'Coronadode' criteria ?
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6060
Za Dec 12, 2020 1:12 pm Reageer met quote

Rare vraag misschien, en mogelijk ook erg dom dat ik er zelf absoluut het antwoord niet op weet, maar wanneer spreek je van een overlijdensgeval tgv corona, en indien daar duidelijke maatstaven voor bestaan, worden die over de hele wereld gehanteerd of zijn die maatstaven misschien per land verschillend.

Een paar voorbeelden,misschien komen sommige belachelijk over, maar is niet zo bedoeld:

1. X is positief getest, 'dus' thuis in qaurantaine, raakt ten val op de trap en overlijdt aan zwaar hersenletsel.
Geen coronadode?

2. X. is positief getest, maar kruipt toch achter het stuur, zijn vrouw gaat mee. Man krijgt een ernstige hoestbui op de snelweg en verliest de macht over het stuur waardoor de auto tegen een boom knalt. De man verliest daarbij het leven.
Kan deze persoon aangemerkt worden als coronadode?

3. X. is positief getest en heeft daarbij een ernstig aneurysma met grote kans op scheuren. Door een zeer zware hoestaanval (waarschijnlijk aan de covid-19 infectie in de longen te wijten) scheurt de slagader. De dood treedt in.
Is hier sprake van een coronadode?

4. X. is positief getest niet op covid-19 maar op influenza a. verder als in 3, ook de zeer zware hoestbui en het daarbij optredend scheurend aneurysma.
Is hier sprake van een influenza A slachtoffer?

Wie?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18761
Za Dec 19, 2020 12:16 am Reageer met quote

ad 1: geen SARS2-/ COVID19- / Corona-dode.
ad 2: officieel is hij verkeersslachtoffer, maar verklaard moet worden, waarom de hoestbui ontstond.
ad 3: ja, al vermoed ik dat de dood ook toegewezen kan worden aan de aneurysma. Echter, de scheuring is wel toe te schrijven aan SARS2.
ad 4: idem, maar dan aan influenza

Laatst aangepast door Eenzamefietser75 op Za Dec 19, 2020 2:59 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15523
Za Dec 19, 2020 2:48 am Reageer met quote

Goeie vraag wat de criteria precies zijn. Bij een hartinfarct, een longembolie, een dubbele longontsteking is de doodsoorzaak niet zo moeilijk vast te stellen maar ongeneselijke kankerpatiŽnten sterven op de keper beschouwd niet aan de kwaadaardige tumor op zich maar aan uitdroging, euthanasie of uitval van vitale functies, zoals die van de nieren, het hart of de lever. Daar is de tumor dan weer de uiteindelijke oorzaak van maar echt hard kun je als de precieze doodsoorzaak niet stellen dat het die kwaadaardige tumor is. Hoogbejaarden die heel rustig gaan slapen en 's morgens niet meer wakker worden, ik teken voor zo'n dood, is ook zoiets. De dokter moet een doodsoorzaak invullen en 'ouderdom' of 'leven is volbracht' wordt niet geaccepteerd, hoewel iedereen er vrede mee kan hebben. 'Status cardiale', oftewel 'hartstilstand' blijkt dan de oplossing te zijn om op het stippellijntje in te vullen, leerde ik ooit.

Ik veronderstel dat je graag duidelijk wilt hebben welke doden direct of zo goed als direct te wijten zijn aan Covid-19. Sommigen zouden met hun kwalen nog enkele tot vele jaren hebben kunnen leven als ze geen corona zouden hebben opgelopen. De meeste slachtoffers zijn oud en mankeerden al het een en ander. Maar welke slachtoffers zijn dat dan precies en hoeveel zijn het er? Ik vraag me af of dat echt goed dat in kaart wordt gebracht. Ik zie wel wat veronderstellingen voorbijkomen variŽrend van 'niet meer dan bij een doorsnee seizoensgriep' tot veel hogere schattingen. De zogenaamde oversterfte geeft misschien een indicatie van de impact van de pandemie. Het aantal doden is nu veel lager dan tijdens de eerste golf in het voorjaar. Over de oorzaken daarvan kun je natuurlijk eindeloos speculeren.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie