerd dat het moeilijk wordt jezelf daar géén rekenschap van af te leggen, jezelf níet te confronteren met de vraag: wil 'ik' dat als (mede-)consument op mijn geweten hebben?

Natuurlijk kunnen we allerlei kanten op gaan wijzen: het komt hierdoor, het komt daardoor...Maar dat geeft natuurlijk geen pas wanneer je zelf consument bent en het dus OOK door jou als afnemer komt.
Niet dat het zo is dat wanneer je als consument in Nederland (exportland van vlees) stopt je daarmee een einde aan die wanpraktijken bewerkstelligt, maar je kunt naar mijn gevoel ook niet langer je eigen rol, je eigen aandeel voortzetten. En door eenvoudig daar een punt achter te zetten zul je wanneer we dat allemaal in Nederland doen wel degelijk een stevige invloed uitoefenen op veranderingen, verbeteringen binnen deze mens en dier onwaardige industrie.

Zelf gebruik ik nog wel vis, melk en eieren, is ook niet helemaal snor natuurlijk, maar voorlopig kan ik daar toch wel vrede mee hebben.

Goed topic Pluk

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26294
Di Jul 09, 2019 10:09 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Als je daarmee het pact tussen CDA, VVD, Unilever en Friesland Campina bedoelt, en dan vergeet ik er vast nog wel een paar, dan ben ik zeer geneigd om het met je eens te zijn.

Die bedoel ok inderdaad. Niet zozeer het melkboertje om de hoek. Die is in feite ook slachtoffer van die grootbedrijven...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 09, 2019 10:56 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Zelf gebruik ik nog wel vis, melk en eieren, is ook niet helemaal snor natuurlijk, maar voorlopig kan ik daar toch wel vrede mee hebben.

Sinds mensenheugenis en ver daarvoor, voor het ontstaan van de landbouw, je-weet-wel, jagers en verzamelaars, eet de mens dierlijke eiwitten van diverse oorsprong. Ik denk omdat het in veel biotopen moeilijk is om er met plantaardig voedsel genoeg van binnen te krijgen. Met ons veel minder actieve leven gaat die vlieger natuurlijk niet meer op maar ik ben er voorlopig wel van overtuigd dat een overmaat aan graanproducten onze gezondheid meer schade aandoen dan dat jagers-verzamelaars dieet. In de moderne tijd en misschien al langer hebben we meer mogelijkheden door vooral landbouwproducten, zoals soja voor het samenstellen van een evenwichtige voeding. Ik ben wat dat betreft een wiebelaar. Periodes van vegetarisme, waarbij ik eieren en zuivelproducten nooit afgezworen heb met periodes van wel weer vlees en vis. Maar ik heb zelden de behoefte gehad om me helemaal vol te stoppen met vlees, hoewel ik me er lang geleden ook weleens aan bezondigd heb in een Argentijns grillrestaurant. Tja... Maar dat het allemaal wel minder kan daar ben ik wel van overtuigd. Ik denk daarbij wel dat namaakvlees dat niet van echt te onderscheiden is een grote rol kan gaan spelen voor een omslag naar veel minder vleesproductie. Wat dat betreft heb ik de afgelopen 40, 50 jaar wel een ontwikkeling gezien van oneetbare sojabrokken, tvp (textured vegetable proteine) heette die troep geloof ik, naar veel smakelijker producten die overigens heus niet op vlees hoeven te lijken. Voorlopig zie ik mezelf niet veganistisch gaan leven. Maar laten we de dialoog gaande houden over de noodzaak om dierlijke producten te gebruiken, vlees te eten, want ik ben er zeker van overtuigd dat het echt een stuk minder kan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 09, 2019 11:17 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Die bedoel ik inderdaad. Niet zozeer het melkboertje om de hoek. Die is in feite ook slachtoffer van die grootbedrijven...

Dan zitten we wat dat betreft op een lijn. Het Voedingscentrum mag je daar van mij als verlengstuk van Unilever ook onder rekenen maar eerlijk is eerlijk, dat besteedt wel enige aandacht aan vegetarisme/veganisme, hoewel je daarvoor wel wat zoekwerk moet verrichten op de website.

Het melkboertje om de hoek is natuurlijk al lang en breed verdwenen maar dat geldt niet voor de primaire producenten van voedsel, de boeren, tuinders en vissers. Die worden uitgemolken door de voedingsindustrie, die je van mij ook voedingsmaffia mag noemen. Om even bij de les, massaal dieren houden, te blijven is Unox als onderdeel van Unilever natuurlijk een pusher van vleesproducten die voor zo weinig mogelijk ingekocht worden en voor zoveel mogelijk winst verkocht. Dat is markt maar de verwevenheid van politiek en multinationals die wurgcontracten met boeren afdwingen is me een doorn in het oog.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie