Iedereen wil gemengde klassen, toch het lukt niet
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2970
Wo Feb 24, 2021 9:25 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nee, het is andersom. De school geeft het advies vóórdat de citotoest wordt afgenomen. Als de uitslag van de citotoest hoger uitpakt dan de school heeft geadviseerd moet het advies heroverwogen worden en evt. naar boven worden bijgesteld. Valt de toets lager uit dan het schooladvies, dan mag het advies echter niet naar beneden worden bijgesteld. De rol en het advies van de school is dus heel bepalend.
Verder moet je in aanmerking nemen dat cito alleen de vaardigheden op de basisvakken meet. Wat het niet laat zien zijn zaken als: doorzettingsvermogen, discipline, samenwerking en de thuissituatie, zaken die voor het schoolsucces net zo belangrijk zijn. Dat weegt de school wél mee.

Oké dat wist ik niet.
Toch blijft de vraag of scholen als ze alle aspecten meenemen dan ook niet te hoog of te laag inzetten en zelf niet meegaan door juist op opleiding en thuissituatie en alle andere aspecten van kinderen ook een verkeerde inschatting maken op basis van deze omstandigheden, niet om scholen de schuld te geven, maar trappen die ook niet zelf in de valkuil van vooroordelen?

Vond onderstaande wel een interessant artikel, kreeg alleen de link niet goed
Quote:
Een derde van scholieren na drie jaar op ander niveau dan schooladvies

(bron: Nos- een derde van scholieren na 3 jaar op ander niveau als schooladvies 13-2-20 artikel)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4289
Do Feb 25, 2021 8:13 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Nee, het is andersom. De school geeft het advies vóórdat de citotoest wordt afgenomen. Als de uitslag van de citotoest hoger uitpakt dan de school heeft geadviseerd moet het advies heroverwogen worden en evt. naar boven worden bijgesteld. Valt de toets lager uit dan het schooladvies, dan mag het advies echter niet naar beneden worden bijgesteld. De rol en het advies van de school is dus heel bepalend.
Verder moet je in aanmerking nemen dat cito alleen de vaardigheden op de basisvakken meet. Wat het niet laat zien zijn zaken als: doorzettingsvermogen, discipline, samenwerking en de thuissituatie, zaken die voor het schoolsucces net zo belangrijk zijn. Dat weegt de school wél mee.

Oké dat wist ik niet.
Toch blijft de vraag of scholen als ze alle aspecten meenemen dan ook niet te hoog of te laag inzetten en zelf niet meegaan door juist op opleiding en thuissituatie en alle andere aspecten van kinderen ook een verkeerde inschatting maken op basis van deze omstandigheden, niet om scholen de schuld te geven, maar trappen die ook niet zelf in de valkuil van vooroordelen?

Vond onderstaande wel een interessant artikel, kreeg alleen de link niet goed
Quote:
Een derde van scholieren na drie jaar op ander niveau dan schooladvies

(bron: Nos- een derde van scholieren na 3 jaar op ander niveau als schooladvies 13-2-20 artikel)

Dat is zéker zo en ik zeg daarbij dat het vaak met de beste bedoelingen gebeurt. Als de leerkacht lager adviseert doet ie dat niet om het kind dwars te zitten. Maar als hij/zij wéét dat het kind in een huis woont waar het geen rustige eigen plek heeft,of dat het kind geen ouders heeft die erop toezien dat het huiswerk wordt gemaakt, uit onwil of uit onmacht. Als het weet dat er thuis veel van het kind wordt gevraagd doordat het tevens mantelzorger is van de ouder ( komt écht vaker voor dan je denkt) , dan kun je als leerkracht overwegen om het kind te beschermen door niet al te hoog in te zetten, zodat er niet óók nog vanuit de school extra druk op het kind wordt gelegd. Het is goed dat leerkrachten in gesprek gaan over hun afwegingen, daar kritisch naar laten kijken, maar ik vind wel dat we erop moeten vertrouwen dat alles gebeurt vanuit goede intenties én betrokkenheid op het kind.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 3:22 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dat is zéker zo en ik zeg daarbij dat het vaak met de beste bedoelingen gebeurt. Als de leerkacht lager adviseert doet ie dat niet om het kind dwars te zitten. Maar als hij/zij wéét dat het kind in een huis woont waar het geen rustige eigen plek heeft,of dat het kind geen ouders heeft die erop toezien dat het huiswerk wordt gemaakt, uit onwil of uit onmacht. Als het weet dat er thuis veel van het kind wordt gevraagd doordat het tevens mantelzorger is van de ouder ( komt écht vaker voor dan je denkt) , dan kun je als leerkracht overwegen om het kind te beschermen door niet al te hoog in te zetten, zodat er niet óók nog vanuit de school extra druk op het kind wordt gelegd. Het is goed dat leerkrachten in gesprek gaan over hun afwegingen, daar kritisch naar laten kijken, maar ik vind wel dat we erop moeten vertrouwen dat alles gebeurt vanuit goede intenties én betrokkenheid op het kind.

Ik geloof zeker dat scholen advies geven met goede intenties.
Waar het mij omgaat is of je door lager advies wegens privé omstandigheden het kind niet te kort doet voor zijn/haar toekomst mogelijkheden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 4:27 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

Ik geloof zeker dat scholen advies geven met goede intenties.
Waar het mij omgaat is of je door lager advies wegens privé omstandigheden het kind niet te kort doet voor zijn/haar toekomst mogelijkheden.

Dat sluit ik niet uit,maar overeind blijft dat adviezen gegeven worden vanuit de intentie om het kind een zo groot mogelijke kans op slagen te geven en dat doeje met de informatie die je op dat moment hebt. Verder heb ik alles zien gebeuren,zowel kinderen die lager als kinderen die hoger "eindigen" dan het schooladvies. Het advies is belangrijk, maar wel tot op zekere hoogte. Het is niet allesbepalend, gelukkig niet. Het kind gaat bijvoorbeeld nog de puberteit in, hoe gaat het dan om met school,hoe belangrijk zijn schoolprestaties dan nog, welke vrienden krijgt het en welke invloed hebben die op de schoolprestaties, etc. Verder kan een kind na het eindexamen ook nog doorstromen naar een hogere vorm van onderwijs, bijvoorbeeld van VMBO TL naar Havo,of via het MBO naar het HBO.Daarnaast zijn er legio mensen die later in hun leven, tijdens hun maatschappelijke loopbaan doorgroeien binnen hun vak, het bedrijf oid. Er zijn 'laatbloeiers' die pas als volwassenen serieus werk maken van het leren. In die zin zit er veel waars in wat die leraar van Tympaan zei: als het erin zit komt het er ook wel uit. Vaak is dat zo.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 28, 2021 5:52 pm Reageer met quote

Nog even voortbordurend op bovenstaande: veel belangrijker dan alleen het schooladvies is de basishouding die je als leerkracht aanneemt t.o.v. je leerlingen en wat ze aankunnen. Ik heb altijd ingezet op hoge verwachtingen op de scholen waar ik werkte.Ik was directeur op een school in wat we een sociaal zwakkere buurt kunnen noemen,een achterstandswijk.Toen op een dag een invaller een opmerking maakte dat "ons soort kinderen" iets niet zouden kunnen, ging er in het team een geloei op, want: "Willemijn wil dit h-e-l-e-m-a-a-l niet horen!"

Op dat moment wist ik dat ik niet voor niets heb geleefd. Very Happy

Wat essentieel is, is dat je niet overgaat op een lager niveau als een leerling achterblijft.Pas als er harde onderzoeksgegevens zijn waaruit blijkt dat een kind een bepaald niveau niet kan halen is dat geoorloofd. Zo niet, dan moet je als leerkracht blijven inzetten op het niveau dat het kind zou moeten kunnen halen. Opmerkingen als: "maar dan kan ik het wel 10x uitleggen" pareerde ik ook simpel met: "dan doe je dat, daar word je voor betaald. En misschien wordt het tijd dat je dan eens gaat kijken of jij iets moet veranderen in de manier waarop je het hem uitlegt. Heb je daar hulp bij nodig, dan hoor ik het graag, die kun je krijgen". Geen leerkracht mocht van mij op eigen houtje het aanbod verlagen. Het klinkt simpel en logisch, maar het gebeurt meer dan je denkt dat de verwachtingen van een kind te laag worden gesteld en dát is, meer dan het schooladvies, heel bepalend voor het succes van een kind. Althans, vanuit die visie heb ik altijd gewerkt en daar geloof ik in. De kwaliteit van een leerkracht of school zit niet in het aantal VWO-ers dat het aflevert, maar in het percentage kinderen dat op het passende niveau of hoger uitstroomt. Er wordt veel te veel ingezet op de eindtoets, terwijl het veel logischer zou zijn om een begintoets (inclusief een iq toets) af te nemen en op grond van die uitkomst vast te leggen op welk niveau de leerling zou moeten kunnen uitstromen. Vervolgens hou je die lijn dan de hele schooltijd vast en haal je alles uit de kast om het kind te helpen dat niveau te halen. En straal uit dat je in het kind gelooft, elke dag opnieuw.

Maar goed,dit is mijn stokpaardje..ik stop. Wink

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4914
Do Mrt 04, 2021 12:21 pm Reageer met quote

"Steeds meer luzac onderwijs in opmars (van basisschool tot universiteit uitgestippeld geprivatiseerd onderwijs voor mensen met geld en ouderlijke ambitie) hetgeen voor steeds meer segregatie zorgt"

achterstand in taal bij aanvang aan het basisonderwijs blijft nu vaak de gehele (school-)carričre doorwerken, iemands positie in de maatschappij bepalen, predestineren

"cito toets eerlijker dan Bloemendaalse ouder met grote plannen voor hun kind" (Schimmelpenninck)
Kaag: Cito toets nu teveel 1 enkele momentopname die teveel bepalend is voor iemands kansen

En nog veel meer over 'gelijke onderwijskansen voor ieder kind' in
Sander Schimmelpenninck igm Sigrid Kaag (begin van gesprek)

Luzac

Quote:

Een jaar naar school bij Luzac kost tussen de €21.900 en €35.000 afhankelijk van het jaar waarin uw zoon of dochter bij ons instroomt en het gekozen pakket. Prijzen kunnen hoger uitvallen bij afwijking van de standaardpakketten. Een standaardpakket voor de bovenbouw bestaat bij mavo en havo uit 7 examenvakken en bij vwo uit 8 examenvakken. Certificaten voor het examenjaar zijn mogelijk vanaf €3.800.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mrt 04, 2021 2:50 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nog even voortbordurend op bovenstaande: veel belangrijker dan alleen het schooladvies is de basishouding die je als leerkracht aanneemt t.o.v. je leerlingen en wat ze aankunnen. Ik heb altijd ingezet op hoge verwachtingen op de scholen waar ik werkte.Ik was directeur op een school in wat we een sociaal zwakkere buurt kunnen noemen,een achterstandswijk.Toen op een dag een invaller een opmerking maakte dat "ons soort kinderen" iets niet zouden kunnen, ging er in het team een geloei op, want: "Willemijn wil dit h-e-l-e-m-a-a-l niet horen!"

Op dat moment wist ik dat ik niet voor niets heb geleefd. Very Happy

Wat essentieel is, is dat je niet overgaat op een lager niveau als een leerling achterblijft.Pas als er harde onderzoeksgegevens zijn waaruit blijkt dat een kind een bepaald niveau niet kan halen is dat geoorloofd. Zo niet, dan moet je als leerkracht blijven inzetten op het niveau dat het kind zou moeten kunnen halen. Opmerkingen als: "maar dan kan ik het wel 10x uitleggen" pareerde ik ook simpel met: "dan doe je dat, daar word je voor betaald. En misschien wordt het tijd dat je dan eens gaat kijken of jij iets moet veranderen in de manier waarop je het hem uitlegt. Heb je daar hulp bij nodig, dan hoor ik het graag, die kun je krijgen". Geen leerkracht mocht van mij op eigen houtje het aanbod verlagen. Het klinkt simpel en logisch, maar het gebeurt meer dan je denkt dat de verwachtingen van een kind te laag worden gesteld en dát is, meer dan het schooladvies, heel bepalend voor het succes van een kind. Althans, vanuit die visie heb ik altijd gewerkt en daar geloof ik in. De kwaliteit van een leerkracht of school zit niet in het aantal VWO-ers dat het aflevert, maar in het percentage kinderen dat op het passende niveau of hoger uitstroomt. Er wordt veel te veel ingezet op de eindtoets, terwijl het veel logischer zou zijn om een begintoets (inclusief een iq toets) af te nemen en op grond van die uitkomst vast te leggen op welk niveau de leerling zou moeten kunnen uitstromen. Vervolgens hou je die lijn dan de hele schooltijd vast en haal je alles uit de kast om het kind te helpen dat niveau te halen. En straal uit dat je in het kind gelooft, elke dag opnieuw.

Maar goed,dit is mijn stokpaardje..ik stop. Wink

Dan ben jij de juiste persoon voor al mijn vragen omtrent dit onderwerp Very Happy

Quote:
Verder kan een kind na het eindexamen ook nog doorstromen naar een hogere vorm van onderwijs, bijvoorbeeld van VMBO TL naar Havo,of via het MBO naar het HBO.Daarnaast zijn er legio mensen die later in hun leven, tijdens hun maatschappelijke loopbaan doorgroeien binnen hun vak, het bedrijf oid. Er zijn 'laatbloeiers' die pas als volwassenen serieus werk maken van het leren.

Dit is natuurlijk waar, maar die kinderen lopen dan wel vertraging op met gevolgen, want het is ook van invloed is op maatschappelijke zaken, want lager onderwijs betekent meestal ook minder financieel armslag, simpelweg gezegd een lagere beroepsfunctie betaald minder.
En ze komen dan in die situatie niet omdat ze geen hoger onderwijs aan zouden kunnen qua niveau, maar door persoonlijke omstandigheden.
Mijn vraag in deze is eigenlijk: stel een kind heeft privéomstandigheden die verre van ideaal zijn, maar wel een goed stel hersens, je zou wel schooladvies geven op het eigenlijke niveau (dus zonder rekening te houden met privé omstandigheden) is dat dan gedoemd te mislukken? Is daar ervaring mee?

Quote:
Het klinkt simpel en logisch, maar het gebeurt meer dan je denkt dat de verwachtingen van een kind te laag worden gesteld

Wat is daar de oorzaak van dan dat dit gebeurd?

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1704
Do Mrt 04, 2021 9:52 pm Reageer met quote

(Knip)
Ik heb mijn reactie verwijderd. Ik kreeg twijffels of het wel een zinvole bijdrage aan de discussie was. Was in een opwelling geschreven.
Sorry.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 3:21 pm Reageer met quote

Quote:
Tieners vinden democratie pas interessant als ze het gevoel hebben dat het over henzelf gaat.
Het grote verschil in waardering voor de democratie tussen vwo’ers en vmbo’ers (71 versus 34 procent), was deze week volgens de onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam een van de meest opmerkelijke resultaten van hun Adolescentenpanel democratische kernwaarden en schoolloopbanen (ADKS). Ook opvallend was het verschil tussen de schoolniveaus in hun erkenning van de positie van minderheden: vmbo’ers zijn er gevoeliger voor dan vwo’ers. Die vinden vaker dat de meerderheid het voor het zeggen heeft, en de rest zich maar moet aanpassen. henzelf gaat.

Dat vmbo’ers gevoeliger zijn voor minderheidsposities, verklaart zij mede doordat vmbo’ers ‘minder naďef’ zijn. “Ze komen meer diversiteit tegen op school, kennen elkaar. Havo- en vwo-leerlingen leven vaker in een bubbel.”

https://www.trouw.nl/onderwijs/democratie-wordt-voor-jongeren-pas-interessant-als-het-over-henzelf-gaat-doe-een-workshop-op-de-voetbalclub~b39bf777a/

Dat laatste is naar mijn idee dus een groot pleidooi voor gemengde klassen.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 925
Di Mrt 16, 2021 3:05 pm Reageer met quote

Vroeger waren er ook geen gemengde scholen: Jongens en Meisjes waren toen strikt gescheiden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Mrt 16, 2021 3:27 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Vroeger waren er ook geen gemengde scholen: Jongens en Meisjes waren toen strikt gescheiden.

Wat wil je daarmee zeggen?
Dat is toch ook veranderd in gemengd? Naar mijn inziens een verbetering.

Waarom zou nu speciaal onderwijs niet kunnen veranderen in algemeen onderwijs? Naar mijn idee zou dat ook een verbetering zijn.
Ben je het daar wel of niet mee eens?

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie