Kabinet wil Formule 1 redden ondanks stikstofcrisis
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 629
Zo Sep 22, 2019 10:52 pm Reageer met quote

wil je het probleem gedragen krijgen door de mensheid is het niet verstandig om te gaan beginnen met zaken die heel veel mensen plezier verschaffen, je zal met een gedegen stappenplan moeten komen wat feitelijk internationaal gedragen enn uitgevoerd wordt.

hier een race schrappen, de kermis afschaffen, kerst(verlichting) verbieden, enz enz schiet niet op en zal de oplossing geen stap dichterbij brengen.

vraag me ook af hoe andere eu landen hier mee omgaan?

die race moet doorgaan wat mij betreft.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 10:57 pm Reageer met quote

trouwens wie koopt er benzine bij de shell die 1 cent extra duur is gemaakt om c02 neutraal te kunnen rijden?

wie koopt er groen opgewekte stroom?

wie heeft er zonnepanelen?

waarom wel waarom niet

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4130
Zo Sep 22, 2019 10:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Benneke schreef:

...Veertig rondjes rijden met pakweg 20 raceauto's op een circuit is ivm de stikstofproblematiek nog geen druppel op een gloeiende plaat.
Naar mijn mening wordt dat er met de haren bij gesleept als een, in mijn ogen, vals argument.

Dat denk ik ook wel. Maar het wordt tegenwoordig ook wel een principekwestie. Je kan vandaag de dag nog geen dakkapel op een dak plaatsen of men sleept er het stikstofverhaal bij. Maar zolang men het vliegverkeer nog vrij laat en zelfs wil uitbreiden geloof ik ook niet dat we hiermee de wereld gaan redden. Je verliest er alleen maar draagvlak mee. Want men zal al snel gaan denken: waarom hij wel en ik niet...

Dat er tegenwoordig opeens "moeilijk" wordt gedaan komt omdat er onder dit en het vorige kabinet jarenlang is gesjoemeld met de cijfers. Nu dat is uitgekomen moeten we op de blaren zitten. Men wist dit allemaal al véél eerder, ook toen de VVD het een uitstekend plan vond om de maximum snelheid te verhogen naar 130 km/u, óók toen de plannen voor vliegveld Lelystad op tafel kwamen, óók als een veehouderij wilde uitbreiden. Maar de economische belangen waren altijd leidend. Ik ben bang dat we nu niet anders meer kunnen dan drastische maatregelen nemen. Alles wijst erop dat de commissie Remkes met keiharde voorstellen zal komen. Met dank aan de regeringspartijen..

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 11:10 pm Reageer met quote

1 ding staat voor mij als een paal boven water.
Er zal geld moeten zijn om dit probleem voldoende aan te pakken.

we willen toch niet met zijn allen terug naar het stenen tijdperk?

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Zo Sep 22, 2019 11:20 pm Reageer met quote

Nandes, niet terug naar het stenen tijdperk, maar ook niet dat de gewone mens moet inleveren en de bestuurders en rijke door kunnen gaan zoals gewend,
Ik lees bv net in die Welt, vier ministers en Angela Merkel, dus vijf mensen, vliegen met 4 vliegtuigen naar Amerika.

Dat is toch niet nodig, en dan ook nog met vliegtuigen van de luchtmacht die erg veel gebruiken.

Termine an der US-Ostküste: Fünf Kabinettsmitglieder reisen in vier Flugzeugen – Kritik der Grünen https://www.welt.de/politik/deutschland/article200732924/Klimaschutz-Fuenf-Kabinettsmitglieder-reisen-in-vier-Flugzeugen-in-USA.html?wtmc=socialmedia.twitter.shared.web via @welt

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 11:26 pm Reageer met quote

nee niet nodig, zonde van het duitse belastinggeld.
waag te betwijfelen of een boeing van de luchtmacht meer verbruikt dan eentje van de lufthansa.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Zo Sep 22, 2019 11:33 pm Reageer met quote

Weet ik ook niet Nandes, maar er kunnen in een Boeing wel meer mensen tegelijk. Ze hadden toch met een vliegtuig kunnen gaan?
Dat is wat ik bedoel. Al Gore, die zo goed vertelde dat de aarde opwarmde, dat we zuinig moesten doen met energie. Zijn huis baadde in het licht.

Of D66 Jetten, die zoveel voor zijn plezier vliegt. Ze willen van alles, als ze vooral zelf niet hoeven in te leveren

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Zo Sep 22, 2019 11:45 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik ben bang dat we nu niet anders meer kunnen dan drastische maatregelen nemen. Alles wijst erop dat de commissie Remkes met keiharde voorstellen zal komen. Met dank aan de regeringspartijen..

Stikstofcrisis laat kabinet geen keus: maximumsnelheid moet omlaag

Het kabinet ontkomt er niet aan om de veestapel te verkleinen en de maximumsnelheid op (snel)wegen te verlagen, dat is de conclusie van het adviesrapport dat oud-minister Johan Remkes woensdag presenteert.

De Raad van State oordeelde eerder dit jaar dat Nederland er onterecht vanuit gaat dat de stikstofneerslag in Nederland zal afnemen. Doordat er geen beleid is om de stikstofuitstoot voldoende te beperken zijn een groot aantal projecten stil komen te liggen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/stikstofcrisis-laat-kabinet-geen-keuze-maximumsnelheid-moet-omlaag

Tijd dat er een duidelijk beleid komt.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 23, 2019 12:31 am Reageer met quote

luciaT schreef:
WillemijnF schreef:
Ik ben bang dat we nu niet anders meer kunnen dan drastische maatregelen nemen. Alles wijst erop dat de commissie Remkes met keiharde voorstellen zal komen. Met dank aan de regeringspartijen..

Stikstofcrisis laat kabinet geen keus: maximumsnelheid moet omlaag

Het kabinet ontkomt er niet aan om de veestapel te verkleinen en de maximumsnelheid op (snel)wegen te verlagen, dat is de conclusie van het adviesrapport dat oud-minister Johan Remkes woensdag presenteert.

De Raad van State oordeelde eerder dit jaar dat Nederland er onterecht vanuit gaat dat de stikstofneerslag in Nederland zal afnemen. Doordat er geen beleid is om de stikstofuitstoot voldoende te beperken zijn een groot aantal projecten stil komen te liggen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/stikstofcrisis-laat-kabinet-geen-keuze-maximumsnelheid-moet-omlaag

Tijd dat er een duidelijk beleid komt.

maar we kunnen het toch eens zijn dat dat beleid internationaal moet zijn, anders zet het werkelijk geen zoden aan de dijk........

gaan we hier minder koeien, kippen, varkens houden dan gaat de produktie in bijv Duitsland, Denemarken of Belgie omhoog

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2792
Ma Sep 23, 2019 1:46 am Reageer met quote

Quote:
Kortom, de Formule 1 is geen schone sport. Maar vergeleken met ander vermaak pakt de rekensom gunstig uit en waarschijnlijk is een Grand Prix op Zandvoort schoner dan géén Grand Prix op Zandvoort want dan moet het elders. Als je een keer een vliegvakantie laat zitten en naar de Formule 1 op Zandvoort gaat bespaar je uiteindelijk meer CO2-uitstoot. Ik stel voor dat we hier dus niet te lang over discussiëren (kost ook energie) en de liefhebbers laten genieten van dit bijzondere sportevenement.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/de-klimaatkosten-van-formule-1-op-zandvoort

Ik ben een enorme formule 1 fan Laughing .
Ik vind het niet getuigen van grote realiteitszin als mensen tegen 1 x per jaar de formule 1 zijn op Zandvoort, waar nu trouwens al gewoon het hele jaar door races worden gehouden, alleen niet het formule 1 circus.
En ja ik weet heus wel dat de formule 1 en alles wat er moet gebeuren om die daar te krijgen niet mileu vriendelijk zijn.
Dit geldt echter voor heel veel evenementen, ook niet sport evenementen.

Ik heb de afgelopen tijd niemand hier gehoord die klaagde over de vele vliegtuigen die de lucht in gingen voor de herdenking van Market Garden om de zaak meteen maar eens op heel scherp te stellen.
Ik snap heus wel dat de aanleiding van een hele andere orde is en niet te vergelijken met de formule 1, maar dat maakt voor mileuschade geen verschil.

Zou de mileuschade voor die 1 x per jaar gehouden formule 1 races groter zijn als al die mileuschade die een heel jaar door voor bezoekers van voetbalstadions (en we hebben nogal wat prof en amateurclubjes) die iedere week trouw hun clubje komen supporten in hun autootje en langs de lijn staan bij hun kinderen?

Olympische spelen hier in Nederland ook maar gelijk naar de prullebak verwijzen, want dat kost helemaal veel aan klimaatschade.

En ik bedoel heus niet dat we niets moeten ondernemen om klimaatproblemen en mieuproblemen aan te pakken, maar om er nu 1 sportevenement voor uit te halen lijkt me onredelijk.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4678
Ma Sep 23, 2019 9:40 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
wil je het probleem gedragen krijgen door de mensheid is het niet verstandig om te gaan beginnen met zaken die heel veel mensen plezier verschaffen, je zal met een gedegen stappenplan moeten komen wat feitelijk internationaal gedragen enn uitgevoerd wordt.

hier een race schrappen, de kermis afschaffen, kerst(verlichting) verbieden, enz enz schiet niet op en zal de oplossing geen stap dichterbij brengen.

vraag me ook af hoe andere eu landen hier mee omgaan?

die race moet doorgaan wat mij betreft.

Ik ben er niet voor het race-circuit van Zandvoort te sluiten, zéker niet om milieutechnische redenen want dat lijkt me inderdaad grote flauwekul, maar ik snap niet dat Nederland nu in dit tijdsgewricht zo graag aan formule 1 races wil gaan beginnen. Ja dat heeft met Max Verstappen te maken, uiteraard, maar die kunnen we op andere circuits voldoende bewonderen. Die rijdt er geen rondje minder om wanneer we het 2e of 3e-rangs circuit van Zandvoort laten voor wat het is. Laat die gekte maar lekker bestaan, maar maak het niet nog veel groter is mijn adagium

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27912
Ma Sep 23, 2019 10:37 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:
Benneke schreef:

...Veertig rondjes rijden met pakweg 20 raceauto's op een circuit is ivm de stikstofproblematiek nog geen druppel op een gloeiende plaat.
Naar mijn mening wordt dat er met de haren bij gesleept als een, in mijn ogen, vals argument.

Dat denk ik ook wel. Maar het wordt tegenwoordig ook wel een principekwestie. Je kan vandaag de dag nog geen dakkapel op een dak plaatsen of men sleept er het stikstofverhaal bij. Maar zolang men het vliegverkeer nog vrij laat en zelfs wil uitbreiden geloof ik ook niet dat we hiermee de wereld gaan redden. Je verliest er alleen maar draagvlak mee. Want men zal al snel gaan denken: waarom hij wel en ik niet...

Dat er tegenwoordig opeens "moeilijk" wordt gedaan komt omdat er onder dit en het vorige kabinet jarenlang is gesjoemeld met de cijfers. Nu dat is uitgekomen moeten we op de blaren zitten. Men wist dit allemaal al véél eerder, ook toen de VVD het een uitstekend plan vond om de maximum snelheid te verhogen naar 130 km/u, óók toen de plannen voor vliegveld Lelystad op tafel kwamen, óók als een veehouderij wilde uitbreiden. Maar de economische belangen waren altijd leidend. Ik ben bang dat we nu niet anders meer kunnen dan drastische maatregelen nemen. Alles wijst erop dat de commissie Remkes met keiharde voorstellen zal komen. Met dank aan de regeringspartijen..

Als het allemaal echt zo ernstig is zou men juist het probleem bij de kern moeten aanpakken. En dan ook wel wereldwijd. Te beginnen met het vliegverkeer. Want het is te gek voor woorden hoe belachelijk goedkoop het is om overal maar naar toe te vliegen. Maar zo'n ingreep werkt alleen maar als het mondiaal gebeurt want als Schiphol gesloten zou worden maar alle vliegtuigbewegingen gaan dan bijvoorbeeld via Frankfurt Airport, is dat natuurlijk prettig voor de omwonenden, maar qua stikstof is er dan nog niets bereikt. En dat geldt ook voor alle andere zaken. Autoracen hier geeft dezelfde hoeveelheid stikstof als autoracen in het buitenland, waar dan ook. Je schuift het probleem enkel maar door naar een ander. Geldt ook voor de veehouderij en tal van andere zaken...
Je kan alle evenementen wel willen verbieden maar dat levert hoegenaamd geen winst op. Enkel maar nog meer ontevredenheid en chagrijn...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 11:36 am Reageer met quote

Er is trouwens allang overleg gaande tussen de gemeente Zandvoort en milieuorganisaties omtrent de formule 1 in Zandvoort.
B.v. met de organisatie "Rust aan de kust", die het bv acceptabel vindt dat de formule 1 komt als er dan de rest vh jaar minder races worden gehouden, om op die manier niet meer schade aan te richten.

En het is ook zeker niet zo dat alle mileu organisaties de formule 1 in Zandvoort willen verbieden, ze willen alleen wel maatregelen om geen extra milieuschade op te lopen.
Volgens mij is er best een compromis mogelijk tussen milieuorganisaties en de Formule 1 (lees wel circuit Zandvoort) om maatregelen te nemen omdat te voorkomen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Sep 23, 2019 11:44 am Reageer met quote

luciaT schreef:

Doordat er geen beleid is om de stikstofuitstoot voldoende te beperken zijn een groot aantal projecten stil komen te liggen.

Er liggen nu ook een groot aantal projecten stil die straks weer terug gedraaid gaan worden, anders kan er straks niets meer gedaan worden.
Bv. de vergunningen voor nieuw te bouwen windmolens ligt stil ivm stikstofbeleid, terwijl windmolens uiteindelijk wel meehelpen aan schonere energie en minder stikstofuitstoot.
Dus er zal vermoedelijk een regel gaan komen die tijdelijke schade toestaat en langdurige schade niet.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13811
Di Sep 24, 2019 12:19 am Reageer met quote

Geredeneerd vanuit milieu-oogpunt zijn die rondjes op het circuit van Zandvoort natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. Bovendien komen de echte F1-liefhebbers elders in Europa wel aan hun trekken. Voor mij geldt meer de promotie voor de autosport en aanverwante industrietakken in het algemeen. Rij die F1 voortaan verplicht elektrisch. Moet je eens kijken wat dat bij zal dragen aan een omslag.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Sep 24, 2019 1:33 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Geredeneerd vanuit milieu-oogpunt zijn die rondjes op het circuit van Zandvoort natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. Bovendien komen de echte F1-liefhebbers elders in Europa wel aan hun trekken. Voor mij geldt meer de promotie voor de autosport en aanverwante industrietakken in het algemeen. Rij die F1 voortaan verplicht elektrisch. Moet je eens kijken wat dat bij zal dragen aan een omslag.

Er bestaat al een formule E klasse in de autosport.
Onlangs is Nyck de Vries hier voor het team van mercedus aan toegevoegd en ook Lewis Hamilton heeft al aangegeven er belangstelling voor te hebben. Ook honda heeft al aangegeven interesse te hebben voor de fromule E.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18076
Di Sep 24, 2019 4:16 pm Reageer met quote

Dit mobiliteitskabinet wil koste wat kost alle eigen plannen doordrukken, terwijl de hardwerkende burger alleen maar troep op haar of zijn bordje krijgt: Stik stop... Sad

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13811
Di Sep 24, 2019 4:51 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Er bestaat al een formule E klasse in de autosport.
Onlangs is Nyck de Vries hier voor het team van mercedus aan toegevoegd en ook Lewis Hamilton heeft al aangegeven er belangstelling voor te hebben. Ook honda heeft al aangegeven interesse te hebben voor de fromule E.

Wist ik niet. Goed om te weten!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4678
Di Sep 24, 2019 4:59 pm Reageer met quote

Een heel lugubere vraag misschien, maar ik vind toch dat je die moet kunnen stellen:
De opleving van de formule1 belangstelling is die niet voor 99,99% ontstaan door de successen van Max Verstappen, de enige coureur van echt aanzienlijke internationale betekenis die we hebben (Dagmar)?
Straks hebben we vele miljoenen gepompt in 'Zandvoort' dus in alles wat er nodig is om daar f1 races te houden, maar stel dat Max daar of elders crasht (god verhoede het natuurlijk), en niet meer kan rijden. Zal die belangstelling dan nog zo groot blijven?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Di Sep 24, 2019 6:07 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Een heel lugubere vraag misschien, maar ik vind toch dat je die moet kunnen stellen:
De opleving van de formule1 belangstelling is die niet voor 99,99% ontstaan door de successen van Max Verstappen, de enige coureur van echt aanzienlijke internationale betekenis die we hebben (Dagmar)?
Straks hebben we vele miljoenen gepompt in 'Zandvoort' dus in alles wat er nodig is om daar f1 races te houden, maar stel dat Max daar of elders crasht (god verhoede het natuurlijk), en niet meer kan rijden. Zal die belangstelling dan nog zo groot blijven?

Zandvoort is van oudsher, altijd een bekend circuit geweest net als Assen.
Gewoon behouden, laat de mensen die van die sport houden, ervan genieten.
Die onzin van die druppel op een gloeiende plaat om Zandvoort te sluiten, slaat nergens op.
Zeg een tegen degene die het willen verbieden dat het vliegveld wat ze gebruiken, gaat sluiten, wedden dat het open blijft?

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie