Marokkanen in de marge. Hans Werdmöller
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 64
Vr Apr 15, 2022 2:52 pm Reageer met quote

Titel: Marokkanen in de marge.

Samenvatting
'De problemen moeten bespreekbaar worden gemaakt, anders blijven ze maar voortwoekeren en rotten in hun eigen beschermde cocon.'

Criminoloog en antropoloog Hans Werdmölder volgt de problematiek van jonge criminele Marokkanen al meer dan dertig jaar. In de jaren tachtig heeft hij stukje bij beetje het vertrouwen weten te winnen van een groep criminele jongemannen in de Amsterdamse wijk De Pijp. Na dertig jaar zocht Werdmölder hen weer op. Hij vroeg zich af hoe hun levens zich verder hebben ontwikkeld.

Tegelijkertijd stelt hij aan de orde hoe de jaren tachtig-houding van gedogen, politieke correctheid, wegkijken en blind geloof in de vruchten van een zoetsappig multiculturalisme een desastreus effect heeft gehad op een groep Marokkaanse jongeren en hun criminele opvolgers. Hij kritiseert ook het Nederlandse gedoog- en subsidiebeleid, dat in zijn ogen mede tot de teloorgang van deze groep heeft geleid. Zijn informanten zijn nooit op eigen benen komen te staan.

Ik werd attent gemaakt op dit boek door een van mijn dochters.
Werdmölder beschrijft duidelijk hoe het e.e.a. is ontstaan en helaas zien we vandaag de dag nog geen verbetering in de situatie die hij beschrijft.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15722
Vr Apr 15, 2022 8:22 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Werdmölder beschrijft duidelijk hoe het e.e.a. is ontstaan en helaas zien we vandaag de dag nog geen verbetering in de situatie die hij beschrijft.

Bij die groep van dertig jaar geleden of is het beleid nog steeds zo bij de huidige jonge generatie? Boeiende materie overigens. Ik ben altijd tegen die vrijblijvendheid geweest. Stel maar eisen aan Nederlandse ingezetenen. Dat geeft houvast om je in de maatschappij staande te houden en niet in een soort subcultuur te leven waar je uiteindelijk niets mee opschiet.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6309
Vr Apr 15, 2022 8:35 pm Reageer met quote

Quote:
...hoe de jaren tachtig-houding van gedogen, politieke correctheid, wegkijken en blind geloof in de vruchten van een zoetsappig multiculturalisme een desastreus effect heeft gehad op een groep Marokkaanse jongeren en hun criminele opvolgers. Hij kritiseert ook het Nederlandse gedoog- en subsidiebeleid, dat in zijn ogen mede tot de teloorgang van deze groep heeft geleid.

Me dunkt dat de hoofdoorzaak toch echt gelegen is binnen de eigen 'jongens-laten-opvoeden-als-kleine-prinsjes (en van die prinsjes geen kwaad willen weten)' -cultuur, want dit probleem doet zich niet in dezelfde mate voor bij andere groepen met een migratie-achtergrond.
Dat komt vanzelf wel een keer goed, maar het zou een hoop tijd kunnen schelen wanneer de ouders en ouderen binnen de Marokkaanse cultuur of met die achtergrond hier eens wat meer over benaderd werden. Hoe dat precies zou moeten weet ik natuurlijk niet maar bv vanuit gemeentelijke instanties zoals buurtcoaches

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie