Het corona-complot-denken uit de doeken gedaan
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1848
Zo Jan 24, 2021 5:45 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik denk toch dat er een verschil bestaat tussen een bewering en een claim.

Als ik het in deze contect over een claim heb, heb ik het natuurlijk niet over een claim van een stuk land of een bezit. En zelfs niet over een auteursrechtclaim.
Maar over een ďwaarheidsclaimĒ als synoniem voor een bewering.

Quote:

Waarom zou ik mij zorgen moeten maken als een ander beweert, claimt van mijn part, dat de aarde plat is, of soortgelijke onzin?

Hij is gelukkig in zijn waan. En ik weet gelukkig beter..

In een breed scala van complotheorieŽn, zijn er natuurlijk altijd onschuldige vormen uit te kiezen als voorbeeld.
(Cherrypicking)

Het is niet verboden om onzin te verkondigen, en er zijn allerlei mensen die rare ideeŽn hebben.
Meestal volstaat het om het niet serieus te nemen, en het te laten bij degene die de onzin verkondigt.

Maar anders wordt het m.i. als het maatschappelijke effecten gaat krijgen, of als het tot het plegen van strafbare feiten gaat leiden.
Of als het complotdenken de politiek binnendringt. Of teveel de publieke opinie gaat beÔnvloeden, met ondermijnende effecten op de democratische en politieke besluitvorming of de volksgezondheid.

Als er b.v. zendmasten in brand gestoken worden (vanwege een vermeende correlatie tussen 5G en corona) is het niet meer te negeren.
Hier in dit topic gaat het vooral over het complotdenken in relatie tot corona.

Gelukkig is het in Nederland (nog) niet zoals in Amerka (de VS)
Daar zijn complotdenkers met een heel wapenarsenaal thuis, en die met automatische geweren op straat lopen. Daar wordt het zelfs een veiligheidsrisico.
Een heel extreem voorbeeld daar was de bomaanslag in Oklahoma City op 19 april 1995, waarbij 168 doden en 800 gewonden vielen. Daar werd het terrorisme.

Allerlei gradaties.

Maar inderdaad, iemand die enkel beweert dat de maanlandingen fake zijn. Die kan je gewoon negeren. Dat is dan genoeg.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28486
Zo Jan 24, 2021 12:53 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Maar anders wordt het m.i. als het maatschappelijke effecten gaat krijgen, of als het tot het plegen van strafbare feiten gaat leiden.
Of als het complotdenken de politiek binnendringt. Of teveel de publieke opinie gaat beÔnvloeden, met ondermijnende effecten op de democratische en politieke besluitvorming of de volksgezondheid.

Over het plegen van strafbare feiten kunnen we het zonder meer eens zijn. Aanpakken die hap. Situaties zoals in Urk, daar moet gewoon keihard de beuk in. Maar ik vind wel dat een overheid in staat moet zijn om goed uit te leggen hoe en waarom ze bepaalde maatregelen willen invoeren. En daar dan ook consequent en eenduidig in moeten zijn. En dan weer niet uitzonderingen en uitzonderingen op uitzonderingen moeten gaan bedenken. Want het is nu eenmaal zo dat als de ene persoon iets mag, dan vindt de andere persoon dat hij dat ook maar moet mogen. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Quote:

Als er b.v. zendmasten in brand gestoken worden (vanwege een vermeende correlatie tussen 5G en corona) is het niet meer te negeren.
Hier in dit topic gaat het vooral over het complotdenken in relatie tot corona.

Dan heb je het over brandstichting en dat is een regelrecht misdrijf. Van mij mag iedereen demonstreren tot 'Ūe er bij neervalt. Maar van andermans spullen blijf je af.

Tja, en wat dat claimen betreft, voor mij is een claim meer iets dat binnen het eigendomsrecht valt. En daardoor iets anders is dan een bewering of mening. Maar woorden hebben nogal eens de neiging om langzaam van betekenis te veranderen.

Ik begrijp in ieder geval je bedoeling.. Very Happy

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5099
Ma Mei 17, 2021 12:53 pm Reageer met quote

naar Norbert Dikkeboom op twitter
Link naar een gesprek tussen Chi Lueng Chiu en Willem Engel

Het kaartenhuis van veronderstelde 'complotten' en 'frauderingen' dat Engel heeft opgebouwd stort volledig in elkaar.
Het gesprek duurt ruim een uur. Heb er zelf veel voldoening aan beleefd, maar niet iedereen zal er die tijd voor willen inruimen, beluister dan de laatste tien minuten wanneer het onderwerp (wat is waar en wat is niet waar rondom de corona-pandemie, wat zijn de feiten) je interesseert

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie