Docu Het IsraŽl van Heertje en Bromet
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4551
Do Feb 06, 2020 4:23 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
WillemijnF schreef:
Maar is IsraŽl dan in eerste instantie een Joodse staat of een joodse staat?

Ik denk dat je bij 'Joodse' staat bedoelt zoals een Islamitische staat?

De regering heeft IsraŽl uitgeroepen tot Joodse staat in 2018. Dat wil zeggen tot het thuisland van het Joodse volk. In de docu spreekt daar ook die Druus over wat dat voor hem betekent. En anderen die niet behoren tot dat Joodse volk.

Ja en die mevrouw Weiss die stelt dar de mening van een niet-Joodse IsraeliŽr er niet toe doet. Ingewikkeld.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Do Feb 06, 2020 4:27 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Joods, met een hoofdletter staat voor het volk, degenen die geboren zijn uit een Joodse moeder, zeg maar. Het volk van de diaspora. Als je het over joods hebt ( met de kleine letter) gaat het over de religie, dacht ik. Dus vandaar dat ik mijn vraag zo stel.

Duidelijk. Dus het antwoord dat ik al gaf. Toch is het Joodse volk tot op het bot verdeeld over wie wel of niet Joods is. Dat heb je gezien in de documentaire.

Persoonlijk zie ik het uitroepen van IsraŽl als Joodse staat een manier om land te claimen. En zoals mevrouw Weiss wellicht aanspraak te maken op nog meer land.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 4:32 pm Reageer met quote

Hoe dat tot stand gekomen is kan je hier lezen.
https://bit.ly/2vaP2km

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Feb 06, 2020 4:32 pm Reageer met quote

Maar ik begrijp de wens van een eigen land voor een volk wel, zeker vanwege de geschiedenis van vervolging en discriminatie. De verbintenis van die ervaring is er wel toch? Ongeacht de mate waarin je gelooft?
Lag de wens van een eigen land niet primair daarin?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 4:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Maar ik begrijp de wens van een eigen land voor een volk wel, zeker vanwege de geschiedenis van vervolging en discriminatie. De verbintenis van die ervaring is er wel toch? Ongeacht de mate waarin je gelooft?
Lag de wens van een eigen land niet primair daarin?

Ik geloof zeker primair wel! Maar vergeet niet hoeveel tijd daarover heen gegaan is. En hoeveel Joden uit verschillende landen en van verschillende stromingen en zelfs uit verschillende culturen zich sindsdien gevestigd hebben in IsraŽl.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Feb 06, 2020 4:39 pm Reageer met quote

Mooi onderwerp , boeiend. Ik heb zoveel vragen nog, maar helaas moet ren mens soms wat anders doen dan forummen. Ik ben ff weg. Overigens wel heel fijn om hier zo over praten, open en eerlijk, zonder rare verdachtmakingen of sneren. Een verademing. Thnx Wink

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 4:40 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Mooi onderwerp , boeiend. Ik heb zoveel vragen nog, maar helaas moet ren mens soms wat anders doen dan forummen. Ik ben ff weg. Overigens wel heel fijn om hier zo over praten, open en eerlijk, zonder rare verdachtmakingen of sneren. Een verademing. Thnx Wink

Tot kijk Laughing

ETL

Stamgast
Stamgast
Antw.: 186
Do Feb 06, 2020 5:20 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Dus het antwoord dat ik al gaf. Toch is het Joodse volk tot op het bot verdeeld over wie wel of niet Joods is.

Niet mee eens. De grote meerderheid is het er volkomen over eens. Een minderheid in Israel, die buiten Israel op sommige plaatsen een meerderheid is, die bekijkt het anders. Dat mag natuurlijk, maar wordt door velen orthodoxe Joden als een volkomen andere/nieuwe religie bekeken. Niet als een stroming in het Jodendom zoals ze zichzelf bekijken (let wel op dat het over de movement gaat, niet dafka de mensen).

Quote:
Persoonlijk zie ik het uitroepen van IsraŽl als Joodse staat een manier om land te claimen.

Echter Israel noemt zichzelf wel een Joodse staat, maar claimt geen centimeter die ze niet al in handen heeft. Je kan het dus zo zien, maar het gaat niet echt op.

ETL

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 5:26 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Dat een orthodoxe Jood in IsraŽl een liberale Jood uitmaakt voor nepjood is van geheel andere orde dan wat hier gebeurde op deze site.

Hier werd het gebruikt om iemands Joodse identiteit of achtergrond te ontkennen en op die manier Joodse forumleden voor leugenaar uit te maken. En dit niet schijnt niet eenmalig gebeurd te zijn maar veelvuldig.

Dat moet ook kunnen mogen (ik betoog uiteraard mijn eigen visie, niet de officieele regels waar van ik geen idee heb wat die er van vinden).

Ten eerste omdat zoals jullie zelf al schreven er verschillende meningen kunnen bestaan over de exacte/correcte definitie, en ten tweede simpel omdat iemand mag vinden dat een ander de waarheid niet schrijft Smile.

Just the other day schreef WillemijnF hier iets er over dat ik ongeloofwaardig over kom (met een hele reeks gefantaseerde mogelijkheden over waarom ik hier schrijf Smile, maar dat is weer iets anders).

Dat had niet gemogen? Als dat haar mening is, waarom zou ze die niet mogen ventileren? Uiteraard vind ik die mening klinklare onzin, hem meer iets over haar (niet persoonlijk) zeggend dan over mij, en klopt hij niet in mijn ogen. Maar als het haar oprechte mening is dat ik een leugenaar ben (waar het zeer sterk op neer kwam), dan is dat haar mening en haar mening mag ze nou eenmaal schrijven.
Zie geen enkel verschil hier tussen en tussen de mening plaatsen dat ik vind dat iemand die zichzelf Joods verklaard dat in werkelijkheid niet is.

ETL

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 5:31 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Overigens wel heel fijn om hier zo over praten, open en eerlijk, zonder rare verdachtmakingen of sneren. Een verademing.

Louter nieuwschierigheid, bedoel je zonder mensen ongeloofwaardig (of zoiets dergelijks) te noemen, zonder hele lijsten te verzinnen over anderen zonder ook maar iets over hun te weten, en dat soort dingen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Feb 06, 2020 6:08 pm Reageer met quote

ETL schreef:
WillemijnF schreef:
Overigens wel heel fijn om hier zo over praten, open en eerlijk, zonder rare verdachtmakingen of sneren. Een verademing.

Louter nieuwschierigheid, bedoel je zonder mensen ongeloofwaardig (of zoiets dergelijks) te noemen, zonder hele lijsten te verzinnen over anderen zonder ook maar iets over hun te weten, en dat soort dingen?

Beste ETL wat ik bedoel is het volgende:
Voor mij is elk onderwerp bespreekbaar en ik sta open voor elke mening en vraag vooral veel over onderwerpen waar ik weinig van weet. Noem het nieuwsgierigheid, interesse whatever. Ik neem als uitgangspositie ook elke gesprekspartner serieus, echter, zodra iemand zich gaat bedienen van sneren, cynisme dan wel sarcasme, persoonlijke aanvallen en domme smileys dan weet ik ťťn ding heel zeker: Diegene voelt de behoefte mij als gesprekspartner naar beneden te halen en dan rijst meteen de vraag: waarom?
De verklaring ligt m.i. dan in het rijtje dat ik eerder schreef. In ieder geval vertelt het me dat mijn gesprekspartner helemaal niet zo zeker is van zijn zaak en daarom probeert mij te declasseren en daarmee zichzelf te verheffen. Mechanismen die je niet nodig hebt als je jezelf en de ander serieus neemt. Dan kun je reageren door lekker terug te sneren etc. en eerlijk gezegd laat ik me daartoe weleens verleiden, maar in dit geval vind ik het zonde van het onderwerp en kies ik ervoor je verder te negeren.
Bij deze dus.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 8:01 pm Reageer met quote

ETL schreef:
ThirzaR schreef:
Dat een orthodoxe Jood in IsraŽl een liberale Jood uitmaakt voor nepjood is van geheel andere orde dan wat hier gebeurde op deze site.

Hier werd het gebruikt om iemands Joodse identiteit of achtergrond te ontkennen en op die manier Joodse forumleden voor leugenaar uit te maken. En dit niet schijnt niet eenmalig gebeurd te zijn maar veelvuldig.

Dat moet ook kunnen mogen (ik betoog uiteraard mijn eigen visie, niet de officieele regels waar van ik geen idee heb wat die er van vinden).

Ten eerste omdat zoals jullie zelf al schreven er verschillende meningen kunnen bestaan over de exacte/correcte definitie, en ten tweede simpel omdat iemand mag vinden dat een ander de waarheid niet schrijft Smile.

Just the other day schreef WillemijnF hier iets er over dat ik ongeloofwaardig over kom (met een hele reeks gefantaseerde mogelijkheden over waarom ik hier schrijf Smile, maar dat is weer iets anders).

Dat had niet gemogen? Als dat haar mening is, waarom zou ze die niet mogen ventileren? Uiteraard vind ik die mening klinklare onzin, hem meer iets over haar (niet persoonlijk) zeggend dan over mij, en klopt hij niet in mijn ogen. Maar als het haar oprechte mening is dat ik een leugenaar ben (waar het zeer sterk op neer kwam), dan is dat haar mening en haar mening mag ze nou eenmaal schrijven.
Zie geen enkel verschil hier tussen en tussen de mening plaatsen dat ik vind dat iemand die zichzelf Joods verklaard dat in werkelijkheid niet is.

Iemands Joodse identiteit ontkennen, voor leugenaar zetten is een gebrek aan moraal. Als dit dan ook nog gebeurt om in een discussie (niet deze) diegene de mond te snoeren dan is dat zeer verwerpelijk en vilein.

Duidelijk is dat jij het een gewone zaak vindt dat dit gebeurt op een forum.

Als iemand mij een antisemiet noemt, niet leuk, maar ik lig er niet wakker van.
Maar als iemand mijn Joodse identiteit ontkent en dus ook achtergrond, ontkent hij of zij veel meer dan alleen mijn Joodse identiteit. Dan ontkent diegene ook de identiteit van mijn familieleden en van de familieleden die vermoord zijn in de kampen.
Gebrek aan moraal is dat! Verwerpelijk!

Voor mij is deze discussie dan ook gesloten.

ETL

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 9:21 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
ETL schreef:

Beste ETL wat ik bedoel is het volgende:

Ik begreep volkomen van je bedoelde. Vraag is... Of jij begrijp wat ik bedoelde Smile.

ETL

Stamgast
Stamgast
Do Feb 06, 2020 9:29 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Iemands Joodse identiteit ontkennen, voor leugenaar zetten is een gebrek aan moraal.

En dan? Stel het is waar wat je zegt (vind ik persoonlijk niet, maar een ieder en zijn kijk er op), wat dan nog? Dan heeft iemand, in jouw ogen, geen moreel (of moraal). Kan gebeuren Smile.

Quote:
Duidelijk is dat jij het een gewone zaak vindt dat dit gebeurt op een forum.

Ik vind dat als iemand de oprechte mening heeft dat a-b-c (totaal ongeacht wat), hij die op een forum moet mogen schrijven. De vraag of die mening leuk is voor anderen of niet, moet daar geen invloed op hebben in mijn ogen.

Als het zomaar gedaan wordt, om de redenen die je noemt, en zonder dat de persoon het echt vind? Dat zou misschien wat anders zijn. Maar als het zijn oprechte mening is? Pech gehad (ongeacht hoe, wat, of wie). Net als jij heeft elk ander ook recht op zijn eigen mening. Kan niet simpeler dan dit.

Quote:

Dan ontkent diegene ook de identiteit van mijn familieleden en van de familieleden die vermoord zijn in de kampen.

Dat klinkt me een beetje overdreven in de oren. Eerder demagogie dan dat het echt relevant is. Maar als dit jouw oprechte gevoel er over is, dan is dat op zijn beurt weer jouw recht natuurlijk om het te schrijven.

Het is echt doodsimpel in mijn ogen, dit soort dingen Smile. Ik snoer niemand de mond, ongeacht of zijn mening of woorden mij bevallen of niet.

Quote:
Gebrek aan moraal is dat! Verwerpelijk!

Again, en wat dan nog? Dan zou jij je kinderen moreeler (begrijp het moreel-moraal niet helemaal, maar zal wel aan mijn Nederlands liggen) opvoeden, de persoon die zo handeld (als er zo iemand bestaat) is minder goed opgevoed, tenminste in jouw ogen, en veiter gaan we.

Quote:
Voor mij is deze discussie dan ook gesloten.

Of course. Iemand heeft een andere mening Smile. Daar doen we dan niet meer aan mee Smile.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 410
Do Feb 06, 2020 10:57 pm Reageer met quote

ETL schreef:
Of course. Iemand heeft een andere mening Smile. Daar doen we dan niet meer aan mee Smile.

Je mag hier natuurlijk schrijven wat je wil, maar ik hoop toch dat ik voorlopig van jouw kolonistenpraat verschoond blijf.
Verder ben ik met Keesvi van mening dat de stichting van de staat IsraŽl een historische vergissing is.
IsraŽl is niet uit op vrede maar op overheersing. Schendingen van mensenrechten worden daarbij niet geschuwd.

ETL

Stamgast
Stamgast
Vr Feb 07, 2020 3:56 am Reageer met quote

virgo schreef:
Je mag hier natuurlijk schrijven wat je wil

Dat is enorm vriendelijk van je Smile. Hartelijk dank.

Quote:
maar ik hoop toch dat ik voorlopig van jouw kolonistenpraat verschoond blijf.

Dat moet je zelf weten. Ik schrijf wat ik juist acht. Hoe jij dat betiteld en of jij het wel of niet lezen wil, is aan jou om te beslissen.

Quote:
Verder ben ik met Keesvi van mening dat de stichting van de staat IsraŽl een historische vergissing is.

Grappig. Dat vind ik nou van Nederland (niet echt, maar geen enkel verschil). Hoe dan ook maakt dit niks uit. Israel is een feit. Get used to it.

Quote:
IsraŽl is niet uit op vrede maar op overheersing.

(Moderne) geschiedenis en eerlijkheid leert het tegen over gestelde. Alleen iemand die een van deze twee dingen niet kent of bezit, kan zoiets zeggen.

Quote:
Schendingen van mensenrechten worden daarbij niet geschuwd.

Hopelijk houden de Palestijnen daar spoedig mee op.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Feb 07, 2020 3:56 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:

Laat het los, Thirza, of althans probeer het.
Als er ťťn groep is die zo antisemitisch als de pest is, is het wel die van de evangelische christenen. De enige reden dat zij IsraŽl steunen is omdat zij geloven dat hun Messias daardoor sneller terugkeert. Voor die tijd zal, volgens hen, de helft van de Joden zich bekeerd hebben tot het christendom en de rest, die het joodse geloof blijven aanhangen zijn, helaas pindakaas, verdoemd. Hartstikke "christelijk" dus die steun.
Daarover hebben veel Joden het liever niet, want ze hebben de financiŽle en politieke steun hard nodig, met name die van de Amerikaanse evangelische christenen. (Net zoals Trump handelt zoals hij doet omdat ook hij de steun van die christelijke groep nodig heeft. Van zijn oprechte betrokkenheid met IsraŽl geloof ik geen pest, want hij is van het type dat zijn moeder nog verkoopt als ie er beter van wordt, maar dit terzijde) Maar degene op dit forum die meent te mogen oordelen over anderen heeft dus ook een forse pak boter op het evangelische hoofd. Gewoon eigenbelang, die steun aan IsraŽl.

Ik zou graag, als de animo er nog voor is, weer terugkeren naar het topiconderwerp, de documentairereeks : Het IsraŽl van Heertje en Bromet. Er zit nog veel in waarover te praten valt. Dus...

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Vr Feb 07, 2020 5:04 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
ThirzaR schreef:

Laat het los, Thirza, of althans probeer het.

Waarom moet ik loslaten of proberen los te laten waarvan ik duidelijk gemaakt heb wat het voor mij betekent en wat het mij doet? Hoe ik dat zie en ervaar is mijn mening en mijn emotie. En dat is prima.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 223
Zo Feb 09, 2020 8:52 pm Reageer met quote

Vanavond:

[Raoul Heertje en Frans Bromet onderzoeken hoe het met oude vrienden, bekenden en IsraŽl zelf gaat.
Raoul Heertje woont de herdenking van gevallen soldaten bij. Hij ontmoet daar zijn studievriendin Hanni, die woordvoerder is geweest van het IsraŽlisch leger. Ook gaat hij in gesprek met een Palestijn en een IsraŽli die beiden een kind hebben verloren door geweld, maar toch goede vrienden zijn geworden. ]

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 223
Ma Feb 10, 2020 12:39 am Reageer met quote

Wat een indrukwekkende uitzending.

Het verhaal van Bassam Aramin en Rami Elhanan. Hoe ze elkaar ontmoet hebben en via de Parents Circle vriendschap gesloten hebben.
De wijsheid en het onderling begrip voor elkaars achtergrond en pijn is verbazingwekkend en mooi. Geen plek voor haat en wraak bij deze ouders. Moge het altijd zo gaan!

De Parents Circle (de Kring van Ouders)

In IsraŽl bestaat er een organisatie die de Parents Circle, letterlijk vertaald Ďde Kring van Oudersí, heet. Deze ĎKringí heeft zowel Palestijnse als IsraŽlische leden. Het zijn ouders die een kind of geliefde hebben verloren door het conflict en hun ver≠halen vertellen.

De verhalen van de IsraŽlische Rami Elhanan en de Palestijnse Bassam Aramir kunnen, samen met die van andere leden van de Parents Circle, van doorslag≠gevende waarde zijn voor bewustwording en het veranderen van houding, gedrag en op langere termijn ook structuren.

De Parents Circle heeft vanuit dit inzicht dialooggroepen gevormd, waarin verhalen over leed worden gedeeld en waar men elkaar ook persoonlijk leert kennen. Men bezoekt elkaar thuis en probeert elkaars cultuur en geschiedenis te begrijpen.

Daaruit is het initiatief geboren dat Palestijnse en IsraŽlische ouders er ge≠zamen≠lijk op uit gaan om hun verhaal van verdriet te delen met mensen in beide samenlevingen. Ze doen dit bij allerlei groepen, bijvoorbeeld op scholen, in buurt≠centra, bij conferenties in binnen- en buitenland en via de media. Zo brengen ze de les die ze zelf uit hun verlies geleerd hebben, over op anderen met het doel samen mens te zijn in een verzoende relatie.

Bassam Aramin en Rami Elhanan hebben elkaar voor het eerst ontmoet bij Combatants for peace.

Combatants for Peace (Hebreeuws: לוחמים לשלום; Arabisch: مقاتلون من أجل آلسلام; Nederlands: Strijders voor Vrede) is een IsraŽlisch-Palestijnse vredesgroep. De groep begon met een brief van IsraŽlische militairen aan de toenmalige premier AriŽl Sjaron, waarin zij schreven niet langer in bezet gebied te zullen dienen.[1] De vredesgroep bestaat uit vroegere vijanden: voormalige soldaten en officieren van het IsraŽlische defensieleger en Palestijnse strijders die vaak in IsraŽlische gevangenschap hebben gezeten.[2] In 2006 is men naar buiten getreden als beweging van ex-strijders die zich inzet voor een geweldloze beŽindiging van het IsraŽlisch-Palestijnse conflict. Zij treden vaak als duoís op voor scholieren en studenten; zetten binationale groepen op om de diverse activiteiten uit te voeren. Zij willen beide politieke kampen laten zien dat dialoog en samenwerking als vredespartners mogelijk is.

Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie