Nieuwe woorden in het Nederlands
Schrijven & dichten
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5876
Wo Nov 24, 2021 1:09 am Reageer met quote

'vegan' . Ben jij vegan? Ja ik ben vegan, jij ook?
Verschrikkelijk Crying or Very sad

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Conny48

Superlid
Superlid
Antw.: 2134
Wo Nov 24, 2021 3:22 am Reageer met quote

Huidhonger..

Als mijn huid honger heeft,dan smeer ik er een geurig
cremetje op.

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18679
Ma Dec 20, 2021 10:54 pm Reageer met quote

anti-vaxxers

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3701
Di Jan 11, 2022 6:45 pm Reageer met quote

Vaccinatiekloof

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2209
Vr Jan 14, 2022 12:29 am Reageer met quote

Via rtv utrecht hoorde ik vorige week,(of was het die week ervoor? Of nog eerder?)
de termen: ”corona-moe” en ”maatregel-lui”
Ging toen over jongeren die het langzamerhand helemaal gehad hadden met alle beperkingen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5876
Za Jan 15, 2022 6:06 pm Reageer met quote

jotewawe emkadesh in tienvoud naar jou terug

(de wappiegemeenschap is dus echt een voortzetting van de new-age)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 2:27 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
jotewawe emkadesh in tienvoud naar jou terug

(de wappiegemeenschap is dus echt een voortzetting van de new-age)

Ik heb het filmpje gezien.
Dat “jotewawe” is m.i. Wel een hele rare variant van JHWH of Jehovah
Via het internet kom ik wel op JHWH m’ Kadesh en Jehovah M’ Kadesh

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15173
Zo Jan 16, 2022 4:32 am Reageer met quote

Je kunt iemand een dubieuze creativiteit toedichten om de Nederlandse taal te verrijken. Je kunt je ook afvragen of deze vrouw zich uiteindelijk niet gelukkiger zou voelen met een adequate behandeling. Er zijn bijvoorbeeld goed werkende medicijnen beschikbaar voor paranoïde aandoeningen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 10:40 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Je kunt iemand een dubieuze creativiteit toedichten om de Nederlandse taal te verrijken. Je kunt je ook afvragen of deze vrouw zich uiteindelijk niet gelukkiger zou voelen met een adequate behandeling. Er zijn bijvoorbeeld goed werkende medicijnen beschikbaar voor paranoïde aandoeningen.

Mmm, ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met medicaliseren en psychologiseren. Dat je beter kan proberen te begrijpen waar die vrouw haar (wel of niet begrepen, en evt vervormde) informatie vandaan heeft gehaald.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29610
Zo Jan 16, 2022 12:34 pm Reageer met quote

Kun je om zoiets niet beter lachen en je schouders ophalen?

Hoe meer aandacht ze krijgen hoe mooier ze het vinden...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 1:36 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Keesvi schreef:

Mmm, ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met medicaliseren en psychologiseren. Dat je beter kan proberen te begrijpen waar die vrouw haar (wel of niet begrepen, en evt vervormde) informatie vandaan heeft gehaald.

Ergens wel met je eens en natuurlijk is het wat mij betreft geen oordeel maar een veronderstelling, een vraag. Ik heb als zorgprofessional iets te lang in het GGZ-wereldje rondgelopen om dergelijke excentrieke uitingen te makkelijk af te schilderen als alleen maar ludiek, als een vergaande vorm van creativiteit of iets van die strekking. Het is vaak een glijdende schaal. Waar ligt de grens tussen briljant inzicht en wartaal? Daar is geen definitie voor. Het gaat me daarbij ook niet alleen om uitlatingen maar om de totaliteit van het gedrag van de betreffende persoon, gedrag omdat je je daarop baseert als toeschouwer. In dit geval heb ik, alles observerend, mijn twijfels of deze vrouw goed in haar vel zit, gelukkig is, zoals ze zich presenteert.

Daarnaast, een ander verhaal maar wel met raakvlakken, vind ik dat de focus van de media heel erg gericht is op mensen die zich extreem gedragen en uitlaten. Dat zet een toon waar ik me langzamerhand groen en geel aan erger.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Jan 16, 2022 1:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 1:49 pm Reageer met quote

Sensatie. Dat is waar de media hun bestaansrecht aan ontlenen. En hoe groter de sensatie, hoe meer ze er aan verdienen. En dat is ook wat de klanten van die media ook willen horen.

Dat is niet bepaald iets nieuws.

Het is meer de vraag hoe gevoelig je er zelf voor bent, lijkt mij zo...

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 2:16 pm Reageer met quote

Media zijn er in vele soorten en smaken. Ze moeten je naar mijn mening informeren met objectief nieuws, prikkelen met opinies en vraagstellingen en ruimte te bieden om een eigen mening te vormen. Dat is natuurlijk al een spanningsveld maar de verzuiling die we vroeger kenden had wel het voordeel dat je vrij duidelijk kon kiezen tussen links, rechts, katholiek, protestants, atheïstisch en nog een paar overzichtelijke varianten. Je hoorde ergens bij of je voelde je erbij thuis. Die drang om ergens bij te horen is niet weg maar de oorspronkelijke organisaties en visionaire leiders zijn tegenwoordig ver te zoeken. Ze zijn er vast nog wel maar worden overschreeuwd door social media, idioten die nazistische en racistische taal uitslaan en complottheorieën verkondigen. Het komt misschien wat paternalistisch over maar ik vind dat de main stream media een zekere verantwoordelijkheid hebben om niet de waan van de dag en sensatie de boventoon te laten voeren maar het gezonde verstand.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 2:19 pm Reageer met quote

Nogal off topic maar langzamerhand kan een beetje discussie geen kwaad op ons geliefde forum.

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 4:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ja! Uitdrukkelijk Ja.
En uiteraard ja voor die agenten van de Marechaussee.

Maar als je als op het internet er toch zo nodig iets over wil zeggen, is het goed om eerst wat research te doen voor je erover oordeelt. En herkennen dat het (hoewel vervormd, door klok klepel) uit de Bijbel afkomstig is.
(Weet hebben van die vele christelijke video’s die je tegenkomt als je op youtube gaat zoeken naar “Jehovah M’Kaddesh”, wat zoiets betekent als “God die heiligt”)

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 4:51 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Media zijn er in vele soorten en smaken. Ze moeten je naar mijn mening informeren met objectief nieuws, prikkelen met opinies en vraagstellingen en ruimte te bieden om een eigen mening te vormen. Dat is natuurlijk al een spanningsveld maar de verzuiling die we vroeger kenden had wel het voordeel dat je vrij duidelijk kon kiezen tussen links, rechts, katholiek, protestants, atheïstisch en nog een paar overzichtelijke varianten. Je hoorde ergens bij of je voelde je erbij thuis. Die drang om ergens bij te horen is niet weg maar de oorspronkelijke organisaties en visionaire leiders zijn tegenwoordig ver te zoeken. Ze zijn er vast nog wel maar worden overschreeuwd door social media, idioten die nazistische en racistische taal uitslaan en complottheorieën verkondigen. Het komt misschien wat paternalistisch over maar ik vind dat de main stream media een zekere verantwoordelijkheid hebben om niet de waan van de dag en sensatie de boventoon te laten voeren maar het gezonde verstand.

Ik denk dat je de media grofweg in twee groepen kan verdelen. De ‘traditionele’ media zoals radio/televisie en de kranten. En de media die via internet verloopt, facebook en dergelijke.

Het lijkt mij dat de traditionele nieuwsmakers het wel redelijk doen al zul je ook daar niet ontkomen aan een bepaalde inkleuring al naar gelang de doelgroepen waar ze voor spreken. Het nieuws moet tenslotte wel verkocht worden.
Wat dat betreft is er niet zo’n groot verschil met vroeger. Het was toe allemaal wel wat overzichtelijker want inderdaad, je was of katholiek, of protestants, of atheïstisch. Ieder had zijn eigen krant en tv-programma’s, En er was weinig tussenin.

Maar wat ook telt, Het nieuws kwam veel trager tot ons. En dat werkt toch als een soort zeef waardoor het minder belangrijke nieuws afviel, vaak omdat er geen ruimte meer was in de krant of de televisieprogramma’s. Nu wordt de mens overspoeld met nieuws op haast hetzelfde moment als dat het plaatsvindt en dan ook nog uit alle uithoeken van de wereld. Hoeveel nieuws kan een mens eigenlijk aan op een dag…?

Sociale nieuwsmedia neem ik doorgaans niet serieus. Het zijn vergaarbakken voor meningen van allerlei soorten en mensen, van totaal onbenullig tot buitengewoon extreem. Na de eerste zin weet je al dat je snel kan doorbladeren. Voor zover als het al de moeite waard is om door te bladeren.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 4:59 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Nogal off topic maar langzamerhand kan een beetje discussie geen kwaad op ons geliefde forum.

Beter off-topic dan helemaal niets. Het forum is inderdaad wel aan een reanimatie toe Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 5:11 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:

Ja! Uitdrukkelijk Ja.
En uiteraard ja voor die agenten van de Marechaussee.

Maar als je als op het internet er toch zo nodig iets over wil zeggen, is het goed om eerst wat research te doen voor je erover oordeelt. En herkennen dat het (hoewel vervormd, door klok klepel) uit de Bijbel afkomstig is.
(Weet hebben van die vele christelijke video’s die je tegenkomt als je op youtube gaat zoeken naar “Jehovah M’Kaddesh”, wat zoiets betekent als “God die heiligt”)

Als je geïnteresseerd bent in religies misschien wel. Maar als iemand een vreemd woord naar je roept en het is beledigend of als vloek bedoeld, dan ga ik mij daar niet verder in verdiepen. Ik zou het woord na een paar minuten weer vergeten zijn en ook niet weten hoe je het schrijft.

Als iemand 'klootzak' roept begrijp ik tenminste nog wat hij bedoelt. Roept hij 'oekakaboekoe' of iets dergelijks, dan kan ik toch echt niet meer serieus reageren.. Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 7:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Beter off-topic dan helemaal niets. Het forum is inderdaad wel aan een reanimatie toe Very Happy

Hopelijk hebben ze hier geen verklaring van niet reanimeren dan Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jan 16, 2022 8:07 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het komt misschien wat paternalistisch over maar ik vind dat de main stream media een zekere verantwoordelijkheid hebben om niet de waan van de dag en sensatie de boventoon te laten voeren maar het gezonde verstand.

Verkoopcijfers zijn leidend, zowel voor kranten als tv programma's.
Ik kijk graag naar OP1, Beau, Jinek etc, maar al die meningen van bekende Nederlanders die zo graag doen alsof ze overal verstand van hebben, hangt me mijlenver de keel uit.
Net zo als al die mensen die een bepaalde groep vertegenwoordigen (horeca, zorg, ondernemers en ga zo maar door) die enkel maar kijken naar hun eigen beroepsgroep en moord en brand schreeuwen over hun eigen ellende maar nooit kijken naar het algemeen belang.

Wetenschappers en mensen met verstand van zaken sneeuwen onder in die programma's door de meningen van heel veel mensen die er niet toe doen.

En ook al het gezeur over de politiek die het altijd verkeerd doet hangt me mijlenver de keel uit.
En ook van de gewone burger, die tegen alle maatregelen in hun eigen belang nastreven maar wel commentaar hebben dat de politieke maatregelen verkeerd zijn word ik moe.

We zitten in een pandemie die ongekend is en niemand heeft het antwoord op hoe je dat snel en goed kunt bestrijden, ook wereldwijd niet, anders zat de hele wereld al niet 2 jaar met al de ellende die de pandemie met zich meebrengt.

Kortom: laten we gewoon met zijn allen toegeven dat niemand weet hoe het moet en samen ons best doen om zo goed mogelijk door deze pandemie heen te komen.

Laat ik er dan maar een nieuw woord aan toevoegen: commentaarmoeheid Laughing

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie