Jongeren lezen liever Engelse boeken
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 64
Za Apr 16, 2022 9:12 pm Reageer met quote

Nu de Boekenweek in volle gang is, staat de Nederlandse literatuur in de schijnwerpers. Maar als je het de Nederlandse jongeren vraagt, krijgen Engelse boeken massaal de voorkeur. De verkoopcijfers schieten door het dak en op sociale media worden filmpjes van Engelstalige boeken gedeeld voor een miljoenenpubliek.

De laatste jaren is een duidelijke trend te zien, zegt Eveline Aendekerk, directeur van de CPNB, een organisatie die zich inzet voor het Nederlandse boek. "De verkoop van anderstalige boeken is sinds 2017 met bijna 50 procent gestegen." Uit onderzoek van CPNB blijkt dat één op de zes verkochte boeken in 2021 anderstalig was.

"We weten van jongeren die willen lezen dat ze het moeilijk vinden om een passend boek te kiezen", zegt Aendekerk. "Dat doen buitenlandse uitgevers van Engelstalige boeken goed. Zij zitten allemaal op social media."

https://bit.ly/3rr7wYn

Dus jongeren lezen wel!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Zo Apr 17, 2022 10:47 am Reageer met quote

Sowieso goed dat ze lezen.
En ook nog eens goed om de Engelse taal goed te leren. Het is toch de taal die over de hele wereld gesproken wordt en ik denk dat er een tijd komt dat we allemaal Engels gaan spreken als eigen taal.
Dus van mij mogen ze.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29872
Zo Apr 17, 2022 11:13 am Reageer met quote

Ik denk dat het niet alleen de jongeren zijn die Engelstalige boeken lezen .

Niet alle boeken worden in het Nederland vertaald en vaak is het leuker om de originele tekst te lezen. Anders ben je altijd afhankelijk van de interpretatie van de vertaler. Daarbij wil je ook de taalkennis een beetje bijhouden. Als je er niets meer mee doet, zakt het toch langzaamaan wat weg...

En inderdaad, Het Engels wordt toch steeds meer een wereldtaal, zeker in het Westen. Dus is het goed dat juist de jongeren zich in deze taal bekwamen.

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie