Vaccinatieplan schiet tekort
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Volgende Plaats reactie

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Za Dec 12, 2020 4:55 pm Reageer met quote

Er zullen weinig mensen zijn die in deze periode willen ruilen met Rutte. Ik geef het je te doen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14075
Zo Dec 13, 2020 5:18 pm Reageer met quote

Nee, ik zou niet graag in de schoenen staan van Mark Rutte of Hugo de Jonge. Maar ik ben dan ook geen politicus of bestuurder. Zij zijn dat wel. Ik zou ook niet in de schoenen willen staan van heel veel anderen en dat komt omdat mijn kwaliteiten op een heel ander gebied liggen, namelijk uitvoeren van gezondheidszorg in het primaire proces. Omdat ik zowel als burger als gezondheidszorger met de gevolgen van dit beleid geconfronteerd word heb ik het volste recht om er kritiek op te hebben, op het beleid en de opstelling van de regering en het OMT, degenen met primaire verantwoordelijkheid voor het beleid bij het bestrijden van de coronapandemie. Mijn voornaamste kritiek is dat er te weinig rekening gehouden wordt met de gevolgen van het beleid voor de individuele burgers. De aandacht gaat vooral naar grote bedrijven, zoals KLM, waar miljarden in gepompt worden, terwijl je je al geruime tijd geleden af kon vragen wat precies nog het bestaansrecht van dit zwaar gesubsidieerde bedrijf was. Diederik Gommers, de redelijkheid zelve, heeft ook dergelijke kritiek:
Quote:
Het kabinet moet duidelijker communiceren en meer perspectief bieden, vindt ic-voorzitter Diederik Gommers. Want dan begrijpen mensen beter waarom ze zich aan de coronaregels moeten houden. "Soms dacht ik: waar blijft de uitleg?"

Hij is voor zijn doen behoorlijk kritisch op het kabinet. Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en bekende Nederlander tegen wil en dank. De uitleg over mondkapjes was onder de maat, premier Rutte was soms juist te optimistisch, met alle gevolgen van dien. Het bron- en contactonderzoek faalde, tot grote boosheid van Gommers. En een stip aan de horizon, een wenkend perspectief? Het ontbrak bijna volledig. "Bied je geen perspectief, dan zoek je dingen die jou goed uitkomen. En dan kom je bij Viruswaanzin uit."

In de zomer is hij ongemeen fel naar de GGD en nam het woord 'falen' in de mond. "Dat is me niet in dank afgenomen. Maar ik bedoelde niet het falen van mensen, maar dat het systeem faalt. Want we hebben gezegd dat bron- en contactonderzoek zo belangrijk is. En dan blijkt het ondoenlijk voor hen om al die controles uit te voeren."
Diederik Gommers kritisch over de crisiscommunicatie van het kabinet: 'Je moet ook perspectief bieden'

Dezelfde strekking:
Quote:
Het gaat fout met de coronacijfers en niet zo zuinig ook. Daarom moeten we er met zijn allen aan geloven. Althans, dat is de verwachting. Op dinsdagavond nemen Mark Rutte en Hugo de Jonge plaats achter het katheder om over de hoofden van het journaille heen het publiek te vertellen dat het nu echt afgelopen is. We hebben een aap gemaakt van de voorschriften. We hebben het aan onszelf te wijten.

Het kan natuurlijk zijn dat een zware lockdown van een week of zes aansluit bij de eerste grote vaccinatiecampagne en dat die enorm aanslaat. Dan jagen we corona met de injectienaald het land uit. Dat zou een hoopgevend vooruitzicht zijn. Maar het echte nieuws is dat Nederland slechts de helft van de eerste bestelling krijgt en dan ook nog later dan toegezegd. Ook is het helemaal niet gezegd dat de aangescherpte maatregelen tot een kortere lockdown leiden. Dat klinkt allemaal logisch, maar het gedrag van het coronavirus tart elke logica. In mei was het virus overal in Europa tegelijkertijd op zijn retour. De aanpak door de verschillende landen – van bijna huisarrest tot iets zeer milds – leek weinig verschil te maken. Het virus kende overal eb én vloed.

Er zijn in Nederland meer voorlichters dan journalisten. Hoe kan het dat de voorlichting over covid, de pandemie en de tegenmaatregelen van zo’n verpletterend amateurisme getuigt? Waarom worden er geen grote professionele gedragscampagnes georganiseerd met de inzet van een doordachte mediamix en een inzet van alle middelen? En dat terwijl er blijkbaar genoeg tijd en geld is om het publiek lastig te vallen met een absoluut idiote campagne tegen overmatige drankgebruik, getiteld dranquilo? Hoe kan het zijn dat er niet al maanden een effectieve overheidsvoorlichting plaats vindt ter voorbereiding van de komende vaccinatiecampagnes? Zó dat de Nederlanders op de hoogte gesteld worden van de manier waarop die vaccins werken en wat er zo ongeveer in zit.
Perspectief, mijn reet

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 13, 2020 6:31 pm Reageer met quote

Deze corona pandemie blijkt koren op de molen te zijn voor hen die zich afzetten tegen de deze regering.
Zo'n pandemie als op dit moment heeft zich in jaren niet voorgedaan.
Dit overvalt iedereen. Ik ben er van overtuigd dat deze regering alles doet wat in hun vermogen ligt om het in goede banen te leiden.

Alleen maar kritiek leveren lost niets op.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 13, 2020 7:26 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Deze corona pandemie blijkt koren op de molen te zijn voor hen die zich afzetten tegen de deze regering.
Dit overvalt iedereen. Ik ben er van overtuigd dat deze regering alles doet wat in hun vermogen ligt om het in goede banen te leiden.

Onderbouw ik mijn kritiek dan niet? Bedoel je dat we niet mogen constateren dat Hugo de Jonge zijn hand telkenmale overspeelt met loze beloftes en dat hij samen met Mark Rutte vooral de schuld geeft aan ons, die de maatregelen niet goed uitvoeren? Omdat ze zo goed hun best doen? Dat het oplopen van de cijfers ligt aan dat we ons niet voldoende houden aan 'de anderhalve meter en je handen stuk wassen'? En verder niets? Iedereen met enig benul van hygiëne weet dat een kapotte huid zowel een porte d'entree als een verspreidingsmechanisme is voor micro-organismen. Handen wassen is prima maar liever niet stuk wassen. Bovendien is de kans om in de buitenlucht besmet te raken met een luchtwegvirus buitengewoon klein, tenzij je zeer intensief en langdurig contact met anderen hebt.

Ik blijf kritisch t.a.v. mondmaskers, met name omdat veel mensen een potje maken van de gebruiksrichtlijnen, maar ik sta wel achter de draagverplichting. Het is langzamerhand duidelijk dat microdruppeltjes een belangrijke verspreidingsbron is van corona, zo niet de belangrijkste, iets dat bij seizoensgriep en verkoudheid al jaren geaccepteerd is. Daarom is ventilatie, c.q. aanvoer van verse lucht, essentieel. Maar wat gebeurt er? De zwaksten worden luchtdicht verpakt in zorginstituten, broeinesten, ik gok erop dat de rest van de samenleving straks in huis wordt opgesloten, waar de kans op besmetting het grootste is, naast de scholen en al genoemde zorginstellingen. Daar kan ik bij optellen dat het neoliberale beleid ervoor gezorgd heeft dat de zorg een soort van just-in-time sector geworden is. Alsof er in een of twee weken even een paar duizend ic-bedden gecreëerd kunnen worden. Natuurlijk doen bewindslieden en functionarissen van uitvoeringsorganen hun best maar de samenhang en langere termijnvisie ontbreekt totaal en iedere vorm van perspectief ontbreekt. Daar richt niet alleen mijn kritiek zich op maar ook die van mensen die veel beter dan ik weten waarover het gaat, zoals Diederik Gommers.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Dec 13, 2020 8:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 13, 2020 7:47 pm Reageer met quote

Je onderbouwing bestaat uit het aanhalen van anderen waar jij het roerend mee eens bent.
Dat je een deskundige als Gommers aanhaalt kan ik nog begrijpen maar de mening van Han van der Horst?
En daarbij, de deskundigen staan ook niet allemaal op een lijn wat de aanpak aangaat.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 13, 2020 8:16 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Je onderbouwing bestaat uit het aanhalen van anderen waar jij het roerend mee eens bent.
Dat je een deskundige als Gommers aanhaalt kan ik nog begrijpen maar de mening van Han van der Horst?
En daarbij, de deskundigen staan ook niet allemaal op een lijn wat de aanpak aangaat.

Wat is er mis met een goed onderbouwde mening? Waarom zou die niet gebaseerd mogen zijn op de bevindingen van anderen? Doe jij altijd zelf onderzoek om je argumenten te staven? Dan zouden we de hele journalistiek maar op moeten heffen, om mee te beginnen. En verder, resultaat van wetenschappelijk onderzoek is één ding maar de interpretatie is een heel ander verhaal, laat staan de ondernomen acties. Ik ben blij dat er integere journalisten bestaan die op een degelijke manier hun werk doen. Idem voor historici en statistici.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 13, 2020 8:18 pm Reageer met quote

Wat maak je het toch allemaal ingewikkeld.
Ik schrijf op hoe ik het zie en jij hoe jij het ziet. Dat onze gedachten en meningen daarover niet gelijk zijn dat gebeurt tussen mensen.
En daar is niets mis mee.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 13, 2020 8:53 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Wat maak je het toch allemaal ingewikkeld.
Ik schrijf op hoe ik het zie en jij hoe jij het ziet. Dat onze gedachten en meningen daarover niet gelijk zijn dat gebeurt tussen mensen.
En daar is niets mis mee.

Ik vind er niets ingewikkelds aan maar ook daarover zullen we van mening verschillen. Je maakt het juist ingewikkeld als je geen onderscheid maakt tussen feiten en meningen. Jammer dat de discussie niet meer over de inhoud gaat. Het zij zo maar daar laat ik het dan maar bij.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 13, 2020 9:09 pm Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp deel jij niet je 'mening' maar
noem je de mening van anderen 'feiten' als die jou op een moment goed uitkomen.

Vaccinatieplan schiet tekort. Kritiek er op is prima maar alleen kritiek zonder te zeggen hoe het dan wel anders moet heeft geen enkele zin.

Verder hier nog op ingaan dus ook niet.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 14, 2020 12:29 am Reageer met quote

Welmoet schreef:

Dat heb je dan niet goed begrepen.
Quote:
Vaccinatieplan schiet tekort. Kritiek er op is prima maar alleen kritiek zonder te zeggen hoe het dan wel anders moet heeft geen enkele zin.

Er had vanaf het moment dat vaccinatie een serieuze optie was, voorjaar 2020, al een vaccinatieplan ontwikkeld moeten worden. Dat staat duidelijk in de artikelen waar ik naar verwijs. Ik heb ook ettelijke malen aangegeven dat verspreiding via micro-druppeltjes een onderschatte verspreidingsbron is. Daar is adequate ventilatie de remedie voor. Ook dat heb ik meerdere malen genoemd in de afgelopen maanden.
Quote:
Groot-Brittannië begon dinsdag als eerste westerse land met de vaccinaties tegen corona en dat doet wat met de stemming in het land, zegt Levi: ‘Het vaccin is de weg naar buiten, niet morgen maar wel over een paar maanden.’

‘Als ik van afstand de vaccinatiediscussie in Nederland volg dan zie ik dat er meteen een eindeloze rij problemen wordt opgesomd. Ja maar, het vaccin moet worden gekoeld, ja maar, we moeten de familie van verpleeghuisbewoners om toestemming vragen en ga zo maar door. Ik wil de problemen niet bagatelliseren maar daar zijn toch oplossingen voor te bedenken? We hebben toch dozen met droog ijs om te koelen en als je hele personeel erachter gaat staan dan kun je toch in een maand tijd alle familie benaderen? Hier heerst veel meer een can do-mentaliteit. Ja, het is allemaal heel moeilijk en lastig, maar doe het gewoon.’

Lees verder: Marcel Levi: ‘In vaccinatieweigeraars moet je geen energie stoppen’

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Ma Dec 14, 2020 12:58 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Welmoet schreef:

Quote:

Er had vanaf het moment dat vaccinatie een serieuze optie was, voorjaar 2020, al een vaccinatieplan ontwikkeld moeten worden. Dat staat duidelijk in de artikelen waar ik naar verwijs. Ik heb ook ettelijke malen aangegeven dat verspreiding via micro-druppeltjes een onderschatte verspreidingsbron is. Daar is adequate ventilatie de remedie voor. Ook dat heb ik meerdere malen genoemd in de afgelopen maanden.

Dus Kees als ik jou goed begrijp dan hadden we, als iedereen naar jou had geluisterd geen problemen meer gehad?

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Ma Dec 14, 2020 1:44 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Keesvi schreef:
Welmoet schreef:

Quote:

Dus Kees als ik jou goed begrijp dan hadden we, als iedereen naar jou had geluisterd geen problemen meer gehad?

Nee dus, want in deze heeft niemand de wijsheid in pacht ( kijk naar de landen om ons heen) allemaal hetzelfde probleem

Natuurlijk zijn er zaken waarbij ik ook mijn twijfels heb, maar om nou te stellen dat je met een goeie ventilatie het probleem hebt opgelost is wel heel makkelijk.

je kan niet in een heel korte periode de ventilatieproblemen van bijv verzorgingshuizen en scholen oplossen( denk alleen eens aan de kosten.

wat denk je van al de oostblokkers die hier aan het werk zijn en die bij afwezigheid ( ziekte) geen loon ontvangen, denk je dat die zich maar zo afmelden en in quarantaine gaan?

enz enz achteraf is iedereen slim.

de taak die de regering ich heeft gesteld is Naar mijn mening dat het probleem ( het aantal besmettingen) beheersbaar moet ijn voor de ziekenhuize, en volgens mij slagen ze daar wel in.

Het virus ban je niet uit, met vaccinaties perk je het in en kun je misschien weer tot een werkbare samenleving komen.

laten we daar maar eens voor gaan........

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 14, 2020 2:31 am Reageer met quote

Waar het om gaat, Nandes, is een complex van maatregelen waardoor we er halverwege komend jaar of misschien een enkele maand later goeddeels doorheen zijn. Dat doen we niet door Nederland nu voor een paar weken op slot te gooien, de sleutel ervan na opening weg te gooien om er tot onze 'verbazing' achter te komen dat het virus weer toeslaat. Dat doen we ook niet door, als het over een paar maanden weer warmer wordt en het te verwachten is dat het aantal besmettingen daalt, net te doen alsof er niets aan de hand is, zoals afgelopen zomer. Dat is allemaal verloren tijd. Een goede ventilatie is natuurlijk niet hét middel, wat ik nergens suggereer, maar kan wel helpen het aantal ziektegevallen beheersbaar te houden en de zwaksten in zorginstellingen en dergelijke er beter doorheen te helpen in plaats van ze bloot te stellen aan vervuilde lucht door hen hermetisch op te sluiten, even kort door de bocht. De vergelijkbare ontwikkelingen in een aantal landen laten duidelijk zien dat er sprake is van seizoens- en weersinvloeden. Steeds duidelijker wordt dat de luchtvochtigheidsgraad een belangrijke rol speelt. Die factoren kun je voor kennisgeving aannemen en ze naast je neerleggen maar je kunt ook proberen na te gaan wat die beïnvloedende factoren precies zijn en hoe ze uitwerken en daar de maatregelen op afstemmen.

En inderdaad, je noemt de Oost-Europeanen, als voorbeeld, er moet absoluut ook rekening worden gehouden met maatschappelijke problemen tgv de coronapandemie die adequate maatregelen tegenwerken. Door het neoliberale beleid stikt ons land tegenwoordig van de zzp-ers. 'Vrijheid, blijheid' niet waar? Die verdienen dus niets als ze niet werken door zich ziek melden of in quarantaine te gaan.

Ik heb te maken met asielzoekers, die bij besmetting veroordeeld worden tot tien dagen gedwongen verblijf op de paar vierkante meters van de hen toegewezen verblijfsruimte. Ze krijgen dan niet te nassen diepvriesmaaltijden en als je een heel gezin in quarantaine stopt mogen de familieleden nog eens tien dagen extra, domweg omdat ze contact met een besmet persoon gehad hebben. Dat is dus twintig dagen binnen blijven in een uiterst beperkte ruimte. Ik zou dat absoluut niet volhouden. Mag jij bedenken hoe groot de motivatie is om zich te melden of te laten testen bij luchtwegklachten.

‘Het coronagebouw’, noemen asielzoekers het. Ze blijven er zo ver mogelijk uit de buurt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4913
Ma Dec 14, 2020 12:15 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:

Ach dat is de meeste Nederlanders eigen denk ik.

Het probleem om corona echt goed in de hand te houden ligt mijns inziens helemaal niet bij de regering en het beleid dat zij ivm deze epidemie gevoerd hebben tot nu toe, maar bij onszelf.
Tijdens de eerste golf volgden wij de adviezen van kabinet Rutte vrij goed op, waarop een enorme daling van besmettingen volgde.
Het werkte, het werkte zelfs boven verwachting.

Maar toen kwam de klad erin. Niet bij het kabinet, maar bij ons, ons eigen gedrag, onze zelfbeheersing, ons verantwoordelijkheidsgevoel.

Dat zal ook wel weer volkomen normaal voorspelbaar menselijk zijn, maar dáár lag en ligt het probleem. Dáár zijn de hoge aantallen besmettingen en ziekenhuisopnames aan te wijten.

En vooral dat lijkt me de taak van Rutte en de Jonge een zo ondankbare te zijn.
Wart wij fout doen, wordt hen aangewreven

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 14, 2020 12:46 pm Reageer met quote

Wat je zegt NicolaasP! Hier wordt volgens mij veel te weinig aandacht aan besteed.

Een groot deel weigert mondkapjes te dragen in het OV. Er zijn anti-Corona demonstraties. De zogenaamde Coronafeestjes door jongeren.

Velen lappen de maatregelen aan hun laars.
Men gaat hier heel ver in. https://staopvoorvrijheid.nl/guerilla-mask-force-nl/

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 14, 2020 12:54 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het probleem om corona echt goed in de hand te houden ligt mijns inziens helemaal niet bij de regering en het beleid dat zij ivm deze epidemie gevoerd hebben tot nu toe, maar bij onszelf.

Dat is wat we continue te horen krijgen, terwijl zeer veel positief getesten aangeven zich keurig aan de regels te hebben gehouden. Er is een duidelijke parallel met de weersomstandigheden, de seizoenen en de luchtvochtigheidsgraad. Dat zijn factoren die m.i. niet voldoende meegenomen worden bij het bepalen van het beleid. Natuurlijk speelt gedrag, groepen jongeren, studenten en andere feestvierders een rol maar scholen en thuissituatie zijn de significant de grootste besmettingslocaties.

De regering is verantwoordelijk voor het beleid en als dat gaten vertoont mag ze daar best op aangesproken worden. Ik ga niet in herhalingen vallen. Ik wacht even af wat de maatregelen worden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4913
Ma Dec 14, 2020 1:07 pm Reageer met quote

Quote:
terwijl zeer veel positief getesten aangeven zich keurig aan de regels te hebben gehouden.

Kees, dat zegt toch helemaal niets wanneer we allemaal kunnen zien hoe een groot, misschien wel het overgrote deel van de bevolking de adviezen volkomen aan zijn laars lapt?

Bovendien
Quote:
Acht op de tien Nederlanders gaan gewoon naar buiten met een hoest, loopneus of andere coronasymptomen. Hoewel een meerderheid van de Nederlanders het belang van thuisblijven en testen bij corona-achtige klachten onderschrijft, maakt slechts 12 procent daadwerkelijk de gang naar een van de ruim tachtig teststraten van de GGD in ons land. ‘Zorgelijk’, vindt het RIVM, dat de cijfers vandaag bekendmaakte.

Dit was juli volkskrant

Inmiddels laten zich wel wat meer mensen testen, maar het blijft toch vooral lijken op dweilen met de kraan open zolang zovelen deze epidemie niet serieus wensen te nemen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 14, 2020 2:57 pm Reageer met quote

Ik schetste de situatie al op de AZC's en voor zzp-ers. Ik snap wel waarom sommigen de kop in het zand steken, overigens zonder dat ik het goedkeur. Daarom pleit ik ervoor om dat soort aspecten mee te overwegen en ook daar beleid over te formuleren. En voor mij een reden te meer om dat vaccinatieprogramma zsm op de rit te krijgen.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 14, 2020 3:07 pm Reageer met quote

Ik werk met mensen met veelal een chronische aandoening, waarvan een groot aantal al maanden niet meer buiten komt. De sociale contacten op een heel laag pitje staan.
Door alle anti Corona demonstraties e.d. voelen patiënten zich super kwetsbaar en de angst om naar buiten te gaan of te winkelen neemt alleen maar toe door die fratsen.

Ik kan dan ook geen greintje begrip opbrengen voor hen die de regels aan hun laars lappen. Het is een schande!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2970
Ma Dec 14, 2020 8:14 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Tijdens de eerste golf volgden wij de adviezen van kabinet Rutte vrij goed op, waarop een enorme daling van besmettingen volgde.
Het werkte, het werkte zelfs boven verwachting.

Maar toen kwam de klad erin. Niet bij het kabinet, maar bij ons, ons eigen gedrag, onze zelfbeheersing, ons verantwoordelijkheidsgevoel.

Dat zal ook wel weer volkomen normaal voorspelbaar menselijk zijn, maar dáár lag en ligt het probleem. Dáár zijn de hoge aantallen besmettingen en ziekenhuisopnames aan te wijten.

En vooral dat lijkt me de taak van Rutte en de Jonge een zo ondankbare te zijn.
Wart wij fout doen, wordt hen aangewreven

Helemaal mee eens!

Pagina 2 van 12 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Volgende

Plaats reactie