'Identiteitskaart' - Mahmoud Darwish
Schrijven & dichten
Plaats reactie

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Vr Jan 31, 2020 1:27 am Reageer met quote

'Identiteitskaart':
Noteer!
Ik ben een Arabier
En mijn pasnummer is nummer vijftigduizend
Ik heb acht kinderen
Het negende zal er komen na deze zomer
Ergert je dat?

Noteer!
Ik ben een Arabier
Ik draag een gewone naam zonder titel
Lijdzaam in een land
Waar het volk vaak uitbarst in woede.
------------------------------------------------------------------------

Mahmoud Darwish was een Palestijns dichter en schrijver die talrijke onderscheidingen kreeg voor zijn literair oeuvre. In zijn werk werd Palestina een metafoor voor het verlies van zijn land, de geboorte en de heropstanding, de pijn van de verdrijving en de Palestijnse diaspora.

Palestina 13-3-1941 tot 9-8-2008

Laatst aangepast door ThirzadeRobles.1 op Vr Jan 31, 2020 2:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Vr Jan 31, 2020 11:31 am Reageer met quote

O God! zwijg niet, houd U niet als doof, en zijt niet stil, o God!
Want zie, Uw vijanden maken getier, en Uw haters steken het hoofd op.
Zij maken listiglijk een heimelijken aanslag tegen Uw volk, en beraadslagen zich tegen Uw verborgenen.
Zij hebben gezegd: Komt, en laat ons hen uitroeien, dat zij geen volk meer zijn; dat aan den naam Israels niet meer gedacht worde.
Want zij hebben in het hart te zamen geraadslaagd; tegen U hebben zij een verbond gemaakt

David

Joodse dichter

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Vr Jan 31, 2020 2:42 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
O God! zwijg niet, houd U niet als doof, en zijt niet stil, o God!
Want zie, Uw vijanden maken getier, en Uw haters steken het hoofd op.
Zij maken listiglijk een heimelijken aanslag tegen Uw volk, en beraadslagen zich tegen Uw verborgenen.
Zij hebben gezegd: Komt, en laat ons hen uitroeien, dat zij geen volk meer zijn; dat aan den naam Israels niet meer gedacht worde.
Want zij hebben in het hart te zamen geraadslaagd; tegen U hebben zij een verbond gemaakt

David

Joodse dichter

Deel van Psalm 83

Koning David 1040 v. Chr. tot 970 v. Chr.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5884
Vr Jan 31, 2020 2:51 pm Reageer met quote

De psalm waarin God wordt opgeroepen degenen die niet in hem geloven te verdrijven en te doden. Als dit de leidraad is waarnaar religieuze zionisten of orthodoxe christenen handelen heeft discussiŽren echt geen zin. Onverzoenlijke gelovigen met dķs een onverzoenlijke, wraakzuchtige God.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Vr Jan 31, 2020 5:07 pm Reageer met quote

O willemijn, wat ben je toch dom. Ben jij echt lerares? Ken jij dan helemaal niet van de oude geschiedenissen? Hoe het leven was in die tijd. Tja, ik ga het je niet uitleggen hoor,
Thirza, en daarom geloof ik niet dat jij en/of Lucia beseffen waar jullie mee bezig zijn.

Weet je wat, lees EzechiŽl 37 ook even. Schud het van je af en doe of er niks aan de hand is.
Verder veel plezier met je haat voor IsraŽl

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5884
Vr Jan 31, 2020 5:42 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
O willemijn, wat ben je toch dom. Ben jij echt lerares? Ken jij dan helemaal niet van de oude geschiedenissen? Hoe het leven was in die tijd. Tja, ik ga het je niet uitleggen hoor,
Thirza, en daarom geloof ik niet dat jij en/of Lucia beseffen waar jullie mee bezig zijn.

Weet je wat, lees EzechiŽl 37 ook even. Schud het van je af en doe of er niks aan de hand is.
Verder veel plezier met je haat voor IsraŽl

Bij gebrek aan argumenten en inhoud wederom de persoonlijke aanvallen. Verder commentaar overbodig.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 1

Plaats reactie