Bomen, bossen, bomenkap en aanplant
Wandelen, fietsen & natuur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1889
Wo Mrt 31, 2021 11:16 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Toch blijft er altijd iets hypocriets zitten in dat vingertje wijzen naar andere landen. Zeggen dat de inwoners daar van hun bossen moeten afblijven. Maar intussen vernielen 'we' hier een hele provincie omdat 'we' het gas belangrijker vinden dan het woongenot van de inwoners...

Het gaat altijd enkel maar alleen om geld. zowel daar als hier. En kun je het die mensen daar kwalijk nemen? die willen ook graag een inkomen verwerven om in hun onderhoud te kunnen voorzien.

Geef maar eens een oplossing aan...

Er wordt niet alleen met het vingertje naar andere landen gewezen, er wordt ook gewezen op het consumptiegedrag hier, en in andere rijke westerse landen wat mede bijdraagt aan de ontbossing van de regenwouden.
Zelfs op die kop koffie, waar ik aan verslaafd ben, en de chocolade die ik af en toe eet. Ook die bananen die hier in de winkel liggen.
Dat naast alle supermarktproducten waar palmolie in is verwerkt.

En zo zijn er nog wat producten hier uit het tropisch regenwoudgebied.
Tropisch hardhout, rubber, soja, en rundvlees dat geimporteerd wordt uit Brazilië.

Ik heb een publicatie gelezen waarin geschreven werd dat iedereen in de rijke westerse landen per persoon ongeveer verantwoordelijk is voor het verdwijnen van 4 bomen uit het tropisch regenwoud. (Door het westerse consumptiegedrag.)

Average westerner's eating habits lead to loss of four trees every year

Maar dan wil ik erbij zeggen dat ik het meestal een kromme vergelijking vind als het in “aantal bomen per persoon” wordt uitgedrukt. Ik heb liever gewone cijfers in plaats van “aantal bomen per persoon”

(Ja, ik heb zelf eens uitgerekend dat het jaarlijkse Nederlandse aardgasverbruik ongeveer net zoveel zuurstof uit de lucht verbruikt als de zuurstof die 850 miljoen bomen in een jaar produceren met fotosynthese.
Ik doe uit interesse af en toe zelf ook wel eens zulke berekeningen Wink )

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28604
Do Apr 01, 2021 10:23 am Reageer met quote

Ik twijfel niet aan je deskundigheid op dat dat gebied. Dat voorop gesteld.

Maar ik heb vaak de neiging om dingen ook van de andere kant te bekijken. Ons consumptiegedrag betekent ook handel en dus ook een bron van inkomsten voor die arme landen. Dank zij die handel kunnen ze ook daar een menswaardig bestaan opbouwen. Tropisch hardhout groeit nu eenmaal niet in Europa. En als ze het slim aanpakken planten ze weer nieuwe bomen die ze dan over grofweg honderd jaar weer kunnen verkopen.

Dat is natuurlijk maar een heel klein voorbeeldje. Maar gaat ook wel op voor een heleboel andere zaken.

Het grootste probleem in mijn ogen blijft natuurlijk die alsmaar voortdurende overbevolking. Want niet alleen zal dat ook steeds meer consumptie betekenen maar zal er ook steeds meer ruimte nodig zijn waar die mensen moeten wonen. En daar kunnen dan geen bomen meer worden geplant.

Dat het tijdens die handel vervolgens helemaal verkeerd gaat en het geld niet in redelijke mate terechtkomt bij de mensen die het verdienen is mij ook wel bekend. Maar dat lijkt mij een ander topic.

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie