Jan modaal zit klem
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Zo Jul 14, 2019 2:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik beweer en suggereer nergens dat ik vind dat modale inkomens gecompenseerd moeten worden, dat vind ik namelijk niet.
Ik beweer alleen dat ik vind dat modale inkomens het ook moelijk hebben en financiele situatie van die groep onderschat wordt. Dat is de insteek van dit topic.

Ik zat aanvankelijk op het spoor dat je dat wel deed en bij nog eens lezen stelde ik al schrijvende mijn beeld bij maar dat is misschien niet helemaal gelukt. Ik ben het met je eens. Maar ik blijf wel van mening dat we naar het totaalbeeld moeten kijken. Net zoals bij Tympaan is het ook mijn schrikbeeld dat er gaandeweg alleen maar armen en rijken overblijven met een groot gat er tussenin. Dat los je inderdaad zeker niet op met lapwerk dmv. vrijstellingen, subsidies en toelagen maar met zeer ingrijpende economische duurzame maatregelen om o.a. machtsstructuren evenwichtiger te maken. Ik ben bepaald niet voor een stalinistisch regime maar als daar overheidsingrepen voor nodig zijn moet je dat niet met halfslachtige maatregelen doen of erger, zaken gedeeltelijk of geheel aan de markt overlaten waar alleen die markt er iets mee opschiet. Dat dat niet werkt heeft de neoliberale gang van zaken van de afgelopen decennia inmiddels wel bewezen, dunkt me. Alleen binnen Nederland zal een drastisch ander beleid echter niet lukken, hoewel niets ons in de weg ligt om daar zover in te gaan als mogelijk is. Alweer ligt daar een belangrijke taak voor Europa weggelegd maar ook mondiaal valt er in dit kader nogal wat te verbeteren. Dat zal tijd gaan kosten maar doorgaan op deze weg is op de duur geen optie. Goed, ik ga daarmee buiten het kader van het topic.

dagmar57 schreef:
De oplossing voor deze groep is helemaal niet simpel, nieuwe compensatieregels voor modale inkomens lijken me geen goed plan, dat zijn lapmiddelen die nergens toe leiden.
Ik denk dat voor een heel groot deel voor deze groep het probleem zit in betaalbare woningen (of het nu koop of huur is) en dat daar iets aan gedaan moet worden. Hoe is natuurlijk de vraag.

Mee eens dat dit is een van de problemen is. Woningen zijn schaars en dan red je het niet met de vrije markt, net als bij andere schaarse maar noodzakelijke goederen en diensten, zo is duidelijk gebleken. Zonder ingrijpen profiteren alleen degenen die dat helemaal niet nodig hebben.

Hier een ander RTL artikel over dit onderwerp, iets analyserender: Ook Nederlanders met modaal inkomen worstelen om rond te komen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26631
Zo Jul 14, 2019 7:19 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik denk dat voor een heel groot deel voor deze groep het probleem zit in betaalbare woningen (of het nu koop of huur is) en dat daar iets aan gedaan moet worden. Hoe is natuurlijk de vraag.

Zo simpel is dat ook niet. We willen ook graag dat die bouwvakkers een goed loon hebben. We willen duurzame materialen. We willen hoogwaardige isolatie, zowel warmtetechnisch als geluidstechnisch. We willen iedereen huisvesten terwijl de ruimte steeds schaarser en dus duurder wordt. Tja, en ergens zal dat toch van betaald moeten worden.

Ik weet wel dat er een percentage van het geld verloren gaat aan min of meer ongure projectontwikkelaars maar dat is maar een deel van het plaatje...

Wat wil je daar aan doen? Terug naar een min of meer veredelde plaggenhut?

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3491
Zo Jul 14, 2019 7:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Zo simpel is dat ook niet. We willen ook graag dat die bouwvakkers een goed loon hebben. We willen duurzame materialen. We willen hoogwaardige isolatie, zowel warmtetechnisch als geluidstechnisch. We willen iedereen huisvesten terwijl de ruimte steeds schaarser en dus duurder wordt. Tja, en ergens zal dat toch van betaald moeten worden.

Ik weet wel dat er een percentage van het geld verloren gaat aan min of meer ongure projectontwikkelaars maar dat is maar een deel van het plaatje...

Wat wil je daar aan doen? Terug naar een min of meer veredelde plaggenhut?

Maar met dat deel van het plaatje heb je hier in het westen wel een probleem. Een juf in Groningen kan veel makkelijker van haar salaris een woning betalen dan een juf uit Amsterdam. Daar is het onmogelijk geworden. De gemiddelde vraagprijs is in Groningen € 219000 en in de Randstad € 400.000. En dan heb ik het nog niet eens over het soort woning en de kwaliteit van het aangebodene. Dat betekent dat starters en jonge gezinnen een flinke zak met geld moeten meenemen. Speculatie met woningen die bestemd zijn of waren voor " gewone" mensen zou gewoon verboden moeten worden. Nu worden woningwetwoningen onttrokken aan het aanbod door oranjeprinsjes of anderen van die orde. En als ik bij die juf blijf... dat heeft ook gevolgen voor het vervullen van de vacatures in het onderwijs en ook die van de zorg in de Randstad. Want hoe moet je daar leven als je wel werk hebt maar geen huis?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 7:53 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

.. En als ik bij die juf blijf... dat heeft ook gevolgen voor het vervullen van de vacatures in het onderwijs en ook die van de zorg in de Randstad. Want hoe moet je daar leven als je wel werk hebt maar geen huis?

In Groningen is het probleem vaak andersom. Je hebt wel een huis maar geen werk. Ik kon pas in Groningen gaan wonen toen ik geen werk meer had. En jongeren trekken daarom vaak juist weg, wat ook voor problemen kan zorgen binnen de gemeenschap.
Overigens ben het er helemaal mee eens dat de sociale woningbouw een taak en een zaak van de overheid moet zijn en blijven. Het is, gezien de huidige eisen, vrijwel onmogelijk om een goed en betaalbaar huis te bouwen voor mensen die een minimum inkomen hebben. Alleen een overheid kan dit dus verzorgen en zou dat ook moeten doen. Dan sluit je speculatie en andere vormen van zwendel vrijwel uit.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 7:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Je zal er meer kijk op hebben dan ik maar zeker in stedelijke gebieden zijn de verkoopprijzen van bestaande woningen fors gestegen omdat daar de vraag het hoogste is. Daar zijn de grondprijzen natuurlijk ook hoger maar hoe ligt de verhouding in prijs tussen nieuwbouw en bestaande woningen? Ik laat het gegoochel met huurprijzen even voor wat het is maar huren is over het algemeen bepaald niet goedkoop. Dat er voor minimuminkomens geld bij moet lijkt me helder. Voor Jan Modaal zal het van een aantal factoren afhangen maar die zal veel vaker niet dan wel in aanmerking komen voor toeslagen of misschien wel helemaal niet.

Zo'n 'veredelde plaggenhut' zou de Heymans One kunnen zijn. Het lijkt mij een ideale oplossing voor starters, studenten, gescheidenen en anderszins een- of tweepersoonshuishoudens die tijdelijk, semi-permanent en zelfs langdurig een kleine woning nodig of er zelfs ruim voldoende aan hebben: Heymans One. Voor 125.000 euro (135,000 marktwaarde), waar de grondprijs en aansluitingen dan nog bij komen heb je zo'n ding al. Zolang ik kan traplopen en geen persoonlijke thuiszorg nodig heb zou ik ervoor tekenen als ik onverhoopt door mijn vrouw het huis uitgeschopt word. Smile

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Zo Jul 14, 2019 8:39 pm Reageer met quote

Eens in de 4 jaar (soms wat sneller) hebben we de gelegenheid op partijen te stemmen die iets wezenlijks willen doen aan de woningnood of het inkomen (en nog wel meer) van de minder bedeelden. Ik denk bijv. aan de SP - 50 plus- PvdA. Echter meestal lukt dit niet. Als zo'n grote groep geen betaalbare woning kan vinden of onvoldoende verdiend om normaal van te leven.
- mag ik mij dan afvragen of er voldoende solidariteit is ?.
- mag ik mij dan vragen dat er een grote groep is die het wel zo wil houde?
- mag ik mij dan niet afvragen waarom sommige partijen dan niet
samengaan ? mensen verenig U !!!! Door de veelheid van partijen nu
komt er niets van terecht. (Kiesdeler aanpassen ???)

Immers alles wordt door de politiek beslist.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jul 14, 2019 9:50 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Eens in de 4 jaar (soms wat sneller) hebben we de gelegenheid op partijen te stemmen die iets wezenlijks willen doen aan de woningnood of het inkomen (en nog wel meer) van de minder bedeelden. Ik denk bijv. aan de SP - 50 plus- PvdA.

Ik vraag me al jaren af hoe dat mogelijk is, ware het niet dat de PvdA van harte meegewerkt heeft aan de afbraak van de sociale zekerheid en de collectieve voorzieningen vermarkt heeft waardoor die partij de sociaaldemocratische achterban van zich heeft vervreemd. Ik verbaas me er meer over dat er niet meer, in ieder geval duurzamer overgestapt is naar de SP, die al een poosje veel meer de sociaaldemocratische beginselen hanteert. Angst voor het rode gevaar, aangewakkerd door (conservatief) liberalen? Dierenpartij en GL mag je wat mij betreft ook in het rijtje noemen. Samengaan heeft in ons stelsel niet alleen maar voordelen. Voor zover ik weet heeft het fusies netto geen of nauwelijks een zetel meer opgeleverd. En als er op links (zelfde geldt voor rechts) niets meer te kiezen is ben je kwetsbaar, wederom in onze vorm van parlementaire democratie. Overigens wordt niet alles door de politiek beslist. Grote bedrijven hebben een niet te onderschatten invloed en volksbewegingen en (sociale) media niet uit, kunnen ook best iets voor elkaar krijgen, van 'AZC, weg ermee', tot aan kritiek op het ongelukkig presenteren van cijfers. Jaren geleden zorgden protesten over Amelisweerd ervoor dat de A27 anders loopt dan oorspronkelijk gepland was en zo zijn er veel meer voorbeelden. Je kunt overal iets van vinden maar buitenparlementaire (het machtigste politieke orgaan) invloed is er wel degelijk. Terug on topic zou een brede buitenparlementaire volksbeweging m.i. geen kwaad kunnen om de politiek duidelijk te maken dat het echt anders moet om geen massa's mensen in de knel te laten geraken. Het gaat om het grootste deel van de Nederlanders, niet alleen modaal maar ook de lagere en bijstandsinkomens en de gepensioneerden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 15, 2019 11:57 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Zo'n 'veredelde plaggenhut' zou de Heymans One kunnen zijn. Het lijkt mij een ideale oplossing voor starters, studenten, gescheidenen en anderszins een- of tweepersoonshuishoudens die tijdelijk, semi-permanent en zelfs langdurig een kleine woning nodig of er zelfs ruim voldoende aan hebben: Heymans One. Voor 125.000 euro (135,000 marktwaarde), waar de grondprijs en aansluitingen dan nog bij komen heb je zo'n ding al. Zolang ik kan traplopen en geen persoonlijke thuiszorg nodig heb zou ik ervoor tekenen als ik onverhoopt door mijn vrouw het huis uitgeschopt word. Smile

Ik ken die zogenaamde tiny houses wel. Zitten qua grootte een beetje tussen een vakantiehuisje en een caravan in. Het is in veel gevallen een goede oplossing waar je als alleenstaande prima in kan wonen. Maar hoe dicht je ze ook op elkaar zet, ze zullen altijd meer ruimte in beslag nemen dan een appartementengebouw. En dat is nu juist het probleem in verstedelijkte gebieden. En je kan je afvragen of een hele cluster tiny houses dicht bij elkaar niet erg op een barakkenkamp gaat lijken.

Ik zie het vooral als een optie erbij. Maar niet als oplossing voor het woningprobleem in de grote steden...

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Ma Jul 15, 2019 12:13 pm Reageer met quote

Er is toch niks nieuws onder de zon?
Ook in de eind jaren vijftig, begin jaren zestig, was het normaal, dat pas getrouwde stelletjes in woonden bij ouders of andere familieleden, in Amsterdam was het fenomeen voor en achter heel gewoon, omdat een etage was opgesplitst in twee wooneenheden.
Die "woningnood" was de voedingsbodem voor de woningcoöperaties, die zorgden voor sociale huurwoningen.
In Amsterdam was het CBH (Centraal Bureau Huisvesting) de instantie, waar de woningzoekenden zich moesten inschrijven en dan na verloop van tijd een woning kregen toegewezen. Alleen met medische urgentie, kwam je in aanmerking voor een beneden huis.

Je zou toch denken, dat men er zo langzamer hand aan gewend zou zijn.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jul 15, 2019 12:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik ken die zogenaamde tiny houses wel. Zitten qua grootte een beetje tussen een vakantiehuisje en een caravan in.
Heb je wel op de website achter de link gekeken? met een buitenmaat van 8,50 x 3,50 meter met nog zo'n verdieping er bovenop is zo'n Heymans One aanzienlijk groter dan een tiny house. Het is een compleet huis met alles erop en eraan. Voor een gezin met meerdere kinderen te klein maar met een beetje handig inrichten heb je met er z'n tweeën, eventueel met een baby of peuter, voldoende aan met alle moderne comfort die je nodig hebt, zoals een douche, een keuken en een aparte slaapruimte. Voor starters etc. stukken beter dan bij ouders inwonen of op een studentenkamer. Als je tien man voor een etentje uitnodigt ga je natuurlijk nat, tenzij je met lekker weer buiten kunt zitten. Verder moet je natuurlijk niet honderden van die huisjes dicht op elkaar zetten maar vaak is er in omliggende gemeentes wel ruimte. En verder spelen bestemmingsplannen natuurlijk een rol. Gaat het om contracten om voor vijf of tien jaar een aantal van die huisjes ergens neer te zetten dan lijkt me dat er meer mogelijk is dan permanente vestiging. Overigens zie ik het ook niet als de ultieme oplossing maar starters, studenten, gescheiden mensen etc. kun je met zo'n concept heel goed uit de brand helpen. Een creatieve deeloplossing.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 15, 2019 1:05 pm Reageer met quote

"Verdieping" is wel een wat groots woord voor een gedeeltelijk verhoogde vloer. Maar okay, je hebt tiny en wat minder tiny huisjes. Je hebt grote vakantiehuisjes en omgebouwde schuurtjes... En je hebt ook waanzinnig grote caravans....

Natuurlijk is het beter dan een zolderkamer huren of bij je ouders blijven wonen. En er zijn ook mensen die zich gelukkig voelen in een piepkleine woonruimte met twee kinderen. Ieder heeft zijn eigen wensen en verlangens.

Maar een echte oplossing voor de woningnood in de grote steden is het niet. En daar ging het eigenlijk om.
Zoals ik al zei, het is een leuke optie erbij..

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jul 15, 2019 1:18 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar een echte oplossing voor de woningnood in de grote steden is het niet. En daar ging het eigenlijk om.
Zoals ik al zei, het is een leuke optie erbij..

Die huisjes zijn echt wel groter dan een stacaravan, hoewel dat op woonwagenkampen een letterlijk rekbaar begrip is, maar hier zijn we het over eens, een deeloplossing.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3882
Ma Jul 15, 2019 1:57 pm Reageer met quote

De woningnood in Amsterdam zou vrij eenvoudig op te lossen zijn door alles wat hier leegstaat of misbruikt wordt voor toeristenverhuur en illegale verhuur beschikbaar te maken voor mensen die hier graag ('echt') zouden willen komen wonen.

Kees schreef:
met een buitenmaat van 8,50 x 3,50 meter met nog zo'n verdieping er bovenop is zo'n Heymans One aanzienlijk groter dan een tiny house. Het is een compleet huis met alles erop en eraan.

Ik teken ervoor want ben zelf nog een stuk minder gewend. Iets van twaalf meter lengte bij vier meter breedte dat voor het gedeelte dat parallel loopt aan het trappenhuis misschien slechts net tweeëneenhalve meter breed is. Heb hier altijd heerlijk gewoond, daarvóór ook veel groter gekend, maar nooit heb ik het vervelend gevonden het met minder te moeten doen. Het kent zeer grote voordelen, zo heb je een buitengewoon lage energierekening (ong 80 euro) en je bent snel klaar met stofzuigen Smile
Natuurlijk moet je niet aan kinderen beginnen, maar dat was in de jaren 60-70 toch nog de gewoonste zaak van de wereld in vergelijkbare etagewoningen alhier. Zo heel erg verschrikkelijk was dat toen allemaal natuurlijk echt niet. Die mensen die zo opgroeiden denken echt niet terug aan een 'ellendige jeugd vanwege een gebrek aan ruimte thuis'. Maar goed, de maatstaven zijn nu anders, het zou nu niet meer kunnen.
Ik ben een groot voorstander van tiny houses, niet alleen vanwege mijn gunstige ervaring maar omdat ik van mening ben dat het dringend nodig is dat de mens zich een stuk meer beperkt op het gebied van wooneisen precies zoals dat op vele andere gebieden zal en/of zou moeten gebeuren voor een leefbaarder aarde

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2332
Ma Jul 15, 2019 2:45 pm Reageer met quote

Tiny huisjes e.d. zijn best een oplossing, alleen je hebt er niets aan als het enkel voor tijdelijk is.
Ik zou een voorstander zijn van het permanent bewoonbaar maken van recreatieparken, of in elk geval een deel van die parken. Die huisjes zijn ideaal voor voor b.v. senioren, die geen groot huis meer nodig hebben en graag in de natuur wonen.
Wat m.i. ook zou helpen is dat particulieren woningen die opgekocht worden door huisjesmelkers/vastgoedmakelaren en particulieren (die laatsten zijn flink in opmars, die zien het door de hoge huurprijzen die ze er voor kunnen vragen als een leuke belegging/goede bron van inkomsten), dat de overheid paal en perk stelt aan de belachelijke hoge huurprijzen en wettelijk vastlegt wat er aan huurprijs gevraagd mag worden, net zoals bij woningbouwverenigingen met een puntensysteem.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3491
Ma Jul 15, 2019 3:05 pm Reageer met quote

Klopt Dagmar. Een tweekamerwoninkje, driehoog in de Kinkerstraat wordt vrolijk aan expats verhuurd voor € 1600 pm. Hoe kun je daar nu tussen komen als " gewone" Amsterdammer? Voor wie Amsterdam niet kent: de Kinkerstraat ligt in een oude volksbuurt en de woningen waren ooit bestemd voor arbeiders en hun gezinnen. Net als de Jordaan en de Pijp wordt het langzamerhand een yuppenbuurt.
Een koopwoninkje in de Jordaan, niet gerenoveerd, niet geïsoleerd, doet algauw 4 á 5 ton. De huizenprijzen in Amsterdam zijn de laatste jaren met 76%(!) gestegen. Omdat er door woningzoekenden wordt uitgeweken naar steden als Almere en Purmerend vliegen ook daar de prijzen omhoog.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3882
Ma Jul 15, 2019 3:22 pm Reageer met quote

Precies Willemijn. De bedragen waarvoor woningen in het van oorsprong aggenebbis buurtje waar ik woon nu na soms intensieve renovatie verkocht worden zijn ongekend. Pal onder mij is het onderstuk -een smalle lage donkere loods- enkele jaren geleden voor 4 miljoen van de hand gegaan. Aan de overkant waar 'Ruska' zijn voormalige garage aan het verbouwen is zullen appartementen komen die -je gelooft het misschien niet maar ik heb een betrouwbare bron- straks 12000 per maand moeten opbrengen. Dat worden zeer exclusieve lofts, met een ondergrondse garage waar de automobiel met een lift in gestald kan worden, en ook nog een tuin achter. Je hebt dan wel wat, maar, waar het om gaat is dat alles in deze volkswijk geweldig prestigieus gemaakt wordt, er geen enkel normaal mens zich vestigen kan.

Toen ik hier kwam bestond deze buurt voor zeker 50% uit sociale huurwoningen. Iedere huurwoning die vrijkomt wordt voor vele tonnen verkocht.
Alle huurwoningen vallen weg en er komen voor Jan Modaal onbetaalbare projecten voor terug.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Wo Jul 17, 2019 12:14 am Reageer met quote

Ook bij ons stijgen de prijzen van de huizen nog heel snel.
Vele wijken uit naar de omliggende gemeenten.
Vervelende is ook dat er een grote woningstichting is die als er een huurwoning leeg komt, het in de verkoop zet.
De woningvereniging waar ik van huur, is ermee gestopt.
Ook bij ons heb je van die volksbuurtjes waar allemaal van die yuppen in komen en dat geeft nog al een conflicten.
Wachttijd voor een huurwoning bedraagt bij ons inmiddels 10 jaar!!!
Dat houd in dat vele jongeren langer bij hun ouders blijven wonen want kopen zit er niet in omdat ze nog geen eigen kapitaal hebben.
Dat Jan Modaal klem komt, komt volgens mij ook omdat ze meer geld uitgeven aan vakanties, auto's, enz.
De minima koopt als het kan een oud tweede hansje maar modaal koopt een nieuwe.
Modaal wil 3 keer per jaar op vakantie en de minima gaat naar een dagje dierenpark toe als het kan.
Ik vind dat Jan modaal niet moet klagen maar net zoals de minima roeien met de riemen die je hebt!

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 2:16 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Dat Jan Modaal klem komt, komt volgens mij ook omdat ze meer geld uitgeven aan vakanties, auto's, enz.
De minima koopt als het kan een oud tweede hansje maar modaal koopt een nieuwe. Modaal wil 3 keer per jaar op vakantie en de minima gaat naar een dagje dierenpark toe als het kan.

Je stelt dat nu wel zo vlot maar is het ook zo? Wat voor aanwijzingen heb je daar voor?

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Jul 17, 2019 2:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
De minima koopt als het kan een oud tweede hansje maar modaal koopt een nieuwe. Modaal wil 3 keer per jaar op vakantie en de minima gaat naar een dagje dierenpark toe als het kan.

Je stelt dat nu wel zo vlot maar is het ook zo? Wat voor aanwijzingen heb je daar voor?

Volgens mij geen enkele aanwijzing, of slechts een mannetje waar hij dat bij gemerkt heeft. Het is slechts een vooroordeel denk ik.
Zoals wel vaker bij Don.

Het idee dat Jan Modaal 3x per jaar op vakantie wil is ook zo'n uit de lucht gegrepen veronderstelling.
Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 3:45 pm Reageer met quote

Ik denk dat een modaal inkomen vaak veel te hoog wordt geschat. Er zit weliswaar een gat van zo'n 1100 euro tussen bijstandsniveau en modaal maar dat zal netto al een stuk minder zijn en misschien zelfs wegvallen omdat modaal gemiddeld meer belasting betaalt en geen recht op een aantal vrijstellingen en toeslagen heeft. Een hypotheek met een modaal inkomen bemachtigen zal moeilijk zijn en met een inkomen van net iets boven modaal kun je fluiten naar een sociale huurwoning, die toch al krap in aantal zijn. Hieronder wat summiere cijfers voor de juiste verhoudingen maar als iemand een beter doortimmerd verhaal heeft dan zie ik dat graag.

Het modaal inkomen 2019 volgens het CPB is € 36.000.
Per maand is dit bruto € 2.769 en netto ongeveer € 2.120.

Sociaal minimum vanaf 1 juli 2019 (Toeslagenwet) (Klik om in te klappen)
Alle bedragen zijn brutobedragen.

Leefsituatie Bedrag per dag Bedrag per week Bedrag per maand
Gehuwd / gelijkgestelden € 75,20 € 376,00 € 1.635,60

Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie