Is het islamitisch gedachtegoed gevaarlijk?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4598
Do Jan 30, 2020 4:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind het islamitisch gedachtegoed op z'n minst bedenkelijk. En dat baseer ik op het gegeven dat geen enkel islamitisch land een echte democratie kent en de religie allesoverheersend is.

Gevaarlijk wordt het pas als het om fundamentalisten gaat. Uit die hoek komt de grootste kans op aanslagen en dergelijke. Onder het moto; het staat in de koran...

Je verbindt het islamitisch gedachtegoed aan regeringen. Regeringen bestaan uit mensen die vanuit welk gedachtegoed dan ook machtsmiddelen kunnen inzetten. Het christelijke gedachtegoed is net zo bedenkelijk als er een regering is die de fundamenten van de bijbel als handelingsrichting ziet. Vergeet niet dat de misdaden door de IsraŽlische regering ook door orthodoxen worden goedgepraat vanuit de fundamentalistische gedachte dat God het land aan de Joden heeft beloofd.
Vergeet ook niet dat Hitler en zijn nazi's van harte werden gesteund door de groep "Deutsche Christen". Is daarmee het christelijk gedachtegoed bedenkelijk te noemen?
Niet het joodse of joodschristelijke gedachtegoed is bedenkelijk, maar slechts het misbruik daarvan door de machthebbers. Vind ik.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Do Jan 30, 2020 4:31 pm Reageer met quote

Het orthodoxe(fundamentalistische) Jodendom is op te delen in verscheidene stromingen.

Een groepering is b.v. de antizionistische Satmar-beweging. De vorige Rebbe (leider) ervan, Groot Rabbijn Joel Teitelbaum, is de schrijver van het antizionistische boek Vayoel Moshe. Ook de Edah HaChareidis, de extreem-orthodoxe rabbinale raad van Jeruzalem, is fel antizionistisch, evenals de kleine ultraorthodox-joodse groep Neturei Karta die fel gekant is tegen een eigen Joodse staat.

En dat uit geloofsovertuiging.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Do Jan 30, 2020 4:38 pm Reageer met quote

Iets wat we nu zien opkomen in Polen is dat de R.K. een sterke band heeft met de huidige regering en een flinke vinger in de pap, waar fascisme de op op steekt. Zo ook Hongarije.

Vroeger in o.a. Portugal, Spanje en Griekenland. De Jodenvervolging en zigeunervervolgingen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 4:41 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Het orthodoxe(fundamentalistische) Jodendom is op te delen in verscheidene stromingen.

Een groepering is b.v. de antizionistische Satmar-beweging. De vorige Rebbe (leider) ervan, Groot Rabbijn Joel Teitelbaum, is de schrijver van het antizionistische boek Vayoel Moshe. Ook de Edah HaChareidis, de extreem-orthodoxe rabbinale raad van Jeruzalem, is fel antizionistisch, evenals de kleine ultraorthodox-joodse groep Neturei Karta die fel gekant is tegen een eigen Joodse staat.

En dat uit geloofsovertuiging.

Dat onderstreept mijn visie dat niet het gedachtegoed, maar dŠt wat mensen daarmee doen het eventuele gevaar vormt waar de vraag in dit topic over gaat. Christenen steunden Hitler, waar andere christenen in het verzet zaten. "Gott mit uns" stond niet voor niets op de gespen van de Duitse Wehrmacht.
En allemaal haalden ze de legitimatie van hun daden uit hetzelfde boek. Het is mijn mening dat hetzelfde geldt voor moslims of aanhangers van welk ander gedachtegoed dan ook.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28602
Do Jan 30, 2020 4:57 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Je verbindt het islamitisch gedachtegoed aan regeringen. Regeringen bestaan uit mensen die vanuit welk gedachtegoed dan ook machtsmiddelen kunnen inzetten. Het christelijke gedachtegoed is net zo bedenkelijk als er een regering is die de fundamenten van de bijbel als handelingsrichting ziet. Vergeet niet dat de misdaden door de IsraŽlische regering ook door orthodoxen worden goedgepraat vanuit de fundamentalistische gedachte dat God het land aan de Joden heeft beloofd.
Vergeet ook niet dat Hitler en zijn nazi's van harte werden gesteund door de groep "Deutsche Christen". Is daarmee het christelijk gedachtegoed bedenkelijk te noemen?
Niet het joodse of joodschristelijke gedachtegoed is bedenkelijk, maar slechts het misbruik daarvan door de machthebbers. Vind ik.

Het zijn uiteraard altijd mensen die iets doen of niet doen. Die goede of slechte bedoelingen hebben.
Mijn bedenkingen tegen religies in het algemeen is dat het gestoeld is op een imaginair wezen dat vertelt wat men wel of niet mag doen. Dat wezen is natuurlijk verzonnen maar onder het mom daarvan kan men de gekste regels en wetten verzinnen en mensen bang en afhankelijk maken. En die leiders van die religies kunnen de verantwoordelijkheid van alle (mis)daden van zich afschuiven want "God, Allah, whatever, heeft dat zo bepaald.

In de meer profane politiek kan er ook van alles verkeerd gaan. Maar de angst voor een bovennatuurlijk wezen ontbreekt en dat maakt het verzet iets gemakkelijker...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 5:06 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Het zijn uiteraard altijd mensen die iets doen of niet doen. Die goede of slechte bedoelingen hebben.
Mijn bedenkingen tegen religies in het algemeen is dat het gestoeld is op een imaginair wezen dat vertelt wat men wel of niet mag doen. Dat wezen is natuurlijk verzonnen maar onder het mom daarvan kan men de gekste regels en wetten verzinnen en mensen bang en afhankelijk maken. En die leiders van die religies kunnen de verantwoordelijkheid van alle (mis)daden van zich afschuiven want "God, Allah, whatever, heeft dat zo bepaald.

In de meer profane politiek kan er ook van alles verkeerd gaan. Maar de angst voor een bovennatuurlijk wezen ontbreekt en dat maakt het verzet iets gemakkelijker...

Zo gemakkelijk als in China bedoel je?

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 5:11 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...

Maar het zal in China volgens mij niet anders werken...

Maar de goden zullen wel andere namen hebben...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 5:25 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...

Maar het zal in China volgens mij niet anders werken...

Maar de goden zullen wel andere namen hebben...

Ik bedoel dat het verzet tegen het bewind in China niet vanuit religie wordt gevoerd, wat het gemakkelijker zou maken volgens jou.

Ik denk dat jij bedoelt dat iemand uit angst voor straf van het opperwezen niet gauw in verzet zou komen. Ik zie dat anders. Als jij in verzet komt tegen de machthebbers in jouw land of tegen hun wetten en regels, dan doe je dat omdat in jouw visie zij niet handelen overeenkomstig jouw geloof. Immers, als ze dat wel doen hoef je je niet te verzetten. Je gelooft dan ook dat jouw god achter je staat. De angst geldt dus, terecht, de machthebbers, niet god. En het feit dat geweld tegen moslims toeneemt, door de machthebbers in islamitische landen wijst erop dat het verzet tegen het fundamentalistisch geweld toeneemt. Want als iedereen zich braaf aan de wetten en regels zou houden hoef je geen geweld te gebruiken. Het geweld komt voort uit de angst macht en invloed te verliezen.

Laatst aangepast door WillemijnF op Do Jan 30, 2020 5:49 pm, in totaal 2 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 5:43 pm Reageer met quote

Inderdaad, van die kant kun je het ook bekijken. Het nadeel van religies is dat ze alles nog gecompliceerder maken dan dat het al is...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 6:02 pm Reageer met quote

En, maar nu maak ik een zijsprong op het topiconderwerp, als je al als Westen enige invloed zou willen uitoefenen op het proces van liberalisering en tegen het fundamentalistisch geÔnspireerde geweld van machthebbers, dan sluit je niet als grootste leider van de Westerse wereld een bondje met de machthebbers in Saudi-ArabiŽ, om maar iets te noemen en dan zou zo'n religieuze koning niet eens zaken wŪllen doen met een ongelovige als Trump. Dan zijn verontwaardigde uitingen tegen onderdrukking van welke minderheid dan ook niets anders dan hypocriet gewauwel. Want boven welke macht dan ook staat de macht van het geld. Dat gedachtegoed, het vergaren van kapitaal, is pas ťcht gevaarlijk gedachtegoed.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jan 30, 2020 8:01 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
... Want boven welke macht dan ook staat de macht van het geld. Dat gedachtegoed, het vergaren van kapitaal, is pas ťcht gevaarlijk gedachtegoed.

Dat is, voor mij althans, ook wel duidelijk...
Voor geld wordt alles zowel letterlijk als figuurlijk, platgewalst en alles opzij geschoven...

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Vr Jan 31, 2020 4:29 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Want boven welke macht dan ook staat de macht van het geld. Dat gedachtegoed, het vergaren van kapitaal, is pas ťcht gevaarlijk gedachtegoed.

Waarom is geld een gevaarlijker gedachtegoed als religie?
Net zoals met religies, kun je ook met geld zowel goede als slechte dingen doen.

Nu naar de topic vraag: is islamitisch gedachtegoed gevaarlijk?
Ik zie niet in waarom islamitisch gedachtegoed gevaarlijk zou zijn op zichzelf.
Ook binnen het islamitisch gedachtegoed zijn verschillende stromingen, van matig tot strenger.
Fundamentalistisch islamistisch gedachtegoed hoeft op zichzelf ook niet gevaarlijk te zijn.
Het gevaar ontstaat pas naar mijn idee bij radicalisering, geweld en onderdrukking tegen andersdenkenden.

Maar dat geldt eigenlijk voor iedere stroming/ideaal/visie en religie.

Persoonlijk ben ik geen aanhanger van welke religieus gedachtegoed dan ook, ik heb het ook niet nodig als houvast of stuurrichting in het leven, in mijn optiek beperkt religie meer dan het verruimt, maar goed dat is een geheel persoonlijke overtuiging uiteraard.

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10484
Vr Jan 31, 2020 10:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Dat gedachtegoed, het vergaren van kapitaal, is pas ťcht gevaarlijk gedachtegoed.

Helemaal mee eens,,,,,ik kan die Rutte niet uitstaan...Ö. Laughing

Tympaan schreef:
Voor geld wordt alles zowel letterlijk als figuurlijk, platgewalst en alles opzij geschoven...

Inderdaad

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie