Docu Het Isral van Heertje en Bromet
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 223
Ma Feb 10, 2020 10:01 am Reageer met quote

Het gesprek met Etgar Keret over zijn zoon die in militaire dienst moet over een paar jaar en hoe hij daar tegenover staat was een eye-opener.
De uitleg over een vriend die ingezet was bij een checkpoint en hoe bepaalde gedragingen daar ontstaan. Dat verduidelijkt een bepaald gedrag.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5126
Ma Feb 10, 2020 2:06 pm Reageer met quote

Daarom waren de kapo's ook tot zo'n bruut optreden gedwongen, die konden ook geen medemenselijkheid 'zwakheid' tonen tegenover zo'n overweldigende meerderheid waaronder een aantal hen zeker zeer vijandig gezind was.
Volkomen verklaarbaar.

Maar waarom die vijandige gezondheid, misschien is de verklaring daarvan iets belangrijker

De oude vriendin van Raoul merkt badinerend op: 'ze vinden ons niet lief' waarmee ze de vele martelpraktijken lijkt goed te willen praten (ja, ze hebben geen electriciteit, ze hebben geen medicijnen, ik weet dat allemaal wel' merkt ze tussen neus en lippen door op, maar 'we moeten wel')

De verklaring die aan alle andere verklaringen vooraf gaat is deze

Bassam refereert aan onder meer al-Nakba https://nl.wikipedia.org/wiki/Palestijnse_vluchtelingen

en de vele andere Palestijnen/Arabieren die daarvr al hadden moeten wijken voor de Europese illegale migrantenstromen begeleid door tot de tanden gewapende milities (ook toen al: 'ter bescherming' van MIGRANTEN die per se NIET samen wilden wonen, samen wilden werken, samen wilden leven, met de oorspronkelijke voornamelijk niet-Joodse bewoners van Palestina; het land was voor hen, uitsluitend voor hen, de zionistische beweging)

Wanneer je op het verkeerde spoor zit, is elk station het verkeerde station

Vor de instroom van Europese zionisten in Palestina was er geen enkel probleem tussen de Joodse minderheid en de overgrote meerderheid van moslim Palestijnen.
Er bestond geen enkel conflict. Het ontstane conflict heeft dan ook in wezen niets te maken met geloofsverschillen of antisemitisme

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Ma Feb 10, 2020 2:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 10, 2020 2:13 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Maar waarom die vijandige gezondheid, misschien is de verklaring daarvan iets belangrijker

Gezindheid bedoel je vast;-)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Feb 10, 2020 2:16 pm Reageer met quote

Inderdaad, gezindheid moest dat zijn.
Gezondheid vind je bij Bassam Aramin en Rami Elhanan, een wonderbaarlijke gezondheid
Daar was ik ook diep van onder de indruk

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Ma Feb 10, 2020 2:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 10, 2020 2:21 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Inderdaad, gezindheid moest dat zijn.
Gezondheid vind je bij Bassam Aramin en Rami Elhanan.
Daar was ik ook diep van onder de indruk

Zo'n zelfde iets gebeurde ook met een Nederlandse Turk t.o.v. Koerden en Armenirs.
Volkomen off topic, plaats alleen de link.
https://bit.ly/2tIeiy9

Het laat zien hoe mensen elkaars cultuur en geschiedenis leren accepteren en respecteren, waardoor het vijanddenken geen enkele rol meer speelt.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Feb 10, 2020 2:27 pm Reageer met quote

Maar wat wanneer het met een machthebber gebeurt, zoals met Yitzhak Rabin. Wat wanneer zo'n iemand sympathie gaat krijgen voor de oorspronkelijke bewoners en wat deze door de hen zo vijandig gezinde migranten ondergaan hebben. Daar komt het uiteindelijk op aan.
Isral 'moet' iedereen die niet-joods is klein houden, kort houden, en zo mogelijk elimineren. Het zit gevangen in die strategie.
Door het begin, de opzet, de ideologie, het spoor waarop men zit en niet van af kan zonder zichzelf ten gronde te richten (zoals een zionist dat zal zien)

https://www.youtube.com/watch?v=DwPP6w5aulI

Indrukwekkende speech van een kleindochter van Rabin.
Let op de lichaamstaal van Netanyahu

Hier zit alles in vervat

Roman Kent

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 10, 2020 4:43 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Bassam refereert aan onder meer al-Nakba https://nl.wikipedia.org/wiki/Palestijnse_vluchtelingen

antisemitisme

Dit laatste ben ik deels met je eens. Bassam vertelde meer dan alleen over de Nakba. Ook kwam aan bod het ontkennen van de Holocaust door veel Palestijnen.

Zijn boodschap is dan ook het niet langer ontkennen van elkaars geschiedenis. Dat brengt mensen tezamen en van daaruit kan vrede met elkaar ontstaan.

Deze aflevering liet zien wat Israli's en Palestijnen samen voor elkaar kunnen krijgen. Dat vind ik de kracht van deze laatste uitzending! Dat is ook wat ik naar voren wil brengen hier.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4596
Di Feb 11, 2020 6:44 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:

Dit laatste ben ik deels met je eens. Bassam vertelde meer dan alleen over de Nakba. Ook kwam aan bod het ontkennen van de Holocaust door veel Palestijnen.

Zijn boodschap is dan ook het niet langer ontkennen van elkaars geschiedenis. Dat brengt mensen tezamen en van daaruit kan vrede met elkaar ontstaan.

Deze aflevering liet zien wat Israli's en Palestijnen samen voor elkaar kunnen krijgen. Dat vind ik de kracht van deze laatste uitzending! Dat is ook wat ik naar voren wil brengen hier.

Vandaag pas kunnen kijken en ik was heel erg onder de indruk van deze mannen. Ik voel ook dat dr de oplossing ligt voor het conflict: de ontmoeting, het zin van de ander en vechten tegen, zoals Bassam zei " het kankergezwel van de onwetendheid". Het is zijn overtuiging dat de meeste Israli's niet weten dat de staat Isral is gesticht op de runes van een ander volk. Dat men gelooft in " een land zonder volk voor een volk zonder land". Die leugen, aldmede de leugen van het ontkennen van de Holocaust, daartegen moet worden gevochten.
Wij zijn twee rouwende volkeren met een zelfde trauma.
Ik denk wanneer je dt erkent dan de verbinding komt. En de oplossing.
Wat een geweldige serie. Zou verplichte kost moeten zijn op het voortgezet onderwijs, zowel hier als dr.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 17, 2020 3:25 pm Reageer met quote

Gisteravond de laatste aflevering gezien. Deels een terugblik op de vorige afleveringen. Wat me het meest intrigeerde was het gesprek met Etgar Keret en zijn zienswijze.

In het gesprek met de psycholoog vond ik het slachtoffer zijn erg naar voren komen. Om overlevende te kunnen zijn moet je eerst slachtoffer zijn, maar als je dat niet zo voelt?
Raoul die aangeeft dat niet zo te ervaren vond ik niet serieus genomen op dat punt.

Wat ik mooi vond om te zien wat deze docu opgeleverd heeft voor Raoul Heertje.
Chapeau voor beide heren!

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Ma Feb 17, 2020 7:28 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
k voel ook dat dr de oplossing ligt voor het conflict: de ontmoeting, het zin van de ander en vechten tegen, zoals Bassam zei " het kankergezwel van de onwetendheid". Het is zijn overtuiging dat de meeste Israli's niet weten dat de staat Isral is gesticht op de runes van een ander volk. Dat men gelooft in " een land zonder volk voor een volk zonder land". Die leugen, aldmede de leugen van het ontkennen van de Holocaust, daartegen moet worden gevochten.
Wij zijn twee rouwende volkeren met een zelfde trauma.
Ik denk wanneer je dt erkent dan de verbinding komt. En de oplossing.
Wat een geweldige serie. Zou verplichte kost moeten zijn op het voortgezet onderwijs, zowel hier als dr.

Dat zou zeker mooi zijn als het in een onderwijsprogramma opgenomen zou worden. En zoals je stelt; zowel hier als daar.

Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Plaats reactie