Autoloze zondag en snelheid onderuit.
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende Plaats reactie

Maandelijkse autoloze zondag goed idee?
Ja
56%
 56%  [ 13 ]
Nee
43%
 43%  [ 10 ]
Weet niet
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 23

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Nov 08, 2019 12:58 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:

de ideale snelheid tav het verbruik ligt rond de 90 km per uur.
j

Dat hangt helemaal van de auto af, wat voor motor er in zit, wat het koppel(nm) is, gewicht, enz.

men spreekt dan van gemiddelden Don.

zeker met een lelijke eend 120 rijden is vele malen onvoordeliger dan 120 met mijn porsche.

Dat bedoel ik nandes! Wink

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 667
Vr Nov 08, 2019 1:09 am Reageer met quote

theDon schreef:
nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:

j

Dat hangt helemaal van de auto af, wat voor motor er in zit, wat het koppel(nm) is, gewicht, enz.

zeker met een lelijke eend 120 rijden is vele malen onvoordeliger dan 120 met mijn porsche.

er is ook niemand die dat ontkent, alleen de relatie tijd en verbruik is er niet, maw je tocht naar groningen is voor wat gebruik betreft duurder als je een hoger verbruik per km hebt, dus als je harder rijdt dan de voorgestelde 90 km per uur, dan verbruik je gewoon meer

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 1:18 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:

j

er is ook niemand die dat ontkent, alleen de relatie tijd en verbruik is er niet, maw je tocht naar groningen is voor wat gebruik betreft duurder als je een hoger verbruik per km hebt, dus als je harder rijdt dan de voorgestelde 90 km per uur, dan verbruik je gewoon meer

Dan verbruik je meer maar je bent er sneller.
Een uur lang een kleine uitstoot of een half uur een grote uitstoot, wat is het verschil?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4182
Vr Nov 08, 2019 1:35 am Reageer met quote

Het brandstofverbruik over die afstand, dát is het verschil en dát is bepalend voor de uitstoot. Harder rijden kost gewoon meer benzine, dús meer uitstoot over dezelfde afstand. Hoe moeilijk is dat nou? Als ik 10 liter verbruik over een bepaalde afstand omdat ik 100 rijd en jij 12,5 liter omdat je 130 rijdt heb jij gewoon 25% meer uitstoot.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

theDon.1

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 1:43 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het brandstofverbruik over die afstand, dát is het verschil en dát is bepalend voor de uitstoot. Harder rijden kost gewoon meer benzine, dús meer uitstoot over dezelfde afstand. Hoe moeilijk is dat nou? Als ik 10 liter verbruik over een bepaalde afstand omdat ik 100 rijd en jij 12,5 liter omdat je 130 rijdt heb jij gewoon 25% meer uitstoot,

Snap je het nou helemaal niet???
Als je harder rijd verbruik je meer brandstof maar je motor draait toch korter omdat je er sneller bent.
Als je zachter rijd, verbruikt je motor minder brandstof maar draait langer omdat je er minder snel bent.
De uitstoot zal nauwelijks verschil maken.
Hoe moeilijk is dat nou te begrijpen en zeker voor een schooljufrouw, ik snap het zelfs!!!

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 667
Vr Nov 08, 2019 1:47 am Reageer met quote

theDon schreef:
WillemijnF schreef:
Het brandstofverbruik over die afstand, dát is het verschil en dát is bepalend voor de uitstoot. Harder rijden kost gewoon meer benzine, dús meer uitstoot over dezelfde afstand. Hoe moeilijk is dat nou? Als ik 10 liter verbruik over een bepaalde afstand omdat ik 100 rijd en jij 12,5 liter omdat je 130 rijdt heb jij gewoon 25% meer uitstoot,

Als je harder rijd verbruik je meer brandstof maar je motor draait toch korter omdat je er sneller bent.
Als je zachter rijd, verbruikt je motor minder brandstof maar draait langer omdat je er minder snel bent.
Hoe moeilijk is dat nou te begrijpen en zeker voor een schooljufrouw, ik snap het zelfs!!!

zet nou die tijd eens uit je hoofd, het gaat erom hoeveel brandstof gebruik je per afgelegde kilometer......

hoe harder je rijdt vanaf 90 km per uur hoe meer brandstof je per afgelegde kilometer gebruikt.
1op 10 of 1 op 12

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 1:50 am Reageer met quote

theDon schreef:
WillemijnF schreef:

Als schooljuf kan ik eindeloos uileggen net zo lang tot die leerling het snapt. Dus nog een keer:

Ongeacht hoe lang je erover doet, de af te leggen afstand is gelijk, want we gaan allebei van A naar B.
Over die afstand verbruik ik 10 liter en jij 12,5 in mijn voorbeeld. Dus hoe lang of kort je erover doet, of je nog koffie drinkt of langs een parenclub gaat, uiteindelijk verbruik jij meer dan ik en vervuilt dus ook meer. Het gaat om de verbruikte brandstof over die afstand, niet om hoe lang je erover doet.
Begrijp je het nu?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2260
Vr Nov 08, 2019 2:02 am Reageer met quote

Wat opvallend dat je bij Willemijn aldoor blijft roepen dat zij het niet snapt, Don, terwijl iedereen - ja echt iedereen hier - precies hetzelfde uitlegt als Willemijn. Het is jouw blinde vlek, maar je blijft maar verkeerd redeneren. Geeft niet, maar er komt toch een moment dat je gaat proberen om het te snappen als het al zo vaak door anderen uitgelegd is? Of werkt dat bij jou zo niet?

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28038
Vr Nov 08, 2019 11:52 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ongeacht hoe lang je erover doet, de af te leggen afstand is gelijk, want we gaan allebei van A naar B.
Over die afstand verbruik ik 10 liter en jij 12,5 in mijn voorbeeld. Dus hoe lang of kort je erover doet, of je nog koffie drinkt of langs een parenclub gaat, uiteindelijk verbruik jij meer dan ik en vervuilt dus ook meer. Het gaat om de verbruikte brandstof over die afstand, niet om hoe lang je erover doet.
Begrijp je het nu?

Dat is natuurlijk ook niet waar. De tijd is wel degelijk een factor. Nee, niet de tijd dat je bij de parenclub vertoeft. Maar wel de tijd die je in de auto zit en daadwerkelijk rijdt.
Je kan daar ingewikkelde berekeningen op loslaten maar dan moeten er ook veel meer gegevens bekend zijn. En zul je ook zaken als rolweerstand, luchtweerstand, massa, versnelling, benodigde energie, wrijving en nog wel wat zaken in ogenschouw moeten nemen...

Je kan natuurlijk ook de proef op de som nemen en met dezelfde auto dezelfde afstand van Groningen naar Maastricht rijden. Een keer met 90km/h en een keer met 130km/u

En dan nog zal het afhangen van het type auto hoe groot of klein de verschillen zullen zijn...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 12:52 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Begrijp je het nu?

Dat is natuurlijk ook niet waar. De tijd is wel degelijk een factor. Nee, niet de tijd dat je bij de parenclub vertoeft. Maar wel de tijd die je in de auto zit en daadwerkelijk rijdt.
Je kan daar ingewikkelde berekeningen op loslaten maar dan moeten er ook veel meer gegevens bekend zijn. En zul je ook zaken als rolweerstand, luchtweerstand, massa, versnelling, benodigde energie, wrijving en nog wel wat zaken in ogenschouw moeten nemen...

Je kan natuurlijk ook de proef op de som nemen en met dezelfde auto dezelfde afstand van Groningen naar Maastricht rijden. Een keer met 90km/h en een keer met 130km/u

En dan nog zal het afhangen van het type auto hoe groot of klein de verschillen zullen zijn...

Ik heb al véél eerder (lees maar terug) in dit topic gesteld dat andere zaken een rol spelen en dat je dus moet kijken naar dezelfde auto, met dezelfde chauffeur, rijstijl, weersomstandigheden etc. Echter waar het om gaat is dat de uitstoot afhangt van de verbruikte brandstof. En, behalve Don, dat onderschrijft iedereen. Maar jij misschien niet? Don nam zichzelf als voorbeeld met zijn eigen auto over de afstand Amersfoort-Leeuwarden en beweert dat het qua uitstoot niets uitmaakt, 130 km/u wellicht zelfs nog voor minder uitstoot zorgt ( omdat hij korter op de weg zit), én dat het tijdsverschil een uur is over die 160 kilometer.
Anderen proberen hem nu al een tijdje uit te leggen dat zijn redenering niet klopt, omdat niet de tijd dat je op de weg zit, maar het brandstofverbruik over die afstand maatgevend is voor de uitstoot. Maar ik ben benieuwd naar jouw berekening als je het met Don eens bent. En de VVD vast ook. Volgens mij zijn het benoemen van allerlei andere factoren (die jij nu ook noemt) echter slechts omtrekkende bewegingen om je gelijk te halen waar je duidelijk de plank misslaat. Hoe lastig is het om te erkennen dat je even in een verkeerde denkrichting zat, dat gebeurt iedereen weleens en daar leer je alleen maar van. Koppel het eens los van de persoon en de aanvallen daarop en houd het gewoon bij de inhoud. Dat scheelt een hoop gedoe en ruis en het zou de discussies stukken prettiger maken. (Maar goed, zo wordt het weer een metadiscussie en daar heb ik geen zin in)

Een autoloze zondag lijkt me overigens heerlijk. Laughing Ik heb er goede herinneringen aan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13910
Vr Nov 08, 2019 1:45 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
het brandstofverbruik over die afstand maatgevend is voor de uitstoot.

De luchtvaart als voorbeeld dan maar? Vliegtuigen zouden veel sneller vliegen als dat economisch interessant zou zijn. Dat dat niet het geval is wordt o.a. geïllustreerd door de Concorde, die door de hoge snelheden enorm veel brandstof verbruikte. Dat bij zowel auto's als vliegtuigen de luchtweerstand een steeds grotere rol speelt bij het toenemen van de snelheid lijkt me een open deur.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4771
Vr Nov 08, 2019 2:06 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
NicolaasP schreef:
De redenering is natuurlijk niet zo heel gek: iemand die van a naar b rijdt met een hoge snelheid met een sterk vervuilend automobiel hoeft niet per saldo meer vervuiling te veroorzaken dan iemand die met een lage snelheid -aldus over een veel langere periode- diezelfde afstand rijdt met een minder vervuilende auto. Dat zal van het tijdsverschil en van het verschil in vervuiling, de vervuilingsgraad afhangen, wat weer van het type auto en van de snelheid afhangt.
Op zich een erg ingewikkelde vergelijking.
Vroeger boog ik me wel eens over de vraag wat je om zo min mogelijk nat te worden het beste kon doen wanneer je een afstand van een paar honderd in een druilerige regen hebt te overbruggen naar huis: hard lopen of gewoon met een gematigd gangetje naar huis lopen.
Jaren later bleek daar voor wiskundigen en natuurkundigen een prijsvraag over uitgeschreven te zijn.

Maar Don, je gaf een erg nuttige link naar een pagina van nemo, waar je dit lezen kon:

Quote:
Wie sneller mag rijden is eerder op de plek van bestemming, en dat nodigt uit om vaker de auto te pakken. “De theorie van de Constante Reistijdbudgetten noemen we dat”, zegt Van Wee. Mensen besteden gemiddeld een vrij constante tijd aan mobiliteit, leert deze theorie – voor Nederlanders is dat 60 tot 75 minuten per persoon per dag. Van Wee: “Een sneller transportsysteem zorgt dan op termijn voor meer afgelegde kilometers.”

Een lage snelheid rendeert dus gemiddeld, door de bank genomen, zeker wel
Nl
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-aarde-opwarmen-met-130-kilometer-per-uur/

Klaas, de uitstoot heeft te maken met het verbruik. Als de ene auto over een bepaalde afstand 130 km/u rijdt gebruikt hij ongeveer 25% meer brandstof dan iemand die dezelfde afstand met 100 km/u rijdt. De tijd dat je op de weg bent heeft daar niets mee te maken, het gaat over de hoeveelheid brandstof die je auto verbruikt over die afstand.

Geen speld tussen te krijgen Willemijn, het brandstofverbruik is waar het om draait, niet de tijd om van A naar B te komen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 331
Vr Nov 08, 2019 2:25 pm Reageer met quote

Toch mooi dat e e a gespreksstof oplevert en voor de nodige verheldering kan zorgen zullen we maar zeggen.
Algemeen bekend is dat rustig rijden minder brandstof verbruikt en beter voor het milieu is waar het nu uiteindelijk om gaat.
Bovendien is het veiliger en zullen er minder slachtoffers zijn.
De vraag is wat het effect zal zijn op het rijgedrag van de nu al vaak gehaaste weggebruiker. Het direct schuin oversteken na het invoegen, snel opkomende koplampen in je spiegel zien verschijnen, rechts inhalen enz enz.
Kortom zal de maatregel leiden tot nog meer ergenissen en onveiligheid of juist niet?

Laatst aangepast door Ricko2.0 op Vr Nov 08, 2019 2:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8177
Vr Nov 08, 2019 2:26 pm Reageer met quote

Mijn vorige auto, gaf het verbruik van brandstof aan op het dashboard. De meter gaf dit aan in de hoeveelheid liters, die mijn auto verbruikte bij een afstand van 100 km.

Meestal rijd ik met een snelheid van rond de 100km per uur, haast heb ik niet en het rijdt ontspannen.
De meter geeft dan aan dat de auto 7.8 liter brandstof verbruikt per 100 km.
Het laatste stuk van Joure tot Groningen, rijd ik meestal een stuk harder, omdat ik zin in koffie krijg. De snelheid voer ik dan op tussen de 120 en 130 km per uur.
Ik zie dan dat mijn auto per 100 km opeens stukken meer verbruikt, ongeveer 10 liter per 100 km.

De uitkomst lijkt mij toch duidelijk genoeg. Bij een snelheid van 130 km verbruikt mijn auto een kwart meer aan brandstof dan bij een snelheid van 100 km.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 2:27 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik heb al véél eerder (lees maar terug) in dit topic gesteld dat andere zaken een rol spelen en dat je dus moet kijken naar dezelfde auto, met dezelfde chauffeur, rijstijl, weersomstandigheden etc. Echter waar het om gaat is dat de uitstoot afhangt van de verbruikte brandstof. En, behalve Don, dat onderschrijft iedereen. Maar jij misschien niet? Don nam zichzelf als voorbeeld met zijn eigen auto over de afstand Amersfoort-Leeuwarden en beweert dat het qua uitstoot niets uitmaakt, 130 km/u wellicht zelfs nog voor minder uitstoot zorgt ( omdat hij korter op de weg zit), én dat het tijdsverschil een uur is over die 160 kilometer.
Anderen proberen hem nu al een tijdje uit te leggen dat zijn redenering niet klopt, omdat niet de tijd dat je op de weg zit, maar het brandstofverbruik over die afstand maatgevend is voor de uitstoot. Maar ik ben benieuwd naar jouw berekening als je het met Don eens bent. En de VVD vast ook. Volgens mij zijn het benoemen van allerlei andere factoren (die jij nu ook noemt) echter slechts omtrekkende bewegingen om je gelijk te halen waar je duidelijk de plank misslaat. Hoe lastig is het om te erkennen dat je even in een verkeerde denkrichting zat, dat gebeurt iedereen weleens en daar leer je alleen maar van. Koppel het eens los van de persoon en de aanvallen daarop en houd het gewoon bij de inhoud. Dat scheelt een hoop gedoe en ruis en het zou de discussies stukken prettiger maken. (Maar goed, zo wordt het weer een metadiscussie en daar heb ik geen zin in)

Een autoloze zondag lijkt me overigens heerlijk. Laughing Ik heb er goede herinneringen aan.

Ik zal wel een heel domme leerling zijn in jouw ogen maar ik denk de tijd wel terdege van invloed is. Heel simpel gezegd, als je twee keer zolang rijdt heb je twee keer zoveel brandstof verbruikt bij gelijke snelheid.
Bij ongelijke snelheid hangt het er vanaf wat de auto verbruikt bij 90km/h en bij 130km/h. En weegt de winst in tijd op tegen het meerverbruik van bij die snelheid.
Wat bij mij meer speelt is, weegt de ergernis van het voortsukkelen met een slaapverwekkend gangetje van 90 over goed berijdbare snelwegen op tegen het meerverbruik van brandstof.

Van een autoloze zondag zie ik ik al helemaal het nut niet in om redenen die ik al eerder genoemd heb. Als ik wil gaan wandelen ga ik dat wel ergens anders doen.. Very Happy

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4771
Vr Nov 08, 2019 2:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik zal wel een heel domme leerling zijn in jouw ogen maar ik denk de tijd wel terdege van invloed is. Heel simpel gezegd, als je twee keer zolang rijdt heb je twee keer zoveel brandstof verbruikt bij gelijke snelheid.

bij gelijke snelheid ja, daar gaat het dus om, snelheid gekoppeld aan brandstofverbruik, een snelheid van 90 km zou ideaal zijn zoals Willemijn al vermeldde, bij een hogere snelheid neemt dat verbruik exponentieel toe

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2260
Vr Nov 08, 2019 2:48 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Bij ongelijke snelheid hangt het er vanaf wat de auto verbruikt bij 90km/h en bij 130km/h. En weegt de winst in tijd op tegen het meerverbruik van bij die snelheid.
Wat bij mij meer speelt is, weegt de ergernis van het voortsukkelen met een slaapverwekkend gangetje van 90 over goed berijdbare snelwegen op tegen het meerverbruik van brandstof.

Van een autoloze zondag zie ik ik al helemaal het nut niet in om redenen die ik al eerder genoemd heb. Als ik wil gaan wandelen ga ik dat wel ergens anders doen.. Very Happy

Hier toon je je inderdaad een hele domme leerling. Het ging namelijk over de hoeveelheid uitstoot bij lagere of hogere snelheid, waarbij de hogere snelheid een aantoonbaar grotere uitstoot heeft.

En dat je graag harder rijdt dan 90 km per uur is een voorkeur die je met veel mensen deelt, maar dus wel leidt tot meer uitstoot.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 2:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Van een autoloze zondag zie ik ik al helemaal het nut niet in om redenen die ik al eerder genoemd heb. Als ik wil gaan wandelen ga ik dat wel ergens anders doen.. :grin:up

Een ander forumlid dom noemen laat ik graag aan anderen.
Echter, je van de domme houden is een andere tak van sport. Hoe doorzichtig.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 3:36 pm Reageer met quote

De Gezusters hebben elkaar weer gevonden...

Het podium is dus weer voor jullie..

Veel plezier samen...

Tegen zoveel domheid kan ik niet op...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Nov 08, 2019 3:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
De Gezusters hebben elkaar weer gevonden...

Het podium is dus weer voor jullie..

Veel plezier samen...

Tegen zoveel domheid kan ik niet op...

En ook hier.. hoe doorzichtig. En hoe kinderachtig.

Pagina 4 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende

Plaats reactie