in mijn/jouw tijd was misschien niet álles beter
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6068
Vr Okt 04, 2019 12:26 pm Reageer met quote

maar wel bíjna alles en anders was het (noem maar iets) toch minstens interessanter, leuker, makkelijker, eerlijker, gezelliger ...

waar of niet waar?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3852
Vr Okt 04, 2019 2:20 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
maar wel bíjna alles en anders was het (noem maar iets) toch minstens interessanter, leuker, makkelijker, eerlijker, gezelliger ...

waar of niet waar?

Wat mij betreft geheel niet waar.

Misschien was het makkelijker omdat je toen niet werd geconfronteerd met de gevolgen van de levenswijze en de schadelijke gevolgen ervan, zoals nu met het mileu/klimaat gebeurd (maar die wij juist door dat gebrek hebben veroorzaakt).
Makkelijker omdat de welvaart alleen maar toenam en het toekomstperspectief van wat mogelijk was er positief uitzag.
Dat geldt niet voor de jongere generaties van nu, die hebben dat perspectief niet, die worden geconfronteerd met de gevolgen van onze levenswijze, dus eigenlijk zijn wat mij betreft onze generaties wel de meest lucky ones.

Ik vind persoonlijk dat het leven niet zozeer in te delen is in makkelijker mooier als je vergelijkt toen/nu, ieder fase in het leven met de daarbij maatschappelijke veranderde omstandigheden heeft zowel boeiende als minder makkelijke kanten.
Volgens mij is het juist "de kunst" om je aan te passen aan steeds veranderde omstandigheden die het leven zo leuk en soms niet leuk maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Okt 04, 2019 3:52 pm Reageer met quote

Nu zijn er ook mooie dingen maar ik vind zelf dat het er vroeger gemoedelijker aan toe ging.
Men verkwiste geen grondstoffen, men had geen weggooi maatschappij.
Men gaf meer om elkaar, toen lag men niet 3 weken dood in huis.
Je vond geen troep op straat.
Je kon en zeker als vrouw zijnde, laat over straat heen zonder aangerand of neer gestoken te worden.
Men was niet te beroerd om zijn fietsverlichting aan te doen.
Schandalig dat de jeugd ons veroordeeld dat wij het milieu verpest hebben en wat doen hun aan het milieu????

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29867
Vr Okt 04, 2019 4:12 pm Reageer met quote

Vroeger was het niet ideaal, net zo min als dat het nu ideaal is. Er is altijd en in elke tijd wel iets om te klagen of om van te genieten. Maar inderdaad, het leven was toen wat gemoedelijker en gezelliger dan nu. Er was nog niet die doorgeslagen efficiëntie van tegenwoordig waarin letterlijk alles in geld uitgedrukt wordt. Niet die 'ikke en de rest kan stikke' mentaliteit.
Het was nog niet zo overvol en er was minder verloedering...
Ik wil niet ontkennen dat er het nodige veranderen moet maar ik voel mij in het geheel niet schuldig aan het milieu of het klimaat. Als eenling heb je daar toch geen zeggenschap in. Je leeft nu eenmaal in een bepaalde tijd en dan ga je met de stroom van die tijd mee...
Maar dat is enkel zoals ik het ervaar en ervaren heb...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3852
Vr Okt 04, 2019 5:37 pm Reageer met quote

Ik heb helemaal niet het idee dat "de jeugd" ons massaal de schuld geeft en al deden ze dat wel, dan hebben ze nog gelijk ook.
De wegwerpmaatschappij hebben de generaties na de 2e WO uitgevonden, die hebben de afgelopen 75 jaar de politiek en de bedrijfscultuur bepaald, onze generaties dus.
Het idee dat je vroeger wel alleen als vrouw wel over straat kon en nu niet klopt ook niet, mijn oudste zus is in haar tienerjaren aan een aanranding ontkomen doordat ze heel hard gegild heeft en iemand dat gehoord heeft en haar te hulp is geschoten, dus dat speelde vroeger ook al. Ik zelf, als vrouw, ga nu nog net zo onbezorgd over straat als vroeger, ik geloof er niet in dat mensen vroeger zo veel beter waren als nu.
En hoe dacht je dat met name de "flower power generatie" voeger aan hun drugs kwamen, dacht je dat dat toen niet door de georganiseerde misdaad kwam met bijbehorende ellende kwam?
Ik denk dat wel geldt dat men vroeger wat onbezorgder kon zijn, omdat toen het nieuws niet zo massaal en uitgebreid de huiskamer binnen kwam, de ellende was er evengoed, alleen wist je dat allemaal niet.
Het gaat er ook helemaal niet om dat je je ergens schuldig om zou moeten voelen, het gaat er wel om, dat je erkent dat aan de situatie van nu, wij mede verantoordelijk zijn, dat is een heel ander uitgangspunt.
En uiteraard kun je als eenling niet alleen de wereld veranderen, maar al die eenlingen vormen wel samen de maatschappij, zowel vroeger als nu.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Okt 04, 2019 6:19 pm Reageer met quote

Ik vind onderstaand verhaal heel wat ik op een site las, toepasselijk hierbij.

Vanochtend bij de kassa van een supermarkt stelt een jonge caissičre mij voor, dat ik voortaan mijn eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.
"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.
Ik verontschuldig me en leg haar uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!" De caissičre antwoordt:
"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"
Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.
Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.
De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling.
Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!
Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.
Wij liepen naar de supermarkt en verplaatsten ons zelf niet iedere keer in een auto, als we 2 straten verder moesten zijn.
Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!
Strontluiers deed moeders in de kookwas, omdat Pampers niet bestonden.
De gewassen kleren aan de drooglijn in de tuin en niet in een energieverslindende wasdroger. Wind- en zonnen energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.
Onze kinderen droegen de afdankertjes van de oudste en kregen niet altijd gloednieuwe kleren.
Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
In die tijd hadden we één tv en radio in huis en zeker niet een op elke kamer.
De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van een kamer wand.
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.
Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.
In die tijd gebruikten ik geen motor maai apparaat op benzine als ik het gras ging maaien. Ik gebruikte daarvoor een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.
Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.
Maar ze heeft gelijk. Wij hadden dat groene gedoe toen niet.
Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.
Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.
Maar, wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
Onze kinderen liepen of fietsten naar school of het zwembad in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.
Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.
En wij hadden geen smart telefoon nodig die een signaal moet op te vangen van een satelliet, die honderden kilometers verderop in de ruimte hangt, zodat de huidige generatie de hele dag bereikbaar is of om uit te zoeken waar dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.
Maar is het niet in-en-in triest dat vele van de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?
En nu ga moeders en ik koffie drinken.
Gegroet allemaal.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6068
Vr Okt 04, 2019 7:39 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

waar of niet waar?

Wat mij betreft geheel niet waar.

Misschien was het makkelijker omdat je toen niet werd geconfronteerd met de gevolgen van de levenswijze en de schadelijke gevolgen ervan, zoals nu met het mileu/klimaat gebeurd (maar die wij juist door dat gebrek hebben veroorzaakt).
Makkelijker omdat de welvaart alleen maar toenam en het toekomstperspectief van wat mogelijk was er positief uitzag.
Dat geldt niet voor de jongere generaties van nu, die hebben dat perspectief niet, die worden geconfronteerd met de gevolgen van onze levenswijze, dus eigenlijk zijn wat mij betreft onze generaties wel de meest lucky ones.

Ik vind persoonlijk dat het leven niet zozeer in te delen is in makkelijker mooier als je vergelijkt toen/nu, ieder fase in het leven met de daarbij maatschappelijke veranderde omstandigheden heeft zowel boeiende als minder makkelijke kanten.
Volgens mij is het juist "de kunst" om je aan te passen aan steeds veranderde omstandigheden die het leven zo leuk en soms niet leuk maken.

Persoonlijk vind ik dat de jeugd een geweldig perspectief heeft, namelijk een perspectief op een wereld, een werkelijkheid waarin ze zich niet zo ellendig schuldig hoeven te voelen over armoe in de wereld (die gigantisch is afgenomen en gigantisch aan het afnemen is), de schrikbarende vervuiling en vernietiging van de natuur waar nu eindelijk echt de ogen voor zijn open gegaan en waar nu eindelijk maatregelen tegen getroffen worden zoals de mondiale transities voor een duurzamer wereld. Zij heeft ook de middelen, de technologie daartoe, maar bovenal het inzicht en de wilskracht. Dat benijd ik deze jeugd enorm.

De muziek die was zoveel beter, die was epoche makend in onze tijd, de Beatles, Bob Dylan, Neil Young...díe klasse, dat heb je niet meer, al heel lang niet meer.
Vind ik, vond ik.
Daar werd tegenin gebracht dat de jongeren nu naar andere dingen luisteren, voor heel andere dingen gaan.
Ja, maar dat was niet van dat kaliber, niet van die klasse...

Zo verliep laatst een gesprek dat ik met een paar ouwe kennissen had, en ik merkte bij mijzelf op dat er een raar soort chauvinisme aan mijn betoog, mijn argumenten kleefde...

Die muziek uit 'mijn' tijd, die was de beste. PUNT.

We identificeren ons met (van alles uit) de tijd van onze jeugd, is dat niet zo? Het wordt een stukje trots, een stukje bezit, iets van jezelf.
Dat is wel eens moeilijk tussen haakjes te zetten, te elimineren wanneer je (dingen in) deze tijd in beschouwing neemt. Eigenlijk net zoals iemand in een ander land, een andere cultuur misschien geneigd is de eigen leefgewoonten, gebruiken, alles zoals hij dat thuis gewend is te verabsoluteren als 'beter' of het 'beste'. Want vertrouwd.
Zomaar een invalletje.

Het is best mogelijk ook van dat chauvinisme af te zien in veel gevallen. Wat zou ik graag vroeger de computer en alle mogelijkheden die we daarmee hebben vroeger gehad willen hebben. Wat is daarmee toch een 'wereld' voor ons (veel te laat vind ik dus) opengegaan.
Er is best veel wat we de jeugd kunnen benijden, zoals ik dat zie tenminste.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5834
Vr Okt 04, 2019 8:19 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Ik vind onderstaand verhaal heel wat ik op een site las, toepasselijk hierbij.
(...)

Even over jouw (al eens eerder geplaatste) verhaaltje.
Ik weet niet met wie jij je identificeert, maar wij zijn ongeveer even oud en ik:
Heb melkpakjes en blikjes in de koelkast.
Ik heb mijn hele leven roltrappen en liften gekend en gebruikt.
Wij hebben twee auto's voor de deur en gebruiken die ook. Net zoals de fietsen overigens.
Mijn kinderen hebben nooit katoenen luiers gedragen. Papieren luiers bestonden 40 jaar geleden echt al. Alle 47 jaar dat ik zelfstandig woon heb ik een wasautomaat, een vaatwasser en bijna al die jaren ook een wasdroger gehad.
Ik de tijd dat onze kinderen opgroeiden kwamen er meerdere tv's, radio's en computers in huis.
Ik heb altijd een mixer en andere elektrische keukenapparatuur gehad en gebruikt.
Ik gebruikte uitsluitend balpennen en nooit een vulpen die ik zelf vulde.
Wij hadden altijd frisdrank in huis, zelfs al tien ik kindcead, al was dat limonadesiroop. Maar ik was nog kind toen cola op de markt kwam.
Onze kinderen fietsten en liepen naar school, onze kleinkinderen doen dat ook.
Altijd voldoende wandcontactdozen gehad ook trouwens.
Ik heb al jaren een smartphone, jij niet?
Wij hielden buitenlandse vakanties, gingen vliegen.. En naast mijn fulltime baan heb ik altijd gesport en doe dat nog. Dus niet werken ipv sporten maar sporten náást het werk en de zorg voor ons gezin.

Dus hoeveel generaties ga jij terug Don, met je verhaaltje? Dit gaat zeker niet over jouw en mijn generatie. Want al die zaken die je noemt zijn door onze generatie uitgevonden en verder ontwikkeld. Dat deden we allemaal niet expres, het kwam er en we gebruikten het. Maar er is geen generatie zo vervuilend geweest als de onze. Wij hebben de wegwerpmaatschappij uitgevonden en niemand anders.
Maar de hoge welvaart heeft ook de wetenschap in de lift gezet. En diezelfde wetenschap, al die kennis, geven we ook door en zal worden ingezet om oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de komende generaties.

Ik voel me niet schuldig, maar besef wel de verantwoordelijkheid van mijn generatie.
Of het vroeger beter was? Iedere tijd heeft zijn eigen uitdaging denk ik. Ik heb nooit oorlog en honger gekend, dat is meer dan menig mens kan zeggen. In die zin zijn we bevoorrecht. En ik ga nog steeds zonder enige vrees om aangerand of neergestoken te worden ' s avonds over straat. Ik ben nooit bang geweest, mits de omgeving verlicht is. Maar dat was vroeger niet anders.
De generatie van onze kinderen en zeker die van onze kleinkinderen zal keihard te maken krijgen met de gevolgen van de milieuschade. Daarbij zal het gevreesde offer dat onze generatie mogelijk zal moeten gaan brengen ( minder vlees eten, hogere milieubelasting wellicht) peanuts zijn. En dat is wel degelijk onze erfenis.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Za Okt 05, 2019 9:51 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

waar of niet waar?

Nee, niet waar. Hoewel natuurlijk volkomen subjectief bezien.

Ik weet 1 ding wat ik beslist in mijn tijd beter vond en dat is de leerplicht leeftijd.
Ik vind het diep triest dat kruimels van 5 jaar een leerplicht hebben en in een stramien gepropt worden waar ze op hun 70e pas weer uit kunnen.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie