Bomen, bossen, bomenkap en aanplant
Wandelen, fietsen & natuur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1889
Wo Mrt 03, 2021 1:58 am Reageer met quote

Dit topic start ik als een algemeen bomen en bossen topic
Ik had het ook “bomen, bossen en beheer” kunnen noemen.

De meeste mensen houden van bomen en bossen, en bomenkap kan vaak veel emotie losmaken.

Ik denk aan vroeger toen ik zelf betrokken was bij de acties voor het behoud van Amelisweerd.
En ik ben me bewust dat kortgeleden in Amersfoort veel bos is gekapt voor de aanleg van een westelijke rondweg.
Er staat in de middenberm van de A58 ook nog steeds de Anneville Eik. Ook wel bekend als de “troeteleik”.
Maar ook die zal verdwijnen als de snelweg verbreed gaat worden.
En er zullen nog wel meer plaatsen zijn waar bomen voor het verkeer of de verkeersveiligheid moeten wijken.

En er zijn ook plaatsen waar bomen gekapt zullen worden zonder dat het met het autoverkeer te maken heeft.
Ik denk ook aan de statige bomenlanen van Paleis het Loo die gekapt gaan worden. Beuken van 110 jaar oud,
en eeuwenoude Eiken die net zo oud zijn als het paleis zelf. Die daar al staan vanaf het eind van de 17e eeuw.
Ja, er zullen nieuwe bomen komen als het allemaal is gekapt, maar het zal natuurlijk een heel lange tijd duren
voordat die nieuwe bomen zo groot zijn dat het weer statige bomenlanen worden.

En ook in de bossen zijn hele bospercelen gekapt.
Voor een deel heeft het met natuurbeleid te maken, met Natura2000,
B.v. Herstel van heide landschappen. De meningen erover zijn verdeeld.
Voor een ander deel heeft het te maken met dat veel bomen en bossen ziek zijn. Niet alleen in Nederland
maar ook in de ons omringende landen. De droogte van de afgelopen jaren die de bomen ernstig verzwakte,
En plagen van o.a. Schorskevers en schimmels die maakte dat de bomen bij bosjes tegelijk doodgingen.

Vroeger is er veel bosaanplant geweest, maar toen waren de bospercelen vooral (biodiversiteitsarme) monoculturen.
Houtproductie bossen. Houtvesterijen.
Hoe kwetsbaar dat soort monocultuur bossen zijn, dat merken we nu met de veranderingen van het klimaat.
Door de droogte. en de boomziektes.

Klimaatbestendig bos, en bos met meer biodiversiteit, is een gemengd bos. Een gevarieerd bos.
Dus niet allemaal dezelfde soort bomen en van dezelfde leeftijd op een kluitje, die opeens allemaal tegelijk doodgaan.
Maar een bos met meerdere boomsoorten en van verschillende leeftijden door elkaar. Diversiteit in flora en fauna.
Uiteraard wel soorten die bij elkaar passen.

Het is niet allemaal houtkap wat de klok slaat, er is ook veel aanplant.
En dus ook het streven om bossen meer klimaatbestendig te maken en meer biodiversiteit in de bossen te krijgen.

Wat mij betreft is er in dit topic ruimte voor iedereen, ruimte voor gedachten, ruimte voor emoties of gevoelens,
ruimte voor verhalen, herinneringen en anekdotes, en ruimte voor mooie foto’s.
Zolang het maar met bomen en/of bossen te maken heeft.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Wo Mrt 03, 2021 2:49 pm Reageer met quote

Barth schreef onder meer:
"
En er zijn ook plaatsen waar bomen gekapt zullen worden zonder dat het met het autoverkeer te maken heeft.
Ik denk ook aan de statige bomenlanen van Paleis het Loo die gekapt gaan worden. Beuken van 110 jaar oud,
en eeuwenoude Eiken die net zo oud zijn als het paleis zelf. Die daar al staan vanaf het eind van de 17e eeuw.
Ja, er zullen nieuwe bomen komen als het allemaal is gekapt, maar het zal natuurlijk een heel lange tijd duren
voordat die nieuwe bomen zo groot zijn dat het weer statige bomenlanen worden.

In Haarlem was eind jaren vijftig van de vorige eeuw een soortgelijke discussie over de kap en vervanging van de eeuwenoude bomenrijen aan de Spanjaardslaan. De bomen waren te oud en vertoonden tekenen van verval.
Er werden in de gemeenteraad en in de kranten heftige en emotionele discussie gevoerd.
Uiteindelijk zijn de bomen gekapt en werden er nieuwe aan geplant.
Het duurt inderdaad lang voordat het aanzien van de Spanjaardlaan weer werd zoals het was.
De laan ziet er nu fantastisch mooi uit.

Wat mij dan weer leert dat je moet vertrouwen op de kennis van hoveniers en bomendeskundigen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Wo Mrt 03, 2021 4:47 pm Reageer met quote

Bomen zijn essentieel voor mensen, daar blijf je vanaf, alleen als het hoogst noodzakelijk is mag er gekapt worden, mits het dubbele weer aangeplant wordt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28648
Wo Mrt 03, 2021 4:54 pm Reageer met quote

Je kan daar natuurlijk wel onderscheid maken in 'natuurbomen' en typische productiebossen.

Het één moet je met goed beleid behandelen. In het andere geval gaat het vooral om de houtvoorziening. Dan gaat het om een bepaalde cyclus van planten en omzagen.

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 12:11 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

In Haarlem was eind jaren vijftig van de vorige eeuw een soortgelijke discussie over de kap en vervanging van de eeuwenoude bomenrijen aan de Spanjaardslaan. De bomen waren te oud en vertoonden tekenen van verval.
Er werden in de gemeenteraad en in de kranten heftige en emotionele discussie gevoerd.
Uiteindelijk zijn de bomen gekapt en werden er nieuwe aan geplant.
Het duurt inderdaad lang voordat het aanzien van de Spanjaardlaan weer werd zoals het was.
De laan ziet er nu fantastisch mooi uit.

Wat mij dan weer leert dat je moet vertrouwen op de kennis van hoveniers en bomendeskundigen.

Mooi voorbeeldverhaal! En (naar mijn mening) wijze woorden aan het eind.
Ik ben geneigd ook zo te denken.
Maar het kan natuurlijk toch wel pijn doen om te zien dat de bomen gekapt worden op een plaats die zo dierbaar is voor mensen juist vanwege die statige bomen die daar zijn. Zelfs als je de reden van de kap kan begrijpen.

barth.

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 1:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Je kan daar natuurlijk wel onderscheid maken in 'natuurbomen' en typische productiebossen.

Het één moet je met goed beleid behandelen. In het andere geval gaat het vooral om de houtvoorziening. Dan gaat het om een bepaalde cyclus van planten en omzagen.

Je kan natuurlijk nog meer onderscheid maken. Als je kijkt naar de functie en het belang van bossen. Met ‘natuurbomen’ neem ik aan dat je dan denkt aan de ecologische functie (en waarde) van een bos. Natuurgebieden.

Toen er (150 tot 100 jaar geleden) zoveel productiebossen werden aangeplant ging het om de economische functie en waarde. De ecologische waarde was toen niet van belang. Het was toen vooral houtproductie voor de mijnen, en voor de papierindustrie. En een beetje voor de bouw en meubelindustrie. Die houtbehoefte van nederlandse bossen is in de loop van de tijd vervallen. En de import van hout uit andere Europese landen, uit Amerika, en Zuidoost Azië is in die tijd gegroeid.

Al het hout komt uit bossen maar het kwam steeds minder van hier en steeds meer van elders. Soms ook uit tropische regenwouden.

Er zijn ook andere functies/waarden van een bos. Behalve ‘natuurbos’ en productiebos, is er ook recreatiebos (en hondenuitlaat-bos).
En tegenwoordig worden er ook massaal bomen geplant vanwege het klimaat. Klimaatbossen om CO2 vast te leggen.

De verschillende functies van een bos kunnen soms gecombineerd worden, maar het kan elkaar ook bijten.
De monocultuur van productiebossen was altijd wat arm aan biodiversiteit. En blijkt kwetsbaar voor klimaatinvloeden en ziektes.
De recreatieve functie van bossen is ook belangrijk, maar als het te druk wordt, of het bos meer een pretpark wordt, kan dat de natuur ook ernstig verstoren. Honden uitlaten in een gebied met veel wild is ook geen goed idee. En mensen die het belangrijk vinden om heel veel bomen te planten voor het klimaat, die zullen er veel moeite mee hebben als tegelijkertijd in productiebos wordt gekapt.

barth.

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 1:37 pm Reageer met quote

Nadat ik dit topic gestart had, verscheen er in Trouw een artikel dat goed aansluit bij dit topic.

Ja, bomen kappen is soms beter voor het bos, zeggen wetenschappers. ‘We doen het goed in Nederland’

Quote:
Emoties lopen hoog op in de discussies over bomenkap. Maar het bosbeheer kan niet zonder zaag, zeggen adviseurs en wetenschappers. ‘We doen het goed in Nederland.’

>>>

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Za Mrt 06, 2021 3:31 pm Reageer met quote

Ik ben een enorme liefhebber van bossen en dan met name van bomen.
Ik vind bossen het mooist als ze divers zijn en heb een voorkeur voor loofbossen, met sparren en dergelijke heb ik niet zoveel.

Ik vind ook dat mensen soms doorslaan als ze amok maken over het kappen van bomen. Natuurlijk is het jammer als bomen moeten wijken voor de aanleg van snelwegen of anderzijds, maar als ze dan nieuwe aanplant doen met de nieuwe inzichten die er nu zijn voor/over diversiteit hoeft dat niet altijd achter uitgang te betekenen.

Het toekomst bestendig aanleg van nieuwe bossen en het onderhouden van de huidige bossen met daarin meer aandacht voor diversiteit vind ik een positieve ontwikkeling.
https://weblog.wur.nl/uitgelicht/zorgen-voor-veerkrachtig-bos/

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 4:19 pm Reageer met quote

barth. schreef:

...Toen er (150 tot 100 jaar geleden) zoveel productiebossen werden aangeplant ging het om de economische functie en waarde. De ecologische waarde was toen niet van belang. Het was toen vooral houtproductie voor de mijnen, en voor de papierindustrie. En een beetje voor de bouw en meubelindustrie. Die houtbehoefte van nederlandse bossen is in de loop van de tijd vervallen. En de import van hout uit andere Europese landen, uit Amerika, en Zuidoost Azië is in die tijd gegroeid.

Al het hout komt uit bossen maar het kwam steeds minder van hier en steeds meer van elders. Soms ook uit tropische regenwouden....

Er wordt nog steeds hout gekocht en gebruikt, dus zijn er nog steeds productiebossen waar dat hout vandaan komt. En ik denk dat dat maar goed is ook. Want anders zou het (vaak illegaal) uit de natuur gehaald worden.

Natuurlijk kan een productiebos ook gebruikt worden als recreatiebos of hondenuitlaatbos. lijkt mij zelfs beter dan honden uitlaten in een echt natuurbos in verband met de fauna die daar ook leeft. Maar dat zal afhangen van de eigenaar van het bos..

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat bomen gerooid worden ten behoeve van de houtvoorziening. We willen tenslotte van de plastic af en dan kan hout een goed alternatief zijn.

Je moet het wat ruimer zien dan alleen in Nederlands verband. Als hier geen productiebossen zijn, zijn die er wel in het buitenland. Het principe blijft hetzelfde. Zeker als je het in het licht van het klimaatverhaal wil zien.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5138
Za Mrt 06, 2021 4:26 pm Reageer met quote

hout als alternatief voor plastic...ik wist daar nog niet van

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Za Mrt 06, 2021 4:33 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Plastic als alternatief voor hout wel. Denk aan de kunststofkozijnen met houtnerf.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 06, 2021 5:19 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Dat neem ik je verder ook niet kwalijk...

Maar voor deze keer...

barth.

Superlid
Superlid
Zo Mrt 07, 2021 1:19 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

....
Het toekomst bestendig aanleg van nieuwe bossen en het onderhouden van de huidige bossen met daarin meer aandacht voor diversiteit vind ik een positieve ontwikkeling.
https://weblog.wur.nl/uitgelicht/zorgen-voor-veerkrachtig-bos/

Dat vind ik ook.
Het toekomstbestendig maken van de bossen is heel belangrijk.

In het artikel van de link die je gaf stond:
Quote:
Overlevingskansen

Bovendien vormt klimaatverandering een bedreiging voor het bos. “Door opwarming gaan bomen meer transpireren en onttrekken ze sneller water aan de bodem. Als daarnaast de zomers droger worden, kunnen bomen het moeilijk krijgen”, schetst Sterck. Als het droger wordt, groeien bomen bovendien minder hard. Veel Nederlandse bossen hebben nog steeds te lijden van de droge en warme zomer van 2018. “De douglassparren bijvoorbeeld hebben veel naalden verloren en zijn daarvan nog niet hersteld. Als er nog zo’n zomer komt, hou ik mijn hart vast.” Het is zaak om te zorgen voor veerkrachtige bossen zodat de overlevingskansen van de bossen groter worden, benadrukt Sterck.

Het artikel is van juni 2019. (Net een maand dat het gelukkig even wat natter was.), maar we kunnen nu verder kijken en 2019 werd dus uiteindelijk ook een droog jaar. En 2020 werd ook een droog jaar.
In augustus 2020 zag ik allerlei bomen hun blad verliezen. En ook wel bomen doodgaan. Door de droogte. Er viel echt heel veel blad.
We hebben nu 3 droge zomers achter elkaar gehad. Ik weet niet wat deze komende zomer gaat doen, maar het begint erop te lijken dat die droge zomers een trend gaan worden. De bossen zijn kwetsbaar voor die verandering.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mrt 07, 2021 12:17 pm Reageer met quote

barth. schreef:

De bossen zijn kwetsbaar voor die verandering.

Is dat niet het kenmerk van de hele natuur? Constante verandering...

Al sinds het begin van leven op aarde is er al sprake van verandering geweest. En dat is maar goed ook want anders waren we nog steeds een soort amoebe geweest.

Natuurlijk moeten mensen niet de aarde vervuilen en vergiftigen. En ook niet overbevolken.

Maar de natuur in een soort stopstand willen zetten zal niet gaan lukken, denk ik zo. Die krachten zijn te sterk, vrees ik toch.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Zo Mrt 07, 2021 3:45 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Het artikel is van juni 2019. (Net een maand dat het gelukkig even wat natter was.), maar we kunnen nu verder kijken en 2019 werd dus uiteindelijk ook een droog jaar. En 2020 werd ook een droog jaar.
In augustus 2020 zag ik allerlei bomen hun blad verliezen. En ook wel bomen doodgaan. Door de droogte. Er viel echt heel veel blad.
We hebben nu 3 droge zomers achter elkaar gehad. Ik weet niet wat deze komende zomer gaat doen, maar het begint erop te lijken dat die droge zomers een trend gaan worden. De bossen zijn kwetsbaar voor die verandering.

Klopt is artikel van 2019, maar ik neem aan dat onderzoek/kennis doorgaan.
Op deze pagina van de WUR staat heel veel nuttige (voor mij althans Very Happy ) informatie waar ze mee bezig zijn.
https://weblog.wur.nl/uitgelicht/klimaatslim-bosbeheer-in-nederland-en-europa/

Dat oplossingen sneller moet gaan door de opwarmende zomers zal nog een heel probleem worden.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 08, 2021 1:23 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Klopt is artikel van 2019, maar ik neem aan dat onderzoek/kennis doorgaan.
Op deze pagina van de WUR staat heel veel nuttige (voor mij althans Very Happy ) informatie waar ze mee bezig zijn.
https://weblog.wur.nl/uitgelicht/klimaatslim-bosbeheer-in-nederland-en-europa/

Dat oplossingen sneller moet gaan door de opwarmende zomers zal nog een heel probleem worden.

Denk ik ook.
Ennuh.. bedankt voor de link naar dat artikel!

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 08, 2021 2:07 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Is dat niet het kenmerk van de hele natuur? Constante verandering...

Soms gaan veranderingen heel langzaam, en soms gaan ze snel, en soms sneller dan we leuk zullen vinden. En bij veranderingen speelt ook altijd een invloed die de verandering veroorzaakt. Die invloeden kunnen verschillend van aard zijn.

Quote:
Natuurlijk moeten mensen niet de aarde vervuilen en vergiftigen. En ook niet overbevolken.

Uiteraard mee eens Wink

Quote:
Maar de natuur in een soort stopstand willen zetten zal niet gaan lukken, denk ik zo.

Niemand heeft het over “de natuur in een soort stopstand willen zetten.”
Maar als er b.v. vervuiling is is het wel een goed idee om die vervuiling aan te pakken.

En bij bossen: als een oude manier van kunstmatige bosaanleg het bos kwetsbaar maakt als er veranderingen zijn. Heeft het wel zin om ernaar te kijken hoe het bos weerbaarder kan worden. Minder kwetsbaar. En dat zal waarschijnlijk dichter in de buurt zijn van hoe een natuurlijk bos eruit ziet.

De natuur wijst de weg. Dat wat het slechtste is aangepast, zal als eerste verdwijnen. Dat wat beter is aangepast zal blijven.
Zo is het al sinds het begin van het leven op aarde gegaan Wink

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 08, 2021 4:52 am Reageer met quote

Was er vroeger meer bos in Nederland?

Dat ligt eraan hoever je teruggaat in het verleden als je het hebt over vroeger.
Tot aan de 9e eeuw was er veel meer bos in Nederland dan nu. Maar vanaf de 9e eeuw tot aan 1850 bleef er steeds minder bos over in Nederland.
Door de menselijke invloed.
Door ontginningen, en doordat mensen hout nodig hadden voor de bouw en voor het stoken.

In 1850 was nog maar 1% a 2% bebossing over in Nederland.
Vanaf dat moment werden er veel productiebossen aangeplant.
Nu is het c.a. 11% van Nederland wat bebost is.

Maar wat mij betreft mag het in de toekomst nog wat meer worden dan die huidige 11%.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mrt 08, 2021 5:59 am Reageer met quote

De foto van het openingsbericht is een wat meer open gedeelte midden in het Bos bij Apeldoorn. Een gebied wat Lang geleden eens een stukje heide was.
Nu groeien er berken, grove dennen en af en toe een vliegden, en een aantal beuken.
Ik bezoek dat gebied regelmatig omdat één van die beuken een herinneringsboom is aan mijn overleden zuster en aan mijn overleden moeder.
De laatste keer dat ik er was, was niet zo lang geleden, toen er sneeuw lag.

Zijn er ook anderen die een speciale boom koesteren. Een speciale boom die met herinneringen te maken heeft?

Deze boom in de buurt van Kasteel Groeneveld bij Baarn (geen foto van mezelf), heeft voor mij ook met een herinnering te maken. Maar dan op een andere manier. Nl. Dat ik die dag goed kan herinneren dat ik als 11 jarige in die boom zat. Ik zie mezelf als kind daar nog zitten als ik die foto zie. Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 08, 2021 11:13 am Reageer met quote

barth. schreef:

En bij bossen: als een oude manier van kunstmatige bosaanleg het bos kwetsbaar maakt als er veranderingen zijn. Heeft het wel zin om ernaar te kijken hoe het bos weerbaarder kan worden. Minder kwetsbaar. En dat zal waarschijnlijk dichter in de buurt zijn van hoe een natuurlijk bos eruit ziet.

Daar ben ik het wel mee eens. Het lijkt mij trouwens ook in het belang van de bosbeheerder zelf. Alleen gezonde bomen leveren goed hout op.
Quote:
De natuur wijst de weg. Dat wat het slechtste is aangepast, zal als eerste verdwijnen. Dat wat beter is aangepast zal blijven.
Zo is het al sinds het begin van het leven op aarde gegaan Wink

Daarom zou het ook wel mooi zijn als er stukken bos waren waar de natuur voor 100% zijn gang kon gaan.
Maar helaas heeft Nederland niet de oppervlakte van bijvoorbeeld Australië..

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie