Is het islamitisch gedachtegoed gevaarlijk?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Wo Jan 29, 2020 4:48 pm Reageer met quote

Het vergelijken zoals ik elders las met de fascistische uitlatingen van Baudet b.v. heeft mij dit topic doen openen.

Twee heel verschillende onderwerpen maar over het islamitische gedachtegoed wil ik best discussiren.

Wat verstaan we onder islamitisch gedachtegoed vraag ik me dan af.

Binnen diverse religies bestaan verschillende stromingen, zo ook binnen de Islam.

Al deze stromingen op n hoop gooien en dan een oordeel vellen over het 'islamitische' gedachtegoed is kort door de bocht naar mijn mening.

Maar ben jij een andere mening toegedaan, vertel....waarom en hoe je tot die conclusie komt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

BigEd

Superlid
Superlid
Antw.: 1159
Wo Jan 29, 2020 5:43 pm Reageer met quote

Al het ideologische gedachtegoed is wat mij betreft gevaarlijk.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Wo Jan 29, 2020 6:59 pm Reageer met quote

Noem mij n islamitisch land waar een normale democratie bestaat. Waar je als ongelovige dezelfde rechten en vrijheden hebt als moslims hebben in Nederland (of ander democratisch land) Waar de religie ondergeschikt is aan de landswetten. Waar de vrouw kan dragen wat ze zelf wil.

Kortom, waar je een normaal leven kan leiden, ongeacht je religie of je athest zijn...

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 29, 2020 7:01 pm Reageer met quote

BigEd schreef:

Inderdaad. Dat is mijn algemene standpunt ook. Of dat nu politiek of religieus is...

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10802
Wo Jan 29, 2020 7:21 pm Reageer met quote

Geloof is opium voor het volk.
Het verbloemt de kijk op de werkelijkheid.

Dus het islamitisch gedachtegoed is net als ander godsdiensten gevaarlijk, manipulatief en gebaseerd op de angst van het volk.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 7:44 pm Reageer met quote

BigEd schreef:

Duidelijk!

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 7:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Noem mij n islamitisch land waar een normale democratie bestaat. Waar je als ongelovige dezelfde rechten en vrijheden hebt als moslims hebben in Nederland (of ander democratisch land) Waar de religie ondergeschikt is aan de landswetten. Waar de vrouw kan dragen wat ze zelf wil.

Kortom, waar je een normaal leven kan leiden, ongeacht je religie of je athest zijn...

Kan democratie en religie niet samen gaan vind je?
Islam en democratie is ook een aardig onderwerp.

Maar wat versta jij onder islamitisch gedachtegoed?

Laatst aangepast door ThirzadeRobles.1 op Wo Jan 29, 2020 7:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 7:48 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
BigEd schreef:

Inderdaad. Dat is mijn algemene standpunt ook. Of dat nu politiek of religieus is...

Keur jij iedere politieke ideologie af? Waarom?

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 7:49 pm Reageer met quote

humor schreef:
Geloof is opium voor het volk.
Het verbloemt de kijk op de werkelijkheid.

Dus het islamitisch gedachtegoed is net als ander godsdiensten gevaarlijk, manipulatief en gebaseerd op de angst van het volk.

Dus alle religies zijn gevaarlijk vind je?

Laatst aangepast door ThirzadeRobles.1 op Wo Jan 29, 2020 8:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 8:04 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

In Marokko kunnen christenen gewoon de kerk bezoeken en Joden ook vrij hun geloof belijden.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 8:10 pm Reageer met quote

Verrassende antwoorden. Maar op de vraag; wat versta je onder islamitisch gedachtegoed komt geen antwoord.

Islam en andere religies worden op n hoop gegooid.

Laatst aangepast door ThirzadeRobles.1 op Wo Jan 29, 2020 8:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 29, 2020 8:10 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Tympaan schreef:

Het kan wel, mits het te allen tijde ondergeschikt blijft aan de politiek. Wetten kun je maken voor het hele land en gelden dan voor elke burger, ongeacht of hij/zij gelovig of ongelovig is. Religieuze wetten kun je hooguit zien als een soort huisregels voor die religie of die organisatie. Maar kunnen nooit een landswet vervangen of overstijgen...

Quote:

De wetten en regels die gelden binnen een islamitisch land. En die zijn niet democratisch omdat ze niet alleen gelden voor moslims maar voor iedere inwoner, ook als je helemaal geen geloof hebt..
In de praktijk betekent dat dus dat je als verschoppeling "ongelovige hond" gezien wordt als je geen moslim bent..

Terroristen en dergelijk zie ik als extreem-islamitisch...

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 29, 2020 8:12 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
Verrassende antwoorden. Maar op de vraag; wat versta je onder islamitisch gedachtegoed komt geen antwoord.

Sorry. Ik zit niet de hele dag op 50plusser... Very Happy

Voor mij is de islam ook een religie en inderdaad, als overtuigd athest is elke religie voor mij n pot nat. Hooguit zie ik een verschil in 'strengheid' tussen de geloven..

Laatst aangepast door Tympaan op Wo Jan 29, 2020 8:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 8:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
ThirzaR schreef:
Tympaan schreef:

Het kan wel, mits het te allen tijde ondergeschikt blijft aan de politiek. Wetten kun je maken voor het hele land en gelden dan voor elke burger, ongeacht of hij/zij gelovig of ongelovig is. Religieuze wetten kun je hooguit zien als een soort huisregels voor die religie of die organisatie. Maar kunnen nooit een landswet vervangen of overstijgen...

Quote:

De wetten en regels die gelden binnen een islamitisch land. En die zijn niet democratisch omdat ze niet alleen gelden voor moslims maar voor iedere inwoner, ook als je helemaal geen geloof hebt..
In de praktijk betekent dat dus dat je als verschoppeling "ongelovige hond" gezien wordt als je geen moslim bent..

Terroristen en dergelijk zie ik als extreem-islamitisch...

Als je uitgaat van een moslim(a)denk je dat die allemaal hetzelfde islamitische gedachtegoed aanhangen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5823
Wo Jan 29, 2020 8:15 pm Reageer met quote

Ik denk dat een ideologie nooit de oorzaak is van misstanden maar dat zij gebruikt wordt om deze te legitimeren. Machtsmisbruik vanuit een ideologie, of dat nou religieus of seculier is, komt overal voor. Ook hier zijn ooit mensen op de brandstapel beland. Het zijn altijd de mnsen die misbruik maken van de macht waarvoor zij legitimiteit zoeken in de ideologie. Niet de ideologie, maar de mens die deze aanwendt ter verkrijging en versteviging van de eigen macht is gevaarlijk. Omgekeerd kan ideologie ook mensen inspireren tot naastenliefde en liefdadigheid, ook en juist binnen de Islam.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 8:17 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
ThirzaR schreef:

Sorry. Ik zit niet de hele dag op 50plusser... Very Happy

Snap ik Very Happy Tot een andere keer dan maar.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 8:22 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Omgekeerd kan ideologie ook mensen inspireren tot naastenliefde en liefdadigheid, ook en juist binnen de Islam.

Dat geloof ik ook! En dat zien we soms ook om ons heen gebeuren.

B.v. Honderden moslims hebben vanavond een kring gevormd om een synagoge in de Noorse hoofdstad Oslo. Met de zogenoemde 'kring van vrede' willen de deelnemers hun solidariteit tonen met de joden in Noorwegen.

Aanleiding voor de actie zijn de aanslagen in Kopenhagen vorige week. De schutter schoot twee mensen dood, onder wie een bewaker van een synagoge.

---------------------------------------------------------------------------In 2018
Isralische moslims, joden en christenen zingen samen Bob Marley

Aan het eind van de ramadan, inmiddels zon drie weken geleden, kwam in Jeruzalem een grote groep joden, moslims en christenen samen in de Toren van David, om samen One Love te zingen, de iconische hit van Bob Marley. Een samenzang als teken van hoop. Dit weekend verscheen de officile videoclip.
https://bit.ly/37yu2T4
------------------------------------------------------------------------

2020
In de Oosterkerk in Zwolle was zondag 5 januari een interreligieuze viering voor de vrede georganiseerd door de werkgroep Samen Leven Anders Geloven (SLAG) Zwolle. Mensen vanuit Islam, Jodendom en Christendom zochten elkaar op in een gezamenlijke viering en gebed voor de vrede. Het geloof is ons gegeven om het leven hier op aarde te laten opbloeien, om liefde, vrede en recht mogelijk te maken. Voor iedereen. Als gezamenlijke opdracht, een weg om te gaan.
https://www.nieuwwij.nl/algemeen/joden-christenen-en-moslims-bidden-samen-voor-vrede/

Laatst aangepast door ThirzadeRobles.1 op Wo Jan 29, 2020 8:32 pm, in totaal 3 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jan 29, 2020 8:23 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:

Als je uitgaat van een moslim(a)denk je dat die allemaal hetzelfde islamitische gedachtegoed aanhangen?

Ik kan mij natuurlijk moeilijk verplaatsen in de gedachte van een moslima.. Very Happy
Ik kan mij vooral verbazen wat men zich allemaal laat welgevallen om wille van een religie. Zeker als vrouw zijnde....

Ik zal het dus moeten doen mat wat men zo hier en daar hoort en leest.
Maar er zullen best wel gradaties in strengheid zijn, zoals binnen elke religie dat wel is...

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 29, 2020 8:28 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
ThirzaR schreef:

Ik kan mij natuurlijk moeilijk verplaatsen in de gedachte van een moslima.. Very Happy
Ik kan mij vooral verbazen wat men zich allemaal laat welgevallen om wille van een religie. Zeker als vrouw zijnde....

Ik zal het dus moeten doen mat wat men zo hier en daar hoort en leest.
Maar er zullen best wel gradaties in strengheid zijn, zoals binnen elke religie dat wel is...

Dat laatste zijn we het over eens.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5823
Wo Jan 29, 2020 8:35 pm Reageer met quote

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin werd gesteld dat het agressieve gedrag van de machthebbers in Islamitische landen vooral wordt veroorzaakt omdat er van binnenuit, dus vanuit de moslims zelf, steeds meer roep is om democratischer waarden, gelijke rechten etc. Die roep wordt eveneens gevoed vanuit de ideologie. De bedreiging die van die roep uitgaat leidt tot gebruik van geweld door de machthebbers die hun positie niet willen opgeven. Ik vond die gedachte interessant. De grootste bedreiging voor dictatoriale machthebbers binnen de Islamitische landen komt dus vanuit het eigen land, van geloofsgenoten. En hoe groter dit verzet als een bedreiging wordt ervaren, hoe repressiever het bewind wordt.
Dit mechanisme zie je altijd vroeg of laat ontstaan in dictaturen en gelukkig zien we ook vaak dat het verzet uiteindelijk wint. Die gedachte vind ik hoopvol, al weten we ook dat er eerst nog heel wat bloed zal vloeien.

Om op je vraag in te gaan Thirza: ik denk niet dat de Islamitische ideologie gevaarlijk is maar wl dat er binnen die religie genoeg aanknopingspunten zijn te vinden die machthebbers kunnen gebruiken om het geweld te legitimeren.
Maar dat geldt evenzeer voor iemand die de Bijbel wil gebruiken voor de eigen macht, of een seculiere ideologie.
Er bestaat dus niet iets als "het" Islamitisch gedachtegoed, in mijn visie. Er bestaan alleen mensen die de Koran interpreteren op een manier die past bij hun eigen overtuiging, zowel in positieve als negatieve zin. Zoals ook christenen verschillende overtuigingen vinden vanuit de bijbel.
Althans, zo zie ik het.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie