aflevering Ik Vertrek 1-1-21
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6075
Za Jan 02, 2021 3:14 pm Reageer met quote

Aflevering van gister. Zo mooi.
Emmy, heet ze geloof ik, 59 jaar, is redelijk gelukkig in haar relatie (9 jaar oudere tandarts) en met haar werk (iets met kinderen en ziekenhuizen) maar heeft een droom die ze toch eens een keer in vervulling wil laten gaan.
Een kasteel in een mooie streek in Frankrijk. Dat heeft ze ook gevonden, en ze gaat ervoor. Ook al ziet haar man/vriend dat totaal niet zitten, en gaat die ook NIET mee. Ook al heeft ze maar 25.000 euri om dat kasteel met tien kamers, een kapot dak, allerlei bijwoningen eromheen die op instorten staan, op te knappen.
Dan vraag je om een heleboel misere. Dat weet ze ook. Maar ze gaat ervoor.
Ze heeft totaal geen plan van aanpak. De ene dag schuurt ze een stukje vloer, de andere dag plakt ze een strookje behang op een van de wanden en zo rommelt ze verder, gewoon dat aanpakken wat er in haar opkomt.
Ze geeft Franse werklieden een aantal wanden en plafonds te stukadoren maar, hagelwit en vers aangestreken beginnen die deels meteen te beschimmelen of ernstige vochtplekken te vertonen. Want sommige ramen op de zolder missen een ruit, en ook ontbreken er een aantal dakpannen.
Had ze beter eerst naar kunnen kijken. Realiseert ze zich ook, maar ze blijft onverminderd enthousiast.

Haar man die af en toe even op bezoek komt ergert zich groen en grijs en kan het niet laten commentaar te geven op haar chaotische soms buitengewoon inefficiŽnte 'aanpak'. Betekent bijna het eind van hun relatie. Na zo'n anderhalfjaar geploeter van zijn stug doorzettende vriendin begint hij te snappen dat hij haar gewoon haar gang moet laten gaan en al die dingen die hij -en misschien wel ieder weldenkend mens- heel anders zou doen gewoon bij haar moet laten. Gewoon niet mee bemoeien. Want ze komt er wel, op haar manier. Het eindigt ook zo mooi deze aflevering, zo leerzaam vond ik.....

Wie heeft het ook gezien?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18763
Vr Jan 08, 2021 10:25 pm Reageer met quote

Het was een indrukwekkende aflevering. Huis en haard achterlaten en in je eentje een kasteel proberen op te knappen.
Manlief was af en toe van de partij, evenals andere familieleden.
Je moet sterk in je schoenen staan om iets dergelijks te ondernemen.

Ik kijk vaker dit soort programma's, verbaas me regelmatig over een gebrek aan kennis om je er zelf verstaanbaar te maken.
Als er bij mij een wens zou zijn om me in Praha (Praag), TsjechiŽ te vestigen, voel ik op mijn klompen aan dat ik er met Nederlands weinig bereik. Gelet op de geschiedenis, ben ik bang dat men geen Duits wil horen. Ik weet niet of ik er met Engels wel wat bereik.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik in Nederland al wat van de taal en gebruiken geleerd moet hebben.
Of ik nou direct bloedsoep zal nuttigen, dat blijft de vraag.
Bramborvyse - aardappelpannenkoek is wel een delicatesse waar je me wakker voor kunt maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jan 08, 2021 11:44 pm Reageer met quote

Ze was net in 'M' te zien met haar man (vanuit Frankrijk) en haar zoons (uit een eerder huwelijk) en nog een paar oude kennissen van haar (in de studio).
Ze is een buitengewoon bijzondere eigenzinnige en sterke persoonlijkheid ofschoon ze helemaal niet zo wilskrachtig (op mij) overkomt. Leuk om haar nog wat beter te leren kennen, maar dat is aan 'M' helaas niet besteed. Het gesprek bleef super oppervlakkig. Jammer.

Jij wil naar TsjechiŽ Fietser? In je eentje? Hoever ben je met je plannen, heb je al een plek en misschien zelfs al een huis op het oog?
Ja in 'Ik Vertrek' komen de meest schrijnende gevallen voorbij van mensen die een nieuw leven willen beginnen in een ander land, soms daar al tien jaar van hebben gedroomd, maar bij aankomst nog geen drie woorden van de aldaar gebruikte taal spreken.

Waarom TsjechiŽ overigens?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jan 09, 2021 2:16 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Jij wil naar TsjechiŽ Fietser?

In het verleden heb ik er wel eens over gedacht, het idee heb ik in de ijskast geparkeerd. Evengoed heb ik gedacht over ItaliŽ - parlo italiano.
Punt is, ook waarom ik een sneer heb gegeven naar de politici hier in den lande, als burger aan de zijkant in de samenleving (door een aanrijding op een VOP in 1983), word je niet voor vol aangezien. Frankrijk zou, tussen haakjes, ook een optie zijn: je me dťbrouille en franÁais!
Maar enige jaren geleden is er in mijn leven e.e.a. veranderd waardoor dat geen prioriteit meer heeft.
Ik ben wel al 4 keer in TsjechiŽ geweest, vooral de regio rond de Moravische Karst is beeldschoon. Je hebt er bijvoorbeeld 'propast macocha', de stiefmoederkloof. Gelegen in een bebost gebied een afgrond van 134 meter. Jammer genoeg kleeft er een vervelend verhaal aan. Een stiefmoeder wilde er haar stiefzoon in de afgrond werpen, maar hij heeft het overleefd. Als vergelding is zij er zelf in gegooid, met dodelijke afloop.
Jaarlijks springt er gemiddeld iedere maand iemand.
Oplatky zijn er heerlijk om te eten, een soort grote hosties.

stiefmoederkloof, 13-08-'18

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Jan 09, 2021 1:37 pm Reageer met quote

Ziet er schitterend uit Fietser.
Maar, wanneer je zou vertrekken naar 1 van die locaties, ongetwijfeld allemaal prachtige gebieden, wat zou je er gaan doen...?
Ik heb ook wel eens van die dromen gehad nav vakanties in verschillende paradijselijke oorden, dat ik er best de rest van mijn leven zou willen doorbrengen, maar iedere omgeving wordt na verloop van tijd 'gewoon', het wordt de alledaagse werkelijkheid en misschien zelfs wel een sleur als je niet daarbij ook leuke dingen te doen hebt, dingen die je hier doet, en leuke mensen om je heen hebt, hetzelfde type contacten van vrienden, familie, buren die je hier ongetwijfeld zult hebben enz.
Hoe zie jij dat?
Zou TsjechiŽ of een ander land, je thuis kunnen worden?

Roman Kent

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jan 09, 2021 5:05 pm Reageer met quote

Zoals ik al vertelde, op dit moment speelt er iets in mijn leven, waardoor ik er niet aan zou willen denken om te emigreren.
Maar mocht het ooit gebeuren, zou ik graag iets op het gebied van internationale samenwerking willen betekenen.
Op dit moment ben ik bijna 24 uur per dag bezig met mij in te zetten voor het wel en wee van mensen die mij na aan het hart liggen.

Internationale samenwerking, ik heb me al eens nuttig gemaakt voor een bedrijf dat zich inspande voor goede banden tussen Nederlandse en Franse bedrijven, misschien zou zoiets ook voor Tsjechische of Italiaanse relaties (met NL) kunnen.
Het is al weer ruim 10 jaar geleden dat Duitsers zich tijdens een interview verwonderden over mij. Destijds vroegen zij zich af of ik Duitser was... Laughing

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Jan 09, 2021 5:09 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
... leuke dingen te doen hebt, dingen die je hier doet, en leuke mensen om je heen hebt, hetzelfde type contacten van vrienden, familie, buren die je hier ongetwijfeld zult hebben enz.
Hoe zie jij dat?
Zou TsjechiŽ of een ander land, je thuis kunnen worden?

Het probleem is dat ik sinds 1983 met een beperking kamp a.g.v. een zware aanrijding als voetganger op een zebrapad, toch mijn studie heb kunnen voltooien, maar in de Nederlandse maatschappij vaak tegen een muur op loop...

Pagina 1 van 1

Plaats reactie