Toeslagenaffaire- kabinetsberaad
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Wo Jan 13, 2021 12:48 am Reageer met quote

Toeslagenaffaire leidt tot hoogspanning in coalitie, extra kabinetsberaad aan de gang

https://tinyurl.com/y3cpnkop

Het lijkt me helemaal niet goed om nu met deze corona pandemie dat het kabinet opstapt.
Joost mag weten wie dan die kar zou moeten trekken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 457
Wo Jan 13, 2021 1:21 am Reageer met quote

Het kabinet wat er nu zit blijft de kar trekken totdat er een nieuw kabinet gevormd is na de verkiezingen , het maakt nu niet zoveel meer uit of ze nu demissionair worden of straks na 17 maart .

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Wo Jan 13, 2021 1:32 am Reageer met quote

Ik ben nogal heel rood opgevoed maar dit kabinet nu laten aftreden dient geen enkel doel, ik zou het slecht vinden.

laat de keizer maar oordelen in maart.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 392
Wo Jan 13, 2021 1:34 am Reageer met quote

Als zelfs aan deze gemaakte zware miskleunen geen politieke consequenties worden verbonden, betekent dit dat bewindslieden zich in de toekomst alle fouten, hoe erg ook, kunnen blijven veroorloven. Het loopt dan altijd af met het bekende riedeltje: het zal nooit meer gebeuren want we hebben van onze fouten geleerd.
Het vertrouwen in de politiek neemt met het jaar af. Groningers worden tot wanhoop gedreven en de verantwoordelijke politici laten hen verrekken en gaan fluitend verder met andere zaken. Af en toe roepen ze dat ze niet zullen rusten voordat er recht wordt gedaan, terwijl ze weten dat ze geen poot zullen uitsteken.
Neoliberale politiek is nu eenmaal onmenselijk voor wie niet behoort tot die helft van Nederland voor wie de VVD het bedje spreidt.
Een demissionair kabinet kan gewoon doorgaan met het bestrijden van corona. Ook al is een val van het kabinet symbolisch, het laat daarmee wel zien dat politici soms, even, niet over lijken gaan.
De VVD maakt meer kapot dan je lief is.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 13, 2021 1:40 am Reageer met quote

Nou Virgo, laat de linkse garde maar eens laten zien hoe zij het er vanaf brengen mochten ze na de verkiezingen de overmacht in de regering krijgen.
Alleen om je heen schoppen is niet zo moeilijk.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Wo Jan 13, 2021 2:12 am Reageer met quote

symbolische politiek dient alleen de symboliek, verder schiet je er geen zak mee op.

we zitten nu met de situatie van een pandemie en die is ernstig genoeg

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5038
Wo Jan 13, 2021 2:34 am Reageer met quote

Niet verstandig om het kabinet nu te laten vallen, de crisis is te groot, 17 maart kan iedereen zijn stem laten gelden!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 142
Wo Jan 13, 2021 2:48 am Reageer met quote

Zou het niet beter zijn om de verkiezingen uit te stellen?
Me dunkt dat de coronacrisis alle aandacht opeist..en terecht.
Bij een nieuwe regering moet er geformeerd worden,daar gaan meestal
wel wat maanden overheen.
Kostbare tijd..

wo man singt, da lasse dich ruhig nieder, böse Menschen haben keine Lieder

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 457
Wo Jan 13, 2021 3:00 am Reageer met quote

Conny48 schreef:
Zou het niet beter zijn om de verkiezingen uit te stellen?
Me dunkt dat de coronacrisis alle aandacht opeist..en terecht.
Bij een nieuwe regering moet er geformeerd worden,daar gaan meestal
wel wat maanden overheen.
Kostbare tijd..

Een demissionair kabinet handelt gedurende de tijd van formatie de lopende zaken af , de corona pandemie valt onder de lopende zaken , daar zal niet minder aandacht aan besteed worden .

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14075
Wo Jan 13, 2021 3:35 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Een demissionair kabinet handelt gedurende de tijd van formatie de lopende zaken af , de corona pandemie valt onder de lopende zaken , daar zal niet minder aandacht aan besteed worden .

Precies! Het coronabeleid, al is daar veel op aan te merken, hoeft er neit onder te lijden. In die toeslagenaffaire zijn de belangen van talloze ouders jarenlang ondergeschikt geweest aan hardvochtige regelgeving, volkomen genegeerd, waarbij ook nog eens schandalig etnisch geprofileerd is en dan druk ik me nog heel mild uit. Daardoor heeft de rechtstaat een flinke deuk opgelopen. Als daar geen politieke consequenties uit volgen is Nederland goed op weg om een bananenrepubliek te worden. Dat heeft niets met symboolpolitiek te maken, al is er over links of rechts nog wel het een en ander te zeggen. Zowel VVD als PvdA, CDA, D66, CU en GL hebben hieraan bijgedragen, zo niet mee ingestemd. Het heeft alles te maken met het respecteren van de rechtstaat. Aftreden van dit kabinet is het enig mogelijke gebaar om dit te erkennen.

Overigens met Virgo eens in die zin dat al de bovengenoemde partijen neoliberale, dus VVD-politiek hebben bedreven in de afgelopen jaren en dus (mede)schuldig zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 392
Wo Jan 13, 2021 3:55 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
In die toeslagenaffaire zijn de belangen van talloze ouders jarenlang ondergeschikt geweest aan hardvochtige regelgeving, volkomen genegeerd, waarbij ook nog eens schandalig etnisch geprofileerd is en dan druk ik me nog heel mild uit. Daardoor heeft de rechtstaat een flinke deuk opgelopen.

Helemaal mee eens.
Mensen zijn willens en wetens kapot gemaakt. De verantwoordelijken keken de andere kant op en niemand voelt zich dermate schuldig dat hij zich kapot schaamt en opstapt.
Het is een klap in het gezicht, niet alleen van de gedupeerden, maar ook van dat deel van de Nederlanders dat ten onrechte dacht dat politiek ook nog iets met fatsoen te maken had.
Als Rutte met zijn kabinet blijft zitten en dus niets begrijpt van de schade en van het leed wat aan mensen is toegebracht, dan geven zij het signaal af dat mensenlevens opgeofferd kunnen worden ten gunste van de eigen politieke ambities.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 13, 2021 11:09 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
symbolische politiek dient alleen de symboliek, verder schiet je er geen zak mee op.

we zitten nu met de situatie van een pandemie en die is ernstig genoeg

Helemaal mee eens!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28221
Wo Jan 13, 2021 12:13 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Nou Virgo, laat de linkse garde maar eens laten zien hoe zij het er vanaf brengen mochten ze na de verkiezingen de overmacht in de regering krijgen.
Alleen om je heen schoppen is niet zo moeilijk.

Precies zoals ik er ook over denk.
En ik durf nu al te wedden dat het geen steek beter gaan doen. De huidige wereldproblemen overstijgen het politieke geneuzel, nog los van het gegeven dat de begrippen rechts of links toch al een goed deel van hun betekenis hebben verloren.

In plaats van weer een heleboel tijd en energie te gaan steken in het te laten aftreden van dit kabinet kan men beter zorgen dat de aangerichte schade vergoed wordt en de problemen eens echt aangepakt kunnen gaan worden.

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2970
Wo Jan 13, 2021 7:59 pm Reageer met quote

virgo schreef:

Mensen zijn willens en wetens kapot gemaakt. De verantwoordelijken keken de andere kant op en niemand voelt zich dermate schuldig dat hij zich kapot schaamt en opstapt.
Het is een klap in het gezicht, niet alleen van de gedupeerden, maar ook van dat deel van de Nederlanders dat ten onrechte dacht dat politiek ook nog iets met fatsoen te maken had.
Als Rutte met zijn kabinet blijft zitten en dus niets begrijpt van de schade en van het leed wat aan mensen is toegebracht, dan geven zij het signaal af dat mensenlevens opgeofferd kunnen worden ten gunste van de eigen politieke ambities.

Ik vind wel dat het kabinet de eer aan zichzelf moet houden en moet aftreden, vooral als politieke symboolfunctie
Toch vindt het overgrote deel van Nederland dat niet, maar 8% wil dat het hele kabinet aftreedt, dus de meerderheid kan leven met de toeslagenaffaire en neemt genoegen met excuses en schadevergoeding en het voorkomen dat het nog eens gebeurd.
De minister van sociale Zaken Asscher wordt het het meest kwalijk genomen blijkt, op de voet gevolgd door Wiebes.
Quote:
De affaire met de kinderopvangtoeslag moet politieke consequenties hebben, maar het kabinet kan aanblijven. Slechts 8 procent van de kiezers vindt dat alle bewindspersonen hun ontslag moeten aanbieden, staat in een onderzoek van I&O Research. 70 procent van de ondervraagden vindt dat er wel een gebaar moet worden gemaakt. Een op drie vindt dat betrokken ambtenaren moeten worden ontslagen en nog eens een derde vindt dat bepaalde (oud-)bewindslieden moeten opstappen. Een vertrek van het kabinet als geheel helpt niet, vindt een overgrote meerderheid. Een Partij voor de Dieren-stemmer verwoordt dat zo: "Beleid dat dit heeft kunnen veroorzaken aanpakken. Mensen volgen regels en daardoor worden de fouten gemaakt. Aftreden is mogelijk nuttig, maar niet in een coronacrisis." Asscher of Wiebes Als persoon die zijn functie zou moeten neerleggen, wordt PvdA-leider Asscher (oud-minister van Sociale Zaken) het meest genoemd: 26 procent. Hij wordt op de voet gevolgd door minister Wiebes (oud-staatssecretaris van Financiën): 25 procent. I&O Research heeft voor dit onderzoek tussen vrijdag 8 en maandag 11 januari 2.336 Nederlanders ondervraagd. Het grootste deel van de deelnemers (2217) is afkomstig uit het I&O Research Panel. De rest vulde de vragenlijst in via het panel van PanelClix.

https://nos.nl/l/2364205

Quote:

De VVD maakt meer kapot dan je lief is.

Dat is natuurlijk een persoonlijk mening, maar niet waarheidsgetrouw. Very Happy

Mensen zijn nog erg tevreden over het kabinet Rutte en ze hebben ook vertrouwen in de VVD, gezien die nu met 43 zetels de grootste partij zou zijn.

Quote:
Als er nu verkiezingen worden gehouden, zou de VVD met 43 zetels de grootste partij zijn. De tevredenheid over het kabinet is afgelopen maand onveranderd.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/peiling-vvd-blijft-grootste-meerderheid-tevreden-over-kabinet/ar-BB1cIGxZ

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Jan 13, 2021 10:08 pm, in totaal 5 keer bewerkt

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 13, 2021 8:28 pm Reageer met quote

Stel dat het kabinet aftreedt, dan lijkt dat mij meer symboliek dan dat je er van uit kan gaan dat er vanaf dan werkelijk iets zal veranderen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14075
Wo Jan 13, 2021 8:28 pm Reageer met quote

Het verbaasde mij ook dat van zoveel Nederlanders het kabinet de eer niet aan zichzelf hoeft te houden door af te treden. Dat met de uitglijder van Grapperhaus nog vers in gedachten waar ongeveer net zo veel Nederlanders over vielen en vonden dat hij moest opstappen. Dat hij zichzelf ongeloofwaardig maakte is natuurlijk waar maar wat hij 'misdaan' heeft staat in geen enkele verhouding tot de vele levens die onder verantwoordelijkheid en met medeweten(!) door een aantal nu nog zittende bewindslieden verwoest zijn. Wat is dat toch? Samengeknepen billen door corona? Nogmaals, dat beleid kan al niet veel slechter maar het hoeft echt niet te lijden onder een demissionair kabinet, dat sowieso demissionair wordt na de verkiezingen. Ik hou er ernstig rekening mee dat dit kabinet de eer aan zichzelf houdt om nog enigszins geloofwaardig over te komen. Anders is de verkrachting van de rechtstaat compleet, wat mij betreft.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 13, 2021 8:41 pm Reageer met quote

Er is niets dat de fouten die er gemaakt zijn kan repareren of terugdraaien. Ook het aftreden van het kabinet niet. Dat zou ik symboolpolitiek vinden.
Het kabinet kan nu nog slechts alle zeilen bijzetten om de slachtoffers van deze affaire tegemoet te komen en zo snel mogelijk te compenseren.
Ik vind dat dat veel belangrijker dan roepen dat het kabinet op moet stappen.
Ach, en zo heeft iedereen er een andere mening over Laughing

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jan 13, 2021 8:45 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Er is niets dat de fouten die er gemaakt zijn kan repareren of terugdraaien. Ook het aftreden van het kabinet niet. Dat zou ik symboolpolitiek vinden.
Het kabinet kan nu nog slechts alle zeilen bijzetten om de slachtoffers van deze affaire tegemoet te komen en zo snel mogelijk te compenseren.
Ik vind dat dat veel belangrijker dan roepen dat het kabinet op moet stappen.

Natuurlijk is aftreden symboliek nu, grote gevolgen heeft het niet met de verkiezingen voor de deur. (en het is al bekend dat alle partijen als het kabinet valt het demissionaire kabinet zullen steunen t.o.v. coronamaatregelen dus dat gaat echt geen probleem vormen).
Het is echter wel een symbool naar alle getroffenen van de toeslagenaffaire.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jan 13, 2021 9:00 pm Reageer met quote

En vaak is de roep om aftreden van een kabinet ook symbool, een uiting van ongenoegen tegen een kabinet waar men vanaf het begin van aantreden al niet happy mee is en omdat men heel goed weet dat als dat eenmaal gebeurd is het helemaal niet zeker is dat het beter gaat worden of niet.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jan 13, 2021 9:08 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
En vaak is de roep om aftreden van een kabinet ook symbool, een uiting van ongenoegen tegen een kabinet waar men vanaf het begin van aantreden al niet happy mee is en omdat men heel goed weet dat als dat eenmaal gebeurd is het helemaal niet zeker is dat het beter gaat worden of niet.

Natuurlijk, partijen gebruiken het ook voor eigen gewin met de verkiezingen in aantocht.

Persoonlijk was ik best happy met dit kabinet, van mij mag Rutte nog wel een keer door als minister president Very Happy

Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie