Alles over boeken!
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 278
Zo Dec 20, 2020 2:15 am Reageer met quote

Wil je iets kwijt over boeken, wat voor genre je favoriete boeken zijn en welke, laat het hier weten.Laughing

Ik ben een alleslezer, van detectives tot historische romans, naslagwerken.
Vooral geïnteresseerd in geschiedenis.

De meeste boeken koop ik via internet en soms door te snuffelen in een kringloopwinkel of op een boekenmarkt.

Misschien heb je nog een bepaald boek dat je zou willen aanbevelen?
Ook welkom!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 475
Zo Dec 20, 2020 3:27 am Reageer met quote

Leuk topic!
Ik ben wel een boekenwurm,ik heb kasten vol boeken.
Ongeveer een 130 over de tweede wereldoorlog,dat is een
onderwerp dat mij blijft boeien.
Verder houd ik erg van Martin Bril,Simon Carmiggelt en ik heb alle 8 delen van het Bureau.
Verder van alles wat,romans hebben niet mijn voorkeur.
Ik heb bijna al mijn meisjesboeken nog,die zien er aardig versleten uit,maar ik kan ze niet weg doen.
Verder koop ik elk jaar "het Aanzien van",ik heb de hele serie die in 1962 is begonnen.
Elke week zet ik een boek uit mijn kast op mijn FB,uiteindelijk wil ik
mijn hele bibliotheek er op zetten.
Oh ja,misschien raar,maar ik heb standaard een boek in het kleinste kamertje!

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Zo Dec 20, 2020 12:07 pm Reageer met quote

Heel leuk topic Welmoet!
Ben zelf van veel-lezer veel-luisteraar geworden van boeken. Nog niets mis met mijn ogen gelukkig, maar luisteren vind ik gewoon een stuk makkelijker, want je kunt dat bv 's avonds / 's nachts ook doen. Veel mensen bevalt het niet, misschien ben ik meer auditief ingesteld.
Twee (luister-)boeken van de afgelopen tijd die mij enorm geboeid hebben zijn 'Het Hooge Nest' van Roxane van Iperen, en 'Zondagskind' van Judith Visser. Heel verschillend qua genre maar beide zijn erg indringend en hebben een erg oorspronkelijke verteltrant. Die kwaliteiten vind ik vooral van belang.
Jij noemt als lievelingsgenre geschiedenis, is dat nog aan een bepaalde tijd/periode gebonden?
Heb kort geleden ook heel erg genoten van 'Jezus en de vijfde Evangelist' van Fik Meijer: https://www.jhsg.nl/recensie-fik-meijer-jezus-de-vijfde-evangelist/
Ken je dat?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Jehan

Stamgast
Stamgast
Antw.: 402
Zo Dec 20, 2020 1:35 pm Reageer met quote

Hallo allemaal, ik heb ook een groot aantal boeken over tweede oorlog, een veertiental spelende in Kamp Vught ( mijn geboortedorp , bijna 69 jaar geleden ) En verder ook aantal streekromans, en thrillers . Boeken van Arie van der Lugt, Toon Kortooms, Walter Breedveld, die boeken spelen voornamelijk af in Den Bosch en omgeving, begin vorige eeuw . Ook boeken van Ad van Gils , Simone van der Vlugt. Ben nu met een biografie bezig over de Zangeres zonder Naam. Ik lees dus veel en vaak en graag . Het Hooge Nest heb ik ook in bezit, ook al gelezen . Groetjes ,

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14474
Zo Dec 20, 2020 2:45 pm Reageer met quote

Boeken die ik momenteel aan het lezen en bestuderen ben:
De antwoorden op Grote Vragen van Stephen Hawking.
Het Oranje Zwartboek van Gerard Aalders vind ik een mooi tegenwicht voor de heiligenverering van deze 'dynastie'.
De Cholesterolmythe van Daan de Wit, een goed onderbouwde en recente visie op het ontstaan, voorkomen en omkeren van hart- en vaatziekten.
De Diabetescode van Jason Fung is een verfrissende nieuwe kijk op het fenomeen diabetes type 2. Het geeft veel inzicht en achtergrondinformatie en een mooie aanzet voor het stabiliseren en omkeren van diabetes met dieet en leefstijl.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Briesje.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9014
Zo Dec 20, 2020 3:50 pm Reageer met quote

Leuk topic Welmoet. 👍

Laatst aangepast door Briesje.1 op Do Mrt 04, 2021 1:47 am, in totaal 1 keer bewerkt

Ankyy

Superlid
Superlid
Antw.: 3134
Zo Dec 20, 2020 6:29 pm Reageer met quote

Welmoet, ik ben ook een alleslezer.
Net als bij Briesje is het lezen thuis begonnen.
Mijn ouders lazen ook graag.
Bij elke verjaardag en sinterklaas was er voor allemaal een boek bij.
Als kind las ik het liefste jongensboeken.
Ik had een paar grote broers dus dat kwam mooi uit.
En sprookjesboeken natuurlijk.
Wij hadden thuis alle sprookjesboeken.
Sprookjes van Grimm, sprookjes van Andersen, Godfried Bomans enzovoorts..
Ik hou het meeste van spannende boeken.
Vooral thrillers hebben mijn voorkeur.
Al heb ik jaren historische boeken gelezen.
Geschiedenis had altijd al mijn belangstelling.

Geniet van het leven!

Briesje.1

Superlid
Superlid
Zo Dec 20, 2020 7:29 pm Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Do Mrt 04, 2021 1:48 am, in totaal 1 keer bewerkt

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18384
Zo Dec 20, 2020 9:51 pm Reageer met quote

Dag Welmoet,
ik ben een woordkunstenaar, dus het onderwerp is leuk.
Zelf heb ik jaren geleden een Limerickbundel geschreven.
Lezen: Nederlands, Engels, Duits en Frans, ik draai mijn hand er niet voor om.
Zelfs het boek Pinocchio heb ik in het Italiaans gelezen.
Daarnaast staat er ook een boek in het Tsjechisch op mijn lijst: Čtyrlistek

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28744
Zo Dec 20, 2020 10:29 pm Reageer met quote

Zelf ben ik een groot liefhebber van science fiction verhalen. Een uitschieter in dat genre vind ik het boek “Chung kuo” van David Wingrove. Geen enge ruimtewezens maar een verhaal dat zich afspeelt in een periode van 23ste eeuw. China heeft de werelddominantie en de aarde bevat rond de 40 miljard inwoners die in waanzinnig grote woongebouwen leven en niet naar buiten mogen…
Het bijzondere van dit verhaal dat Wingrove dit verhaal schreef in 1989 schreef, een tijd dat China nog niet echt als een wereldmacht gezien werd…

Verder veel over architectuur en geschiedenis.

Qua taal ben ik al blij dat ik het Engels een beetje beheers. Bij de Franse les ben ik niet verder gekomen dan: “Papa fume une pipe”, het eerste zinnetje uit het eerste lesboekje…

Faber quisque fortunae suae

Ankyy

Superlid
Superlid
Antw.: 3134
Zo Dec 20, 2020 10:53 pm Reageer met quote

Haha Tim, dat eerste Franse zinnetje doet me denken aan mijn grote zus toen ze voor het eerst Engels kreeg op school.
Haar eerste zinnetje was: I like my bike.
Zij vertaalde dat als: Ik lik mijn buik.
Waarna ze ontzettend op haar kop kreeg omdat de hele klas het uiteraard uitbrulde.
Is nooit meer goed gekomen met de lerares Engels.. Laughing

Geniet van het leven!

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 20, 2020 11:35 pm Reageer met quote

NicolaasP, het boek wat jij noemde ken ik niet maar na wat zoekwerk raak ik er wel in geïnteresseerd.
Mijn voorkeur betreft geschiedenis gaat niet zozeer uit naar een bepaalde periode. Wel viel me op dat mijn interesse zich de laatste tijd opnieuw richt tot koloniale tijdperken. Dat kan Afrika zijn maar ook Suriname en Indonesië.
Kort geleden 'Wij slaven van Suriname' van Anton de Kom opnieuw gelezen.
Er zijn al veel boeken over geschreven maar na zoveel jaren wordt er veel herzien en herschreven.

Vooral Congo heeft mijn interesse en op mijn lijstje staat dan ook het boek 'Congo een geschiedenis' van David Reybrouck en ook Revolisi van dezelfde schrijver.
De boeken van Cynthia Mc Leod zijn me dierbaar.

Ook historische romans smul ik van en de boekenserie van Ken Follet b.v.

Briesje, de boeken van W.G.van der Hulst, ja, jeugdsentiment.
Kerstfeest van de zondagsschool en daar zat ieder jaar een boek van
W.G. van der Hulst bij. En een sinaasappel en chocolademelk Laughing

Eenzamefietser75, knap als je zoveel talen machtig bent. Welke boeken lees je zelf graag?

Jehan noemt Nederlandse schrijvers. Daar heb ik heel veel van gelezen, vooral Toon Kortooms, ik denk alles van hem. Maarten 't Hart ook een heerlijke verhalen schrijver.

Tympaan, science fiction heb ik vrijwel niets van gelezen. Komt misschien nog.

Ankyy, bij ons thuis werd ook veel gelezen en later lid van de bieb en als puber lid van de boekenclub. Sprookjesboeken heb ik niet veel gelezen maar nu geniet ik van de sprookjes die jij schrijft. Laughing

Conny, je kon deze vraag verwachten.... maar welk boek ligt er momenteel bij jou op het kleinste kamertje? Laughing

Keesvi, ik zie dat jij je verder verdiept in je vakgebied en zeker zal je ook andere lichte kost lezen.

Briesje.1

Superlid
Superlid
Ma Dec 21, 2020 2:32 am Reageer met quote

📚

Laatst aangepast door Briesje.1 op Do Mrt 04, 2021 1:49 am, in totaal 1 keer bewerkt

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 475
Ma Dec 21, 2020 3:15 am Reageer met quote

Welmoet,op mijn kleinste kamertje ligt:Dubbele tongen en giftige pennen van Frans van Hooff

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Ma Dec 21, 2020 12:29 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
NicolaasP, het boek wat jij noemde ken ik niet maar na wat zoekwerk raak ik er wel in geïnteresseerd.
Mijn voorkeur betreft geschiedenis gaat niet zozeer uit naar een bepaalde periode. Wel viel me op dat mijn interesse zich de laatste tijd opnieuw richt tot koloniale tijdperken. Dat kan Afrika zijn maar ook Suriname en Indonesië.
Kort geleden 'Wij slaven van Suriname' van Anton de Kom opnieuw gelezen.
Er zijn al veel boeken over geschreven maar na zoveel jaren wordt er veel herzien en herschreven.

Vooral Congo heeft mijn interesse en op mijn lijstje staat dan ook het boek 'Congo een geschiedenis' van David Reybrouck en ook Revolisi van dezelfde schrijver.
De boeken van Cynthia Mc Leod zijn me dierbaar.

Ook historische romans smul ik van en de boekenserie van Ken Follet b.v.

Aan 'Congo' van David Reybroek werd vlak na de uitgave in dwdd door Matthijs van Nieuwkerk heel veel aandacht besteed, waardoor ik dat toen ook ben gaan lezen. Schitterend.
Heb overigens heel veel leesplezier te danken aan de boekenrubriek bij dwdd. Jammer dat dat programma weg is.

Cynthia Mc Leod ken ik wel maar nog nooit gelezen, ga ik gauw eens proberen want dat onderwerp boeit mij ook zeker. Op het gebied van koloniale geschiedenis beluisterde ik zelf kort geleden een bijzonder onthullend en schrijnend boek van Andrew Hussey: 'De Franse intifada, de lange oorlog tussen Frankrijk en zijn Arabieren.'
Je wordt er niet vrolijk van, maar je gaat wel veel meer begrijpen van de etnische problemen in Frankrijk in met name de buitensteden.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14474
Ma Dec 21, 2020 2:13 pm Reageer met quote

De bundels Alle Beesten (en andere boeken) van Midas Dekkers en Socrates op Sneakers van Elke Wiss zijn voorbeelden van wat lichtere kost die ik graag lees. Maar ook boeken met historische prenten blader ik graag door, evenals oude atlassen. En ik heb naast de meest uiteenlopende naslagwerken enkele Bijbels in huis en een Koran, waarin ik weleens iets opzoek. Romans e.d. lees ik de laatste tijd niet veel maar ik heb wel een vaag voornemen om wat meer wereldliteratuur tot me te nemen, iets als X boeken die je gelezen moet hebben.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 13275
Ma Dec 21, 2020 3:54 pm Reageer met quote

Ik ben een alleslezer. Van fantasie tot een streekroman. Alleen die doktersromannetjes, Mijn geheim. (bestaat dat nog) en dat soort spul lees ik niet. Shocked
In de ban van de Ring.
Duin.
Noem maar op.
Natuurlijk ook boeken waar een of meer dieren een rol spelen

Van de zomer heel de geromantiseerde reeks over Farao Rames gelezen. Echt de moeite waard.
https://www.bol.com/nl/p/ramses/1001004001976445/

Fantasie en een van mijn favorieten schrijvers is Evi F Verhasselt. Onbekende schrijvers, maar zeer getalenteerd. Dat kan ik je op een briefje mee geven.

https://www.goodreads.com/book/show/18809828-de-tranen-van-tataneh

Horror op z'n lees ik ook graag.
Humor, waarvan de tranen over mijn wangen rollen van het lachen. Toon Kortooms, bijvoorbeeld, maar ook zijn andere boeken zoals De zwarte plak
Gewoon van alles
Very Happy

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28744
Ma Dec 21, 2020 3:57 pm Reageer met quote

Ankyy schreef:
Haha Tim, dat eerste Franse zinnetje doet me denken aan mijn grote zus toen ze voor het eerst Engels kreeg op school.
Haar eerste zinnetje was: I like my bike.
Zij vertaalde dat als: Ik lik mijn buik.
Waarna ze ontzettend op haar kop kreeg omdat de hele klas het uiteraard uitbrulde.
Is nooit meer goed gekomen met de lerares Engels.. Laughing

Laughing Laughing

Ik kan mij nog wel zoiets herinneren uit een van de Engelse lesjes. Ik meende de zin: "A careful mother" wel te kunnen vertalen met: "Een kar vol modder"..

Ook dat werd niet gewaardeerd...

De nieuwe leraar maakte meteen duidelijk dat er met hem niet te sollen viel..

Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18384
Ma Dec 21, 2020 4:47 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:

Eenzamefietser75, knap als je zoveel talen machtig bent. Welke boeken lees je zelf graag?

Enkele van de boeken die ik graag lees / gelezen heb, zijn:
NL: de aanslag, karakter.
DU: Katz und Maus, die Leiden des jungen Werther, im Westen nichts Neues
EN: pride and predjudice, one flew over the cuckoo's nest
Fr: Destination France
IT: nonsolomoda
im Westen, de aanslag, pride, het betreft romans met een historische inslag

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Di Dec 22, 2020 12:21 am Reageer met quote

Wat leuk dat ik allemaal boeken hier tegenkom die mij volslagen onbekend zijn. Zulke uiteenlopende genres.
Ook van genres die ik nooit gelezen heb zoals Hehety haar boeken. Leuk om op te zoeken en wie weet eens te lezen.

NicolaasP, persoonlijk vind ik "De vrije negerin Elisabeth' het mooiste boek van Sara McLeod.

Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie