Tv serie Maud en Babs
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

LuciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 166
Di Sep 14, 2021 2:06 pm Reageer met quote

Gisteren de herhaling gekeken van Max, serie Maud en Babs.
Veel herkenbaar gezien, jaren gewerkt met demente ouderen.
Een goede serie die duidelijk lijkt te laten zien de worsteling van Babs en ook van de dochter.

Ik kijk uit naar de volgende aflevering.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5907
Di Sep 14, 2021 2:19 pm Reageer met quote

Ik kende de serie niet, maar vind hem nu al erg goed en denk dat er inderdaad veel herkenning is, wat wordt er goed gespeeld!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

LuciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 166
Di Sep 14, 2021 2:41 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ik kende de serie niet, maar vind hem nu al erg goed en denk dat er inderdaad veel herkenning is, wat wordt er goed gespeeld!

Het is een nieuwe serie, maar eergisteren kon ik de 1e aflevering niet zien.
Ja hé, geweldige gespeeld! Top acteurs en actrices.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 42069
Di Sep 14, 2021 4:36 pm Reageer met quote

Ik heb ook gekeken.
Zo begint het mantelzorgen.

Achter de wolken schijnt de zon

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Wo Sep 15, 2021 12:11 pm Reageer met quote

Prachtige start van deze serie, genoten van vooral Loes Luca die de verwarring en het verstoppen daarvan ontroerend neerzet. Ik zit middenin een intensieve periode van mijn mantelzorg en het is heel herkenbaar voor mij. Ook het manipulatieve van de moeder, de dochter die een weg moet vinden in haar emotie, haar tijd, de regelgeving..
Ik kijk uit naar de volgende delen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6309
Za Sep 18, 2021 11:40 am Reageer met quote

Heb de eerste aflevering teruggezien. Vind het ook een aanrader.
Als ex-mantelzorghulp en ex-vrijwilliger in enkele verzorgingstehuizen bestaat er natuurlijk ook bij mij veel herkenning met de dochter.
Maar ik probeer me tevens te identificeren met de moeder. Daar zijn nog geen pregnante redenen toe, maar die zijn meestal wel te verwachten zoals de cijfers laten zien.
Denken jullie daar wel eens over na? Hoe het zou zijn wanneer je begint te merken 'van het padje af te raken'? Wat doe je dan denk je, raak je in paniek, ga je naar de huisarts om te bepraten wat er gebeuren moet wanneer die toestand zich verergert? Bepraat je het dan met de mensen in je omgeving? En hoe zou je dat doen....
Sta je daar wel eens, misschien wel heel vaak maar zonder iets te ondernemen, bij stil?
Zou je je schamen denk je, zou je het eerst zoveel mogelijk proberen te verbergen? Zou je boos worden wanneer men de aftakeling begon op te merken, hardop?
Dementie betekent jezelf kwijt raken, alles kwijtraken, terug naar het 'Es', je ongereguleerde driftwezen, regressie, 'kinds' worden ..

Er zijn mensen die daar , als de ander, iets moois in proberen te zien, als mantelzorger, als zoon, dochter of anders. Hugo Borst, Adelheid Roosen, bijvoorbeeld.

Maar wanneer je zelf het subject zou zijn?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Za Sep 18, 2021 12:17 pm Reageer met quote

Als ik de hel zou moeten beschrijven zou het voor mij dat zijn: jezelf verliezen, verdwalen in je eigen geest. De wereld om je heen niet meer begrijpen en wanhopig proberen de eindjes in je verwarde geest aanelkaar te knopen.
Ik maak het van dichtbij mee en de angst die ik zie is verschrikkelijk. Wat gaat er om in jouw hoofd denk ik, als ik naar mijn vader kijk.
Ik wil dat niet. Niet voor mezelf en niet voor mijn omgeving. Als ik ga twijfelen aan mijn eigen verstandelijke vermogens zal ik snel onderzoek laten doen. Daarna zal ik voorbereidingen treffen voor mijn eigen levenseinde, zodat ik dat nog met mijn volle verstand kan uitvoeren. Ik zal het mijn geliefden uitleggen, dat het leven voor mij voorbij is en dat ik daar zelf voor kies. Omdat ik geen zin zie in langer leven met het vooruitzicht geestelijk zo af te takelen dat ik de controle verlies over wat ik doe of zeg. Dan liever dood. Voor mij is het heel dichtbij gekomen en ik ben nu al bezig me te oriënteren op de mogelijkheden.

Iets moois zien in dementie? In de situatie van mij en mijn vader heeft het ervoor gezorgd dat ik heel dichtbij mag komen. Ik mag hem verzorgen en hij knuffelt graag met me, straalt als hij me ziet. Dat ontroert me diep, want de relatie met mijn vader was niet altijd even makkelijk. Het maakt dat de negatieve gevoelens die diep in mij zaten over onze relatie opeens lijken te verdwijnen. Er is wél liefde, betrokkenheid en verbondenheid. Dementie maakt dat mijn vader dit nu kan tonen en toelaten. En dat maakt deze periode, hoe moeilijk en verdrietig ook, toch voor mij heel speciaal en waardevol. Maar voor mezelf weet ik dat ik dit niet wil en actief ga zoeken naar de mogelijkheden om mezelf en mijn geliefden dit te besparen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 42069
Za Sep 18, 2021 1:17 pm Reageer met quote

Het moeilijke van dementie is ontkenning.
Roepen wij niet allemaal dat wij dat niet willen?

Willemijn, ik denk dat iedereen er zo over denk, maar wanneer
valt dan de beslissing om er een einde aan te maken.
Moeilijk hoor.

Maar wel mooi dat je zo.n band hebt met je vader.

Achter de wolken schijnt de zon

Pagina 1 van 1

Plaats reactie