BN'ers in het ziekenhuis
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15528
Za Apr 23, 2022 12:03 am Reageer met quote

Na het eerste seizoen is er een nieuwe serie 'BN'ers in het ziekenhuis' gestart op SBS. Ik heb het eerste seizoen bekeken en inmiddels de eerste twee afleveringen van het tweede. Kijken jullie er ook naar? Ik heb er gemengde gevoelens over. De zorgsector wordt nogal gereduceerd tot het ziekenhuis, terwijl die oneindig veel meer dimensies kent, de oppervlakkigheid staat me tegen, want na een spoedcursus van een dag worden die bn'ers al op allerlei afdelingen losgelaten en m.i. foute conclusies dat dankbaarheid en roeping een belangrijke rol spelen om voor het vak gezondheidszorg te kiezen gaan bij mij regelrecht het verkeerde keelgat in. Maar misschien zijn die uitzendingen toch een soort van promotie voor het enthousiasmeren van een baan in de zorgsector en er valt ook wel het een en ander te lachen. Het is in ieder geval een stuk gelikter dan destijds Medisch Centrum West, wat mij betreft toen al een persiflage van hoe het er in de zorgsector werkelijk aan toegaat. Ik ben benieuwd naar jullie visie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Za Apr 23, 2022 1:41 am Reageer met quote

Misschien ben ik erg wantrouwend, maar ik vind het weer iets specifieks voor BN'ers, ik hou er niet zo van, zeker niet als Rachel Hazes meedoet die heeft genoeg de muziek van André uitgemolken.

Waarschijnlijk was het beter geweest om een onbekende mensen voor te nemen en iets meer cursus aan te spenderen, maar dat is mijn mening,
De frontlinie destijds vond ik erg indrukwekkend, dat had wel langer gemogen!

Mijn mening vorm ik zelf!

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 41705
Za Apr 23, 2022 10:15 am Reageer met quote

Ik heb ook gekeken en heb toch wel bewondering voor
de mensen die mee doen. Vooral Caroline v.d.Plas.
Die Rachel hadden ze er uit moeten laten.

Achter de wolken schijnt de zon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29870
Za Apr 23, 2022 10:20 am Reageer met quote

Ik krijg altijd en beetje de kriebels al zogenaamde BN'ers zich met zaken gaan bezighouden waar ze geen verstand van hebben. Het is toch vooral reclame maken voor hun eigen ego.

Ik denk dat een goede documentaire interessanter en leerzamer is dan het "acteerwerk" van zo'n nietszeggende BN-figuur.

Of maak een goede speelfilm die je dan als zodanig kan beoordelen..

Maar goed, er zit een knop op die tv, zoals een oud liedje al zei, dus ze doen hun best maar...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 10:47 am Reageer met quote

redone schreef:
Waarschijnlijk was het beter geweest om een onbekende mensen voor te nemen en iets meer cursus aan te spenderen

Voor mijn gevoel ook. Volg liever wat jonge mensen een jaar of langer die voor het vak gezondheidszorg kiezen en laat zien wat ze kunnen leren van oude rotten in het vak. Dat zou veel meer de realiteit zijn dan een viertal vijftigers die een maand of twee wat weerstanden tegen bloed, poep en pies en lichamelijke integriteit moeten overwinnen om zogenaamd te ervaren wat het inhoudt om te werken als verpleegkundige.

Waarom nu weer een stel min of meer bekende vijftigers? Wat ik vooral mis is hoe er met jonge mensen wordt omgegaan die voor dit prachtige vak kiezen maar daarmee ook voor confrontatie met pijn, viezigheid, doodgaan en vele vormen van andersoortige ellende die mensen ondergaan. Koester die jonge mensen en voorkom dat ze voortijdig vertrekken door ze te ondersteunen en te leren omgaan met waar ze mee geconfronteerd worden. In de praktijk zal dat vaak wel gebeuren, gelukkig maar, maar een dergelijk mentorschap is geen beleid en dat zou het wel moeten zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 863
Za Apr 23, 2022 11:00 am Reageer met quote

Je zal maar zo'n BNer moeten begeleiden , de hele tijd een cameraploeg om je heen , lijkt me niet lekker werken . Een zorgmedewerker in opleiding begeleiden zal de begeleider voldoening geven dan weet je waar je het voor doet , maar een BNer begeleiden waarvan je weet dat het alleen maar voor het programma is lijkt me verre van leuk.

Keesvi schreef :
m.i. foute conclusies dat dankbaarheid en roeping een belangrijke rol spelen om voor het vak gezondheidszorg te kiezen gaan bij mij regelrecht het verkeerde keelgat in. dat het bij jou het verkeerde keelgat in gaat kan ik mij heel goed voorstellen , is bij mij ook het geval .

Wat promotie voor het werken in het ziekenhuis betreft kunnen ze beter , wat Tympaan ook al zegt , een documentaire maken .

Dit tv programma is in mijn ogen alleen maar zendtijd vulling.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5834
Za Apr 23, 2022 11:03 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
redone schreef:
Waarschijnlijk was het beter geweest om een onbekende mensen voor te nemen en iets meer cursus aan te spenderen

Voor mijn gevoel ook. Volg liever wat jonge mensen een jaar of langer die voor het vak gezondheidszorg kiezen en laat zien wat ze kunnen leren van oude rotten in het vak. Dat zou veel meer de realiteit zijn dan een viertal vijftigers die een maand of twee wat weerstanden tegen bloed, poep en pies en lichamelijke integriteit moeten overwinnen om zogenaamd te ervaren wat het inhoudt om te werken als verpleegkundige.

Waarom nu weer een stel min of meer bekende vijftigers? Wat ik vooral mis is hoe er met jonge mensen wordt omgegaan die voor dit prachtige vak kiezen maar daarmee ook voor confrontatie met pijn, viezigheid, doodgaan en vele vormen van andersoortige ellende die mensen ondergaan. Koester die jonge mensen en voorkom dat ze voortijdig vertrekken door ze te ondersteunen en te leren omgaan met waar ze mee geconfronteerd worden. In de praktijk zal dat vaak wel gebeuren, gelukkig maar, maar een dergelijk mentorschap is geen beleid en dat zou het wel moeten zijn.

Ja en of die B en C categorie BN-ers nou zo'n wervende werking zullen hebben op jongeren? Ik moet toegeven dat ik het programma niet ken, want net als Tympaan heb ik niks met al die zelfde "bekende" koppen die overal opduiken. Naast jongeren zou je ook mensen kunnen volgen die omscholen, bijvoorbeeld vanuit de horeca naar de zorg. Hoe vergaat het die? Maar ik denk dat dit soort programma's niet bedoeld zijn om te informeren, maar vooral om te amuseren.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Loezie

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:19 am Reageer met quote

De opzet van dit programma is dat ze BNN-ers het wel en wee in een
ziekenhuis laten ervaren.
Het medische moet maar met een korreltje zout genomen worden.
Documentaires zijn al genoeg over ziekenhuizen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:23 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Je zal maar zo'n BNer moeten begeleiden , de hele tijd een cameraploeg om je heen , lijkt me niet lekker werken . Een zorgmedewerker in opleiding begeleiden zal de begeleider voldoening geven dan weet je waar je het voor doet , maar een BNer begeleiden waarvan je weet dat het alleen maar voor het programma is lijkt me verre van leuk.

Ik vind het ontzettend leuk om nieuwkomers in het vak wegwijs te maken en oprechte belangstellenden kunnen ook op me rekenen voor uitleg en overleg.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:25 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Keesvi schreef :
m.i. foute conclusies dat dankbaarheid en roeping een belangrijke rol spelen om voor het vak gezondheidszorg te kiezen gaan bij mij regelrecht het verkeerde keelgat in. dat het bij jou het verkeerde keelgat in gaat kan ik mij heel goed voorstellen , is bij mij ook het geval .

Wat promotie voor het werken in het ziekenhuis betreft kunnen ze beter , wat Tympaan ook al zegt , een documentaire maken .

Dit tv programma is in mijn ogen alleen maar zendtijd vulling.

Ja van woorden als "roeping" krijg ik ook de kriebels, wordt voor het onderwijs ook weleens gebruikt. Ik voelde me altijd beter bij kwalificaties als :professional, vakbekwaam. Je bent niet geroepen, je bent geďnteresseerd in een beroep en wil gewoon goed worden in je vak.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:29 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Greet---Gribou schreef:

Ik vind het ontzettend leuk om nieuwkomers in het vak wegwijs te maken en oprechte belangstellenden kunnen ook op me rekenen voor uitleg en overleg.

Dat is ook heel leuk. Als leidinggevende vond ik het heerlijk om te zien dat mensen geďnspireerd en gemotiveerd waren om zo goed mogelijk te zijn in hun werk. Om daaraan bij te dragen zag ik als misschien wel mijn belangrijkste taak als directeur.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:39 am Reageer met quote

Loezie schreef:

Is dat zo? Die ken ik ook niet zo goed,maar ik kijk ook weinig tv. Inderdaad vond ik toen die serie "Frontberichten" over de zorg tijdens de eerste coronagolf erg indrukwekkend. Mensen met hun poten in de klei.
Naar mijn inschatting zijn er veel te veel programma's met die zogenaamde bekende koppen. Dat de opzet is BN-ers het wel en wee in het ziekenhuis te laten ervaren begrijp ik al helemaal niet. Waarom zou je dat willen zien? Gaan zij zich omscholen? En als het medische binnen een ziekenhuis met een korreltje zout moet worden genomen...tuurlijk. Heeft ook niks met elkaar te maken ziekenhuizen en "het medische". Totaal onbelangrijk.
Het bevestigt mij in mijn aanname dat het alleen maar gaat om kijken naar die bekende koppen. Persoonlijk boeit me dat voor geen millimeter, maar smaken verschillen.

Laatst aangepast door WillemijnF op Za Apr 23, 2022 11:51 am, in totaal 2 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:42 am Reageer met quote

Loezie schreef:

Wat is daar de zin van? En waarom moet zoiets uitgezonden worden zodat het kijkvee zich daar weer massaal aan kan zitten te vergapen?

Als die BN'ers dat zo graag willen (wat ik betwijfel) dan doen ze dat maar in eigen tijd en op eigen kosten.

Maar dan komen ze niet, want het is enkel maar om en geld en hun ego te doen.

En van hun kant kan ik dat nog begrijpen ook. Een bezoek aan een ziekenhuis kan nooit bedoeld zijn als een feestje...

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Za Apr 23, 2022 11:48 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Greet---Gribou schreef:

Zal je het ook leuk vinden om zoals in dat programma een BNer te moeten begeleiden Question
Ik heb vroeger ook een tijdje leerlingen begeleid en dat heb ik met heel veel plezier gedaan maar 'k zou er niet aan moeten denken om een BNer te moeten te begeleiden met al die poespas er omheen .

Loezie

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:52 am Reageer met quote

Tympaan ik ben het met je eens.

Daarom moet je dat programma met een korrel zout nemen.

Willemijn, er zijn zeker veel ziekenhuis documentaires geweest, weet
alleen niet meer uit mijn hoofd.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Za Apr 23, 2022 11:54 am Reageer met quote

Loezie schreef:

Laat de BNers maar vrijwilligerswerk gaan doen in de zorg , kunnen ze ook een gedeelte van het wel en wee ervaren in een ziekenhuis . De kostbare tijd die er nu aan besteed wordt door de begeleiders kan dan nuttiger besteed worden

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3852
Za Apr 23, 2022 11:57 am Reageer met quote

Waardeloos programma, heb 1 aflevering gezien.
Dit programma is niet gemaakt voor de zorg, maar voor de kijkcijfers.
Heb ook niks met BN's die aan dit soort programma's mee doen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 11:57 am Reageer met quote

Ik zou er niet eens aan beginnen. Het is leuk om oprecht geďnteresseerden iets te vertellen over je vakgebied. Maar zodra ik onverschilligheid en arrogantie bespeur zet ik er snel een punt achter.

En ik vrees dat dat bij die BN'ers al heel snel gaat gebeuren. Die zijn enkel maar met hun eigen leventje bezig...

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 23, 2022 12:01 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Waardeloos programma, heb 1 aflevering gezien.
Dit programma is niet gemaakt voor de zorg, maar voor de kijkcijfers.
Heb ook niks met BN's die aan dit soort programma's mee doen.

Niets gemist, dus.. Very Happy

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Za Apr 23, 2022 1:00 pm Reageer met quote

Ja klopt Willemijn, dat programma heette Frontberichten, ik kon niet meer op de naam komen en kon het gisteravond ook niet zo gauw vinden, maar we weten waar het over ging. Dat gaf een goed en indrukwekkend beeld hoe het in het begin ging van de pandemie.
Die BN'ers daar word ik een beetje moe van, te veel te vaak en in allerlei programma's, en nu ook met "me too" hebben ze allemaal wel iets meegemaakt!!

Mijn mening vorm ik zelf!

Pagina 1 van 17 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Volgende

Plaats reactie