BN'ers in het ziekenhuis
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende Plaats reactie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Vr Mei 20, 2022 6:14 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Als je een programma leuk of interessant vind ga je kijken en anders zap je naar een andere zender of je gaat je op 50plus met een discussie bemoeien Laughing Ook dat kan leerzaam of soms grappig zijn.

Meestal grappig.... Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Vr Mei 20, 2022 6:16 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Iemand die zich geroepen voelt kan best een hooggekwalificeerd verpleegkundige of arts zijn.
Wie zegt er dan van niet? Maar je kunt domweg niet stellen dat het vak op zich een roeping is.
Quote:
Roeping als denigrerend bestempelen heeft m.i. meer te maken met het afwijzen van religie.
Doe ik toch ook niet? Ik wijs de uitspraak dat verpleegkundige een roeping is af.
Quote:
Met 'handen aan het bed' weet iedereen wat er mee bedoeld wordt.
Kennelijk weten mensen die dit roepen niet waarover het gaat.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Vr Mei 20, 2022 6:25 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Iemand die zich geroepen voelt kan best een hooggekwalificeerd verpleegkundige of arts zijn.
Wie zegt er dan van niet? Maar je kunt domweg niet stellen dat het vak op zich een roeping is.
Quote:
Roeping als denigrerend bestempelen heeft m.i. meer te maken met het afwijzen van religie.
Doe ik toch ook niet? Ik wijs de uitspraak dat verpleegkundige een roeping is af.
Quote:
Met 'handen aan het bed' weet iedereen wat er mee bedoeld wordt.
Kennelijk weten mensen die dit roepen niet waarover het gaat.

Vroeger toen de ziekenzorg gedaan werd door de nonnen en diaconessen was het voor velen een roeping .
De nonnen en diaconessen zijn uit beeld verdwenen , het woord roeping bij sommigen nog niet .

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 6:41 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Vroeger toen de ziekenzorg gedaan werd door de nonnen en diaconessen was het voor velen een roeping .
De nonnen en diaconessen zijn uit beeld verdwenen , het woord roeping bij sommigen nog niet .
Ja, dat was vroeger en inderdaad, een doodenkele collega vindt zijn of haar vak een roeping. Op de website van het Groene Hart Ziekenhuis hoor ik het bijvoorbeeld een vrij jonge mannelijke verpleegkundige nog zeggen. Maar door de bank genomen geldt dit voor de meesten van ons niet meer. Dat wil niet zeggen dat er geen stukje dienstbaarheid, iets voor je medemensen wilt betekenen meespeelt bij de motivatie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Vr Mei 20, 2022 7:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
[ Dat wil niet zeggen dat er geen stukje dienstbaarheid, iets voor je medemensen wilt betekenen meespeelt bij de motivatie.

Waarom nu weer dienstbaarheid?
Je kan het vak, ongeacht welke functie je ook hebt in de zorg, gewoon doen om je het vak in al zijn facetten interessant vind, daar hoort wat mij betreft het woord dienstbaarheid niet bij.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29909
Vr Mei 20, 2022 7:53 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
[ Dat wil niet zeggen dat er geen stukje dienstbaarheid, iets voor je medemensen wilt betekenen meespeelt bij de motivatie.

Je kan het vak, ongeacht welke functie je ook hebt in de zorg, gewoon doen om je het vak in al zijn facetten interessant vind, daar hoort wat mij betreft het woord dienstbaarheid niet bij.

In elk beroep ben toch altijd weer een beetje dienstbaar?

Een loodgieter stelt ook zijn diensten (kunde) beschikbaar aan zijn klant/opdrachtgever. Dus een vorm van dienstbaarheid...

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 654
Vr Mei 20, 2022 7:55 pm Reageer met quote

Dienstbaarheid kan toch inhouden dat je een beroep kiest waarin je het fijn vindt om ook iets voor een ander te kunnen betekenen?

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 7:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

In elk beroep ben toch altijd weer een beetje dienstbaar?

Een loodgieter stelt ook zijn diensten (kunde) beschikbaar aan zijn klant/opdrachtgever. Dus een vorm van dienstbaarheid...

Ja, als je het zo stelt dat dienstbaarheid voor alle beroepen geldt, ben ik het met je eens. Very Happy

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Vr Mei 20, 2022 8:01 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Wat mij betreft is hier met het woord dienstbaarheid niets mis .
Als jij onder dienstbaarheid ondergeschikt bedoelt oké dan is het misplaatst maar het is ook anders uit te leggen . Wat ik in Kees zijn reactie lees is dat je dat gevoel in je moet hebben dus niet dat je je als ondergeschikte hoeft op te stellen naar degene aan wie je de zorg geeft dus niet het slaafje bent van ....

Laatst aangepast door Greet---Gribou op Vr Mei 20, 2022 8:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 8:12 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
.
Wat ik in Kees zijn reactie lees is dat je dat gevoel in je moet hebben /url]

Ik vind dienstbaarheid niet ondergeschikt.
Het gaat er om dat mensen vinden dat je "juist dat gevoel" in je moet hebben.
Je kunt een prima hulpverlener zijn zonder dat gevoel, zonder het gevoel van "helpen", maar gewoon omdat mensen je in al hun facetten je interesseren.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 8:30 pm Reageer met quote

Zo bedoelde ik het. We hebben in Nederland een grote dienstensector waarvoor het begrip dienstbaarheid geldt, al is geld verdienen het primaire doel. Ik ga zelfs zover dat gezondheidszorg dankbaar werk kan zijn maar dat betekent niet dat het mijn streven is om iedere patiënt dankbaar mijn spreekkamer te laten verlaten. Integendeel, want ik vind wat weerstand of kritische vragen en eigenzinnigheid veel leukere uitdagingen. Als voorbeeld verslaafde asielzoekers die mij een recept voor met name pregabaline of clonazepam proberen te ontfutselen. Die druipen dus teleurgesteld na een pittig consult, soms met pogingen tot intimidatie, zonder recept af, anders zou ik bijzonder slechte geneeskunde toepassen. Als na een paar van dergelijke consulten door mond-tot-mondreclame die vraag op een AZC afneemt vind ik dat ik mijn werk goed gedaan heb. Natuurlijk kunnen die jongens voor reële gezondheidskwesties of een goed gesprek altijd bij me terecht. Daar ben ik ook duidelijk over.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 8:37 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Zo bedoelde ik het.

Quote:
Je kunt een prima hulpverlener zijn zonder dat gevoel, zonder het gevoel van "helpen", maar gewoon omdat mensen je in al hun facetten je interesseren.

Je bedoelt dat je het eens bent met wat ik schrijf bij bovenstaande quote of bedoel je dat niet?

lucia51

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 20, 2022 8:43 pm Reageer met quote

En stel dat een ieder een andere definitie van dienstbaarheid heeft. Wat dan nog!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5884
Vr Mei 20, 2022 8:46 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
En stel dat een ieder een andere definitie van dienstbaarheid heeft. Wat dan nog!

Dan is een gesprek zoals dit fijn, want dat schept duidelijkheid over wat iemand bedoelt en voorkomt misverstanden. Ik vind dat mooi als dat gebeurt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 9:35 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Je bedoelt dat je het eens bent met wat ik schrijf bij bovenstaande quote of bedoel je dat niet?
Onder andere en mensen boeien me zeker. We hebben misschien niet helemaal dezelfde visie maar ik heb bepaald niet de pretentie dat ik alsmaar moet gaan zitten pleasen om het goed te doen, en dat geldt zowel voor patiënten, collega's als het management van de organisaties waarbij ik werk. Maar ik probeer in eerste instantie wel een evenwicht te vinden tussen de hulpvraag en wat ik te bieden heb en daarbij zoek ik het conflict heus niet op.

Soms moet je als zorgverlener wat water in de wijn doen en laat je bijvoorbeeld een min of meer overbodige röntgenfoto maken ter geruststelling. Daarbij hoef je niets aan duidelijkheid in te leveren omdat je meestal prima duidelijk kan maken dat je even wat meeveert maar tegelijkertijd maak je goede afspraken over wat de conclusies zullen zijn als de uitslag bekend is. Dat lukt vrijwel altijd en het spaart doorgaans nogal wat zinloze vervolgconsulten uit omdat de patiënt zich anders miskend voelt. Ik noem maar een voorbeeld.

Dat soort dingen aanvoelen, kaders duidelijk houden maar er op zo'n manier mee omgaan dat je de relatie met je patiënt in stand houdt is in mijn ogen een van de vaardigheden die een goede zorgverlener onderscheidt van iemand die beter een ander vak had kunnen kiezen. Mensen in hun waarde laten, zelf zoveel mogelijk de regie laten bepalen over hun leven en duidelijk maken wie waar verantwoordelijk voor is vind ik ook heel belangrijk. Het gaat om dingen die je kunt leren maar dat lukt niet als je niet ook wat inlevingsvermogen in huis hebt. Dat is het soort dienstbaarheid waar ik op doel maar die mag je ook rustig een andere benaming geven, zolang je het maar geen 'roeping' noemt. Wink

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Vr Mei 20, 2022 9:54 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dat is het soort dienstbaarheid waar ik op doel maar die mag je ook rustig een andere benaming geven, zolang je het maar geen 'roeping' noemt. Wink

“Hulpvaardigheid” klinkt m.i. wat minder als een christelijke deugd. Very Happy
Empathish vermogen, goed inschattingsvermogen en genoeg kennis wat betreft wat op dat moment nodig is om iemand adequaat te helpen. (En actie bereidheid)

(Sollicitatie brieven per PB Very Happy )

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5884
Vr Mei 20, 2022 10:06 pm Reageer met quote

Mooi Kees, herkenbaar ook. Alleen vind ik wat jij beschrijft: soms wat meeveren, soms duidelijke kaders stellen, invoelen, meeleven eigenlijk te vangen onder de noemer: professionaliteit.
Dienstbaarheid kan daar onderdeel van zijn, maar dat moet dan, in mijn beleving een duidelijke, bewuste keuze zijn: ik maak mijn belang nu even ondergeschikt aan dat van jou.
Vanuit de consument, de patiënt gedacht, mijn rol dus, denk ik dat ik op verschillende momenten verschillende opstellingen kan waarderen. Die dienstbaarheid dus, maar ook het tegenovergestelde : het accepteren van de autoriteit van de arts of verpleegkundige, maar meestal zou ik op zoek zijn naar de samenwerking. Samen met de arts, verpleegkundige zoeken naar de beste behandeling, het beste advies etc. Op basis van gelijkwaardigheid.
Ondergeschikt zijn vind ik dus helemaal niet verkeerd als het incidenteel en weloverwogen gebeurt, niet als basishouding voor een beroep omdat het, zoals ik het voel, toch duidt op een ongelijkwaardige verhouding.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Vr Mei 20, 2022 10:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Vr Mei 20, 2022 10:14 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Keesvi schreef:
Dat is het soort dienstbaarheid waar ik op doel maar die mag je ook rustig een andere benaming geven, zolang je het maar geen 'roeping' noemt. Wink

“Hulpvaardigheid” klinkt m.i. wat minder als een christelijke deugd. Very Happy
Empathish vermogen, goed inschattingsvermogen en genoeg kennis wat betreft wat op dat moment nodig is om iemand adequaat te helpen. (En actie bereidheid)

Om even dat begrip "roeping" volledig te elimineren:
In veel gevallen zal het soort baan/werk waarvoor men gekozen heeft als een soort verstandshuwelijk zijn begonnen: 'er waren vacatures, het was in de omgeving, het betaalde goed en ik ging het dus gewoon maar eens proberen want ik was klaar met mijn school'. Kun je nog aanvullen met bv de noodzaak snel een baan te beginnen vanwege een eerder ontslag en/of een gezin of andere factoren waardoor je snel op iets toe moet happen zonder de mogelijkheid persoonlijke voorkeuren daarin een grote rol te laten spelen.
Zo komen ongetwijfeld ook veel mensen in de zorg en verpleegkunde terecht. Mensen die zich oneindig gelukkig kunnen gaan voelen in dat beroep, en oneindig geschikt daarvoor kunnen blijken te zijn dus ook, maar zonder dat daar ook maar iets van roeping bij is komen kijken. Of zelfs maar de motivatie een dienstbaar beroep te willen gaan uitoefenen.

Gewoon erin gerold, en het beviel goed, er bleken goede maatschappelijke perspectieven. Klaar. Meer hoeft het niet geweest te zijn.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 20, 2022 10:20 pm Reageer met quote

Wow! Het willen 'elimineren' van het begrip 'roeping' Laughing

Hoe een 'serieus' onderwerp komisch kan worden Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 20, 2022 10:26 pm Reageer met quote

barth. schreef:
“Hulpvaardigheid” klinkt m.i. wat minder als een christelijke deugd.
Ja, maar dat geldt ook voor de niet te onderschatten inzet van vele vrijwilligers, om de eveneens talrijke mantelzorgers niet te vergeten. Aan zorgprofessionals worden toch andere eisen gesteld, bijvoorbeeld zoals de GGD voor de test- en vaccinatielocaties, waar alleen betaald personeel werkt met een contract. Ik weet niet precies waarom maar ik vermoed om zo meer grip te hebben op de kwaliteit op de werkvloer. Ik heb vorig jaar een volledige sollicitatieprocedure moeten doorlopen met tonen van al mijn diploma's, getuigschriften en certificaten, een VOG en akkoord moeten gaan met een contract van een aantal bladzijden.

Quote:

Er is werk zat, sterker, de zorgsector zit hopeloos verlegen om personeel, ook niet-medisch geschoold. En anders de vluchtelingensector wel. Dus als je op je ouwe dag iets nuttigs wilt doen? Wink

Pagina 13 van 17 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Plaats reactie