Jan modaal zit klem
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12620
Wo Jul 17, 2019 4:18 pm Reageer met quote

Even tussendoor, van Twitter:

Tegenover me zit een relatie uit Groningen.
“Waar ga jij heen op vakantie?” vraag ik.

Hij in plat Gronings: “naar teiland”

Ik: “Thailand. Lekker zeg! Vlieg je vanaf Schiphol?

Hij: “T eiland. Met de boot jong. Schiermonnikoog”

Prima!😬

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2227
Wo Jul 17, 2019 4:22 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Het modaal inkomen 2019 volgens het CPB is € 36.000.
Per maand is dit bruto € 2.769 en netto ongeveer € 2.120.

Sociaal minimum vanaf 1 juli 2019 (Toeslagenwet) (Klik om in te klappen)
Alle bedragen zijn brutobedragen.

Leefsituatie Bedrag per dag Bedrag per week Bedrag per maand
Gehuwd / gelijkgestelden € 75,20 € 376,00 € 1.635,60

Probleem hierbij is dat het bruto bedragen zijn, omrekenen naar netto is lastiger.
Laten we aannemen dat jan modaal netto dus 2120 euro krijgt en netto is volgens de rijksoverheid voor bijstandsniveau netto 1398,43.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/documenten/publicaties/2019/06/24/uitkeringsbedragen-per-1-juli-2019

Bovenop die netto 1389 euro komt dan nog de zorg en huurtoeslag en kwijtschelding gemeentelijke belastingen en daarnaast kan indien nodig gebruikt worden gemaakt van bijzondere bijstand, speciale kinderregelingen en soms van collectieve gemeentelijke korting op ziektekostenpremies en er kan gebruikt gemaakt worden van de voedselbank en kledingbanken.
https://www.nibud.nl/consumenten/bijzondere-bijstand/

Als je dat allemaal zou kunnen omrekenen denk ik dat jan modaal (tenminste de jan modaal in de onderste regionen) zo ongeveer ook uitkomt op bijstandsniveau omdat die geen gebruik kan maken van al die bijzondere bijstandsregelingen.

En nogmaals hiermee zeg ik niet dat die regelingen voor bijstandsniveau moeten worden afgeschaft, maar wel dat mensen in de onderste regionen van modale inkomens niet veel beter af zijn.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Wo Jul 17, 2019 4:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Prima!😬

Laughing
Dus: ook die Grunninger gaat het schip in.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3031
Wo Jul 17, 2019 4:50 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Keesvi schreef:
theDon schreef:
Dat Jan Modaal klem komt, komt volgens mij ook omdat ze meer geld uitgeven aan vakanties, auto's, enz.
De minima koopt als het kan een oud tweede hansje maar modaal koopt een nieuwe. Modaal wil 3 keer per jaar op vakantie en de minima gaat naar een dagje dierenpark toe als het kan.

Je stelt dat nu wel zo vlot maar is het ook zo? Wat voor aanwijzingen heb je daar voor?

Volgens mij geen enkele aanwijzing, of slechts een mannetje waar hij dat bij gemerkt heeft. Het is slechts een vooroordeel denk ik.
Zoals wel vaker bij Don.

Het idee dat Jan Modaal 3x per jaar op vakantie wil is ook zo'n uit de lucht gegrepen veronderstelling.
Laughing

Ach die Lucia, je weet het weer beter denk je en dan druk je iemand gewoon in de grond.
Maarja, dat ben ik wel gewend, ga zo door , dan slaap ik beter, zit nu al te gewen van je geklets.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 4:58 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Keesvi schreef:

Prima!😬

Laughing
Dus: ook die Grunninger gaat het schip in.

Tien tegen een dat 'teiland' e.d. voor modaal veelal de vakantiebestemming is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Jul 17, 2019 8:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 5:00 pm Reageer met quote

theDon schreef:
ch die Lucia, je weet het weer beter denk je en dan druk je iemand gewoon in de grond.
Maarja, dat ben ik wel gewend, ga zo door , dan slaap ik beter, zit nu al te gewen van je geklets.

Nou Don, zo kan ie wel weer. Steek liever je energie in ons vertellen waar je je wijsheid vandaan hebt over die 3 vakanties en die nieuwe auto's die modaal zich volgens jou kan permitteren.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Wo Jul 17, 2019 5:08 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Zit je nu al te wennen aan mijn geklets? Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 5:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Als je dat allemaal zou kunnen omrekenen denk ik dat jan modaal (tenminste de jan modaal in de onderste regionen) zo ongeveer ook uitkomt op bijstandsniveau omdat die geen gebruik kan maken van al die bijzondere bijstandsregelingen.

En nogmaals hiermee zeg ik niet dat die regelingen voor bijstandsniveau moeten worden afgeschaft, maar wel dat mensen in de onderste regionen van modale inkomens niet veel beter af zijn.

Dank voor je aanvullingen, Dagmar. Bruto->netto betekent meestal dat je minder overhoudt maar het zou zomaar ook iets meer kunnen zijn, afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Langzamerhand kom ik tot de conclusie dat bijstandsniveau en modaal elkaar veel minder ontlopen dan vaak gedacht wordt, ook door mij. Ik zit als alleenverdiener iets boven modaal maar mijn persoonlijke omstandigheden, geen kinderen meer te onderhouden, hypotheek afgelost, zijn gunstig en dan heb je toch een stukje meer financiële adem.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3031
Wo Jul 17, 2019 5:55 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
theDon schreef:

Zit je nu al te wennen aan mijn geklets? Very Happy

Als ik jou lees, begin ik al te gapen en dan maarja, lees het wel want je moet iedereen in zijn waarde laten toch maar dat vergeten mensen wel eens. Wink

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Wo Jul 17, 2019 7:22 pm Reageer met quote

voor de goede orde : Jan Modaal verdient momenteel 3000 bruto pm
Joke Modaal ongeveer 1900 bruto pm
Bij twee verdienders dus ca 4900 bruto pm

excl 13 e maand , winstuitkering, kinderbijslag. toch niet gek of zie ik dat verkeerd.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 8:13 pm Reageer met quote

Adamm schreef:

excl 13 e maand , winstuitkering, kinderbijslag. toch niet gek of zie ik dat verkeerd.

Ik kom overal 2769 euro tegen als modaal bruto voor 2019. Vertel dus maar eens waar jij je informatie vandaan hebt. En dan kun je verder ook alles wel lekker opkloppen maar lang niet alle werknemers krijgen een 13e maand en/of winstuitkering. Kinderbijslag krijgen alle werknemers.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 17, 2019 9:52 pm Reageer met quote

Vakantie toeslag meegerekend natuurlijk

Schatting voor 2019
Elk jaar wordt het bedrag vastgesteld door het Centraal Plan Bureau (CPB). In 2017 was dit € 34.000 (vakantietoeslag meegerekend), per maand is dat € 2.623 (bruto, exclusief 8 procent vakantietoeslag). Voor 2018 werd dit bedrag op € 35.000 geschat, voor 2019 op € 36.000.

kekmama.nl/artikel/persoonlijk/dit-verdient-jan-modaal-2019

Hoeveel Nederlanders hebben recht op zo’n dertiende maand?

‘Hoeveel precies kan ik niet zeggen. Maar het gaat om honderdduizenden werknemers die aan het eind van december een extra maandsalaris op hun rekening zullen krijgen.

‘In tegenstelling tot vakantiegeld, krijgt niet iedereen een dertiende maand. Vakantiegeld is wettelijk bepaald, een extra maandsalaris is geregeld in de cao of in een individuele overeenkomst.

‘In de cao’s van onder meer de financiële instellingen, de zakelijke dienstverleners, de afvalverwerkers en het personeel van energie- en waterbedrijven is een dertiende maand afgesproken.’

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 11:38 pm Reageer met quote

Vakantietoeslag is gewoon onderdeel van het jaarsalaris waarvan je een deel als 'extra' in mei krijgt uitgekeerd. Het steekt hem wat mij betreft niet op 100 euro verschil, hoewel toch meegenomen als het een salarisverhoging betreft, maar het gaat mij om het netto besteedbaar inkomen. En dan zit er tussen bijstandsniveau en modaal natuurlijk ook nog een spectrum met meer of minder vrijstellingen en toeslagen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jul 18, 2019 1:47 am Reageer met quote

Adamm schreef:

Quote:
Wat is bruto jaarinkomen?
Het bruto jaarinkomen (of bruto jaarsalaris) is het inkomen voor in inhoudingen.
Het bruto jaarinkomen is het inkomen per jaar, voordat hierover de inhoudingen, zoals loonbelasting, zijn gedaan. Het bruto jaarinkomen is inclusief:
Vakantiegeld
Dertiende maand
Eindejaarsuitkering
Winstuitkering
Sociale uitkering
Toeslagen (onregelmatig werk en overwerk)
Onkostenvergoeding
VEB-toeslag

Alles is dus inclusief in het bruto jaarsalaris. (en dus ook omgerekend in het bruto maandinkomen van modale inkomens in jouw voorbeeld)

Adamm

Stamgast
Stamgast
Do Jul 18, 2019 5:44 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Adamm schreef:

Quote:
Wat is bruto jaarinkomen?
Het bruto jaarinkomen (of bruto jaarsalaris) is het inkomen voor in inhoudingen.
Het bruto jaarinkomen is het inkomen per jaar, voordat hierover de inhoudingen, zoals loonbelasting, zijn gedaan. Het bruto jaarinkomen is inclusief:
Vakantiegeld
Dertiende maand
Eindejaarsuitkering
Winstuitkering
Sociale uitkering
Toeslagen (onregelmatig werk en overwerk)
Onkostenvergoeding
VEB-toeslag

Alles is dus inclusief in het bruto jaarsalaris. (en dus ook omgerekend in het bruto maandinkomen van modale inkomens in jouw voorbeeld)

Omkostenvergoeding is toch geen inkomen : je gemaakte onkosten worden vergoed.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Jul 19, 2019 9:00 pm Reageer met quote

Quote:
Een eigen huis is voor mensen met een middeninkomen relatief twee keer zo duur geworden vergeleken met de jaren 90. Kostte een gemiddelde koopwoning in de jaren 90 nog evenveel als 4 tot 5 keer het modale jaarsalaris, nu is dat acht à negen keer.
Het onderzoek van de Rabobank is het zoveelste dat de benarde positie voor middeninkomens op de woningmarkt aantoont.
En naar de huurmarkt kunnen mensen met een modaal inkomen ook al niet uitwijken. Voor een sociale huurwoning verdienen ze te veel en in de vrije sector is de afgelopen jaren exact hetzelfde gebeurd: door de schaarste zijn ook de huurprijzen door het dak gegaan.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4785716/huizenprijzen-lonen-eigen-huis-onbereikbaar-voor-middeninkomens

Ook hier weer dat modale inkomens de klos zijn.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Jul 19, 2019 9:08 pm Reageer met quote

Adamm schreef:

Omkostenvergoeding is toch geen inkomen : je gemaakte onkosten worden vergoed.

Reigeld is een onkostenvergoeding, waarbij niet de totale kosten worden gedekt.
En het is wel inkomen, het wordt toch bij je salaris opgeteld, dat krijg je erbij.
Quote:
Zo krijgen veel werknemers van hun werkgever een onkostenvergoeding voor hun woon-werk verkeer. Vaak is dit bedoeld als tegemoetkoming in de kosten, en niet per se bedoeld om de onkosten geheel te vergoeden

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 19, 2019 10:04 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Reigeld is een onkostenvergoeding, waarbij niet de totale kosten worden gedekt.
En het is wel inkomen, het wordt toch bij je salaris opgeteld, dat krijg je erbij.

Dat je een deel van je reiskosten zelf moet betalen is ergens logisch want vrijwel iedereen moet een afstand afleggen. Is dat boven de, ik meen in mijn geval 5 km, dan krijg ik vergoeding, 13 cent/km en die wordt inderdaad gewoon als loon belast. Zeker als je aangewezen bent op de auto moet daar dus dik geld bij. Zakelijke kilometers à 19 cent/km worden volledig, onbelast vergoed.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Za Jul 20, 2019 12:02 am Reageer met quote

bij onkostenvergoeding had ik iets anders in mijn hoofd en geen reiskostenvergoeding. Bijv. als je tussen de middag gaat lunchen met een collega in de stad en dus niet op de zaak.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 12:40 am Reageer met quote

Adamm schreef:
bij onkostenvergoeding had ik iets anders in mijn hoofd en geen reiskostenvergoeding. Bijv. als je tussen de middag gaat lunchen met een collega in de stad en dus niet op de zaak.

Volgens mijn moraal betaal je dat gewoon zelf. Ik krijg sowieso geen lunch vergoed, ook niet in natura, behalve op verplichte studiedagen en dergelijke.

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie