Toeslagenaffaire- kabinetsberaad
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14075
Wo Jan 13, 2021 9:17 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
En vaak is de roep om aftreden van een kabinet ook symbool, een uiting van ongenoegen tegen een kabinet waar men vanaf het begin van aantreden al niet happy mee is en omdat men heel goed weet dat als dat eenmaal gebeurd is het helemaal niet zeker is dat het beter gaat worden of niet.

Jij gaat er kennelijk van uit dat anderen het niet beter gedaan zouden hebben en dat er daarom met de hand over het hart moet worden gestreken. Ik vind dat je dit misdadige overheidsbeleid bagatelliseert. Het is je toch hopelijk niet ontgaan dat de Rutte doctrine bij die toeslagenaffaire een grote rol heeft gespeeld? Buiten dat er talloze gezinnen kapotgemaakt zijn is de kamer jarenlang stelselmatig onvoldoende tot niet geïnformeerd en met een kluitje in het riet gestuurd. Het zou me niets verbazen als binnenkort blijkt dat Rutte bij de verhoren zelfs meineed heeft gepleegd, een strafbaar feit. Als een links kabinet, en dan mag jij zeggen wat dat in zou kunnen houden, hetzelfde had uitgehaald zou ik er precies hetzelfde over denken. Het gaat om principes en het nemen van verantwoordelijkheid.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Wo Jan 13, 2021 9:21 pm Reageer met quote

Nee hoor Keesvi dat is me niet ontgaan. En bagetelliseren doe ik het zeker niet. Mijn standpunt over hoe ik denk over de oproep om aftreden van dit kabinet heb ik duidelijk gemaakt.

Daarin verschillen we van mening en dat mag.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jan 13, 2021 9:45 pm Reageer met quote

Keer het eens om. Wat is het signaal aan het volk als dit kabinet gewoon door regeert, alsof er niets bijzonders gebeurd is?

Pieter Klein geeft op Twitter een goed overzicht van alternatieve waarheden in de toeslagenaffaire, vroeger gewoon leugens genoemd: Twitteraccount van RTL journalist Pieter Klein

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Do Jan 14, 2021 12:20 am Reageer met quote

je mag het de zittende regering aanrekenen wat mij betreft maar aftreden dient geen enkel doel, zal ook de pijn bij de getroffenen niet verzachten.

moet iemand aftreden als hij of zij een fout heeft gemaakt, je kan natuurlijk discussieren over de omvang van een fout maar een fout van een timmerman heeft meestal minder impact dan die van een minister.

Als er een rijtje bomen moet worden gekapt, iemand "minder minder"roept of een boer tegen een deur rijdt wordt er vaak ongelooflijk veel ophef over gemaakt, waarom is dat hier nooit gebeurd? i dan de samenleving, wij, niet ook mede schuldig?

Maar ook, is het fenomeen "toeslagen" ennnnnnn de voortdurende fraude door de samenleving daar niet medeschuldig aan?

ja toch.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 14, 2021 12:53 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Maar ook, is het fenomeen "toeslagen" ennnnnnn de voortdurende fraude door de samenleving daar niet medeschuldig aan?

ja toch.

Nee toch. Het uiterst fanatieke en van iedere redelijkheid gespeende georganiseerde wantrouwen van de overheid, die iedere uitkerings- en toeslagentrekker als potentiële fraudeur ziet staat in geen enkele verhouding tot de daadwerkelijke fraude. In dit geval zijn het voor het overgrote merendeel hardwerkende mensen met een laag tot helemaal niet zo hoog inkomen die het slachtoffer van machtswellustige ambtenaren geworden zijn met goedkeuring en medeweten en instemming van hun managers en de verantwoordelijke bewindslieden. Pak liever grote bedrijven en mensen die belastingen ontduiken met allerlei schimmige constructies aan. Dat zet meer financiële zoden aan de dijk en komt ook het rechtvaardigheidsgevoel van minder bedeelden ten goede. En geef een signaal af door af te treden. In alle redelijkheid zal de kamer het kabinet verzoeken de lopende zaken te blijven behartigen.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 14, 2021 12:59 am Reageer met quote

Het lijkt me duidelijk dat men hier van mening verschilt over het wel of niet aftreden van het kabinet.
Waarom is dit nou zo moeilijk om te accepteren?
Waarom je eigen mening zo boven de mening van een ander stellen? Wat schiet je daar mee op? Laughing

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 713
Do Jan 14, 2021 1:20 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:

ja toch.

Nee toch. Het uiterst fanatieke en van iedere redelijkheid gespeende georganiseerde wantrouwen van de overheid, die iedere uitkerings- en toeslagentrekker als potentiële fraudeur ziet staat in geen enkele verhouding tot de daadwerkelijke fraude.

Ja toch er is en wordt al jarenlang enorm gefraudeerd, iets wat ooit is begonnen in de vorige eeuw met bijvoorbeeld grote ontslagrondes bij grote bedrijven waar in samenspraak met de vakbonden mensen werden afgekeurd ipv de ww.
ww fraude, bijstandsfraude, enz
zeker de groten frauderen en moet aangepakt worden.

Let wel, ik praat het allemaal niet goed, maar het i meer dan een paar (ex ) ministers alleen.
Ook hier heb ik er nooit enige discussie over gezien.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 14, 2021 3:12 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Ja toch er is en wordt al jarenlang enorm gefraudeerd, iets wat ooit is begonnen in de vorige eeuw met bijvoorbeeld grote ontslagrondes bij grote bedrijven waar in samenspraak met de vakbonden mensen werden afgekeurd ipv de ww.
ww fraude, bijstandsfraude, enz

Dat is een iets ander verhaal dan een bijstandsmoeder die het veelvoudige bedrag van een armetierig tasje boodschappen moet terugbetalen inclusief boete en ook een iets ander verhaal dan gezinnen die willens en wetens voor de rest van hun leven kapotgemaakt zijn door te pas en te onpas regels toe te passen waarvan een kind kon aanvoelen dat die voor geen meter deugden. Te onpas door mensen valselijk te beschuldigen van fraude, voor alle duidelijkheid. Nota bene tot aan de rechterlijke macht toe. Wie of wat blijft er dan nog over om die mensen te beschermen? De journalistiek? De nationale ombudsman? De enkele parlementariërs die hun taak als volksvertegenwoordiger nog echt serieus nemen?

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 14, 2021 3:19 am Reageer met quote

Welmoet schreef:
Het lijkt me duidelijk dat men hier van mening verschilt over het wel of niet aftreden van het kabinet.
Waarom je eigen mening zo boven de mening van een ander stellen? Wat schiet je daar mee op? Laughing

Ik geef argumenten waarom een gebaar van dit kabinet meer dan gerechtvaardigd is. Natuurlijk moeten de gedupeerden zo snel mogelijk schadeloos gesteld worden en niet alleen maar door de ten onrechte teruggevorderde bedragen terug te betalen maar ook alle andere geleden schade. Maar ook door politiek een gebaar te maken en ruimte te geven aan verbeteringen van dit rücksichtslose 'sociale' stelsel dat zijn doel ver voorbijgeschoten is. Natuurlijk hoef je het niet met me eens te zijn maar je zou aan kunnen geven wat er volgens jou dan moet gebeuren om de politiek in het algemeen en, laten we zeggen het komende kabinet weer geloofwaardig te maken.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 14, 2021 11:27 am Reageer met quote

Je argumenteert er maar een end op los. En wat ik
'zou kunnen aangeven'......? Kom nou, ik zit hier niet in de klas Laughing

Mijn laatste woorden hierover: Het lijkt me duidelijk dat men hier van mening verschilt over het wel of niet aftreden van het kabinet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28221
Do Jan 14, 2021 12:29 pm Reageer met quote

Ik vind dat nandes57 wel een punt heeft. Er is in het verleden, en waarschijnlijk nu nog wel , behoorlijk gefraudeerd en ik wil niet eens weten hoeveel daar mee zijn weggekomen. Omdat dit de hele samenleving raakt is er maar al te vaak geroepen om bestrijding van die fraude, en daarom is daaraan gewerkt. En nu zijn ze dan blijkbaar wat te ver doorgeschoten.

Uiteraard moet dat rechtgezet worden.

Maar ik zie het vooral als een teken dat men veel te ver is doorgeschoten in al die idiote regeltjes van subsidies en toeslagen en uitzonderingen en uitzonderingen op uitzonderingen en dit mag wel en dat mag niet. En nu zitten ze verstrikt in hun eigen bedenksels.

En dat komt vooral omdat het gros van de burgers te weinig verdient om ook maar een beetje goed rond te kunnen komen. Daar zit het echte probleem. En de oorzaak daarvan ligt bij de grote mega-bedrijven waarvan de eigenaren en een geselecteerde bovenlaag de winst in eigen zak steken en de werknemers met een schijntje afschepen.

Men zou beter eens kunnen beginnen met al die veel te grote bedrijven eens op te splitsen in kleinere eenheden die niet meer de macht en de kans hebben om politici naar hun pijpen te laten dansen en in bananenrubrieken hele regeringen om te kopen en inwoners uit te zuigen..

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 221
Do Jan 14, 2021 1:27 pm Reageer met quote

De gedupeerden zouden in ieder geval een beetje tegemoet gekomen moeten worden door zo spoedig mogelijk de frauderende (en racistische) ambtenaren die er achter de schermen alles aan gedaan hebben om nu zelf buiten schot te blijven. niet ongestraft te laten. Sad

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 14, 2021 3:12 pm Reageer met quote

Wat er voor mij uitspringt, en ik ben het er zeker mee eens dat Nandes daarmee een punt heeft, is de onbetrouwbare indruk van de overheid, die inderdaad meer op de hand lijkt te zijn van grotere bedrijven dan voor, laten we zeggen, het volk. Dat al die slachtoffers van de toeslagenfraude nog steeds geen cent gezien hebben van enige vorm van vergoeding van schade, erkenning van valse beschuldiging en zelfs geen klein bedrag om de kerstdagen enigszins troostrijk door te komen getuigt ook nog eens van een bureaucratie waar totalitaire regimes een puntje aan kunnen zuigen.

Mee eens dus dat er nu heel vlot compensatie moet komen voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire en dat het hoog tijd is om zowel de regelgeving als de uitvoering van ons sociale stelsel onder een vergrootglas te leggen en vooral ook eens te bekijken vanuit het perspectief van degenen die daar afhankelijk van zijn. Wat mij betreft mag daarbij bekeken worden of een basisinkomen een rol kan spelen. Gewoon een minimum voor iedereen om in de minimale eigen behoeften te voorzien en waar geen verantwoording voor hoeft te worden afgelegd. Naast sociale rust die dat geeft spaart dat een geldverslindend controleapparaat ook nog eens uit.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4913
Do Jan 14, 2021 7:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

En dat komt vooral omdat het gros van de burgers te weinig verdient om ook maar een beetje goed rond te kunnen komen. Daar zit het echte probleem.

Ik weet dat dit niet het onderwerp is, maar zeg je nu dat de meeste mensen in Nederland te weinig verdienen om normaal van te kunnen leven?

Overigens hulde aan Asscher die zijn besluit te stoppen als voorman van de PvdA bijzonder fraai verwoord toelicht
Had van mij niet gehoeven, net zomin als de val van dit kabinet dat eraan lijkt te komen. Een calculatie van een op- en aftrek som van argumenten kan ik daar niet op loslaten, het is mijn gevoel hierbij.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28221
Do Jan 14, 2021 7:29 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ik weet dat dit niet het onderwerp is, maar zeg je nu dat de meeste mensen in Nederland te weinig verdienen om normaal van te kunnen leven?

Dat lijkt mij nogal duidelijk.
Anders was dat woud van toeslagen en subsidies en regeltjes en een waanzinnig, blijkbaar nu dolgedraaid controleapparaat niet nodig geweest.

En gezien de gigantische winsten en belastingontduikingen waar die megabedrijven zich schuldig aan maken, valt daar best nog wat van af te halen in het voordeel van de werknemer...

En in die zin heeft het zeker wel met het onderwerp te maken.

Oorzaak en gevolg...

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8185
Do Jan 14, 2021 8:42 pm Reageer met quote

Naar mijn mening heeft Tympaan een goed punt. Wat die megabedrijven doen, schuiven met winsten, om maar minder of veel te weinig belasting af te dragen, kan wat mij betreft gerust worden betiteld als "Legaal diefstal plegen"

Natuurlijk is frauderen met uitkeringen niet goed te keuren, maar om mensen, die toch al in een benarde financiële positie zitten te vervolgen, omdat een moeder wat boodschappen voor hen haalt, gaat veel te ver.
Dat heeft wat mij betreft niets meer met recht te maken.

Ooit heb ik dat eens verwoord in een paar dichtregeltjes:

Mijn gedachten gaan uit naar een bezemhandelaar
Wat hij op een bord schreef bleek meestal erg waar
De beste man was verontwaardigd over het graaien
En de manier waarop de hoge heren dat verdraaien
Hij schreef toen op een bord netjes tussen de lijnen
Grote stelen, kleine stelen, groten meer dan kleinen

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18152
Do Jan 14, 2021 9:21 pm Reageer met quote

Demissionair verder gaan tot aan de verkiezingen, daarna opstappen en NOOIT weer terug komen. Tien jaar leugen en bedrog van de VVD.
We krijgen allemaal nog diverse uitkeringen die ons beloofd zijn door Mark.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 14, 2021 9:29 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Demissionair verder gaan tot aan de verkiezingen, daarna opstappen en NOOIT weer terug komen. Tien jaar leugen en bedrog van de VVD.
We krijgen allemaal nog diverse uitkeringen die ons beloofd zijn door Mark.

Dat nooit meer of toch terugkomen bepaalt de kiezer. Laughing

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 925
Do Jan 14, 2021 10:11 pm Reageer met quote

u maakt mij niet wijs dat er niet gefraudeerd is.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18152
Do Jan 14, 2021 10:14 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
alternatieve waarheden ....[/url]

kent men het verschil nog wel met de echte werkelijkheid?
De andere crisis, de pandemie, toont maar aan dat er geen doordacht beleid is: wat vandaag krom is, is morgen recht.

Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie