Jan modaal zit klem
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2242
Za Jul 13, 2019 2:44 pm Reageer met quote

Quote:
Toch heeft juist de middenklasse het moeilijk.
Steeds meer mensen hebben voor zulke toch belangrijke zaken veel minder dan de helft van hun inkomen over, zegt Arjan Vliegenthart, directeur van financieel voorlichtingsbureau Nibud.
Vliegenthart maakt zich zorgen over die ontwikkeling, zegt hij. „Bij zulke hoge vaste lasten raak je de grip op je leven kwijt. Vooral als je in een huurhuis zit, kom je in de knel: de huren zijn de afgelopen jaren fors gestegen, dus je kunt amper nog sparen voor een koopwoning. Verhuizen naar een goedkopere huurwoning zit er zelden in. Tegelijkertijd: wie al een huis heeft, profiteert van de lage hypotheekrente. Die kloof groeit.”
Stelt u zich eens zo’n ouderwets loonzakje voor, met daarin – op de cent nauwkeurig – uw netto maandsalaris. Daar gaan we eerst een paar dingen van betalen die iedereen nou eenmaal moet betalen: huur of hypotheek, gas, licht en water, lokale lasten, een telefoon-, tv- en internetabonnement, verzekeringen, school en/of opvang voor de kinderen, en ten slotte kosten voor auto, fiets of openbaar vervoer.

Kijk nu nog eens in datzelfde loonzakje; hoeveel houdt u over voor de boodschappen, voor de vakantie, voor verjaardagscadeautjes, een spaarrekening, voor tegenvallers als een kapotte auto of wasmachine?
Belangrijke zaken
Steeds meer mensen hebben voor zulke toch belangrijke zaken veel minder dan de helft van hun inkomen over, zegt Arjan Vliegenthart, directeur van financieel voorlichtingsbureau Nibud.
„Dat zijn niet mensen in de bijstand, maar juist huishoudens met een jaarinkomen van 36.000 tot 54.000 euro, modaal tot anderhalf keer modaal”, verduidelijkt hij. Nederlanders die we als ’middengroepen’ zouden aanduiden, dus.
„Zij waren tien jaar geleden ongeveer de helft van hun salaris kwijt aan vaste lasten, nu naderen ze de 60 procent, of zijn ze daar zelfs voorbij.”

Vliegenthart maakt zich zorgen over die ontwikkeling, zegt hij. „Bij zulke hoge vaste lasten raak je de grip op je leven kwijt. Vooral als je in een huurhuis zit, kom je in de knel: de huren zijn de afgelopen jaren fors gestegen, dus je kunt amper nog sparen voor een koopwoning. Verhuizen naar een goedkopere huurwoning zit er zelden in. Tegelijkertijd: wie al een huis heeft, profiteert van de lage hypotheekrente. Die kloof groeit.”
"Bij zulke hoge vaste lasten raak je de grip op je leven kwijt"
De middenklasse, constateert Vliegenthart, balanceert meer en meer op het randje van de afgrond.
Terwijl we de middengroepen juist moeten koesteren. Ze mogen niet het gevoel krijgen dat ze er niet bij horen, dat ze geen grip op hun leven hebben. Zij doen vaak mensenwerk, zijn belangrijk voor de sociale samenhang. Je moet ze absoluut te vriend houden.”

https://www.telegraaf.nl/financieel/1463682931/jan-modaal-zit-klem
https://www.rtlnieuws.nl/node/4744106

Ik vind de middenklasse de meest onderschatte groep.
Voor de lage inkomens en minima zijn er allerlei sociale regelingen waardoor nog een en ander wordt gecompenseerd, dat geldt niet voor de middenklasse, die moeten alles zelf bekostigen.
Inkomen stijgt niet genoeg t.o.v lasten, met name ook de huurders zijn zwaar de dupe, betaalbare woningen zijn er voor deze groep niet, voor sociale huurwoningen komen ze niet in aanmerking of enkel voor de dure sociale huurwoningen of ze komen op de extreme dure particuliere woningmarkt, waardoor een heel groot deel van hun inkomen op gaat aan woonlasten en het ziet er niet naar uit dat dit gaat veranderen in de toekomst. Dit in tegenstelling tot woningeigenaren.
Starters hebben al helemaal geen kans, lange wachttijden voor een sociale huurwoning of ze komen er niet voor in aanmerking, kopen wordt voor die categorie ook zo goed als onbetaalbaar, een goed toekomstperspectief ontbreekt in dit opzicht. Het is niet voor niets dat jongeren steeds langer thuis bij hun ouders wonen of ze moeten rijke ouders hebben die hen helpen, maar als je die niet hebt, kom je als je een woning wilt op hoge kosten te zitten.

Laatst aangepast door dagmar57 op Za Jul 13, 2019 10:02 pm, in totaal 11 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17027
Za Jul 13, 2019 3:11 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik vind de middenklasse de meest onderschatte groep.

Dag Dagmar, ik ben het niet eens met jouw standpunt dat de middenklasse onderschat wordt.
Naar mijn mening zijn het juist de gepensioneerden en de mensen die aan de zijkant van de maatschappij staan.
Hierbij kan ik putten uit eigen 'werk'. Ik word heen en weer geslingerd tussen 'gehandicapt' en 'gezond', waarbij de ene groep zegt dat ik bij de andere hoor en vice versa. Dientengevolge heb ik jaren moeten vechten voor gerechtigheid: een Wajong-uitkering. Dat terwijl ik genoeg capaciteiten heb als afgestudeerd bedrijfseconoom en ik vaardig ben in 6 talen.

Basta così!

JanRutgers

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Za Jul 13, 2019 4:59 pm Reageer met quote

Helaas dreigt ook nu weer het tegen elkaar uitspelen van de diverse groepen in de samenleving te worden opgestart.
Men etaleert een groep als underdog en wijst dan op de andere groep(en) als zijne bevoordeeld.
En ziet het werkt weer, men bekijkt elkaar argwanend en al snel wordt de animositeit bijna onbeheersbaar.

Mensen uit de diverse groepen profileren zich als nog grotere underdogs en verwijten de ander(en) zich aan te stellen.

Het oude volksvermaak doet weer opgeld.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 13, 2019 6:05 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:

Mensen uit de diverse groepen profileren zich als nog grotere underdogs en verwijten de ander(en) zich aan te stellen.

Het oude volksvermaak doet weer opgeld.

Dankzij de politiek, in feite is het zo dat iedereen onder 2 maal modaal geslachtofferd wordt ten faveure van de elite

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12669
Za Jul 13, 2019 7:01 pm Reageer met quote

Inderdaad, ik hoor de nagalm van Hans Wiegel van een jaar of veertig geleden over de 'middengroepen' die door het 'linkse' beleid zo schandalig in de steek gelaten zijn. Het blijkt maar weer dat die, en de lage inkomens, er gedurende die periode geen moer op vooruit zijn gegaan itt de hogere en topinkomens, die zichzelf schandalig verrijkt hebben mbv datzelfde overheidsbeleid. De Telegraaf doet voorkomen alsof mensen die op bijstandsniveau moeten leven er voordeliger uitspringen met toeslagen en vrijstellingen dan die zogenaamde middengroepen. Natuurlijk moet er als gevolg van het inkomensbeleid meer geld bij om de laagste inkomens te compenseren als de voedsel-, energie- en woonlasten de pan uitrijzen. Anders komen ze om van honger en kou, als ze al een dak boven hun hoofd hebben.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 368
Za Jul 13, 2019 7:14 pm Reageer met quote

Als er loonsverhogingen komen gaar het altijd om %. Men doet dan of de rijkeren minder krijgen, minder %

Maar als je van 1000 euro 1% krijgt, krijg je in geld toch meer dan iemand die van 100 euro 3% krijgt.

Mijn vader zei al: Niet in % handelen, maar in geld. 100 erbij voor de lage en 10 erbij voor de rijken. Het is de enige manier om de kloof een beetje te dichten.

Waarom doen de vakbonden, maar ook de politieke partijen er niets mee?

Maar nu over de jongeren. Ik woon in een wijk met alleen koopwoningen. Gemiddelde prijs 200.000 tegenwoordig. Flink duurder dan toen wij kochten.

De laatste jaren zijn er wat mensen uitgegaan en die hebben verkocht. In één jaar kreeg ik aan beide kanten nieuwe kopers, Jonge mensen. De een moet nog 30 worden en de ander is het net geweest.
Maar ook in andere huizen. Twee daarvan zijn juffrouw.

Nee, geen twee inkomens, beide naast ons zijn vrijgezel. Maar ik denk wel, zo slecht verdienen jonge mensen dan toch niet? En de leraren met stakingen enz ook niet toch? Of zie ik dit verkeerd.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 13, 2019 7:19 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het blijkt maar weer dat die, en de lage inkomens, er gedurende die periode geen moer op vooruit zijn gegaan itt de hogere en topinkomens, die zichzelf schandalig verrijkt hebben mbv datzelfde overheidsbeleid. ...

Sinds midden jaren 70 zijn de midden- en lagere inkomens procentueel gezien alleen maar gedaald.
In de winkel is uw gulden geen daalder, maar slechts een kwartje waard...

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Jul 13, 2019 9:06 pm Reageer met quote

Er wordt nu net gedaan of de Telegraaf doet alsof uitkeringsgerechtigden het beter hebben als modale inkomens. Dat staat nergens.
Ze halen de financieel voorlichter van het Nibud aan, die maakt zich zorgen om jan modaal!
https://www.nibud.nl/.../nibud-traditioneel-kostwinnersgezin-met-modaal-inkomen-he...

En ik zeg nergens dat ik vind dat minima teveel inkomen krijgen of het financieel goed hebben o.i.d, ik haal alleen aan dat OOK modale inkomens het zwaar hebben. Ik heb enkel gezegd dat ik jan modaal een onderschatte groep vind.

Blijkbaar mag je enkel te doen hebben met minima, jan modaal hoeft niet op begrip te rekenen.

Laatst aangepast door dagmar57 op Za Jul 13, 2019 10:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 697
Za Jul 13, 2019 9:41 pm Reageer met quote

Als ik de bevindingen lees van het Nibud ontkom ik er niet aan op te merken dat Jan modaal tegen veel van dezelfde problemen aanloopt als de minima en uitkeringsgerechtigden.

Niets mis mee om deze problemen ook te benoemen vind ik.
Waarom mag het een wel benoemd worden en het ander niet?

Waarom altijd de vergelijking tussen groepen? In plaats van willen zien dat ook niet minima tegen problemen aan lopen?

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 13, 2019 11:06 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Als ik de bevindingen lees van het Nibud ontkom ik er niet aan op te merken dat Jan modaal tegen veel van dezelfde problemen aanloopt als de minima en uitkeringsgerechtigden.

Waarom altijd de vergelijking tussen groepen? In plaats van willen zien dat ook niet minima tegen problemen aan lopen?

Daar is natuurlijk niets mis mee maar dergelijke vergelijkingen gaan mank. Als ik hierboven "Ik vind de middenklasse de meest onderschatte groep. Voor de lage inkomens en minima zijn er allerlei sociale regelingen waardoor nog een en ander wordt gecompenseerd, dat geldt niet voor de middenklasse, die moeten alles zelf bekostigen." lees, dan lijkt het er haast op dat mensen met een laag of minimum inkomen beter af zouden zijn dan mensen met een modaal inkomen. Met de huidige ontwikkelingen neemt het aantal 'working poor' toe. Daar worden mensen onder verstaan die een en vaak meer banen hebben en toch maar net rondkomen. En dat zijn lang niet altijd laagopgeleiden. Mijn zwager is tweemaal medisch academisch opgeleid, heeft een eigen praktijk en speelt daarmee financieel quitte. Als hij daarnaast geen les gaf zou hij niet eens in de kosten van zijn levensonderhoud kunnen voorzien.

Waar blijf je dan met je indeling in klassen? Het is mooi dat we een bruisende economie hebben en dat de werkloosheid dramatisch verminderd is maar waar ziet tot en met Jan Modaal dat terug? Ik denk dat ik wel weet naar welke kant het geld stroomt: van arm naar rijk...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jul 13, 2019 11:11 pm Reageer met quote

Geef mij die baan, dan ben ik van de uitkering af (dan werk ik tenminste voor mijn geld, zou de VVD zeggen).
Alleen punt is, die baan is er niet...

luciaT

Stamgast
Stamgast
Za Jul 13, 2019 11:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Daar is natuurlijk niets mis mee maar dergelijke vergelijkingen gaan mank. Als ik hierboven "Ik vind de middenklasse de meest onderschatte groep. Voor de lage inkomens en minima zijn er allerlei sociale regelingen waardoor nog een en ander wordt gecompenseerd, dat geldt niet voor de middenklasse, die moeten alles zelf bekostigen." lees, dan lijkt het er haast op dat mensen met een laag of minimum inkomen beter af zouden zijn dan mensen met een modaal inkomen.[/quote]

Je hebt gelijk, er wordt een vergelijking gemaakt. Dat is jammer!

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 12:47 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Daar is natuurlijk niets mis mee maar dergelijke vergelijkingen gaan mank. Als ik hierboven "Ik vind de middenklasse de meest onderschatte groep. Voor de lage inkomens en minima zijn er allerlei sociale regelingen waardoor nog een en ander wordt gecompenseerd, dat geldt niet voor de middenklasse, die moeten alles zelf bekostigen." lees, dan lijkt het er haast op dat mensen met een laag of minimum inkomen beter af zouden zijn dan mensen met een modaal inkomen.

Ik zeg nergens dat mensen met een minimum inkomen beter af zijn dan jan modaal, ik zeg alleen dat die nog enigszins gecompenseerd worden, waarmee ik niet beweer dat dit onterecht zou zijn.
Jan modaal wordt nergens mee gecompenseerd, dat is wat ik beweer.
Ik zie ook niet in waarom je die vergelijking niet zou mogen maken, het is gewoon een feit.
En ja, ik vind inderdaad dat de problemen van de modale inkomensklasse onderschat worden, over hoe moeilijk die groep het financieel heeft.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 1:32 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik zeg nergens dat mensen met een minimum inkomen beter af zijn dan jan modaal, ik zeg alleen dat die nog enigszins gecompenseerd worden, waarmee ik niet beweer dat dit onterecht zou zijn.

Je zegt het niet letterlijk maar taalgebruik kan suggestief zijn. Je bedoelt het misschien niet zo maar het zegt iets over je referentiekader. Wat je hierboven suggereert is dat Jan Modaal ook best eens gecompenseerd mag worden, afgezet tegen de compensatie voor minimuminkomens. Ik doe het ook hoor, redeneren vanuit mijn eigen referentiekader, maar dat zou niet moeten leiden tot een maatschappij waarin wij-zij tegenstellingen de boventoon voeren. Hier is, dunkt mij, het probleem dat netto en bruto niet goed in zicht zijn. 'Vroeger' hadden we het over de 'armoedeval', dwz. dat je alle vrijstellingen en toeslagen kwijtraakte als je inkomen net iets boven bijstandsniveau geraakte en er daardoor juist vet onder terechtkwam. Hier lijkt me iets dergelijks aan de hand te zijn.

Mijn punt is dat het makkelijk is om mensen in hokjes in te delen terwijl dat in de praktijk gewoon niet werkt om een rechtvaardig oordeel te vellen, zeker niet in individuele gevallen. Het maakt ook nogal verschil of je je hypotheek afgelost hebt, wat erfenisjes getoucheerd en hebt kunnen sparen (meestal ouderen) of als jong stel starter bent op de arbeids- en woningmarkt in dezelfde inkomensgroep zonder die financiële meevallers. Ik bedoel maar hoe dat individueel maar ook omgekeerd evenredig kan uitpakken.

Over het algemeen gesproken denk ik ook dat het leven voor modaal maar ook daaronder er niet makkelijker op wordt. Ik vind het verbazingwekkend dat die inkomens en de inkomens boven modaal steeds meer uit elkaar groeien. Als 'we' er al op vooruitgaan komt dat de hogere inkomens meer ten goede. Het is bizar dat er doorgaans in procenten gerekend wordt bij loonstijgingen maar ook bij huurstijgingen en zo meer. Drie procent bij 2000 euro salarisverhoging is 60 euro maar bij 20.000 euro is het tien keer zoveel, 600 euro. Kassa voor degenen die financieel toch al niets te klagen hebben. Is dat rechtvaardig? Een halfje volkoren wordt dan toch ook geen 3% duurder voor degenen met een hoger inkomen? Als je dat geintje tienmaal herhaalt dan zie je hoe de inkomensverschillen groeien, en dat doen ze, en dat vind ik een slechte zaak. Inkomensverschillen mogen natuurlijk best maar voor een evenwichtige maatschappij moeten ze niet te groot worden en voor zover betaald uit gemeenschapsgeld mogen lonen wat mij betreft tot het uiterste genivelleerd worden.

Hoewel ik me ervan bewust ben dat ik de boel schaamteloos versimpel blijkt dat in de praktijk steeds weer zo uit te pakken, al gaat dat via omwegen. Veel schaamtelozer is de verrijking aan de top en de miljardendealtjes die meer dan eens met collectief geld tot stand komen. Daar lijkt geen enkele rem voor ontworpen te kunnen worden. Wat je aan de ene kant aan loonsverhogingen etc. krijgt raak je dubbel en dwars kwijt aan de oververhitte economie, al dan niet via de belastingdienst en vooral ook aan (nuts)voorzieningen die zo nodig aan de vrije markt moesten worden overgelaten omdat die efficiënter zouden zijn, niet te vergeten de woningmarkt als een van de hoofdfactoren, compleet met de vies walmende praktijken van zakkenvullers. Voor wie anders heeft dat iets opgeleverd? Ik zie niet dat de afnemers van die producten en diensten er een steek mee opgeschoten zijn. Integendeel, op de telefoniemarkt na misschien. Het zorgstelsel functioneert bij de gratie van bevlogen zorgverleners maar absoluut niet omdat het zo efficiënt, patiënt- en werknemervriendelijk in elkaar zit. Wie het anders ziet mag het zeggen. Ik bedoel dat je wel kunt wijzen naar mensen die niet buiten vrijstellingen, toeslagen en subsidies kunnen maar laten we eerst eens bezien of ons politiek-economische stelsel niet door en door verrot is. Ik denk van wel en dat is dan gezien vanuit mijn referentiekader.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26295
Zo Jul 14, 2019 10:53 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Er wordt nu net gedaan of de Telegraaf doet alsof uitkeringsgerechtigden het beter hebben als modale inkomens. Dat staat nergens.
Ze halen de financieel voorlichter van het Nibud aan, die maakt zich zorgen om jan modaal!
https://www.nibud.nl/.../nibud-traditioneel-kostwinnersgezin-met-modaal-inkomen-he...

En ik zeg nergens dat ik vind dat minima teveel inkomen krijgen of het financieel goed hebben o.i.d, ik haal alleen aan dat OOK modale inkomens het zwaar hebben. Ik heb enkel gezegd dat ik jan modaal een onderschatte groep vind.

Blijkbaar mag je enkel te doen hebben met minima, jan modaal hoeft niet op begrip te rekenen.

Ik begrijp best je punt wel. Ik denk ook wel dat ‘modaal’ net zo goed te lijden heeft onder de druk van de alsmaar oplopende kosten. Net zo goed als iedereen. En ik zie ook niet in waarom je geen vergelijkingen zou mogen maken. Iedereen doet dat altijd overal. Collega’s met collega’s, buren met buren, mannen met vrouwen enz. Wat ik vrees is dat modaal langzaam zal afglijden naar minimaal en dat er straks nog maar twee groepen zijn: de minimalen en de echt rijken en dat er steeds meer een scherpe grens zal komen, zowel letterlijk als figuurlijk.
En verder zal iedereen het toch vooral vanuit zijn/haar eigen optiek bezien. Ik voel me als gepensioneerde de meest benadeelde groep. Ik heb de afgelopen negen jaar nog helemaal geen compensatie of verhoging gekregen. Wel twee keer gekort… Terwijl voor mij de kosten en vaste lasten net zo hard stijgen als voor de jongeren..
De macht van de grootbedrijven zou een drastisch moeten worden ingeperkt. Die zijn uitgegroeid tot alles opvretende monsters.
Helaas zou ik ook niet weten hoe…

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 1:44 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Je zegt het niet letterlijk maar taalgebruik kan suggestief zijn. Je bedoelt het misschien niet zo maar het zegt iets over je referentiekader. Wat je hierboven suggereert is dat Jan Modaal ook best eens gecompenseerd mag worden, afgezet tegen de compensatie voor minimuminkomens. Ik doe het ook hoor, redeneren vanuit mijn eigen referentiekader, maar dat zou niet moeten leiden tot een maatschappij waarin wij-zij tegenstellingen de boventoon voeren. Hier is, dunkt mij, het probleem dat netto en bruto niet goed in zicht zijn. 'Vroeger' hadden we het over de 'armoedeval', dwz. dat je alle vrijstellingen en toeslagen kwijtraakte als je inkomen net iets boven bijstandsniveau geraakte en er daardoor juist vet onder terechtkwam. Hier lijkt me iets dergelijks aan de hand te zijn.

Ik beweer en suggereer nergens dat ik vind dat modale inkomens gecompenseerd moeten worden, dat vind ik namelijk niet.
Ik beweer alleen dat ik vind dat modale inkomens het ook moelijk hebben en financiele situatie van die groep onderschat wordt. Dat is de insteek van dit topic.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 14, 2019 1:54 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik beweer en suggereer nergens dat ik vind dat modale inkomens gecompenseerd moeten worden, dat vind ik namelijk niet.
Ik beweer alleen dat ik vind dat modale inkomens het ook moelijk hebben en financiele situatie van die groep onderschat wordt. Dat is de insteek van dit topic.[/quote]

Dat de modale inkomens het ook moeilijk hebben is een feit. Of het onderschat wordt, weet ik niet. Waar baseer je dat op? En wat zou de oplossing moeten zijn om dit probleem op te lossen? Heb je daar een idee bij?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3116
Zo Jul 14, 2019 1:57 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Ik beweer alleen dat ik vind dat modale inkomens het ook moelijk hebben en financiele situatie van die groep onderschat wordt. Dat is de insteek van dit topic.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en vind dat je ten onrechte in een hoek wordt gedrukt. Als je zegt dat blinden te weinig aandacht krijgen beweer je daarmee niet dat dus de lammen teveel aandacht krijgen. Deze redeneertrant wordt hier op jou toegepast.
In de media e.d. gaat het vaak over de minima, de minder draagkrachtigen. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat de rest het prima voor elkaar heeft, terwijl de werkelijkheid anders is. De groep nét boven de minima mag ook weleens betrokken worden in alle discussies over inkomen e.d. Gisteren nog gezien hoe een gezonde vrouw met een fulltimebaan noodgedwongen in een schuurtje bivakkeert omdat het voor haar onmogelijk is betaalbaar te wonen binnen een redelijke afstand van haar werkplek. Als je daar oog voor hebt zeg je nergens dat je dús vindt dat de minima teveel bevoordeeld worden. Die conclusie vind ik op zijn minst wat onfris en doet jou tekort. Dat wilde ik toch even gezegd hebben.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 2:08 pm Reageer met quote

[quote="LuciaTellez"]
dagmar57 schreef:

Dat de modale inkomens het ook moeilijk hebben is een feit. Of het onderschat wordt, weet ik niet. Waar baseer je dat op? En wat zou de oplossing moeten zijn om dit probleem op te lossen? Heb je daar een idee bij?

Dat blijkt toch uit de cijfers van o.a. rtl nieuws en het Nibud.
De oplossing voor deze groep is helemaal niet simpel, nieuwe compensatieregels voor modale inkomens lijken me geen goed plan, dat zijn lapmiddelen die nergens toe leiden.
Ik denk dat voor een heel groot deel voor deze groep het probleem zit in betaalbare woningen (of het nu koop of huur is) en dat daar iets aan gedaan moet worden. Hoe is natuurlijk de vraag.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 2:11 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en vind dat je ten onrechte in een hoek wordt gedrukt. Als je zegt dat blinden te weinig aandacht krijgen beweer je daarmee niet dat dus de lammen teveel aandacht krijgen. Deze redeneertrant wordt hier op jou toegepast.
In de media e.d. gaat het vaak over de minima, de minder draagkrachtigen. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat de rest het prima voor elkaar heeft, terwijl de werkelijkheid anders is. De groep nét boven de minima mag ook weleens betrokken worden in alle discussies over inkomen e.d. Gisteren nog gezien hoe een gezonde vrouw met een fulltimebaan noodgedwongen in een schuurtje bivakkeert omdat het voor haar onmogelijk is betaalbaar te wonen binnen een redelijke afstand van haar werkplek. Als je daar oog voor hebt zeg je nergens dat je dús vindt dat de minima teveel bevoordeeld worden. Die conclusie vind ik op zijn minst wat onfris en doet jou tekort. Dat wilde ik toch even gezegd hebben.

Wink

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie