Leiden vaccinaties tot een tweedeling in de maatschappij?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4665
Do Mei 06, 2021 8:09 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Hoe denk jij dan dat het komt dat de vaccinatiebereidheid in achterstandswijken zo laag is?

Religie?, Onverschilligheid? angst? ...

Geen idee wat de mens beweegt...

Ik denk dat je een hoop twijfel wegneemt als je het vaccineren verplicht stelt. Als de overheid zegt dat het moet, wil men nog wel een denken dat het dan wel goed zal zijn.

Over het algemeen ben ik tegen verplichtingen. Maar soms moet je er als overheid wel een beetje druk opzetten. Vooral als de gezondheid of veiligheid voor anderen in het geding is...

Religie: dat gaat op voor sommige groepen christenen. In de Islam is geen bezwaar tegen de coronavaccinaties, want die zijn halal. Hier ligt dus een taak voor de imams,om dat uit te leggen.
Onverschilligheid: Dat is een gebrek aan informatie. Maar weinig mensen zijn onverschillig voor wat betreft hun eigen gezondheid en die van hun geliefden. Zaak dus om het goed uit te leggen.
Angst: Angst is bijna altijd het gevolg van onwetendheid, ook hier helpt voorlichting. Zaak dus om daarin te investeren.

Bedenk wel dat het in ieders belang is als er zoveel mogelijk mensen zijn gevaccineerd. Als gebrek aan goede voorlichting de reden is, dan zul je daar wat aan moeten doen. Pas als men op de hoogte is van de feiten kun je, zoals ik eerder zei, een afgewogen keuze maken. Ervan uitgaan dat men dom of onverschillig is en het daar maar bij laten vind ik nogal laks.

Jij staat daar anders in dan ik. Ik vind dat wanneer je een probleem signaleert je eerst moet analyseren wat er werkelijk aan de hand is en dan naar oplossingen moet zoeken. Het loont de moeite daarin te investeren denk ik.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28834
Vr Mei 07, 2021 10:59 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Jij staat daar anders in dan ik. Ik vind dat wanneer je een probleem signaleert je eerst moet analyseren wat er werkelijk aan de hand is en dan naar oplossingen moet zoeken. Het loont de moeite daarin te investeren denk ik.

Dat we er verschillend tegenaan kijken klopt wel. Ik ga er vanuit dat mensen zoveel mogelijk zelfstandige moeten kunnen nadenken en handelen. Autonoom zijn. En niet altijd op een ander moeten willen leunen. Informatie is overal maar je moet er wel zelf naar zoeken. Wat mij ook heel normaal lijkt We hebben het over volwassenen en niet over kleine kinderen die nog aan het leren zijn. Moet je volwassen personen dan nog constant aan het handje meenemen?

Natuurlijk zijn er mensen die het echt niet zelf kunnen vanwege ziekte of gebrek. Maar die redden het dan toch ook niet in het ‘normale’ dagelijkse leven? Die zullen vanwege hun gesteldheid toch al wel op een of andere manier hulp hebben?

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2021 11:43 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Dat we er verschillend tegenaan kijken klopt wel. Ik ga er vanuit dat mensen zoveel mogelijk zelfstandige moeten kunnen nadenken en handelen. Autonoom zijn. En niet altijd op een ander moeten willen leunen. Informatie is overal maar je moet er wel zelf naar zoeken. Wat mij ook heel normaal lijkt We hebben het over volwassenen en niet over kleine kinderen die nog aan het leren zijn. Moet je volwassen personen dan nog constant aan het handje meenemen?

Natuurlijk zijn er mensen die het echt niet zelf kunnen vanwege ziekte of gebrek. Maar die redden het dan toch ook niet in het ‘normale’ dagelijkse leven? Die zullen vanwege hun gesteldheid toch al wel op een of andere manier hulp hebben?

We wijken wat af van het onderwerp, maar ik wil toch even opmerken dat jij je er kennelijk niet van bewust bent dat 10% van de beroepsbevolking functioneel analfabeet is. Natuurlijk kan in een ideale wereld iedereen alles zelfstandig regelen, maar die wereld bestaat niet. Bij fuctioneel analfabetisme ( laaggeletterdheid) kun je wel simpele teksten technisch lezen (decoderen), maar ben je niet in staat om informatie uit teksten te halen, laat staan om deze te vergelijken met andere informatie. Daar zijn verschillende oorzaken voor, intelligentie, dyslexie, anderstaligheid, slecht of te weinig onderwijs, etc. Daar kun je zelf vaak niet zoveel aan doen. (Van iemand die slecht loopt verwacht je ook niet dat ie de Vierdaagse doet). Als je jezelf niet op die manier kunt informeren, dan haal je je informatie uit wat anderen je vertellen en dan is het maar de vraag hoe betrouwbaar die informatie is. Ook bijvoorbeeld de persconferenties zijn voor een groep mensen moeilijk te volgen,laat staan de informatie die komt van allerlei deskundigen op de tv.
Vandaar dat ik pleit voor betere,heldere informatie als het gebrek daaraan de reden is dat je je niet laat vaccineren. Wat is er mis mee een ander de helpende hand toe te steken? Jouw redenatie: Als je het niet kunt moet je maar zorgen dat je het wel kunt en anders heb je pech, is in mijn visie niet de manier waarop je moet omgaan met mensen die met een beperking door het leven moeten. Ik ben me er altijd van bewust dat ik tot de bevoorrechten behoor die gezond, intelligent en welvarend genoeg zijn om het te redden. Dat geluk heeft niet iedereen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2021 2:33 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...maar ik wil toch even opmerken dat jij je er kennelijk niet van bewust bent dat 10% van de beroepsbevolking functioneel analfabeet is...

Daar kijk ik inderdaad wel van op. Dat verwacht je niet in een land als Nederland waar een leerplicht is, waar iedereen op z’n minst de lagere school (basisschool) gevolgd heeft. En doorgaans toch ook nog wel wat voortgezet onderwijs genoten heeft.

Zoals ik al eerder schreef; ik weet ook wel dat er mensen zijn die door ziekte of gebrek moeite hebben met dit soort zaken. Die kun je dan begeleiden. Maar om te stellen dat een achterstandswijk per definitie uit mensen met een beperking bestaat en dat die allemaal geholpen moeten worden, gaat mij te ver.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2021 2:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

...maar ik wil toch even opmerken dat jij je er kennelijk niet van bewust bent dat 10% van de beroepsbevolking functioneel analfabeet is...

Daar kijk ik inderdaad wel van op. Dat verwacht je niet in een land als Nederland waar een leerplicht is, waar iedereen op z’n minst de lagere school (basisschool) gevolgd heeft. En doorgaans toch ook nog wel wat voortgezet onderwijs genoten heeft.

Zoals ik al eerder schreef; ik weet ook wel dat er mensen zijn die door ziekte of gebrek moeite hebben met dit soort zaken. Die kun je dan begeleiden. Maar om te stellen dat een achterstandswijk per definitie uit mensen met een beperking bestaat en dat die allemaal geholpen moeten worden, gaat mij te ver.

Dat stel ik dan ook niet. Het is alleen een feit dat de vaccinatiebereidheid in achterstandwijken laag is. Ik pleit ervoor daarvan de oorzaak te onderzoeken en op grond daarvan te handelen. Dat is alles.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2021 5:57 pm Reageer met quote

Dan kun je mijns inziens het het beste maar verplicht stellen. Want als je het vrij laat, zul je ook moeten accepteren dat er mensen zijn die zich niet willen laten vaccineren.

We zullen er wel verschillend over blijven denken.

Daar wil ik het maar bij laten.

Olivia57

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 5
Ma Okt 18, 2021 10:52 am Reageer met quote

Ik ben van mening dat dit zeker tot een tweedeling in de maatschappij leidt. Het ergst is, ik wil wel een vaccinatie maar ik ben helaas doodsbang om een prik te krijgen en alsof dat niet genoeg was kan ik ook geen pillen slikken, alleen het idee al moet ik van overgeven. Ik neem al mijn supplementen ook in in de vorm van kauw tabletten Ik heb inmiddels met heel veel moed de eerste vaccinatie gehad, en een trauma aan overgehouden. Ik voelde me verschrikkelijk daarna dus ik wil niet meer terug voor de volgende.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1057
Do Okt 21, 2021 9:03 pm Reageer met quote

Misschien kan een Psycholoog uw helpen .

Ron1.1

Superlid
Superlid
Do Okt 21, 2021 9:05 pm Reageer met quote

tweedeling in onze maatschappij is er jaren en jaren: wat denkt van arm en rijk
gezond en ongezond
huurwoning en koopwoning
blank en bruin

zo kan ik nog wel even doorgaan

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Okt 22, 2021 10:22 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
tweedeling in onze maatschappij is er jaren en jaren: wat denkt van arm en rijk
gezond en ongezond
huurwoning en koopwoning
blank en bruin

zo kan ik nog wel even doorgaan

Met één groot verschil: aan de zogenaamde tweedeling veroorzaakt door het al dan niet gevaccineerd, dan wel getest zijn kun je zelf een einde maken. Het is een keuze, wat niet opgaat voor tweedeling op grond van financiële middelen, leeftijd, gezondheid, huidskleur, afkomst etc.
Daarnaast leidt die keuze ertoe dat je niet alleen jezelf met de negatieve gevolgen opzadelt, maar ook je omgeving. De tweedeling die dan weer wordt veroorzaakt is die tussen ongevaccineerden met covid die wél een ic-bed "mogen" bezetten en andere patiënten wiens noodzakelijke operatie om die reden moet wijken. Of mag dat geen tweedeling heten?

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Okt 22, 2021 10:41 am Reageer met quote

Tweedeling - of indeling in categorieën - is er altijd geweest en zal er altijd wel zijn. En het is een illusie om te denken dat dat ooit zal veranderen.
De enige manier om dat te veranderen is door mensen te gaan klonen. Iedereen van hetzelfde materiaal en uit dezelfde mal.

Hetzelfde geldt voor dat vaccineren. Je zal altijd wel van die aanstellers blijven houden die zich per se niet willen laten inenten.

Wat mij betreft mogen ze dat soort lui als laatste op de lijst zetten als het om een ziekenhuisbed gaat. Moet je eens kijken hoe snel ze alsnog om een prikje gaan smeken...

Of gewoon verplicht stellen, iets wat altijd al mijn voorkeur gehad heeft.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14506
Vr Okt 22, 2021 2:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Wat mij betreft mogen ze dat soort lui als laatste op de lijst zetten als het om een ziekenhuisbed gaat. Moet je eens kijken hoe snel ze alsnog om een prikje gaan smeken...

Of gewoon verplicht stellen, iets wat altijd al mijn voorkeur gehad heeft.

Ik ben heel erg voor zelfbeschikking maar ik neig er de laatste tijd naar om die zogenaamd principiële vaccinweigeraars zelf de consequenties van hun keuze te laten dragen. In Zwolle is de helft van de IC bezet met ongevaccineerde coronapatiënten, die gemiddeld 17 dagen een bed bezet houden. Dat is heel lang, en daardoor onthoudt een zo'n weigeraar al gauw acht patiënten, die slechts enkele dagen een ic-bed nodig hebben voor bijvoorbeeld een hartoperatie die zorg. Dat is toch gewoon asociaal? Vorige week bij de GGD triage gedaan en geprikt met Janssen, grotendeels mensen die het eigenlijk alleen om de QR-code te doen was. De onzin die je dan hoort over natuurlijke weerstand die voldoende zou moeten zijn, ontnemen van vrijheid en dergelijke was niet van de lucht. De verleiding tot discussie is groot maar ik begin er maar niet aan met dergelijke gehersenspoelden. En dus ook weglopers, die de prik proberen te ontwijken maar wel met een registratie willen wegpiepen. Wees dan consequent en ga lekker de confrontatie met corona aan maar dan wel achter in de wachtrij voor de IC wat mij betreft. Zout toch op met die wappie-onzin en met je grefo-principes... Ik kan er geen begrip meer voor opbrengen, eerlijk gezegd. Begrijp me goed, als je het nodig vindt om de straf van God te ondergaan of iets van die strekking is dat je goed recht maar niet om daar je medemensen in mee te slepen door hen noodzakelijke zorg te onthouden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Vr Okt 22, 2021 8:47 pm Reageer met quote

zou U voor Uzelf instaan als bijv. uw kind wordt besmet door een bewust ongevaccineerde ?? Ik denk veel ouders niet.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 22, 2021 9:26 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
zou U voor Uzelf instaan als bijv. uw kind wordt besmet door een bewust ongevaccineerde ?? Ik denk veel ouders niet.

Ook gevaccineerden kunnen het coronavirus overdragen, zij het in mindere mate, en hoe toon je aan wie jouw kind besmet heeft? Daarbij lopen kinderen minder risico om (ernstig) ziek te worden. Streven is en blijft in mijn ogen een zo hoog mogelijk gevaccineerd collectief, bij voorkeur te bereiken met overtuigingskracht.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 10:58 am Reageer met quote

Ik vind dat Ron1.1 wel terdege een punt heeft. Een kind mag er dan wel wat minder ziek van zijn maar hij/zij brengt het wel over op eigen ouders en/of grootouders die daar wel ernstig ziek van kunnen worden. Want zoals je zelf al stelt; een vaccinatie geeft blijkbaar nog geen garantie dat je nooit meer corona krijgt.

Het is wel zo dat als je die prik wel gehaald hebt, je dan in ieder geval wel gedaan hebt wat je doen kon. Naast nog een beetje extra voorzichtigheid.

Wel prettiger voor in ieder geval mijn eigen geweten..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 11:45 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind dat Ron1.1 wel terdege een punt heeft. Een kind mag er dan wel wat minder ziek van zijn maar hij/zij brengt het wel over op eigen ouders en/of grootouders die daar wel ernstig ziek van kunnen worden. Want zoals je zelf al stelt; een vaccinatie geeft blijkbaar nog geen garantie dat je nooit meer corona krijgt.

Het is wel zo dat als je die prik wel gehaald hebt, je dan in ieder geval wel gedaan hebt wat je doen kon. Naast nog een beetje extra voorzichtigheid.

Wel prettiger voor in ieder geval mijn eigen geweten..

De realiteit is wel dat het virus nooit meer zal verdwijnen,dus de kans op besmetting blijft. Of dat gebeurt door iemand die wel of niet is gevaccineerd maakt voor het slachtoffer niet zoveel uit. Maar het gegeven dat gevaccineerden veel minder makkelijk anderen besmetten en vooral dat de ziekte in de meeste gevallen bij gevaccineerden veel milder verloopt vind ik heel harde argumenten om dat prikje te halen. Dezelfde mensen die de medische wetenschap wantrouwen door de prik te weigeren maken vervolgens wel gretig gebruik van diezelfde wetenschap als ze doodziek van covid in het ziekenhuis belanden. Wees dan consequent zou ik zeggen en los het lekker zelf op. Ik las ook dat zelfs tot in het ziekenhuis mensen of hun familie een test weigeren omdat ze niet in het bestaan van covid geloven. Hoe stom kun je zijn?
En dat geldt niet alleen voor de wappies maar ook voor de streng gelovigen. Ik vind het weinig consequent dat je vindt dat God beschikt over ziekte en dood en daarom prikken taboe is, maar je het vervolgens niet alleen in Gods hand laat en gewoon thuis in je bedje afwacht of Hij je geneest maar je toch maar wel laat opnemen. Ergens las ik ook dat je je kunt afvragen in hoeverre zich het verhoudt tot de zo hoog geprezen naastenliefde als je zonder gewetensbezwaren een ander van een voor hem of haar belangrijke operatie afhoudt omdat jij je niet wilt laten prikken.
Neem daarnaast het gevaar van de volgende golf met mogelijk wéér strengere maatregelen en de gevolgen daarvan op de maatschappij, de scholen, de gezinnen, de bedrijven en ik vind langzamerhand dat de vaccinatieweigeraars ( uitzonderingen daargelaten) a-sociale egoïsten zijn van het type:ik heb er geen last van en als een ander daar wel last van heeft boeit me dat niet. Bijna letterlijk: ikke,ikke en laat de rest maar stikken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 12:53 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Klopt en daarom ben ik er een voorstander van dat ook kinderen worden gevaccineerd. Dat kan nu vanaf 12 jaar maar wat mij betreft mag die leeftijd omlaag, alles om een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad te bereiken.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5152
Za Okt 23, 2021 1:36 pm Reageer met quote

Er is geen discussie meer mogelijk, als je je niet laat vaccineren heb je geen recht op een bed in het ziekenhuis, vaccineren moet verplicht worden met uitzondering voor de mensen die een medische grond hebben waardoor ze het niet mogen!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 3:29 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Neem daarnaast het gevaar van de volgende golf met mogelijk wéér strengere maatregelen en de gevolgen daarvan op de maatschappij, de scholen, de gezinnen, de bedrijven en ik vind langzamerhand dat de vaccinatieweigeraars ( uitzonderingen daargelaten) a-sociale egoïsten zijn van het type:ik heb er geen last van en als een ander daar wel last van heeft boeit me dat niet. Bijna letterlijk: ikke,ikke en laat de rest maar stikken.

In Oostenrijk is de overheid van plan om een eventueel noodzakelijke lockdown alleen aan ongevaccineerden op te leggen, althans in eerste instantie. Ik vind er zeker iets voor te zeggen. Dat zal wel een hoop gesputter opleveren maar het is wel de consequentie van hun keuze.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Okt 23, 2021 4:16 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
WillemijnF schreef:

In Oostenrijk is de overheid van plan om een eventueel noodzakelijke lockdown alleen aan ongevaccineerden op te leggen, althans in eerste instantie. Ik vind er zeker iets voor te zeggen. Dat zal wel een hoop gesputter opleveren maar het is wel de consequentie van hun keuze.

Ik begrijp de overweging, maar vraag me wel af hoe zoiets moet worden gehandhaafd. Enkelbandje of zo? Misschien moeten we net als koeien zo'n label maar dan met een QR code in ons oor gaan dragen.
Het gaat inderdaad om de consequenties van je eigen beslissing. En de verantwoordelijkheid daarvoor nemen,dat ontbreekt er vaak aan. Maar dat zie ik wel vaker, zelfs bij hen die ons land besturen.

Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie