lichaamstaal
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5102
Ma Nov 25, 2019 2:51 pm Reageer met quote

Met grote belangstelling vanmorgen het interview met prins Andrew opnieuw terug bekeken, met het analytisch commentaar van een psychologe (?) eronder: https://www.youtube.com/watch?v=l63ESqEh1RI

Dát de man alleen maar zit te liegen en om de hete brei zit heen te draaien dat is al duidelijk door zijn antwoorden.
Zie je dat ook nog eens geillustreerd door zijn hoofd- en oogbewegingen, zijn voorhoofd, wenkbrauwen enz ?

Zeker weten doen we dat nooit, maar ook ik denk wel dat gelaatsuitdrukkingen en lichaamshouding een sterke aanwijzing kunnen vormen van iemands motieven en achterliggende emoties

Daarom maakte ik laatst deze schermafbeeldingen van Thierry Baudet in gesprek met de presentatrice van een ochtendprogramma.
Baudet 'legde uit' waarom 'het stikstofprobleem' net als het 'co2 probleem' 1 grote hoax is

Waar je dat rode kruisje ziet, daar kijkt Baudet zijn gesprekspartner aan. In alle andere gevallen kijkt hij weg.

Het rode vraagteken (daarboven) is bedoeld om de vraag te stellen: scheelkijken in het vuur van je betoog...wat zou dat kunnen beduiden?
Dat iemand iemand volkomen irreëel aan het zwetsen is misschien? Recht/krom wil praten wat krom/recht is?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1030
Di Nov 26, 2019 12:30 am Reageer met quote

Meneer Nicolaas P uw afkeer en hetze tegen T. Baudet is inmiddels wel bekend, u polariseert alleen maar, als dit u oplucht prima, terwijl u vaak ander op de diverse punten de mensen de maat neemt doet u nu hetzelfde. Psycholoog van de koude grond !! Cool

Hierbij wil ik het laten.

Laatst aangepast door Ron1.1 op Di Nov 26, 2019 1:12 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 822
Di Nov 26, 2019 12:57 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Meneer Nicolaas P uw afkeer en hetze tegen T. Baudet is inmiddels wel bekend, u polariseert alleen maar, als dit u oplucht prima, terwijl u vaak ander op de diverse punten de maat neemt doet u nu hetzelfde. Psycholoog van de koude grond !! Cool

ik lees geen beoordeling of veroordeling enkel vragen.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Di Nov 26, 2019 1:26 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Meneer Nicolaas P uw afkeer en hetze tegen T. Baudet is inmiddels wel bekend, u polariseert alleen maar, als dit u oplucht prima, terwijl u vaak ander op de diverse punten de mensen de maat neemt doet u nu hetzelfde. Psycholoog van de koude grond !! Cool

Dat zijn we toch gewend van Nicolaas?
Als ik zijn gezicht op de avatar zie, spreekt die ook boekdelen!

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 822
Di Nov 26, 2019 1:31 am Reageer met quote

theDon schreef:
Ron1.1 schreef:

Dat zijn we toch gewend van Nicolaas?
Als ik zijn gezicht op de avatar zie, spreekt die ook boekdelen!

sorry hoor maar jij blijft ook maar rotzooi trappen.

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1123
Di Nov 26, 2019 5:20 am Reageer met quote

De aanvallen op NicolaasP begrijp ik niet zo goed. Dienen we de boodschapper om zeep te helpen? Feit is dat de intermenselijke communicatie voor ongeveer 95% bestaat uit lichamelijke communicatie en slecht 5% uit verbale communicatie. Elke ervaren rechercheur kan je vertellen dat bij een verhoor van een verdachte niet het belangrijkste is wat hij of zij zegt maar hoe! Als je ervaren bent (en geschoold) kun je zien of iemand in de verdediging is of in de aanval: of die persoon liegt of de waarheid spreekt.
Met verbale communicatie kun je mensen om de tuin leiden, met lichaamstaal gaat je dat (in de meeste gevallen) niet lukken. Je kunt die namelijk niet consistent aanpassen.
Wilders is inmiddels, na al die jaren, in zijn eigen leugens gaan geloven. Dat zie je aan hem. Niet dat die leugens inhoudelijk juister zijn geworden maar hij denkt het wel.
Baudet daarentegen, in mijn ogen,is een hoog begaafde narcistische intrigant. En dus gevaarlijk.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28497
Di Nov 26, 2019 11:53 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Precies zoals ik er ook over denk. Zo'n plaatjesserie kan ik net zo goed maken van de kop van Klaver. En daar vervolgens een quasi-psychologisch onzinverhaaltje bij verzinnen. Waarschijnlijk kan dat zelfs wel bij de de kop van iedereen..

Ik vermoed dat meneer NicolaasP zich de hele dag te pletter verveelt en met zijn vrije tijd absoluut geen raad weet. Of erger, dat hij weer iets zoekt om de huidige ruziesfeer op dit forum aan te wakkeren.

Ook ik zal hier verder niet op ingaan...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4551
Di Nov 26, 2019 12:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ron1.1 schreef:

Precies zoals ik er ook over denk. Zo'n plaatjesserie kan ik net zo goed maken van de kop van Klaver. En daar vervolgens een quasi-psychologisch onzinverhaaltje bij verzinnen. Waarschijnlijk kan dat zelfs wel bij de de kop van iedereen..

Ik vermoed dat meneer NicolaasP zich de hele dag te pletter verveelt en met zijn vrije tijd absoluut geen raad weet. Of erger, dat hij weer iets zoekt om de huidige ruziesfeer op dit forum aan te wakkeren.

Wat een ongelooflijk hypocriete reactie om Nicolaas de schuld on de schoenen te schuiven van de ruzieachtige sfeer hier op het forum! Hij opent een topiconderwerp waar door Ron.1, the Don en jou slechts met persoonlijke aanvallen op wordt gereageerd, zelfs het uiterlijk van Nicolaas wordt daarin meegenomen! Misselijkmakende, kinderachtige en schijnheilige uitingen van persoonlijke frustraties zijn het, omdat inhoudelijk reageren vér boven jullie competentie ligt.
En omdat Thijs er toch niets aan doet gaan jullie lekker los. Als kleine kinderen in een klas waar de juf even het lokaal heeft verlaten. Kleinzielige mannetjes.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 12:55 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ron1.1 schreef:

De 'plaatjesserie' van Baudet kwam in ongeveer 2 twee minuten tot stand, 2 minuten waarin Baudet zich slechts enkele keren een fractie van een seconde tot de vraagsteller richt en de rest van de tijd alle kanten op gaat met zijn hoofd en ogen.

Ik heb me nooit zo verdiept in de psychologie van lichaamstaal, maar wanneer je als voorbeeld daarvan het commentaar op de hoofd- en oogbewegingen bij het gelieg, gedraai, ontwijken van prins Andrew neemt, ik plaatste de link al: https://www.youtube.com/watch?v=l63ESqEh1RI dan zie je hoe gemakkelijk dat commentaar zich extrapoleren laat naar de sterk overeenkomstige, bijna als persiflage erop gedemonstreerde lichaamstaal van Baudet.
Dat zou iets kunnen zeggen over een nog veel doorzichtiger liegende Baudet. Maar zoals ik al schreef. Zeker weten doe je dat nooit.
Lichaamstaal kan soms volkomen verkeerd verstaan worden, of er kan lichaamstaal gezien/begrepen worden waar er van lichaamstaal volstrekt geen sprake is. Als voorbeeld kennen we alleen Greta Thunberg die door haar asperger-syndroom reflexen vertoont die niets te maken hebben met de uitdrukking van haar gemoedsgesteldheid.
Dat kan ook bij Baudet het geval zijn.
En bij prins Andrew

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Wat een ongelooflijk hypocriete reactie om Nicolaas de schuld on de schoenen te schuiven van de ruzieachtige sfeer hier op het forum! Hij opent een topiconderwerp waar door Ron.1, the Don en jou slechts met persoonlijke aanvallen op wordt gereageerd, zelfs het uiterlijk van Nicolaas wordt daarin meegenomen! Misselijkmakende, kinderachtige en schijnheilige uitingen van persoonlijke frustraties zijn het, omdat inhoudelijk reageren vér boven jullie competentie ligt.
En omdat Thijs er toch niets aan doet gaan jullie lekker los. Als kleine kinderen in een klas waar de juf even het lokaal heeft verlaten. Kleinzielige mannetjes.

Laughing Laughing

Maar verder gaat alles goed met je...?

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:08 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

...Lichaamstaal kan soms volkomen verkeerd verstaan worden, of er kan lichaamstaal gezien/begrepen worden waar er van lichaamstaal volstrekt geen sprake is. Als voorbeeld kennen we alleen Greta Thunberg die door haar asperger-syndroom reflexen vertoont die niets te maken hebben met de uitdrukking van haar gemoedsgesteldheid.
En bij prins Andrew

Tot zover kan ik het nog volgen.
Maar voor de rest proef ik vooral afkeer voor Baudet. Dezelfde afkeer die ik voor Klaver voel. En dat mag gelukkig in Nederland.
En dus zie ik niet in wat je met dit topic wil beweren anders dan de boel weer eens op te jutten. Wat overigens goed gelukt is gezien de uitbarsting van WillemijnF... Very Happy

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:17 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
NicolaasP schreef:

...Lichaamstaal kan soms volkomen verkeerd verstaan worden, of er kan lichaamstaal gezien/begrepen worden waar er van lichaamstaal volstrekt geen sprake is. Als voorbeeld kennen we alleen Greta Thunberg die door haar asperger-syndroom reflexen vertoont die niets te maken hebben met de uitdrukking van haar gemoedsgesteldheid.
En bij prins Andrew

Tot zover kan ik het nog volgen.
Maar voor de rest proef ik vooral afkeer van Baudet. Dezelfde afkeer die ik voor Klaver voel. En dat mag gelukkig in Nederland.
En dus zie ik niet in wat je met dit topic wil beweren anders dan de boel weer eens op te jutten. Wat overigens goed gelukt is gezien de uitbarsting van WillemijnF... Very Happy

Het onderwerp is lichaamstaal en het is zeker niet zo dat je bij een gesprek dat met Jesse Klaver plaatsvindt of met Rutte, of Dijkhoff, welke andere politicus ook, daarbij in twee minuten een dergelijke kaleidoscoop van ontwijkende oog- en hoofdbewegingen vast zou kunnen leggen.

Probeer het maar eens.

Je zult zien wat voor een bijzonderheid dit betreft in het geval van Baudet.

Op dit forum werd Greta Thunberg volledig afgemaakt vanwege bepaalde reflexen van haar gelaatsspieren, waar in wezen helemaal niets uit af te leiden valt/viel (vanwege haar ziekte die die reflexen veroorzaakt)

Nu zou dat wel eens heel anders kunnen liggen in het geval van een prins Andrew en een Baudet. Hun lichaamstaal zou zeker wel eens een extra aanwijzing kunnen zijn dat beide heren in beide gesprekken -Andrew over zijn connectie met Eppstein, Baudet in zijn betoog over 'de stikstofhoax'- aan het grossieren waren in drogredenen en uitvluchten. Niets om boos over te worden. Eerder reden om daar eens wat meer op te letten.

En mocht je volstrekt niet in lichaamstaal geloven, dan laat je dit topic toch gewoon liggen?

Quote:
OMHOOG KIJKEN NAAR RECHTS
«Ik ben iets aan het verzinnen»
Als je omhoog kijkt en naar rechts, dan connecteer je met je verbeeldingskracht in je rechterhersenhelft. Je vertelt zonder woorden dat je aan het liegen bent. Naar omhoog kijken en naar links kijken we als we op zoek zijn naar visuele informatie in onze linkerhersenhelft.

https://www.ad.nl/wonen/emoties-laten-zich-echt-lezen-15-gelaatsuitdrukkingen-en-wat-ze-betekenen~a7cf5340/

ik verzin het niet hoor...

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Nov 26, 2019 1:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:33 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

En mocht je volstrekt niet in lichaamstaal geloven, dan laat je dit topic toch gewoon liggen?

Nergens heb ik beweerd dat ik niet in lichaamstaal geloof. In tegendeel, ik denk zelfs dat het regelmatig foutgaan op dit forum vooral komt door het ontbreken van lichaamstaal.
Maar door het zo nadrukkelijk op één bepaald persoon te betrekken, van wie bekend is dat je hem niet mag, zet je anderen op een verkeerd been en wordt gedacht dat het meer bedoeld was om de tegenstellingen op dit forum weer eens op scherp te stellen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
NicolaasP schreef:

Nergens heb ik beweerd dat ik niet in lichaamstaal geloof. In tegendeel, ik denk zelfs dat het regelmatig foutgaan op dit forum vooral komt door het ontbreken van lichaamstaal.
Maar door het zo nadrukkelijk op één bepaald persoon te betrekken, van wie bekend is dat je hem niet mag, zet je anderen op een verkeerd been en wordt gedacht dat het meer bedoeld was om de tegenstellingen op dit forum weer eens op scherp te stellen..

En dan met zijn allen tegen één, waar je altijd zo braaf je verontwaardigheid over uit. Goed gespeeld dus kennelijk, die verontwaardiging. Hoezo hypocriet..
Laat die collage over Klaver maar eens zien, dan lever je in ieder geval een inhoudelijk zinnige bijdrage, maar ik verwacht niet dat dat erin zit.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:48 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...Laat die collage over Klaver maar eens zien, dan lever je in ieder geval een inhoudelijk zinnige bijdrage, maar ik verwacht niet dat dat erin zit.

Vroeger luisterde ik braaf naar de juffrouw. Maar die tijden zijn voorbij.
Ik ga geen 'collage" maken over Klaver enkel om jou te behagen..

Schrijf dat dus maar weer bij op je ongetwijfeld lange lijst van teleurstellingen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:53 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Het onderwerp is lichaamstaal en het is zeker niet zo dat je bij een gesprek dat met Jesse Klaver plaatsvindt of met Rutte, of Dijkhoff, welke andere politicus ook, daarbij in twee minuten een dergelijke kaleidoscoop van ontwijkende oog- en hoofdbewegingen vast zou kunnen leggen.

Probeer het maar eens.

Je zult zien wat voor een bijzonderheid dit betreft in het geval van Baudet.

Op dit forum werd Greta Thunberg volledig afgemaakt vanwege bepaalde reflexen van haar gelaatsspieren, waar in wezen helemaal niets uit af te leiden valt/viel (vanwege haar ziekte die die reflexen veroorzaakt)

Nu zou dat wel eens heel anders kunnen liggen in het geval van een prins Andrew en een Baudet. Hun lichaamstaal zou zeker wel eens een extra aanwijzing kunnen zijn dat beide heren in beide gesprekken -Andrew over zijn connectie met Eppstein, Baudet in zijn betoog over 'de stikstofhoax'- aan het grossieren waren in drogredenen en uitvluchten. Niets om boos over te worden. Eerder reden om daar eens wat meer op gespind te zijn.

Quote:
OMHOOG KIJKEN NAAR RECHTS
«Ik ben iets aan het verzinnen»
Als je omhoog kijkt en naar rechts, dan connecteer je met je verbeeldingskracht in je rechterhersenhelft. Je vertelt zonder woorden dat je aan het liegen bent. Naar omhoog kijken en naar links kijken we als we op zoek zijn naar visuele informatie in onze linkerhersenhelft.

https://www.ad.nl/wonen/emoties-laten-zich-echt-lezen-15-gelaatsuitdrukkingen-en-wat-ze-betekenen~a7cf5340/

ik verzin het niet hoor...

Ik heb weleens een cursus communicatie en lichaamstaal gevolgd, maar wat me daar voornamelijk van is bijgebleven is dat de meeste boodschappen niet te "lezen" zijn van het gezicht, maar vooral vanuit de lichaamshouding, de handen en zelfs de voeten.
Ik heb wel geleerd dat rechtshandigen naar links kijken bij een leugen en andersom. Iemand niet aankijken hoeft niet te duiden op leugens maar kan ook verlegenheid of cultuur (!) zijn. Je moet dus voorzichtig zijn met interpreteren. Wat wil helpt is als je iemand goed kent. Gedraagt deze zich tijdens een gesprek anders dan normaal kan dat zeker op leugens wijzen.
Politici zijn zich doorgaans heel goed bewust van hun lichaamstaal, daar worden ze op getraind. Of je een politicus als (on)betrouwbaar bestempelt zal dan zeker óók te maken hebben met je eigen opvatting over die persoon, als een soort selfforfilling prophecy. Baudets leugens zijn, zoals die van Trump, al vele malen bewezen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:56 pm Reageer met quote

.

Laatst aangepast door WillemijnF op Di Nov 26, 2019 2:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 1:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

...Laat die collage over Klaver maar eens zien, dan lever je in ieder geval een inhoudelijk zinnige bijdrage, maar ik verwacht niet dat dat erin zit.

Vroeger luisterde ik braaf naar de juffrouw. Maar die tijden zijn voorbij.
Ik ga geen 'collage" maken over Klaver enkel om jou te behagen..

Schrijf dat dus maar weer bij op je ongetwijfeld lange lijst van teleurstellingen..

@Tympaan schreef:

Ik ga in op je eigen bewering Tympaan. Grootspraak dus kennelijk. What's new..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 2:06 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
NicolaasP schreef:

De aanleiding was het interview met Andrew dat zoveel mensen bezighoudt.
Zijn gelieg en gedraai blijkt -volgens psychologen die zich bekwaamd hebben in het onderzoeken en ontcijferen van lichaamstaal- extra naar voren te komen in zijn gelaatsuitdrukkingen/spierbewegingen.

Dat filmpje kwam ik toevallig tegen gister.
Daarbij had ik vorige week ofzo een aantal schermafbeeldingen gemaakt van de curieuze gelaatstrekken van Baudet tijdens een gesprekje of stikstof in een ochtendprogramma.
Daar legde ik een verband mee, en me dunkt dat dit verband zich nogal sterk aandiende.

Het heeft verder niets met weerzin jegens Andrew of Baudet te maken. Beide zijn figuren die sterk in de belangstelling staan, en beide zijn bekend om hun -op verschillend gebied- opmerkelijke uitspraken waarvan vele mensen de waarheid/oprechtheid in twijfel trekken.

Toch interessant om eens je gedachten over te laten gaan Tympaan?
Ja tenzij nogmaals , je volstrekt niet gelooft in lichaamstaal, maar dat doe je dus wel.

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 26, 2019 3:17 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik ga in op je eigen bewering Tympaan. Grootspraak dus kennelijk. What's new..

Niks grootspraak. Plaatjes maken is met de huidige computertechniek een fluitje van een cent.
Maar ik laat mij niet door jouw zeurderige drammerigheid verleiden om een klusje te doen waar ik geen behoefte aan heb.
Ik hoop dat het nu duidelijk is...

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie