Onderzoek langer thuiswonen senioren
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

TomGeurts

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Wo Feb 16, 2022 11:54 am Reageer met quote

Mocht dit niet op prijs worden gesteld zal ik deze post verwijderen!

Beste leden van de 50-plusser groep,

Mijn naam is Tom Geurts op dit moment afstudeerstudent aan de Hogeschool Rotterdam en aan het onderzoeken hoe het bedrijf waar ik afstudeer, senioren kan helpen met het verzilveren van de woning in combinatie met de woning te verduurzamen en levensloopbestendig te maken. De ABN-AMRO kwam op 22 januari 2022 met een rapport dat concludeerde dat het duidelijk is dat er voor ouderen weinig tot geen woningaanbod is dat voldoet aan hun behoefte en dat ouderen ‘verleid’ moeten worden om hun vaak grotere, goedkoop gekochte en vaak hypotheekvrije woning te ruilen voor, of aan te passen naar een levensloopbestendige woning. Dit terwijl er niet wordt stilgestaan bij wat senioren echt willen.

Uit andere onderzoeken blijft dat senioren vaak het geld niet hebben of de noodzaak in een vroeg stadium niet inzien in het aanpassen van de woning. De pensioenen worden niet geïndexeerd, waarbij de inflatie en negatieve rente ervoor zorgt dat senioren vaak een stuk maand over hebben, dit terwijl ze een bijna afbetaalde woning hebben.
Ik richt mij vooral op het verbeteren van de woningen en de vraag hiervoor vanuit senioren. Natuurlijk is mijn afstudeerbedrijf een commerciële partij, maar vanuit eerdere onderzoeken is gebleken dat de overheid achterblijft en dit onderwerp niet hoog op de agenda heeft staan. Met deze gedachte heb ik u via Facebook benaderd, omdat ik denk dat er door uw Facebook groep veel inzicht kan worden verkregen in deze problematiek en dat er echt wat meegedaan moet worden.
Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 10 minuten. Uw antwoorden zullen uiteraard volledig discreet en anoniem worden behandeld. Onder de participanten zal ik 2 VVV-cadeaubonnen ter waarde van 25 euro per stuk verloten. Mocht u verdere vragen hebben of het onderzoek na afloop wensen te ontvangen hoor ik dit uiteraard graag!

Met vriendelijke groet,
Tom Geurts

https://forms.gle/KKZ16sBty999mDLT6

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

willywortel11

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 19
Wo Feb 16, 2022 2:40 pm Reageer met quote

Beste Tom Geurts:

Het zou leuk zijn als de uitkomst van deze enquete, straks op dit forum te lezen is.
Dat senioren "verleid" moeten worden, is ook weer zoiets, van "wij weten wel wat goed voor u is"... Maar in werkelijkheid is dat ook weer zo'n voorbeeld van, wij "studentjes"denken wel te weten wat goed voor u is. Studentenwoningen staan vaak propvol met drank... Dat is zo'n voorbeeld van, wij zijn ook wel eens nuchter. Maar eigenlijk hebben wij die studiefinanciering nodig om drank te kunnen kopen.... Ja ja alle studenten over één kam scheren werkt niet....????? Dat werkt met senioren inderdaad ook niet. Beste Tom, Senioren kunnen op hun leeftijd nog heel goed zelf nadenken. Dat in tegenstelling tot studenten, die wel even denken te kunnen uitmaken wat goed is voor senioren. En dan nog iets,...: die commerciele partij van jou koopt woningen voor 80% van de waarde...????? Waarom betalen ze niet gewoon 100%..??? Daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29904
Wo Feb 16, 2022 3:32 pm Reageer met quote

Als ik wel ergens een hekel aan heb is het aan instellingen, organisaties, whatever, die menen te weten wat zogenaamd goed is voor ouderen. En al helemaal als die partijen je je huis willen uitjagen om daar beter van te worden. Senioren zijn prima in staat om zelf te bepalen hoe en waar ze willen wonen. En welk woningtype er bij hen past. Daar hebben zij echt geen afstudeerstudent voor nodig.

Wat willywortel11 al opmerkte, geen senior is gelijk. Het zijn namelijk net mensen en zijn dus net zo verschillend als dat mensen verschillend zijn. De een is met 60 jaar al versleten en is tevreden met een tweekamerflatje. Maar de ander is 80 geweest maar nog fit en gezond met hobby's die wat meer ruimte vragen. En daar zit uiteraard van alles tussenin.

Kortom. laat die ouderen maar zelf bepalen hoe ze willen wonen.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5882
Wo Feb 16, 2022 3:47 pm Reageer met quote

Zolang ik financieel in mijn eigen voet schiet als ik onze ruime,vrijwel afbetaalde 6 kamerwoning verruil voor een veel kleinere seniorenwoning is het een utopie om te veronderstellen dat senioren snel zullen verhuizen. Alleen al aan zgn servicekosten die bij een appartement horen zijn we meer kwijt dan aan onze huidige hypotheek.
Wij hebben allang berekend dat we veel voordeliger uit zijn als we te zijner tijd evt. aanpassingen ( badkamer, traplift) laten verrichten en hulp inhuren voor huishouden en tuin, dan wanneer we kleiner gaan wonen en inleveren op comfort, financiën en mogelijk ook omgeving. We wonen heerlijk en we willen hier zo lang mogelijk blijven. Iedereen die overweegt te verhuizen doet dat omdat hij of zij er meent op vooruit te gaan. Zo niet,dan krijg je die markt echt niet in beweging.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15554
Do Feb 17, 2022 4:11 am Reageer met quote

Wij doen het al tientallen jaren met een niet te grote tussenwoning, hypotheek al lang en breed afgelost, groot genoeg voor een klein gezinnetje maar ook geschikt voor een jonger of ouder stel zolang wat traplopen geen onoverkomelijk bezwaarlijk is. Ik wil graag nog een aantal jaren van mijn tuin genieten en, inmiddels met pensioen, van mijn hobby's, o.a. dus tuinieren, koken, boekbinden en voorzieningen knutselen voor mijn camperbusje, genieten. Die activiteiten nemen nu eenmaal wat ruimte in beslag. Ik zou eens wat rotzooi op kunnen ruimen maar de daardoor ontstane ruimte kan ik voorlopig heel goed gebruiken nu ik meer vrije tijd heb.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie