gezond denken
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

WillieB.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 12
Zo Jan 31, 2021 7:23 pm Reageer met quote

Van morgen bij WNL op zondag was er een oudere vrouw een medische wetenschapper en die zei wat ik ook dacht en dat gaf mij een fijn gevoel. Zet die medicijnen die er zijn in bij mensen de volop in het leven zijn en niet bij ons als ouderen die toch geen toekomst meer hebben.
Ik sta graag mijn enting af aan een van mijn kinderen of kleinkinderen.

Laatst aangepast door WillieB.1 op Di Feb 16, 2021 5:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6068
Zo Jan 31, 2021 7:34 pm Reageer met quote

Quote:
mensen de volop in het leven zijn en niet bij ons als ouderen die toch geen toekomst meer hebben.

Sorry Willie (welkom hier) maar ik denk dat er veel ouderen zijn die volop in leven zijn. Ik in ieder geval wel en misschien nog wel meer dan menig jongere.
En wanneer weet je dat je 'geen toekomst meer hebt'?
Weet jij wanneer jij komt te overlijden?

Wat de onderliggende probleemstelling aangaat: Binnenkort worden er in Nederland zo'n miljoen mensen per week gevaccineerd (Rutte vrijdag). Iedereen komt aan de beurt. Alleen de priorisering daar wordt nog over gehakketakt. Mij lijkt 'de meest kwetsbaren eerst' het meest vanzelfsprekend. Dan kom je volgens de deskundige vanmorgen bij WNL bij de corpulente 55 plusser terecht, vooral die bezet de ic bedden

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillieB.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 12
Zo Jan 31, 2021 8:15 pm Reageer met quote

[quote="NicolaasP"]
Quote:
mensen de volop in het leven zijn en niet bij ons als ouderen die toch geen toekomst meer hebben.

Sorry Willie (welkom hier) maar ik denk dat er veel ouderen zijn die volop in leven zijn. Ik in ieder geval wel en misschien nog wel meer dan menig jongere.
En wanneer weet je dat je 'geen toekomst meer hebt'?
Weet jij wanneer jij komt te overlijden?

Wat de onderliggende probleemstelling aangaat: Binnenkort worden er in Nederland zo'n miljoen mensen per week gevaccineerd (Rutte vrijdag). Iedereen komt aan de beurt. Alleen de priorisering daar wordt nog over gehakketakt. Mij lijkt 'de meest kwetsbaren eerst' het meest vanzelfsprekend. Dan kom je volgens de deskundige vanmorgen bij WNL bij de corpulente 55 plusser terecht, vooral die bezet de ic bedden[/quote
Geloof jij Rutte vrijdag? Ik niet, hij loopt alleen maar mee. Wat ik bedoelde om te zeggen is dat ik als 75 rj. moeder en oma de focus gelegd moet worden op je jongeren die meer toekomst hebben dan ik als 75jarige.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jan 31, 2021 8:24 pm Reageer met quote

De focus hoeft niet op 1 groep gelegd te worden ten koste van een andere groep.
En dat gebeurt gelukkig ook niet. We -iedereen die dat wil- gaan allemaal gevaccineerd worden, daar twijfel ik niet aan.

Zouden we in een drama terecht komen dat er onvoldoende ic bedden zijn om mensen te behandelen, bv door een besmettelijker variant, een mutatie, ja dan zou ik jouw lijn van denken wel kunnen volgen. Dan zou ik wanneer ik eigenlijk voor opname in aanmerking kom mijn plek op de ic graag willen afstaan voor een jongere. Maar dan wil ik wel graag een paar doosjes morfine bezorgd krijgen thuis.

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Jan 31, 2021 8:32 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 278
Zo Jan 31, 2021 8:26 pm Reageer met quote

Willie ik kan je gedachtegang wel volgen. Meer mensen denken zoals jij. En
er is niets mis met jouw mening.
Zelf heb ik geen kinderen maar als je kinderen en kleinkinderen hebt,
kan je er ook anders in staan. Dat begrijp ik wel.

Leuk je hier te ontmoeten. Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29867
Zo Jan 31, 2021 8:29 pm Reageer met quote

Ik vind het maar droevig gesteld als je je met 75 al afgeschreven voelt. Ik ken mensen van 95 die nog zelfstandig woonden en zelfs nog auto reden. En nog goed bij de tijd waren en voorzien waren van een gezond portie humor..

In ieder geval denk ik dat de meeste ouderen zich nog lang geen "dor hout" voelen dat maar beter geruimd kan worden...

Faber quisque fortunae suae

Conny48

Superlid
Superlid
Antw.: 2495
Zo Jan 31, 2021 8:30 pm Reageer met quote

Het staat iedereen vrij om zich wel of niet te laten vaccineren,maar dat geldt voor iedere leeftijdsgroep.
Ik ben 72,op een bloeddrukpilletje na verder zo gezond als een vis.
En dat wil ik graag zo houden,dus als ik aan de beurt ben ga ik voor die prik.

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jan 31, 2021 8:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind het maar droevig gesteld als je je met 75 al afgeschreven voelt. Ik ken mensen van 95 die nog zelfstandig woonden en zelfs nog auto reden. En nog goed bij de tijd waren en voorzien waren van een gezond portie humor..

In ieder geval denk ik dat de meeste ouderen zich nog lang geen "dor hout" voelen dat maar beter geruimd kan worden...

Er zit nog al een verschil in, de jeugd, misschien je kinderen of kleinkinderen eerder de vaccinaties te gunnen dan jezelf of je afgeschreven te voelen.

Waar in Nederland worden ouderen geruimd? Nergens!

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 31, 2021 8:47 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:

Er zit nog al een verschil in, de jeugd, misschien je kinderen of kleinkinderen eerder de vaccinaties te gunnen dan jezelf of je afgeschreven te voelen.

Waar in Nederland worden ouderen geruimd? Nergens!

Natuurlijk staat het iedereen vrij om te denken en te doen wat men goeddunkt in deze. Maar het moet geen maatstaf gaan worden voor het hele land. Er word je haast een schuldgevoel aangepraat als je ouder wordt dan 70. En dat staat mij tegen.

Nee, er worden (nog) geen ouderen geruimd. Maar er lijkt een tendens te ontstaan om het leven van die ouderen steeds moeilijker te maken. En daardoor de zin van het leven te ontnemen...

Uiteraard stel ik het een beetje scherp. Maar dat houdt de discussie op stoom... Very Happy

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jan 31, 2021 8:51 pm Reageer met quote

Tympaan, zolang jij nog op volle toeren stoomt, gaat het met jou wel goed Laughing

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5834
Zo Jan 31, 2021 9:12 pm Reageer met quote

Ik heb de uitzending ook gezien en de betreffende dame was Heleen Dupuis, emeritus hoogleraar medische ethiek.Het ging dus niet om gezonde en vitale ouderen, maar om mensen die aan het allerlaatste stukje van hun leven bezig zijn, in een verpleeghuis zitten, mogelijk dement zijn en bij wie verder geen enkele medische ingreep nog wordt gedaan. De verzorging is erop gericht om het laatste stukje leven zo comfortabel en prettig mogelijk te laten verlopen.
Deze kwetsbare groep wordt als eerste gevaccineerd en zij zette daar vraagtekens bij. Moet dit wel de eerste groep zijn, zeker nu de aanvoer van de vaccins stagneert en gezondere, jongere mensen moeten wachten. De dood hoort onverbrekelijk bij het leven, stelde zij en als je nog weinig tijd rest is dát dan de groep die voorrang moet hebben?
Ik vind het een moeilijke, maar wel heel legitieme vraag.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Jan 31, 2021 9:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2263
Zo Jan 31, 2021 9:13 pm Reageer met quote

Een vaccinatieprogramma is toch om een groepsimmuniteit te bereiken?
En het meedoen aan een vaccinatieprogramma een bijdrage om die groepsimmuniteit te bereiken?
Ik denk dat het je laten vacinereren als je daarvoor opgeroepen wordt, dat je dat niet alleen voor jezelf doet.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jan 31, 2021 9:20 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik heb de uitzending ook gezien en de betreffende dame was Heleen Dupuis, emeritus hoogleraar medische ethiek.Het ging dus niet om gezonde en vitale ouderen, maar om mensen die aan het allerlaatste stukje van hun leven bezig zijn, in een verpleeghuis zitten, mogelijk dement zijn en bij wie verder geen enkele medische ingreep nog wordt gedaan. De verzorging is erop gericht om het laatste stukje leven zo comfortabel en prettig mogelijk te laten verlopen.
Deze kwetsbare groep wordt als eerste gevaccineerd en zij zette daar vraagtekens bij. Moet dit wel de eerste groep zijn, zeker nu de aanvoer van de vaccins stagneert en gezondere, jongere mensen moeten wachten. De dood hoort onverbrekelijk bij het leven, stelde zij en als je nog weinig tijd rest is dát dan de groep die voorrang moet hebben?

Ik had hier bijna een topic over geopend vanmorgen. Over haar opmerking dat sommige mensen, ernstig dementerend in een verzorgingstehuis, misschien ook wel 'te laat' sterven, .
Misschien zouden we dat alsnog moeten doen, daar een apart topic over openen. Wel heel zware kost

In ieder geval wel discutabel inderdaad juist die groep voorrang te geven bij vaccineren tegen corona. Wat ik me daar alleen bij voor kan stellen is dat covid die mensen die daar natuurlijk zeer kwetsbaar voor zijn een gruwelijke (verstikkings)dood kan bezorgen, en dat je dat zou willen voorkomen

Roman Kent

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15528
Zo Jan 31, 2021 9:59 pm Reageer met quote

Er is niets mis met ethische overwegingen maar neem even mee dat de meeste door corona getroffenen niet overlijden maar er wel flink ziek van kunnen worden en dan navenante zorg nodig hebben. Het gaat niet om de keuze tussen de ene of de andere groep maar, ondanks het knullige overheidsbeleid, wannéér iedereen precies aan de beurt is voor vaccinatie. Ik blijf van mening dat het voor ons allemaal het beste is om de zwaksten als eerste de vaccineren en dat betekent beginnen met hoogbejaarden en anderen met een verhoogd risico. Dat is m.i. ook de beste manier om de druk op de gezondheidszorg te verlagen, al is het alleen al om alle andere zorg die geen verband heeft met corona niet in de verdrukking te laten komen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 31, 2021 10:29 pm Reageer met quote

Welmoet schreef:
Tympaan, zolang jij nog op volle toeren stoomt, gaat het met jou wel goed Laughing

Laughing Laughing

En dat wil ik graag nog even een poosje volhouden.. Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 31, 2021 10:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dat is al weer een iets andere en meer aanvaardbare benadering. Is het nog nodig om mensen, die eigenlijk helemaal niet meer willen leven, nog een vaccin te geven...

Ik denk dat je het dan nog altijd per geval zal moeten bekijken. En het geen standaardregel moet worden.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1426
Ma Feb 15, 2021 9:34 pm Reageer met quote

ik eet me het schompes aan sla en wortelen, ga ik daar gezonder van denken ???

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Ma Feb 15, 2021 10:13 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Nee hoor Ron, daar krijg je dan geen last van. Alleen je ogen blijven het goed doen, want ik heb nog nooit een konijn met een bril gezien......

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1426
Ma Feb 15, 2021 10:24 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ron1.1 schreef:

Nee hoor Ron, daar krijg je dan geen last van. Alleen je ogen blijven het goed doen, want ik heb nog nooit een konijn met een bril gezien......

top, en uw zonnebril dan ???

Olivia50

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Vr Feb 18, 2022 7:33 am Reageer met quote

Is het waar dat magnesium helpt bij vergeetachtigheid, of is dit onzin?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie